Ridskola inför viktgräns efter ryggproblem hos hästar

Diskussionen har pågått tillsammans med veterinär och equiterapeut en längre tid – nu har ridskolan beslutat att införa en övre viktgräns för den som till ta lektioner hos dem.
 
Nja, är man väldigt tränad så har ju det ofta lett till att man också lärt sig kroppskontroll på vägen. Sen tränar ju olika idrottare olika saker, givetvis. Men det är många fler idrotter än ridning som ger balans och kroppskontroll.
Absolut men gymkillar behöver inte vara trevligare på hästryggen än samma vikt i medelålders tant. Ibland tvärtom till och med.
 
Absolut men gymkillar behöver inte vara trevligare på hästryggen än samma vikt i medelålders tant. Ibland tvärtom till och med.
Allt annat lika (dvs, de väger lika mycket och ingen av dem har ridit förut), och om tanten är helt otränad, så skulle jag säga att gymkillen har fördel. Särskilt om man kört mycket fria vikter och tränat hela kroppen, för då har man i regel fått lite kroppsmedvetenhet och har lättare att följa instruktioner.

Om däremot tanten har ridit hela livet, så kan hon förstås rida bättre än en som aldrig ridit. Men det är kanske ganska självklart.

Jag tycker ridskoleryttare ofta underskattar hur mycket man tjänar på att vara allmänt vältränad i ridningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Frågan om flytt av Hamre ridskola har pågått under många år. Första besluten togs för snart 15 år sedan. Det tog tid att få fram en...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp