Bukefalos 28 år!

Resetråden

Hoppar in i tråden!

Åker till Edinburgh i slutet på maj Tors-sön. Varit där för några år sedan och hälsade på en vän och gillade staden väldigt mycket! Den här gången är resan en födelsedagspresent till min moster som fyllde 50 år i december. Så det blir en tjej-resa med mamma, moster, kusin och jag!
Planen är att shoppa, sitta på pub, äta Afternoon Tea, lite museum och en heldag ute i the highlands.

Annars har jag planer på att åka till Wien för att hälsa på min bästa vän och hennes familj, det blir en långhelg i Augusti/september.
Pratat om att åka till Gotland med en vän under sommaren och är sugen på att åka till Italien igen. Blir det dock lägenhetsköp nu i vår så tror jag inte att jag kommer att ha råd att åka någonstans mer än Wien tyvärr.

Psst! Ni missar Glasgow! Betydligt större stad med betydligt bättre shopping (och då menar jag verkligen betydligt bättre) 45 minuters tågresa bort. Helt klart värt ett besök!

MVH

Partisk
 
@Pilot Missade ditt inlägg med frågan om hyrbil men har skickat iväg ett sms till min flatmate som jobbade för Enterprise Rent A Car i somras. Hon har stenkoll på det där! :D
 
I år är ingen resa planerad alls, får se om det blir nått till hösten. Eller blir säkert Köpenhamn i sommar, älskar den staden :D

Mina dröm resemål är Island och Australien, varit det så länge jag kan minnas. Drömmer om att rida Islandshäst på Island och se den otroliga naturen, och uppleva Australien med allt vad landet erbjuder. Finns många länder jag vill besöka men vill definitivt åka tillbaka till Jamaica och Mexiko, och tillbaka till Miami igen :P

Var på den mest fantastiska resan i mitt liv nu i vintras, mamma fyllde jämnt och bjöd familjen på resa till Usa och kryssning i Karibien. Startade med några dagar i Fort Lauderdale med lite shopping, sen kryssning i 9 dagar (om jag inte räknar fel). Kryssningen gick först till Haiti där vi hade en dag som spenderades på stranden med strålande sol och turkost vatten, helt otroligt härligt.

Sen på nyår (mammas födelsedag) stannade båten i Jamaica där vi tog oss till en kritvit strand och badade, drack rom och cola och lyssnade på reggae hela dagen. Sista stoppet blev Mexico där vi gick till fots och kollade på naturen, kikade i butiker och ja sög in atmosfären. Avslutade i Miami med mer shopping och sol och bad. Hade strålande väder med runt 26-30 grader varje dag och det var helt underbart. Var lagom kul att landa på Arlanda i snöslask och gråmulet. Vill tillbaka! :love::D:bump: Den resan vill jag göra om med min sambo! Båten vi åkte med var helt otrolig med, när man kom in fattade man knappt att man var på en båt.

På väg tillbaka mot Miami sista dagen, mitt ute på öppet hav, stötte vi på en minibåt med 10 personer på. Så båten blev stående någon timme i inväntan på kustbevakningen, visade sig vara kubanska flyktingar som försökte ta sig till Usa, så jäkla hemskt :( :cry:
 
Precis kommit hem från en långsemester i Portugal och ska i natt flyga till Turkiet. Hoppas jag kan ta mig till pamukkale och hierapolis denna resa.

Annat som är inplanerat är Paris i höst, en weekend. Ska bli kul. Hoppas även kunna göra två resor till under året. Lutar åt Portugal under nyår, men övriga resor får bero lite på hur och var jag jobbar.

Lite drömresemål är Azorerna, Korsika, USA, Dubai, nya Zeeland och någon rundresa i Sydostasien. Ska bara hitta resesällskap och en säck med pengar :P
 
Vi har förlängt vår Romresa, det blir två dagar i London på vägen hem för lite icke-Gucci shopping och homefeeling för mig. Och sambon har aldrig varit i London så det ska bli spännande! :)

Imorgon reser jag till Visby för att spendera hela sommaren där :)
 
@Pilot Jag har kollat med min flatmate nu ang hyrbil. Det verkar vara svårt att ge ett standardpris liksom, men hoppas det här hjälper lite grann i alla fall. Jag är lat, så jag nöjer mig med att klistra in vad hon skickade till mig! Det är Enterprise Rent A Car hon pratar om i den här situationen, men det är möjligt att det finns andra som är billigare. Fråga på om det är något som är oklart!

"Oh that's a toughie! The prices fluctuate so much based on demand. For a small car maybe £30 per day for the rental but then on the day she goes they will try add a load of charges on for insurance. Her best bet is to ring them up, give them the dates and the system will give her a price - if she books it will guarantee her that price even if the demand goes up and whilst she's on the phone she should ask about the different insurance levels and the cost of them so they don't frighten her on the day!"
 
@Mineur 1000 tack! :)
Det påminner mig om att kolla vilka villkor jag har på mitt bankkort ( hade VISA innan och betalade man med det stod de b.la. för bilförsäkringen samt försäkringen om man var tvungen att avboka flyg).

Men då fick jag lite bra tips och just att tänka på att kanske boka innan kan ju vara smart. :angel:
 
Vi funderar på att åka till Kreta i början av oktober, jag och sambon. Någon som kan tipsa om var vi bör bo? Bättre eller sämre väder nånstans?
 
@Hedinn Tack för alla tips och råd, ovärderligt! :love: Sorry för så sent svar, jag såg att du skrivit någon gång när jag inte kunde svara och sen glömde jag bort det. Tur att tråden tittade fram igen! Du får jättegärna PMa adressen till din mammas blogg också :)
 
Nu har vi varit iväg på vår resa i Seoul, och vi hade det helt grymt bra!
Kul med storstadsresa! Nästa gång är jag dock mer sugen på att ligga på playan ;)

Massor av sightseeing, shopping och lite nattliv. Ingen god mat tyvärr...
Men absolut ett resmål jag rekommenderar. Ska se om jag kan komma mig för att lägga upp lite bilder :)
 
@Hedinn Tack för alla tips och råd, ovärderligt! :love: Sorry för så sent svar, jag såg att du skrivit någon gång när jag inte kunde svara och sen glömde jag bort det. Tur att tråden tittade fram igen! Du får jättegärna PMa adressen till din mammas blogg också :)
Ingen fara, bara kul! Kom dock på att jag tror jag glömde säga att ni måste äta Chili Crab! Det är väl egentligen Singapores enda "egna" maträtt och fantastiskt gott! Bästa finns väl på East Coast egentligen, men det ligger lite off (på vägen mot flygplatsen). Annars är det ett häftigt ställe kvällstid, då man får denna utsikt när man tittar ut över havet (ursäkta kass och sned mobilbild):

IMG_4000.JPG


Det är ingen stad man ser på andra sidan, det är öppet hav. Allt ljus kommer från lastfartyg...

Men det går att äta Chili Crab på fler ställen om man inte har möjlighet att ta sig till East Coast. :)
 
Nån som varit till Maldiverna? :)

Bara sett helt fantastiska bilder, men både jag och sambon blev sugna! Hur tar man sig dit billigast via Stockholm?!
 
Skulle behöva lite bukehjälp!
Jag och sambon kan inte riktigt bestämma oss för vilken stad vi ska besöka i oktober! Funderar mellan Rom, Barcelona och Venedig.
Helst skulle jag åka till Venedig då jag aldrig varit där men besökt de andra två städerna, men flygplatsen ligger 30 min utanför och verkar krångligt att ta sig in till Venedig om man anländer med flyget på kvällen?
Och är det någon som vet hur klimatet är där i oktober?
Rom har jag hört ska vara ganska behagligt på hösten, men hur är det med Barcelona?
Att det ska vara så svårt att bestämma sig för vart man ska resa!:p
 
Nu var det ju inte jättemånga i tråden som planerar en resa till Asien, Afrika och mellanöstern, men frågor er resvana och ressugna ändå. Hur tänker ni kring senaste nyheterna om den stora risken med att bli bärare av resistenta bakterier vid resmål till dessa områden?
 
Jag och min sambo har precis bokat resa till semesterns. Det blev 4nätter i Barcelona. Vi velade rätt länga mellan Paris, Rom och Barcelona men beslutade oss för det sistnämnda då det nog möter båda våra önskemål just nu bäst. Sambon vill kolla på konst och fina byggnader, uppleva massa kultur osv, det vill jag med men inte till samma grad, jagvill gärna hinna med stranden och mysiga caféer och strandpromenader. Då kändes Barcelona som ett bra val.

Sambon vill väldigt gärna till Paris så vi har börjat planera lite smått för en resa dit i oktober, en långweekend.

Jag vill nog gärna ha en klassisk sol och badsemester rätt så snart, kanske nästa år.
 
Superbra tråd!

Först och främst blir det nog Island inom några veckor, har suktat efter att åka dit sen jag var liten så äntligen blir det nog av. En weekend!
Sen åker jag en helg i juni till Dublin, min sambo ska dit genom jobbet så möter upp honom och stannar några dagar, bra tips mottages gärna!!! :) är de en bra idee att hyra bil och åka runt lite utanför dublin?

Hyr bil! Dublin som stad är inte min favorit, jag har iof bott på Irland och hunnit upptäcka finare städer. Har massa bra tips på platser att besöka i södra /sydvästra Irland.

Men att hyra bil tycker jag är kanon just på Irland, det är ett vackert land och från bilden man man uppleva och få se massa pärlor. En kompis var och hälsade på mig när jag bodde där och den veckan med hyrbil (jag hade ingen egen) är en av de bästa semestrar jag haft.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 648
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp