Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit där, dock inte sovit på hotell men vet att det finns ett svenskt bed and breakfast mitt i gamla stan i Jerusalem som har bra renomé (tror inte det är svenskt längre utan det bara heter så). Jerusalem är ju stort med en västra (israelisk), en östra (palestinsk) och gamla stan, så det beror ju på var du hade tänkt att hänga och vad du ser som centralt. Jag föredrar gamla stan och den östra sidan. Förintelsemuseet, yad vashem, är ett måste att se om man besöker Västra Jerusalem. Det ligger vid Mount Hertzel, så långt upp i Västra som man kan komma med spårvagn. Rekommenderar också att ta gångstigen från förintelsemuseet till nästa by där palestinier och israeler lever ihop utan konflikt. Fullt med trevliga restauranger där.

Både röda havet och döda havet kan rekommenderas, är ju en bit till Röda havet men till döda havet tar du dig relativt snabbt från Östra Jerusalem då detta är palestinsk sida (världens äldsta stad, Jericho, ligger precis vid
döda havet så passa på att ta dig dit samtidigt, lockar ridning är Holy Land riding center som ligger på gränsen till Jordanien att rekommendera, otroligt trevliga människor som tar väl hand om hästarna och trevliga hästar). Vill du åka till turistorterna i röda havet är det västra jerusalems busstation som gäller, även om du ska till Tel Aviv går bussen därifrån. Det går dock skytteltaxi från torget utanför damaskus gate om du vill resa med dessa, priset är något billigare med vanlig buss men ingen extrem extrakostnad. Överlag är de vita bussarna (de palestinska) billigare än de israeliska (gröna). Det man kan tänka på när det kommer till säkerheten är att inte vara i folksamlingar, varken på västra eller östra sidan, runt fredagsbönen. Då kan det vara lite extra oroligt, när vi var där var det en bil som körde in i en folksamling alldeles vid damaskus gate till exempel, de sammmandrabbningar som brukar vara är nästan uteslutande på fredagar efter fredagsbönen när gamla stan töms på muslimer till förmån för judarnas sabbatsbön. Spektaklet är som otroende närapå ateist intressant att se men som sagt, ta det lugnt runt den tiden just när det kommer till stora folksamlingar.

Tack för info! Funderar på att dela upp boendet mellan tel aviv och jerusalem. Vart är rimligast att stanna längst tycker du?
 
Jag ska till alperna (Bormio) och åka skidor över påsk. Hoppas på fint väder!

Sommarsemester vet jag inte än. Har en önskan om att åka utanför Europa då det kan bli sista gången på ett tag. Vill egentligen till Costa rica, men är tveksam med tanke på zika. Jag önskar natur, äventyr och lite bad. Inte storstad. Nån som har tips?

Jag var i Costa Rica tre veckor i februari. Det var fantastiskt! :love: Började på Karibiska kusten med vandring och övernattning i regnskogen och löpturer på stranden. Vågorna var ordentligt stora så det blev bara lite bad. Reste sen upp i bergen där det blev mer vandring och vulkanskådning. Sista veckan spenderades på stillahavskusten med mycket bad, vandring och löpturer på stranden. Gillar man djur och natur kan jag verkligen rekommendera Costa Rica!
 
Tack för info! Funderar på att dela upp boendet mellan tel aviv och jerusalem. Vart är rimligast att stanna längst tycker du?
Beror helt på vad du vill göra med resan. Käka god mat och shoppa kan du göra i både Tel Aviv och Västra Jerusalem. Båda städerna har stora varuhus med de kändaste märkerna. Jag har inte varit jättemycket i Tel Aviv, var ju i Palestina för att studera fredsarbete och konflikten syns inte till i Tel Aviv bortsett från när Hamas är igång med bomber, men de blir ju nedplockade ganska direkt. Tel Aviv är som vilken storstad som helst och där lever liksom folk i sin bubbla långt från konflikten. De som jobbar som följeslagare via följeslagarprogrammet brukar åka till Tel Aviv och slappa för att komma bort helt från konflikten ibland. Det är som ett annat land helt enkelt. Samma med Eilat om du har funderingar att åka dit. Dyker eller snorklar du fungerar Eilat bra föresten, tar några timmar från Jerusalem, går inrikesflyg också har jag för mig, men jag tycker det var lite överskattat.

Haifa kan rekommenderas om du vill ha storstad, ickekonflikt och beach. Tåg från Tel Aviv, tar ett par timmar.
Jerusalem har också allt, om du vill åt historia och religion och sådana grejer är det naturligtvis dit du ska åka. Det är ju en storstad men nog märker man konflikten där, helt normalt när man tar en öl på kvällen att det kommer in ett gäng fullmunderade soldater med tunga vapen på väg hem från jobbet och dricker öl också. Shopping skulle jag säga västra Jerusalem för våra vanliga västerländska kläder eller om du föredrar marknader Betlehem (kostar 14 kronor och tar 40 minuter med buss från Damaskus gate) då det är betydligt billigare där än i Jerusalem. Pruta ordentligt också. Billigast är det i Hebron, men dit kommer inga turister så det är väl därför. Går skyttelbuss dit från Damaskus gate också. Jag köpte en helt ny garderob där till mig och ungarna för 300 spänn, inget klädesplagg för över 20 kronor, kläder vi använder idag ett år efteråt också så de är välanvända och har hållt bra för att vara billiga. Men som sagt, i Hebron känner man av konflikten ordentligt. De 600 bosättarna skyddas av 3000 militärer och det märks.

Och ett tips när du besöker Jerusalem: Besök en armenisk gudstjänst. Jag är inte troende på något sätt, men det var verkligen som att slängas tillbaka till 1200 talet och de mystiska ordrarna man bara läst om i skumma böcker typ. Män i kåpor, traditionell munk körsång och tusen ljus tända i en mörk kyrka.
Lite bilder från Jerusalem/Betlehem:
dag2.jpg

j51.jpg
j21.jpg
dal5.jpg
j13.jpg
11080510_1566619690294135_4096461445910009390_o.jpg

dag13.jpg

Näst sista bilden är från Jericho.
 
Tusen tack för all info @Cambrie !! :bow:
Storstad, shopping etc har jag så mkt i min vardag så det hoppar jag helst. Är mer intresserad av historia, kultur, religion... och mat och dryck!
Bokade en natt på ett fint hotell i Tel Aviv (precis vid stranden) och tänkte sedan att jag åker vidare till Jerusalem och siktar på att hitta ngt boende där för resten av resan. Ska titta på det nu. Kolla det där "svenska" hostel men det kändes nog lite för ... ungdomligt för mig haha. Letar vidare!
 
Hur tänker ni kring soloresande - vart skulle ni åka för en kortare semester?

Jag har sagt upp mig och kommer ha en vecka ledigt innan jag startar nästa jobb, och hade varit skönt med lite miljöombyte! Föredrar natur framför storstad, och gör gärna något aktivt.
Lite sugen på att boka ridsemester i Wales, men vågar in hoppas på trevligt nog väder i mitten av maj - surt o sitta på hästrygg i flera timmar i hällregn?!

Vilka soloresor har ni uppskattat mest?
 
Bra tråd, vill gärna ha lite london-tips.

Åker till London en långhelg i juni tillsammans med min syster. Harry Potter studios är bokat, i övrigt har vi inga direkt planer. Shopping står inte högst på listan utan vill hellre insupa Londonlivet, äta god mat och ha det skönt. Vill gärna ha tips på bra afternoon tea. Gärna också kul restaurangtips, gärna koreanskt, peruanskt eller annat lite exotiskt som inte är helt lätt att finna i Sverige. Vi tänkte promenera runt i notting hill och kring South bank, tips på andra områden som är trevlig att strosa i? Kul Londontips i allmänhet mottages med tacksamhet.

Harry Potter studios är fantastiskt! Var där i julas - var på dåligt humör när vi ankom och tänkte "vi klarar det säkert på 2 timmar" när de berättade att genomsnittsturen tar ca 2.5hr. 4 timmar senare klev jag ut, hänförd och förförd! Så hoppas du har det kul!

Gällande London i övrigt är det trevligt att strosa runt i allmänhet. Är vädret fint hade jag kanske satt mig på Thamesclippern och åkt ner till Greenwich park - där finns stor park med observatorie, Cutty Sark och Naval college - alla väldigt trevliga att titta på från utsidan, men säkert intressanta från insidan också! (Har bara sprungit förbi själv). Gällande resturanger så vet jag att det finns ett gäng kedjor där ute, men finns säkert en del trevligare ställen i "village" biten av Greenwich också.

Är du ett fan av teater och Shakespeare så rekommenderar jag att du ser en föreställning på Shakespeare's globe. för £5 får du en ståbiljett till "the yard" d.v.s precis nedanför teatern. Köar du 60-90min före insläpp (är det en solig dag är det ingen dålig plats att sitta på och käka bilig picnic mat ändå) så kan du se till att få ståplats längst fram eller längst bank - då kan du luta dig mot väggarna och scenen, vilket hjälper när man ska stå upp i 2x90min. Pallar du inte så är det bara att gå, när biljetten kostade £5 är det ingen större förlust. Själv så älskar jag dock atmosfären där inne - såg hela säsongen förra året!

För annat som händer i stan de dagarna du är här så kan du kika in på timeout.com - håller koll på allt!

Hoppas ni har kul :)
 
Tusen tack för all info @Cambrie !! :bow:
Storstad, shopping etc har jag så mkt i min vardag så det hoppar jag helst. Är mer intresserad av historia, kultur, religion... och mat och dryck!
Bokade en natt på ett fint hotell i Tel Aviv (precis vid stranden) och tänkte sedan att jag åker vidare till Jerusalem och siktar på att hitta ngt boende där för resten av resan. Ska titta på det nu. Kolla det där "svenska" hostel men det kändes nog lite för ... ungdomligt för mig haha. Letar vidare!
Ja då är det Jerusalem som gäller. Men kolla gärna in Västbanken överlag, det finns otroligt mycket historia där (både religiös men även från de äldsta städerna i världen). Men fundera riktigt innan för man kan gå tre månader i gamla stan och bara titta på kyrkor typ så viss planering kan vara bra att ha. Finns mycket att se där. Jag hoppas kunna åka tillbaka en månad i vinter men det beror helt på ekonomi och jobb, har dock lovat några vänner att springa Palestina marathon i mars så det ska jag försöka ta mig till i alla fall :nailbiting:.
 
Hur tänker ni kring soloresande - vart skulle ni åka för en kortare semester?

Jag har sagt upp mig och kommer ha en vecka ledigt innan jag startar nästa jobb, och hade varit skönt med lite miljöombyte! Föredrar natur framför storstad, och gör gärna något aktivt.
Lite sugen på att boka ridsemester i Wales, men vågar in hoppas på trevligt nog väder i mitten av maj - surt o sitta på hästrygg i flera timmar i hällregn?!

Vilka soloresor har ni uppskattat mest?

Jag skulle åka till ngn grekisk ö!
Kom precis hem från Rhodos och det är ju rätt turistigt men man kan hitta på små utflykter och köra sin egen grej. Vi bodde på ett extremt mysigt bed & breakfast i gamla stan och utgick därifrån. Vädret var runt 25 grader varje dag och hur gött som helst!

Vi promenerade bla upp på Lindos Akropolis:

12976186_1068010396597775_1090189479_n.jpg


Lindos var en fantastiskt liten by med små gränder upp mot berget. Mkt turister dock.. men åk under lågsäsong!
 
Jag åker till island om en månad ;) Vi lyckades boka återesanfel så det blir bara sex dagar, men med lite disciplin bör vi hinna med en hel del ändå...
 
Vi funderar på att åka till Lissabon i sommar, ett drömresmål för mig sedan länge. Tanken är att kombinera latsemester och hyra en lägenhet vid havet en vecka och sedan ta några dagar i Lissabon.
Någon som vet om det är lika lättillgängligt som det står att det är? Alltså med tåg och buss?
Ja, det finns jättebra buss- och tågförbindelser :) och i Lissabon finns ju tunnelbanan också :)
 
Åker till Porto om några veckor. Tar gärna emot tips på vad man inte bör missa.
Åh, dit vill jag också åka! Följer en sida på Facebook som heter typ "i :heart porto" eller liknande och där är en hel del fina bilder som får det att klia i fingrarna att boka resa. Tyvärr inga konkreta tips, men vill gärna höra om dina upplevelser sen :)
 
Åker till Porto om några veckor. Tar gärna emot tips på vad man inte bör missa.

Porto är jättefint :love:. Hur länge har ni på er och vad gillar ni att göra? Vill ni hålla er inne i staden eller kan ni tänka er att åka runt i bil?
Är det stadssemester ni är ute efter så tipsar jag om att bara knata runt i stan, klättra upp i torre dos clérigos, kolla på kakel på São Bento-tågstationen, gå runt i downtown och kolla båtar vid floden, stanna vid någon av alla utsiktsplatser som finns, åk runt med 1:ans spårvagn, besök en vinkällare och drick portvin och glöm inte vackra palácio de cristal som har Portos kanske vackraste utsikt (det är dessutom gratis!) är ni kulturintresserade så glöm inte att titta in på Lello-bokhandeln (1:ans spårvagn stannar i närheten, rua das carmelitas om jag inte minns fel.) speciellt om ni är Harry Potterfans. Och glöm inte bort att beställa Portos jättemastiga regionalrätt francesinhan. :D Vill man äta typisk portugisisk mat är restaurangerna Conga (de har jättegoda bifanas- en slags tunn biff) och Antunes trevliga. Har man längre tid på sig kan jag även rekommendera att besöka närliggande Braga som är superfint och vill man utforska Portugal ännu mer slår jag gärna ett slag för fantastiskt vackra Geres nationalpark som ligger 2 timmar bort med bil. Enligt mig är det Portugals vackraste plats och bara resan dit är riktigt häftig. Okej, nu ska jag lägga band på mig innan jag skriver en novell om landets förträfflighet :p
 
Åh, dit vill jag också åka! Följer en sida på Facebook som heter typ "i :heart porto" eller liknande och där är en hel del fina bilder som får det att klia i fingrarna att boka resa. Tyvärr inga konkreta tips, men vill gärna höra om dina upplevelser sen :)

Absolut, ska komma ihåg att skriva några rader när jag kommer hem.
 
Porto är jättefint :love:. Hur länge har ni på er och vad gillar ni att göra? Vill ni hålla er inne i staden eller kan ni tänka er att åka runt i bil?
Är det stadssemester ni är ute efter så tipsar jag om att bara knata runt i stan, klättra upp i torre dos clérigos, kolla på kakel på São Bento-tågstationen, gå runt i downtown och kolla båtar vid floden, stanna vid någon av alla utsiktsplatser som finns, åk runt med 1:ans spårvagn, besök en vinkällare och drick portvin och glöm inte vackra palácio de cristal som har Portos kanske vackraste utsikt (det är dessutom gratis!) är ni kulturintresserade så glöm inte att titta in på Lello-bokhandeln (1:ans spårvagn stannar i närheten, rua das carmelitas om jag inte minns fel.) speciellt om ni är Harry Potterfans. Och glöm inte bort att beställa Portos jättemastiga regionalrätt francesinhan. :D Vill man äta typisk portugisisk mat är restaurangerna Conga (de har jättegoda bifanas- en slags tunn biff) och Antunes trevliga. Har man längre tid på sig kan jag även rekommendera att besöka närliggande Braga som är superfint och vill man utforska Portugal ännu mer slår jag gärna ett slag för fantastiskt vackra Geres nationalpark som ligger 2 timmar bort med bil. Enligt mig är det Portugals vackraste plats och bara resan dit är riktigt häftig. Okej, nu ska jag lägga band på mig innan jag skriver en novell om landets förträfflighet :p

Wow, vad många bra tips! Tusen tack!!
Egentligen föredrar jag natur- och äventyrsupplevelser men med bara fyra och en halv dag så tänkte jag fokusera på stadsupplevelsen. Geres har jag sneglat på. Är sugen på att hyra en bil och få lite natur en heldag iaf.
Lello är med på listan!
Ska absolut utforska mat- och dryck. Speciellt fisk och skaldjur. Lite portvin blir det nog också. ;)
 
Inget restips men väl lite annan viktig info :D: I natt drömde jag att du kommer att träffa och bli störtförälskad i en något äldre man i Israel. Han är smal, spenslig och medellång, har rakt halvlångt svart hår, bruna ögon, tunna läppar och är lite avmätt i sin framtoning. Så vet du vad du ska hålla utkik efter :up:

Haha :rofl: sjukt bra info! Ska hålla utkik ;) Hör av dig om det framkommer mer info kring signalementet i natt eller så ;)
 
Haha :rofl: sjukt bra info! Ska hålla utkik ;) Hör av dig om det framkommer mer info kring signalementet i natt eller så ;)
Jag har sanndrömt förut om en buke-människas dejtande :grin:(var det du, @Voff?), så nu får du se till att det inte bara var en lyckträff! Det vore trevligt med ett extraknäck, speciellt ett som man kan utföra när man sover!

Den du ska träffa påminner lite lite om Mads Mikkelsen, skådespelaren. Då har du något mer att gå på :D Men din man är "slängigare" i sina rörelser, som en dansare eller kanske yogautövare.
 
Jag har sanndrömt förut om en buke-människas dejtande :grin:(var det du, @Voff?), så nu får du se till att det inte bara var en lyckträff! Det vore trevligt med ett extraknäck, speciellt ett som man kan utföra när man sover!

Den du ska träffa påminner lite lite om Mads Mikkelsen, skådespelaren. Då har du något mer att gå på :D Men din man är "slängigare" i sina rörelser, som en dansare eller kanske yogautövare.
Åh gud det har jag glömt. Jag är rätt slapp i minnet nu mera :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 879
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 821
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp