Ridning efter skada

aglaonema

Trådstartare
Jag är inne på att köpa egen häst igen men är fortfarande inte helt frisk efter en knäskada. Kan gå och cykla men inte springa, hoppa eller sitta på huk. Har lite svag muskulatur och det fattas 10 grader av min böjning. Det har gått 2 år sen operationen, 3 ledband av i samma knä. Så när ska man egentligen anse sig vara tillräckligt frisk för att kunna köpa egen häst, vill ju inte skada mig igen om jag skulle ramla av?
 
Testa att rida på en ridskola en termin och se hur det funkar? Det är ju snälla hästar under ordnade former. Huruvida ditt knä håller är nog ngt du får ta upp med läkare och/sjukgymnast.
 
Jag skadade mitt knä i april 2013 vid en skidolycka - främre korsband och inre sidoligament var helt av. Jag opererades inte, utan rehabtränade enbart. Var återställd efter 8-10 månader då jag kunde både böja och sträcka knät fullt ut, springa, hoppa etc och var ungefär lika stark i båda benen. Började dock rida MYCKET tidigare än så, efter 5-6 veckor, och ridningen har hela tiden fungerat väldigt bra. Hade lite ont på insidan knät i början pga svullnad, men i övrigt känns ridningen väldigt skonsam för knät - bra med stöd i sidled, inga vridrörelser, lagom böjning. Kände mig mer osäker kring hästarna från marken i början än vid ridning - var ju inte direkt kvick i benen, så svårt dels att hoppa undan, dels att hålla emot med häst vid hand om den ville åt annat håll än jag...

Jag hade ju häst (egen häst plus medryttarhäst) redan när jag skadade mig och fortsatte med det. Hade jag varit hästlös och gått i köptankar så hade jag nog väntat aningen längre än jag gjorde. Red första ridturerna på min egen valack som jag haft nästan hela hans liv och jag vet ju dels att han är stabil på så sätt att han inte blir rädd för "minsta lilla" och dels att han är bussig och snäll - han skulle aldrig medvetet försöka bli av med ryttaren till exempel.

Jag har faktiskt inte åkt av en häst någon gång efter att jag skadade knät. Har däremot "vrickat" knät ett par gånger i samband med löpning i skogen, men det har varit ganska "snälla" återfall och det har räckt med vila från löpning i någon vecka plus rehabträning för att komma tillbaka igen.

Den idrottsläkare som jag gick hos i samband med skadan tyckte att ridning var BRA rehabträning - förutsatt då att jag höll mig kvar på hästryggen! :D Självklart kan det ju hända olyckor, men den risken tycker jag är värd att ta för att få rida!
 
Det beror ju på vilken typ av häst och vilken typ av ridning du har tänkt dig. Ridning är en av de bästa sjukgymnastikformerna som finns men det krävs ju då att man rider på ett sådant sätt och på en sådan häst att man bygger upp sig och inte flyger av. Att man anpassar både häst, utrustning och ridning för där man är.
 
Jag är inne på att köpa egen häst igen men är fortfarande inte helt frisk efter en knäskada. Kan gå och cykla men inte springa, hoppa eller sitta på huk. Har lite svag muskulatur och det fattas 10 grader av min böjning. Det har gått 2 år sen operationen, 3 ledband av i samma knä. Så när ska man egentligen anse sig vara tillräckligt frisk för att kunna köpa egen häst, vill ju inte skada mig igen om jag skulle ramla av?


Det kanske inte är nödvändigt att springa och köpa egen direkt - testa ridskola, testa att vara medryttare, testa att vara fodervärd? Då kan du backa ur om det börjar bli problem.

Annars tänker jag som @TinyWiny att det beror på vilken typ av ridning du tänker dig. En trygg häst med markbundna gångarter för lätt träning och skogsridning - det är en sak. En dressyrstammad unghäst är en annan sak.

Det finns ju risker med alla hästar givetvis, men du behöver inte nödvändigtvis välja en med ferrari-gener om du inte vill. En stadig volvo går att ha till mycket och riskerna krymper markant. ;)
 
Det finns ju risker med alla hästar givetvis, men du behöver inte nödvändigtvis välja en med ferrari-gener om du inte vill. En stadig volvo går att ha till mycket och riskerna krymper markant. ;)

Haha - jag har både en Ferrari och en Volvo! :D Volvon var den jag red efter knäskadan, Ferrarin - främst köpt som tävlingshäst till dottern - är ett senare fynd! Men hon är den känsliga typen (på det positiva sättet, dvs lyhörd) och älskar att springa fort men hittar inte på något annat bus, så det går fint att rida henne trots knäskada! :)
 
Jag red innan jag kunde gå igen :angel:, ej att rekomendera men jag var skitless på att hoppa på kryckor och hästen möjliggjorde för mig att ta mig ut i skogen någolunda obehindrat. :heartRed dock utan stigbyglar tills jag var någolunda läkt.

Sjukgymnastens order var att vänta tills jag var tillräckligt stabil att "ta emot mig" med det dåliga benet om jag snubblade till eller liknande, sen skulle det väl egentligen inta vara några problem enligt henne.
 
Har opererat ett av mina knän vid två olika tillfällen, båda gångerna medan jag var ansvarig för en häst. Knät är väl OK för tillfället, men inte helt bra. Sjukgymnastik hjälper men är svagare 'sidförande' i det benet och det kan haka upp sig vid stor plötslig påfrestning (typ landa efter hinder, hästen slänger sig åt det dåliga hållet). Har också ibland svårt att komma upp från att ha suttit på huk.

Det funkar, med vissa eftergifter. De första veckorna efter båda operationerna red jag barbacka/utan stigbyglar. I månader efter satt jag upp från 'fel håll' då det var vänster knä som varit dåligt. Jag tränade också hästen till att stå still när jag drog utåt i benet, så jag kunde ta spjärn när jag skulle resa mig upp från huk.

Så det funkar! Men man får ibland anpassa sig lite.
 
Jag har opererat bort båda meniskerna i höger knä och korsbandet i samma ben sitter endast fast till en tredjedel. Jag kan inte sitta på huk eller knä och äter smärtstillande varje morgon för att livet ska fungera. Två hästar har jag dock ändå vilket snarare hjälper mig så att jag rör på mig ordentligt :)
 
Jag skadade båda mina knän i en ridolycka, det var väl 4 år sedan nu och de är fortfarande inte helt återställda och blir nog inte det heller.
Lång tid efteråt vek de sig eller låste sig om jag tex halkade i gräset eller försökte sitta på huk.
Jag red dock rätt snabbt efteråt det var hjärnskakningen som hämmade mig mest, hästen behövde ridas och jag vill arbeta med rädslan efter att han slängt av mig i en bockserie i skogen. Jag upplever inte att ridningen är negativ för mina knän.
Det som fungerat för mig som hade kraftiga mjukdelsskador var att inte utmana knäna för mycket men göra stabil rehabträning, alltså inte "vingliga" utfall, hopp och djupa böjningar utan långsamma, stadiga övningar med vikter, gärna med ett gummiband runt knäna som man samtidigt pressar utåt lite lätt. Nu är de så pass bra att jag vågar åka slalom, skridskor och kan sitta på huk om jag är försiktig! Men de överansträngs lätt av smågrejor som att stå och hoppa en kväll på en konsert, när jag går mycket i branta trappor och backar under semestern etc men med lite vila och tålamod så är de snart på spåret igen.
Jag är 40+ och har insett att alla skador nuförtiden tar lång tid och ger men jag får leva med.
 
Är det någon skillnad hur stor häst man har då man rider med skadat knä, med tanke på avfallningsrisken?
 
Har hittat en häst som jag gärna skulle köpa, men då är det ju det här med att klara av att sköta den också. Ska ha den hemma och sköta helt själv så vet inte om det är så bra idé.
 
Är det någon skillnad hur stor häst man har då man rider med skadat knä, med tanke på avfallningsrisken?

Jag känner nog att höjden inom rimligt spann inte borde vara så viktigt. Det viktigaste är att du inte ramlar av så lätt. Så en snäll häst som är lugn och trygg och sammarbetsvillig utan att vara så explosiv och rörlig tycker jag är viktigast för ryttare som bör undvika att falla av.
De större och tyngre kan ju ofta vara långsammare än mindre/lättare hästar. Så om de blir skrämda eller busar till det så sitter man inte lika löst som på en snabbare.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 318
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 820
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp