Ridskola inför viktgräns efter ryggproblem hos hästar

Diskussionen har pågått tillsammans med veterinär och equiterapeut en längre tid – nu har ridskolan beslutat att införa en övre viktgräns för den som till ta lektioner hos dem.
 
Men måste huvudmannen vara en förening? Räcker det inte att verksamheten bedrivs i en förening? Även privatägda ridskolor har ju ofta en förening, alltså att de som rider på ridskolan är med i klubben.
Nej, det finns väl inget "måste" någonstans. Men jag noterar en skillnad mellan häst-/ponny-världen och islandshästvärlden där det i det förstnämnda fallet i stort sett alltid är en klubb som är knuten till verksamheten i alla fall (jag vet ju såklart inte säkert vem som är huvudman för verksamheten i varje enskilt fall). Bland islandshästverksamheterna är det inte alls lika uttalat och jag känner inte till en enda sådan ridskola som drivs av en förening. Men som sagt - detta är min spaning och vad jag tror är en av anledningarna till att RF "lägger sig i" mindre där. Men det kan ju vara annat också. Som att islandshästverksamheterna oftast haft maxgräns för turryttare/lektionsryttare sen 90-talet så det är inte någon nyhet direkt.
 
Jag har funderat lite till och det måste ju finnas viktgränser även på ponny's. En b-ponny kommer ju aldrig klara av lika mycket vikt som en häst på +1,70. Eller måste all ridskolehästar klara en vikt på över 100kg för att kunna gå på ridskola? Det kommer ju inte kunna bli någon bra undervisning för små barn då
 
Jag har funderat lite till och det måste ju finnas viktgränser även på ponny's. En b-ponny kommer ju aldrig klara av lika mycket vikt som en häst på +1,70. Eller måste all ridskolehästar klara en vikt på över 100kg för att kunna gå på ridskola? Det kommer ju inte kunna bli någon bra undervisning för små barn då
Man har ju oftast en övre gräns för att ens kunna rida på aktuell ridskola alls. Sedan har man såklart även specifika gränser för alla olika hästar/ponnys.
 
Man har ju oftast en övre gräns för att ens kunna rida på aktuell ridskola alls. Sedan har man såklart även specifika gränser för alla olika hästar/ponnys.

Nja, den övre gränsen för att kunna rida på en ridskola är väl den mest viktbärande hästens maxvikt. Och sen beror det ju också på vilka som redan rider på ridskolan. Om det t.ex. finns en plats ledig i en grupp så beror ju maxvikten på den ryttare som ska börja i gruppen på om det redan finns nån som hamnar i samma viktkategori. Som när jag red så hade vi två stora hästar som kunde bära rejälare ryttare. I gruppen hade vi en rejälare ryttare. Hon red alltid samma häst för hon gillade inte den andra hon kunde rida. Vi hade ju inte kunnat ta 2 st ryttare av samma viktklass i gruppen även om plats fanns. Däremot hade vi kunnat ta in vuxna ponnyryttare för D-ponnys fanns det relativt gott om.
 
Nja, den övre gränsen för att kunna rida på en ridskola är väl den mest viktbärande hästens maxvikt. Och sen beror det ju också på vilka som redan rider på ridskolan. Om det t.ex. finns en plats ledig i en grupp så beror ju maxvikten på den ryttare som ska börja i gruppen på om det redan finns nån som hamnar i samma viktkategori. Som när jag red så hade vi två stora hästar som kunde bära rejälare ryttare. I gruppen hade vi en rejälare ryttare. Hon red alltid samma häst för hon gillade inte den andra hon kunde rida. Vi hade ju inte kunnat ta 2 st ryttare av samma viktklass i gruppen även om plats fanns. Däremot hade vi kunnat ta in vuxna ponnyryttare för D-ponnys fanns det relativt gott om.
Ja? Det är det jag menar. Man har en maxgräns på vikt för att kunna rida på ridskolan. Det är en vikt som någon eller några hästar kan bära. Om man väger mer än så, kan man då inte rida på den ridskolan. Är du under den vikten och börjar rida på ridskolan så fördelas sedan hästarna utefter din vikt. Alltså, väger du t ex 70 så finns ett visst antal hästar för ridläraren att välja på för din del etc.
 
Undrar vad som händer med dom eleverna som går upp mycket i vikt på kort tid..måste vara jättesvårt att gissa vikt eller säga att någon ser ut att väga det och det..
 
Undrar vad som händer med dom eleverna som går upp mycket i vikt på kort tid..måste vara jättesvårt att gissa vikt eller säga att någon ser ut att väga det och det..
Det behöver ju inte vara över kort tid heller. Det kan ju vara någon som över en period av tio-femton år långsamt går upp mer och mer. När ska man säga att ”Du, det här går inte längre. Vi har inga hästar längre som orkar bära dig.”

Risken är ju också att de viktbärande hästarna ständigt får gå med de allra tyngsta, mest obalanserade ryttarna, och då blir det för tungt även för dem. Det räcker ju inte med ett par viktbärande hästar, man behöver ha ett gäng som kan turas om, så de ibland också kan få en timme med en lättare mer balanserad ryttare. Det blir tungt för alla hästar att bära tungt hela tiden.

Min erfarenhet är dock att de som går upp och blir för tunga i något skede själva slutar. Balansen blir ju också svårare om man har väldigt många kilo extra, och när man åker av är det större risk att man faller tungt och handlöst och skadar sig. Det är mitt intryck, i alla fall.
 
Men alltså , jag har nog aldrig sett ett barn eller ungdom som ens skulle vilja rida som väger 100 kg. Jag har nog aldrig ens sett ett barn som väger så mkt. Inte IRL iallafall. Möjligtvis i nått program från USA.
 
Vad väger männen i sporten?
95 är ganska mycket för en man också. Jag tvivlar på att ens en långstång som HvE väger så mycket, som alla andra långa män i sporten är han supersmal (och vaktar säkert vikten som en hök. Minns när laget hade tagit OS-guld och blev frågade hur de skulle fira, och Peder Fredricsson sa att de kanske skulle äta lite glass. Det var liksom höjden av extravagans.).

Självklart finns det långa, muskulösa män som väger mycket, men det finns väl en anledning till att män i sporten inte precis ser ut som diskuskastare, om man säger. Det är inte en sport för alla kroppar.

På ridskolor skulle jag säga att män är sällsynta. På min ridskola finns det kanske 1% män bland de vuxna.
 
Vad väger männen i sporten?

Numera tror jag att de allra flesta är väldigt medvetna om sin vikt. T.ex. Peder som är 190 cm lång ser ju till att vara så smal han kan. Han tränar inte så mycket styrketräning om jag minns rätt just för att han inte vill lägga på sig vikt i form av muskler. Enligt Google väger Peder 80 kg och Henrik von Eckermann 77 kg. Lägg till då att de är superbalanserade och extremt skickliga på att störa hästen minimalt.

Men förr tror jag att medvetenheten var lägre och då var ryttarna lite rundare och vägde mer. Men å andra kanske hästarna också såg annorlunda ut.
 
Numera tror jag att de allra flesta är väldigt medvetna om sin vikt. T.ex. Peder som är 190 cm lång ser ju till att vara så smal han kan. Han tränar inte så mycket styrketräning om jag minns rätt just för att han inte vill lägga på sig vikt i form av muskler. Enligt Google väger Peder 80 kg och Henrik von Eckermann 77 kg. Lägg till då att de är superbalanserade och extremt skickliga på att störa hästen minimalt.
Eckerman iaf bantar ju hela tiden för att hålla den låga vikten.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Numera tror jag att de allra flesta är väldigt medvetna om sin vikt. T.ex. Peder som är 190 cm lång ser ju till att vara så smal han kan. Han tränar inte så mycket styrketräning om jag minns rätt just för att han inte vill lägga på sig vikt i form av muskler. Enligt Google väger Peder 80 kg och Henrik von Eckermann 77 kg. Lägg till då att de är superbalanserade och extremt skickliga på att störa hästen minimalt.

Men förr tror jag att medvetenheten var lägre och då var ryttarna lite rundare och vägde mer. Men å andra kanske hästarna också såg annorlunda ut.
Många elitryttare är ju kortare också. Marcus Ehning (1,68) och RGB (1,71) t ex.
 
Numera tror jag att de allra flesta är väldigt medvetna om sin vikt. T.ex. Peder som är 190 cm lång ser ju till att vara så smal han kan. Han tränar inte så mycket styrketräning om jag minns rätt just för att han inte vill lägga på sig vikt i form av muskler. Enligt Google väger Peder 80 kg och Henrik von Eckermann 77 kg. Lägg till då att de är superbalanserade och extremt skickliga på att störa hästen minimalt.

Men förr tror jag att medvetenheten var lägre och då var ryttarna lite rundare och vägde mer. Men å andra kanske hästarna också såg annorlunda ut.
Åh andra sidan är påfrestningarna på hopp/fälttävlanshästar på elitnivå en helt annan än på hobbyhästen. Där spelar kg och gram en stor roll, för dem genomsnittliga hobbyhästen som inte förväntas ta sig över stora hinder i hög fart.
 
Vet själv 2 längre män som även hadde styrketräning som hobby och senare även tävlade i muskelbygge (kommer inte ihåg vilken mer än att det inte var body building). Båda slutade rida efter ett tag pga vikten.
Ena började testa trav istället och den andra avel.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Mitt intryck är att tjejer väger mer än man tror och killar mindre. De män jag känner som gymmar mycket har ofta problem med att utöva andra sporter typ löpning. Även om de är muskler de bär på så pallar inte leder och fötter med de tunga stötar som blir.
Vikt är vikt och det lär vara samma för hästar. Om det är 95kg muskler eller 95 kg annat kvittar och man är inte mer balanserad för att man har mycket muskler. De musklerna som håller balansen är små stabiliserande saker och man kan ha Stora muskler och vara fit men klamra sig fast som en apa på hästen. Eller överviktig och balanserad.
 
Mitt intryck är att tjejer väger mer än man tror och killar mindre. De män jag känner som gymmar mycket har ofta problem med att utöva andra sporter typ löpning. Även om de är muskler de bär på så pallar inte leder och fötter med de tunga stötar som blir.
Vikt är vikt och det lär vara samma för hästar. Om det är 95kg muskler eller 95 kg annat kvittar och man är inte mer balanserad för att man har mycket muskler. De musklerna som håller balansen är små stabiliserande saker och man kan ha Stora muskler och vara fit men klamra sig fast som en apa på hästen. Eller överviktig och balanserad.
Nja, är man väldigt tränad så har ju det ofta lett till att man också lärt sig kroppskontroll på vägen. Sen tränar ju olika idrottare olika saker, givetvis. Men det är många fler idrotter än ridning som ger balans och kroppskontroll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Frågan om flytt av Hamre ridskola har pågått under många år. Första besluten togs för snart 15 år sedan. Det tog tid att få fram en...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp