Retrievertråden

Jag ställde två matskålar några meter från varandra i början, bara för att få till att han skulle veta att man kan få belöning långt från mig. Gick vi runt den ena tex och jag sa nej och han inte försökte ta något i matskålen fick han belöning på den andra, alltså att jag jag sa bra och skickade honom till den andra (bara för att lära in extern belöning).
 
Testade lite idag, kör ju väldigt korta pass för den där tonårshjärnans skull 😅 första steget blir ju lite att träna på att han ska förstå att belöningen är den som ligger där ute, eftersom han är så van att få den vid mig så kopplade det inte riktigt först även fast han visste att den låg där ute. Men efter några gånger kom han på grejen. Blev dock inte så mycket fokus på att få stoppet långt bort. Som bäst fick vi väl till stoppet typ 2 meter ifrån mig. Men det var ju bara första gången så vi fortsätter träna på samma bana nästa gång för jag tror det kan funka till slut. Märkte ju ändå att det klickade sista gångerna att han förstod att när han satte ner rumpan så fick han springa till favoritleksaken som låg där ute. Det är väl första steget att lära honom just det att belöningen kan komma på andra ställen än hos mig.

Det låter som en bra början tycker jag! :) heja!
 
L har krallat på sig rejält under den här jaktsäsongen 💪🏽

IMG_0577.jpeg
 
L har krallat på sig rejält under den här jaktsäsongen 💪🏽

Visa bifogad fil 138273
Snyggt alltså 😍

Här kämpar vi på med stoppet. Trodde inte från början att det skulle vara så klurigt att lära in just det. Hade räknat med att få jobba mer med typ avlämningar och fotgående men dom har varit klockrena sen han var puppy 😅 just nu är det även mycket tonåring så fokuset finns inte riktigt där helt. Han är ju så ung så är ju inte bråttom. Är ju lite bortskämd bara att allt annat gått så lätt och kommit nästan automatiskt 😁 och är ju bra på ett sätt att vi har en så stark inkallning att han springer till mig i alla lägen, även när han inte ska 🤪
 
Snyggt alltså 😍

Här kämpar vi på med stoppet. Trodde inte från början att det skulle vara så klurigt att lära in just det. Hade räknat med att få jobba mer med typ avlämningar och fotgående men dom har varit klockrena sen han var puppy 😅 just nu är det även mycket tonåring så fokuset finns inte riktigt där helt. Han är ju så ung så är ju inte bråttom. Är ju lite bortskämd bara att allt annat gått så lätt och kommit nästan automatiskt 😁 och är ju bra på ett sätt att vi har en så stark inkallning att han springer till mig i alla lägen, även när han inte ska 🤪

Känn dig inte nedslagen över stoppet - det är klurigt att få till det! Ett typiskt moment som man får jobba med hela hundens liv 🙈
Har du märkt någon skillnad när du externbelönat?
 
Känn dig inte nedslagen över stoppet - det är klurigt att få till det! Ett typiskt moment som man får jobba med hela hundens liv 🙈
Har du märkt någon skillnad när du externbelönat?
Skönt att höra att det är klurigt även för andra 😅 märker absolut skillnad med externbelöningen och just det har han verkligen fattat grejen med och tar väldigt bra.
Om jag använder rösten(sitt/stanna) så kan jag få honom att stoppa liiite längre ifrån mig(typ 5 meter) men med pipan springer han nästan hela vägen till mig trots att jag gör handtecken och lutar mig mot honom. Är han bredvid mig tar han pipan jättebra och sätter sig alltid även om vi t.ex springer.

Har funderat på om man kanske kan kasta ut belöningen istället? För att kanske få honom att fokusera mer på vad som händer än att springa till mig? För nu lägger jag ju bara ut den bakom honom innan. Alltså kasta ut den när han stoppat.
 
Skönt att höra att det är klurigt även för andra 😅 märker absolut skillnad med externbelöningen och just det har han verkligen fattat grejen med och tar väldigt bra.
Om jag använder rösten(sitt/stanna) så kan jag få honom att stoppa liiite längre ifrån mig(typ 5 meter) men med pipan springer han nästan hela vägen till mig trots att jag gör handtecken och lutar mig mot honom. Är han bredvid mig tar han pipan jättebra och sätter sig alltid även om vi t.ex springer.

Har funderat på om man kanske kan kasta ut belöningen istället? För att kanske få honom att fokusera mer på vad som händer än att springa till mig? För nu lägger jag ju bara ut den bakom honom innan.

Då hade jag testat att kasta en tennisboll, typ med en chuckit! Kasta den samtidigt som du blåser i pipan, så att den är framme hos honom sekunden han vänder emot dig 😃

Torrkasta gärna lite först, så du får till snitsen och träffsäkerheten :D
 
Är det någon mer här som håller på med både jaktträning och annan hundsport? Jag kommer ju även syssla med framförallt rallylydnad och tänkte höra hur andra har gjort skillnad på jaktfot och "lydnadsfot"? Olika kommandon antar jag, vad använder ni er av?
Jag har ju lagt mycket tid på jaktfoten att han ska gå avslappnat vid mitt ben. Men vill ju ha betydligt mer kontakt när vi kör rally. Just nu går det nästan automatiskt, han märker skillnaden i vad vi håller på med och vad som är pågång. Men skulle ju ändå vara bra att hålla det mer uppdelat och tydligt så vill gärna se hur andra gör :)
 
Är det någon mer här som håller på med både jaktträning och annan hundsport? Jag kommer ju även syssla med framförallt rallylydnad och tänkte höra hur andra har gjort skillnad på jaktfot och "lydnadsfot"? Olika kommandon antar jag, vad använder ni er av?
Jag har ju lagt mycket tid på jaktfoten att han ska gå avslappnat vid mitt ben. Men vill ju ha betydligt mer kontakt när vi kör rally. Just nu går det nästan automatiskt, han märker skillnaden i vad vi håller på med och vad som är pågång. Men skulle ju ändå vara bra att hålla det mer uppdelat och tydligt så vill gärna se hur andra gör :)

Jag kör bara jakten, men de flesta jag känner som kör fler sporter har olika kommandon för olika typer av fotgående 😃
 
Är det någon mer här som håller på med både jaktträning och annan hundsport? Jag kommer ju även syssla med framförallt rallylydnad och tänkte höra hur andra har gjort skillnad på jaktfot och "lydnadsfot"? Olika kommandon antar jag, vad använder ni er av?
Jag har ju lagt mycket tid på jaktfoten att han ska gå avslappnat vid mitt ben. Men vill ju ha betydligt mer kontakt när vi kör rally. Just nu går det nästan automatiskt, han märker skillnaden i vad vi håller på med och vad som är pågång. Men skulle ju ändå vara bra att hålla det mer uppdelat och tydligt så vill gärna se hur andra gör :)

Jag kör än så länge inget jaktinriktat alls - både väntar på att det ska dyka upp någon bra kurs för blåbär och att jag ska våga mig dit med min icke jaktavlade labbe - men jag tänker att jag isåfall kommer ha ett annat kommando än för vanlig fot. Min hund har snabbt lärt sig vad som förväntas med alla andra kommandon fast en del låter ganska lika varandra, så jag kan inte se att det skulle vara någon större skillnad med fotgåendet.
 
Är det någon mer här som håller på med både jaktträning och annan hundsport? Jag kommer ju även syssla med framförallt rallylydnad och tänkte höra hur andra har gjort skillnad på jaktfot och "lydnadsfot"? Olika kommandon antar jag, vad använder ni er av?
Jag har ju lagt mycket tid på jaktfoten att han ska gå avslappnat vid mitt ben. Men vill ju ha betydligt mer kontakt när vi kör rally. Just nu går det nästan automatiskt, han märker skillnaden i vad vi håller på med och vad som är pågång. Men skulle ju ändå vara bra att hålla det mer uppdelat och tydligt så vill gärna se hur andra gör :)
Vi kör jakt och lite bruks (uppletande) men inte fått till fotgåendet helt själv så jag får återkomma i frågan :D Jag har fot ute som jakt fot och fot inne som lydnadsfot. Vilket fungerar okej, men just lydnadsfot är vi inte helt 100 på än. dock fixade han krypet på typ två gnger, vilket jag trodde skulle bli svårt! Nu håller vi på att träna in apportering för bruks och framförgående :)
 
Så stolt över Toke idag 🥰
Provade riktig fågel för första gången, varm. Kanske är lite pang på direkt från dummie och dessutom svartfågel men tillfälle gavs för det behövdes skjutas av kajor på gården 🙈 Men han grep direkt utan att tveka. Har ju varit orolig för hur det ska bli med avlämningarna när han får en riktig pippi. Hade honom i lina först men fick om möjligt ännu finare avlämningar än med dummie så kunde snabbt släppa honom. Han tyckte det var så kul och superduktig 😃 vilken energi men samtidigt fokuserad. Superkul! Och häftigt att se hur naturligt det finns i honom.
 
Jag har en fråga om det går bra!
Men det är såhär att jag har en flatcoated retriever som är nästan ett år 💙 Och målet är att han ska bli min assistans hund men han tycker om allmöjlig träning och jag skulle vilja testa med apport och sånt. Men han tycker att såna apport dummies eller vad det heter är jätte tråkigt! Så han vill inte hålla i dom alls! Därimot rep och bollar och pinnar och sånt kan han bära hur långt somhelst men hur börjar man att lära han att hålla i som tråkiga saker?
Och en annan sak som jag undrar men vi har ett komando som är Sidan. Som be tyder att han ska vara på vänster sida vid min rullstol. Och gå där men han be höver inte ha jätte mycket kontakt exakt helatiden. Räcker det för att börja med apport bara för kul eller måste han gå helt perfekt fot då?
Och även att han kan INTE sitta kvar om man kastar iväg nåt utan då vill han springa direkt och ta det! Upp födaren har sagt att man kan hålla i hals bandet sålänge och att det är bra att han har som ett driv framåt men när ska man börja träna på att kasta iväg saker och hur börjar man med det UTAN att hålla?
Förlåt om det är dumma frågor men ville iallafall testa och fråga!
 
Jag har en fråga om det går bra!
Men det är såhär att jag har en flatcoated retriever som är nästan ett år 💙 Och målet är att han ska bli min assistans hund men han tycker om allmöjlig träning och jag skulle vilja testa med apport och sånt. Men han tycker att såna apport dummies eller vad det heter är jätte tråkigt! Så han vill inte hålla i dom alls! Därimot rep och bollar och pinnar och sånt kan han bära hur långt somhelst men hur börjar man att lära han att hålla i som tråkiga saker?
Och en annan sak som jag undrar men vi har ett komando som är Sidan. Som be tyder att han ska vara på vänster sida vid min rullstol. Och gå där men han be höver inte ha jätte mycket kontakt exakt helatiden. Räcker det för att börja med apport bara för kul eller måste han gå helt perfekt fot då?
Och även att han kan INTE sitta kvar om man kastar iväg nåt utan då vill han springa direkt och ta det! Upp födaren har sagt att man kan hålla i hals bandet sålänge och att det är bra att han har som ett driv framåt men när ska man börja träna på att kasta iväg saker och hur börjar man med det UTAN att hålla?
Förlåt om det är dumma frågor men ville iallafall testa och fråga!
Jag brukar börja med att lägga ut apporterna tills hunden lärt sig sitta lugnt och stilla innan jag kastar😊
 
I morgon ska vi vara med på våran första träning ihop med uppfödaren. Ska bli så spännande att se hur allt går till, se andra hundar och framför allt se hur Toke reagerar i miljön. Är på ett fint ställe också där det hållts några WT så ska bli kul att komma dit 🙂
Hoppas att min odåga kan bete sig, hon har ju inte sett honom sen han var 8 veckor mer än på bild, lite nervöst att "visa upp" honom 😅
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
69 696
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 613
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp