Bukefalos 28 år!

Ridning på annans åker???

Sv: Ridning på annans åker???

Nu gillar jag inte stubbar men jag är väl medveten om problemet och skulle inte rida där utan att veta säkert. Jag undrar lite smått mellan vilka rader du läst att jag tycker man får rida på stubben, liksom överallt annars så ska man inte rida om man riskerar att skada. Vet man att det ska plöjas så är det ok.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Nu gillar jag inte stubbar men jag är väl medveten om problemet och skulle inte rida där utan att veta säkert. Jag undrar lite smått mellan vilka rader du läst att jag tycker man får rida på stubben, liksom överallt annars så ska man inte rida om man riskerar att skada. Vet man att det ska plöjas så är det ok.

Du "vet" att det ska plöjas när du snackat med den som brukar åkern.
Då är ju allt ok.
Har du inte snackat med brukaren så vet du inte, alltså rider du inte återigen, då är allt ok.:cool:
 
Sv: Ridning på annans åker???

Hur man fått vetskap om att man inte riskerar att skada är ovässentligt, det har ingen påverkan på resultatet, huvudsaken är att man vet och att det stämmer.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Hur man fått vetskap om att man inte riskerar att skada är ovässentligt, det har ingen påverkan på resultatet, huvudsaken är att man vet och att det stämmer.

Du kan ju bara vara säker på vad brukaren ska göra om du frågar honom.
Om du nu inte tillhör det navelskpådande släktet som hävdar att de kan läsa andras tankar.

Skulle någon få för sig att rida på mina åkrar utan att fråga så skulle vi nog hastigt och lustigt börja öva lite lerduveskytte. Då brukar kusarna få fart därifrån....
 
Sv: Ridning på annans åker???

kl

Att det ska vara så :devil:-a svårt att fråga markägaren?!

Jag är innerligt trött på ryttare och annat löst folk som envetet hävdar sin rätt.

Det är inte bara synliga skador som är problemet.
En träda får betas efter den 5:e september (var det iaf för ett par år sedan), om då ryttare har varit där och härjat är ju betet inte vad det ska vara.

Marken kanske har fått vila för att bli parasitfri, har ni tänkt på det?

Hästen skiter och vips har du stora blodmasken på betet du trodde var parasitfritt??!
 
Sv: Ridning på annans åker???

Allvar? Skulle du kunna leva med att både häst och ryttare kanske skadas om du medvetet skrämmer dom? Det säger mer om dig i så fall än om de som lånar din mark lite...

Jag är oerhört tacksam över att bo i ett område där man är rädd om varandra. Det gäller alla! Jag har inga problem med att ryttare lånar kanten på min mark, lika lite lider jag av att skoteråkarna gör upp ett spår intill den kanten. Jag har jägare, fotvandrare och fiskare som knatar fram och åter då och då. Mår inte illa av det alls. Ingen vill skrämmas och ingen vill skada. Gemensamt ser vi alla att hellre att man rör sig borta från vägen än riskera livhanken där...
 
Sv: Ridning på annans åker???

Allvar? Skulle du kunna leva med att både häst och ryttare kanske skadas om du medvetet skrämmer dom? Det säger mer om dig i så fall än om de som lånar din mark lite...

Jag är oerhört tacksam över att bo i ett område där man är rädd om varandra. Det gäller alla! Jag har inga problem med att ryttare lånar kanten på min mark, lika lite lider jag av att skoteråkarna gör upp ett spår intill den kanten. Jag har jägare, fotvandrare och fiskare som knatar fram och åter då och då. Mår inte illa av det alls. Ingen vill skrämmas och ingen vill skada. Gemensamt ser vi alla att hellre att man rör sig borta från vägen än riskera livhanken där...

:bow:..............Måste vara trevligt att ha dig som granne
 
Sv: Ridning på annans åker???

Du kan ju bara vara säker på vad brukaren ska göra om du frågar honom.
Om du nu inte tillhör det navelskpådande släktet som hävdar att de kan läsa andras tankar.

Skulle någon få för sig att rida på mina åkrar utan att fråga så skulle vi nog hastigt och lustigt börja öva lite lerduveskytte. Då brukar kusarna få fart därifrån....

Jag tänker inte fastna i diskussionen om detta igen och konstatera bara att man ska vara säker hur är irrelevant. Ingen kan lagföra någon med framgång för att källan inte är den rätta enligt dig.

Och att du är en sadistisk typ som gärna skadar folk vet vi sedan tidigare.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Det enda sättet du kan skada befintlig gröda på ett fält med tjälad mark och ett tjockt snötäcke är om du antingen rider i samma spår ofta eller kör skoter så du packar snön = så att den ligger kvar och resultatet blir en isbränna.
Inte alltid snötäcket är tjockt.
Vad säger att man inte rider flera gånger i samma spår? Snarare är det väl så, att det är just det man gör? I verkligheten.

Alltså är det fel att säga att det är fritt fram, om åkern är tjälad och snötäckt.

Det enda goda rådet man kan ge i detta ämne, är att alltid tala med bonden!

LIA
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag väntar fortfarande på någon slags bevis för att man inte får rida där man inte stör eller förstör (enstaka gånger som privatperson), jag lär få vänta förgäves för någon sådan dom finns inte vad jag vet.



Det är märkligt vad svårt det är att förstå att det är markägaren som bestämmer vad och om det blir förstört på åker och det är därför man frågar innan, om LOV- flera har gett många ex på vad som kan hända, allt från tramp, packskador, metallskor, hästskit- det har också getts upprepade förklaringar till att mark, här träda, kan användas till både det ena o andra som utomstående har noll koll på.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Med tanke på skribentens vilda fantasier om legal vargjakt så är det väl inget som förvånar.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Allvar? Skulle du kunna leva med att både häst och ryttare kanske skadas om du medvetet skrämmer dom? Det säger mer om dig i så fall än om de som lånar din mark lite...

Jag är oerhört tacksam över att bo i ett område där man är rädd om varandra. Det gäller alla! Jag har inga problem med att ryttare lånar kanten på min mark, lika lite lider jag av att skoteråkarna gör upp ett spår intill den kanten. Jag har jägare, fotvandrare och fiskare som knatar fram och åter då och då. Mår inte illa av det alls. Ingen vill skrämmas och ingen vill skada. Gemensamt ser vi alla att hellre att man rör sig borta från vägen än riskera livhanken där...

Du får det hänsyn av mig som du visar mig. Så enkelt är det. Om du rider in på min åker utan att fråga så talar du klart och tydligt om att skiter i vad jag anser om det och om det skadar min inkomst. Ska jag då uppvisa något annat.

En trevlig salut och saken är klar....
 
Sv: Ridning på annans åker???

Jag tänker inte fastna i diskussionen om detta igen och konstatera bara att man ska vara säker hur är irrelevant. Ingen kan lagföra någon med framgång för att källan inte är den rätta enligt dig.

Och att du är en sadistisk typ som gärna skadar folk vet vi sedan tidigare.

Vadå sadistisk? det är mjukt att falla av på en stubbåker.

Håller du dig bara till de regler som gäller så gör jag det med. Kör du över mig, räkna med att bli överkörd:devil:

Alla problem förvinner med lite folkvett och en fråga: -Gör det ngt om vi rider på stubben nere vid sjön?
Men så finns det ju de som inte uppvisar (folk)vett.....
 
Sv: Ridning på annans åker???

kl

Att det ska vara så :devil:-a svårt att fråga markägaren?!

Jag är innerligt trött på ryttare och annat löst folk som envetet hävdar sin rätt.

Det är inte bara synliga skador som är problemet.
En träda får betas efter den 5:e september (var det iaf för ett par år sedan), om då ryttare har varit där och härjat är ju betet inte vad det ska vara.

Marken kanske har fått vila för att bli parasitfri, har ni tänkt på det?

Hästen skiter och vips har du stora blodmasken på betet du trodde var parasitfritt??!

jag kan bara hålla med dig
 
Sv: Ridning på annans åker???

Det är märkligt vad svårt det är att förstå att det är markägaren som bestämmer vad och om det blir förstört på åker och det är därför man frågar innan, om LOV- flera har gett många ex på vad som kan hända, allt från tramp, packskador, metallskor, hästskit- det har också getts upprepade förklaringar till att mark, här träda, kan användas till både det ena o andra som utomstående har noll koll på.

Nej du ingen bestämmer om något är förstört. Det är eventuell skada som avgör om något är förstört. Inte fan kan man få ersättning för skador som bara finns i fantasin.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Vadå sadistisk? det är mjukt att falla av på en stubbåker.

Håller du dig bara till de regler som gäller så gör jag det med. Kör du över mig, räkna med att bli överkörd:devil:

Alla problem förvinner med lite folkvett och en fråga: -Gör det ngt om vi rider på stubben nere vid sjön?
Men så finns det ju de som inte uppvisar (folk)vett.....
Och man kan bryta nacken... men det skiter du i.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Med tanke på skribentens vilda fantasier om legal vargjakt så är det väl inget som förvånar.
Varför ska jag som markägare vara mer hänsynsfull än de snorungar som rider på min åker utan lov?

Den som ger sig in i leken får ju som sagt var tåla den.
 
Sv: Ridning på annans åker???

Och man kan bryta nacken... men det skiter du i.

Så du menar att jag inte får utnyttja min fastighet och min rätt att övningskjuta bara för att ngr snorungar bryter mot lagen?

Hade ju inte en aaaning om de var där, där ska ju ingen vara utan att fråga mig det är ju odlad mark.....:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 622
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 847
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 216
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp