Ridskola inför viktgräns efter ryggproblem hos hästar

Diskussionen har pågått tillsammans med veterinär och equiterapeut en längre tid – nu har ridskolan beslutat att införa en övre viktgräns för den som till ta lektioner hos dem.
 
Folk bär sin vikt på olika sätt oxå. Jag ställde mig på vågen imorse: 98kg. Är 173 lång och 41 i skostorlek. Inte många som tror mig när jag säger vad jag väger, ganska mycke dolda muskler, och det har ett par gånger varit jag som fått säga ifrån när ridlärare valt häst åt mig.

Finns inga lämpliga hästar för mig på ridskolorna i närheten, så jag har två egna ist. Har utrustning anpassad, lätt och tryckfördelande, och de rids i skritt ett par ggr i månaden, lösdrift.


Bara en sån sak som sadelstorlek spelar in, även om vi ignorerar vikt. Jag behöver typ 18tum för mina lårben, men de används inte.

Red en 178cm h.bl. på en AW, som hade typ 16tum sadel, men "den är flatback, så det funkar" ... nej, mina knän stack ut..

Sen så har jag varit med om att ridskolor köpt in grova kallblod för de större ryttarna. Sedan låtit dom bli feta..
Det här med sadel och längd är något tycker jag som fler ridskolor borde bry sig om också, det lärde jag mig när jag letade sadel till min häst och min sadelutprovare sa att jag inte passade för 16 tum. Jag tänkte att jaha, så stor har jag väl inte blivit men hon menade att jag var för lång. Man kan vara hur smal och lätt som helt men sadeln blir fel om den är för liten oavsett vikt.

Rätt sadel och utrustning för rätt ryttare så tror jag att hästarna klarar en hel del ändå och det sliter mycket mindre på dom, rätt utrustning som passar gör ju det så otroligt mycket lättare för framförallt nybörjare att sitta rätt och fördela vikten rätt. Svårt att få till det dock alltid på ridskolor.
 
Jag håller med dig. Det kan ju även vara bra att ha extra tydliga regler så att alla förstår från början vad som gäller.
Tänker till exempel på hur min ridskola skulle hantera om det är någon som är för tung, jag antar att de helt enkelt pratar med personen på ett sakligt sätt men det kan ju bli trist stämning och även bli väldigt jobbigt för personen som inte längre får rida eller inte får komma in på ridskolan pga just det.
Samtidigt kan väl det i bland vara en bättre att göra så för vissa, än att ha invägning. Det beror ju på hur man är som person osv. Knivig situation helt enkelt.

Alltså, på min gamla ridskola så tilldelades man häst inför varje lektion. Det var ju inte svårare än att ridläraren gav häst till var och en efter hur mycket var och en vägde utan att säga något om det till personen. I min grupp var vi flera som kunde rida ponny och några som inte kunde det. et var ju aldrig något uttalat direkt men de som inte kunde rida ponny förstod nog själva varför de aldrig fick en ponny på nån lektion. Är ridläraren duktig så vet hen hästarnas gränser. Men jag antar att viktgränser införs om man haft problem.
 
Alltså, på min gamla ridskola så tilldelades man häst inför varje lektion. Det var ju inte svårare än att ridläraren gav häst till var och en efter hur mycket var och en vägde utan att säga något om det till personen. I min grupp var vi flera som kunde rida ponny och några som inte kunde det. et var ju aldrig något uttalat direkt men de som inte kunde rida ponny förstod nog själva varför de aldrig fick en ponny på nån lektion. Är ridläraren duktig så vet hen hästarnas gränser. Men jag antar att viktgränser införs om man haft problem.
Problemet här verkar ju vara att ingen häst vill bära mer än den aktuella vikten. Så ridläraren kan inte dela ut en lämplig häst alls.
 
Problemet här verkar ju vara att ingen häst vill bära mer än den aktuella vikten. Så ridläraren kan inte dela ut en lämplig häst alls.

Då är det ju så. Det är ingen mänsklig rättighet att få rida.

Om fotbollsklubbar kan kicka ut 13-åringar för att de inte spelar bra nog så de inte platsar i laget så kan ridklubbarna säga säga till folk att de för tillfället inte har nån häst som de kan rida p.g.a. vikten.
 
Alltså, på min gamla ridskola så tilldelades man häst inför varje lektion. Det var ju inte svårare än att ridläraren gav häst till var och en efter hur mycket var och en vägde utan att säga något om det till personen. I min grupp var vi flera som kunde rida ponny och några som inte kunde det. et var ju aldrig något uttalat direkt men de som inte kunde rida ponny förstod nog själva varför de aldrig fick en ponny på nån lektion. Är ridläraren duktig så vet hen hästarnas gränser. Men jag antar att viktgränser införs om man haft problem.
Så var det på båda de ridskolor jag ridit också. Aldrig uttalad gräns, men vissa ryttare fick aldrig rida vissa hästar. Jag som visserligen var lång men lätt fick ofta rida en valack som då och då haft ryggproblem. Helt underbar häst, men det var ju väldigt uppenbart att bara lättviktare fick rida honom och att han inte gick varje lektion. Där jag red då fanns det ju så många hästar av varierande storlek att det nog inte var något större problem för ridskolan att sätta såna "hästunika" gränser, men det hade ju varit problem, kanske, om var och varannan elev hade vägt för mycket för den här hästen. Då kan jag tänka mig att man kanske känt sig tvungen att införa mer generella viktgränser.
 
Då är det ju så. Det är ingen mänsklig rättighet att få rida.

Om fotbollsklubbar kan kicka ut 13-åringar för att de inte spelar bra nog så de inte platsar i laget så kan ridklubbarna säga säga till folk att de för tillfället inte har nån häst som de kan rida p.g.a. vikten.
Nej precis. Vad ska de göra liksom? Jättekonstigt svar från förbundet tycker jag.
Det går ju inte att ha hästar som passar alla vid varje given stund.
 
Nej precis. Vad ska de göra liksom? Jättekonstigt svar från förbundet tycker jag.
Det går ju inte att ha hästar som passar alla vid varje given stund.
Jag håller med. Dessutom, är det barn och unga verkligen, de ryttarna som väger över 95 kg? Är inte det snarare vuxna?

Visst kan det finnas barn som väger 100 kg, men jag skulle säga att det är ovanligt.

Tidningen Ridport hade en krönika om det här som var bland det dummaste jag läst. Skribentens recept var att alla ridskoleryttare skulle ha mer teori och rida mindre, helst bara i skritt. För det lär man sig lika mycket på, kvantitet är inte viktigt.

Det går ju stick i stäv med precis allt man vet om ridning, att man behöver inte träna och behöver ingen mängdträning. Det är väl precis det man behöver? Och varför ska inga ridskoleryttare få rida ordentligt för att några väger för mycket?
 
Jag håller med. Dessutom, är det barn och unga verkligen, de ryttarna som väger över 95 kg? Är inte det snarare vuxna?

Visst kan det finnas barn som väger 100 kg, men jag skulle säga att det är ovanligt.

Tidningen Ridport hade en krönika om det här som var bland det dummaste jag läst. Skribentens recept var att alla ridskoleryttare skulle ha mer teori och rida mindre, helst bara i skritt. För det lär man sig lika mycket på, kvantitet är inte viktigt.

Det går ju stick i stäv med precis allt man vet om ridning, att man behöver inte träna och behöver ingen mängdträning. Det är väl precis det man behöver? Och varför ska inga ridskoleryttare få rida ordentligt för att några väger för mycket?
Jag tänker att en ridskola med det konceptet antagligen skulle få färre ridande elever
 
Jag tänker att en ridskola med det konceptet antagligen skulle få färre ridande elever
Ja, det tror jag också. Och dessutom, om man nu vill att ridning ska tas på allvar som sport, varför då argumentera för att det går lika bra att träna genom att ha teori och arbeta hästen från marken? Skulle man i någon annan sport hävda att man inte behöver träna?
 
Jag håller med. Dessutom, är det barn och unga verkligen, de ryttarna som väger över 95 kg? Är inte det snarare vuxna?

Visst kan det finnas barn som väger 100 kg, men jag skulle säga att det är ovanligt.

Tidningen Ridport hade en krönika om det här som var bland det dummaste jag läst. Skribentens recept var att alla ridskoleryttare skulle ha mer teori och rida mindre, helst bara i skritt. För det lär man sig lika mycket på, kvantitet är inte viktigt.

Det går ju stick i stäv med precis allt man vet om ridning, att man behöver inte träna och behöver ingen mängdträning. Det är väl precis det man behöver? Och varför ska inga ridskoleryttare få rida ordentligt för att några väger för mycket?
Nej det är nog få ungdomar det gäller.
 
Och det var ju barn och unga riksidrottsförbundet inte ville ha viktprat med. Så då kan väl ridskolan ha en viktgräns i sin vuxenverksamhet?

Det förvånar mig att riksidrottsförbundet reagerar på det men inte på alla de barn som blir uteslutna från sina fotbollslag redan i 12 års åldern. Viktgränser inom ridsporten är ett djurskyddsärende som riksidrottsförbundet inte nån befogenhet att ändra på. Men barn som utesluts för att klubbar elitsatsar i ung ålder är nåt de borde reagera på.
 
Nu är ju islandshästar förvisso mindre hästar men i princip alla ridskolor och turridningsföretag har viktgränser i islandshästvärlden . Så jag har lite svårt att se att detta skulle vara kontroversiellt på något sätt men det kanske det är.
Förutom att islandshästar är mindre och det kanske därför är mer allmänt accepterat att det finns en övre viktgräns för vem som får rida på dem, så är det också så att typ 99,9% av verksamheterna med islandshästar är privata - de ägs och drivs av privatpersoner eller företag - medan det är tvärtom på ponny- och storhästsidan, där är det normala att verksamheten är föreningsdriven. Och föreningen är i sin tur med i SvRF som är en del av RF. Jag kan väl därför tänka mig att RF ser sig ha större mandat att ha synpunkter på SvRF-anslutna ridskolor än de privata ridskolor och turridningsföretag som finns på islandshästsidan, även om SIF numera (tyvärr) är med i RF.
 
Förutom att islandshästar är mindre och det kanske därför är mer allmänt accepterat att det finns en övre viktgräns för vem som får rida på dem, så är det också så att typ 99,9% av verksamheterna med islandshästar är privata - de ägs och drivs av privatpersoner eller företag - medan det är tvärtom på ponny- och storhästsidan, där är det normala att verksamheten är föreningsdriven. Och föreningen är i sin tur med i SvRF som är en del av RF. Jag kan väl därför tänka mig att RF ser sig ha större mandat att ha synpunkter på SvRF-anslutna ridskolor än de privata ridskolor och turridningsföretag som finns på islandshästsidan, även om SIF numera (tyvärr) är med i RF.

Fast riksidrottsförbundet har ingen befogenhet att ändra på djurskyddsregler.
 
Förutom att islandshästar är mindre och det kanske därför är mer allmänt accepterat att det finns en övre viktgräns för vem som får rida på dem, så är det också så att typ 99,9% av verksamheterna med islandshästar är privata - de ägs och drivs av privatpersoner eller företag - medan det är tvärtom på ponny- och storhästsidan, där är det normala att verksamheten är föreningsdriven. Och föreningen är i sin tur med i SvRF som är en del av RF. Jag kan väl därför tänka mig att RF ser sig ha större mandat att ha synpunkter på SvRF-anslutna ridskolor än de privata ridskolor och turridningsföretag som finns på islandshästsidan, även om SIF numera (tyvärr) är med i RF.
Men måste huvudmannen vara en förening? Räcker det inte att verksamheten bedrivs i en förening? Även privatägda ridskolor har ju ofta en förening, alltså att de som rider på ridskolan är med i klubben.
 
Det förvånar mig att riksidrottsförbundet reagerar på det men inte på alla de barn som blir uteslutna från sina fotbollslag redan i 12 års åldern. Viktgränser inom ridsporten är ett djurskyddsärende som riksidrottsförbundet inte nån befogenhet att ändra på. Men barn som utesluts för att klubbar elitsatsar i ung ålder är nåt de borde reagera på.
Men det står väl inget om det i riktlinjerna? Man får utesluta barn pga bristande talang/färdighet, men man får inte påverka dem till att gå ner i vikt.

Men hela saken är ju konstig. Har riksidrottsförbundet ens reagerat, eller är det en tidningsanka? Dvs, är det tidningen ridsport som hävdar att ridskolan inte får ha viktgräns?

Det är ju rätt långsökt att man inte får ha en viktgräns för vuxenverksamhet för att unga inte får uppmanas att gå ner i vikt. Har riksidrottsförbundet verkligen gjort ett uttalande med den betydelse om det här specifika fallet?
 
Jag tänker att en ridskola med det konceptet antagligen skulle få färre ridande elever
Och jag tvivlar på att betalningsviljan skulle vara densamma. Det är ju ridningen man betalar för, inte för att få leda en häst. Jag tror det är få som betalar 500 kr för att få leda en häst en timme, och sitta på den några minuter i skritt. I alla fall om de har kanske 20 års ridvana, vilket många vuxna ridskoleryttare har.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Frågan om flytt av Hamre ridskola har pågått under många år. Första besluten togs för snart 15 år sedan. Det tog tid att få fram en...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp