Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Jag har försökt ändra på mig, men det är svårt och jag vågar inte riktigt ta för mig heller då under hela min uppväxt när jag försökt med det blivit hårt nertryckt, och även om jag vet att människorna runt mig idag inte är sådana så sitter fortfarande gamla rädslor i länge. Det är svårt att ändra på sig själv, jag har jättedåligt självförtroende.

Har du funderat något på att gå i terapi och jobba med tankemönster?

Tycker du rider följsamt och har fina stadiga händer.

Är det bara jag som tycker de är för låga och för breda? Som jag lärt mig ska de vara burna och "ihop".
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Terapi? Nä, vet knappt hur jag skulle ha tid med det tyvärr och vart man hittar det någonstans.

Jag vet en övning som min ena ridlärare älskar (och jag avskyr), det är att hålla ett spö i händerna med ca 10 cm emellan händerna och sen hålla tyglarna också, riktigt jobbigt att rida så, men man lär sig hur man ska ha händerna. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hur håller du spöet då? Är det med hela handen eller mellan bara ett par fingrar eller..? :confused:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*tänker efter*

Låter det vila på pekfingret närmare tummen och håller tummen över för att hålla det på plats. Hoppas jag lyckades förklara det någorlunda annars fixar jag en bild. :P
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Världens bästa övning :heart Dock är det hemskt i början för man blir ju tvingad att rida på ett annorlunda sätt, men i slutet på lektionen känner man verkligen att det har gett något (iaf tycker jag det).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Håller med, dock föredrar jag att rida den på sommarhalvåret. Då vi ridit den på vintertid så får jag tyvärr kramp i fingrarna.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Världens bästa övning :heart Dock är det hemskt i början för man blir ju tvingad att rida på ett annorlunda sätt, men i slutet på lektionen känner man verkligen att det har gett något (iaf tycker jag det).

Jag tycker inte om det, man blir låst och stum i handen, och jag tycker hästen går sämre just eftersom handen blir så stum.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har fått prova på att rida med en gummisnodd spänd runt handlederna, ungefär samma övning. Jag kan tycka att det kan vara bra att ha som övning ibland för att hitta "utgångspunkten" i ens handställning. En bra handställning är en som är aktiv, en som kan känna efter hur hästen går, mjukna i rätt tillfälle, kunna ge ett ställande tygeltag men också gå tillbaka till just utgångspunkten.
Hästen jag hade förra hästbytet behövde att jag red med en väldigt bred men stabil hand, mer som att tyglarna verkade som inspänningstyglar just för att kunna rama in honom. En annan jag red för ett tag sedan ville att jag i princip hade händerna "en knytnäve mellan händerna"-a Bo Tibblin: Ridlära-style förutom något enstaka ledande tygeltag.
Jag tror inte att dessa övningar är till för att lära ryttaren att "nu ska ni sitta så här och ni får aldrig röra händerna ur denna position", utan det handlar snarare om att man ska hitta det här "neutrala" läget. Jag har en benägenhet att lägga ned handen och ha ganska brett mellan händerna så för mig är övningen bra för att hitta ställningen på handen när jag inte behöver inverka någonting :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jaså? :o det är väl kanske lite olika beroende på hur man rider och förstås vilken häst det är, men mig hjälper övningen mig att hålla handen stilla och stadig, och så tvingar den mig att rida mer med ben och sits iom att man inte kan röra så mycket på händerna. Sen har du rätt i att handen blir låst, men för mig och säkert andra är det ett bra sätt att hitta känslan.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Terapi? Nä, vet knappt hur jag skulle ha tid med det tyvärr och vart man hittar det någonstans.

I min värld handlar det om prioritering. Bli lite mer ego, allt handlar ju om att du själv ska må bra o leva det liv du vill leva. ;)

Var? Jag gick via vårdcentralen, remiss till psyk, psykolog.

Jag vet en övning som min ena ridlärare älskar (och jag avskyr), det är att hålla ett spö i händerna med ca 10 cm emellan händerna och sen hålla tyglarna också, riktigt jobbigt att rida så, men man lär sig hur man ska ha händerna. :)

Jag finner den övningen super. Har valt den många gånger på egen hand. Har märkt en stor förändring. Framför allt medvetenheten om vad jag gör med min hand. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jadå, nu hänger jag med :D Det lät som en intressant övning, kul också att ni andra som svarat har så olika åsikter om den.. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ringde faktiskt VC för ett bra tag sen för att prata med nån, men de bara "fnyste" av mig så litar inte längre på det stället när det gäller sådant.. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Den övningen har jag också gjort.

Två dagar senare kunde jag inte hålla i en penna och kunde verkligen inte begripa varför, sen red jag med spöet igen... Blåmärken fråm ett ridspö *patetiskt*

/Lavinia, som gillar den övningen för handställning- också superbra för att lära sig mer hur man ska "vrida" överkroppen.

*tänker efter*

Låter det vila på pekfingret närmare tummen och håller tummen över för att hålla det på plats. Hoppas jag lyckades förklara det någorlunda annars fixar jag en bild. :P
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ringde faktiskt VC för ett bra tag sen för att prata med nån, men de bara "fnyste" av mig så litar inte längre på det stället när det gäller sådant.. :/

Då ringer man ingen. O hänvisar till vårdgarantin. :)

Tyvärr kan du behöva kriga för att få hjälp. Men åter igen..det är ditt eget val. Det är du själv som ska leva med dina tankar och din kropp i hela ditt liv.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kom på att jag mindes fel, blev inte avfnyst i telefon, fick prata med nån sån däringa person, som efter att jag beskrivit mina problem säger "men det där stämmer inte alls, du verkar va en glad person..." jaha... tack för den hjälpen typ.. kan säga att jag inte gick dit igen.

*kl*

Precis hemkommen från dagens lektion, som bestod av markarbete. Fick samma häst igen, så nu var det fjärde gången jag hade honom och jag vart lite besviken faktiskt, då han inte är rolig att hoppa med.
Nåväl fick massa griller i huvudet idag samt en aha-upplevelse.
Grillerna bestod av att ridläraren sa innerskänkeln till ytterhanden och jag förstod inte riktigt vad hon menade, knappt ens när hon förklarade en gång till. Tror det var något med att driva på inneskänkeln och göra halvhalter med yttertygeln.

Aha-upplevelsen var hur man ska ha skänklarna. Jag har tidigare suttit i sadel och haft baksidan av låret emot sadeln, tydligen ska de vridas så att baksidan av låret pekar bakåt. Blev en helt annan känsla i sadeln då. Får försöka jobba för att komma dit i ridningen, måste försöka få mig själv till att lära in och inte lata mig för att det andra är lättare att rida. Kanske därför jag aldrig känt något skav och fått träningsvärk tidigare för jag suttit fel? :confused:

Sen efter lektionen skulle samma tjej ha hästen igen och kommer fram till mig och säger att jag kan lämna sadeln på igen, men går iväg när jag ska svara.. så ja lämna sadeln på.. kanske lugnast så, får ju inte ens en syl i vädret.. :meh:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kom på att jag mindes fel, blev inte avfnyst i telefon, fick prata med nån sån däringa person, som efter att jag beskrivit mina problem säger "men det där stämmer inte alls, du verkar va en glad person..." jaha... tack för den hjälpen typ.. kan säga att jag inte gick dit igen.

I de lägena får man vara lite vass. Jag brukar tänka som så när jag möter en människa som inte ger mig ett professionellt bemötande "det tar bara lite längre att få hästen att gå i form".

Så..på't igen. :)

Men..som jag skrev sist. Det är ditt eget val. Ingen annan kan styra det åt dig.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Nåväl fick massa griller i huvudet idag samt en aha-upplevelse.
Grillerna bestod av att ridläraren sa innerskänkeln till ytterhanden och jag förstod inte riktigt vad hon menade, knappt ens när hon förklarade en gång till. Tror det var något med att driva på innerskänkeln och göra halvhalter med yttertygeln.

Det låter som att ridläraren förklarade hur man ska tänka när man rider på böjt spår? Då vill man ha hästen mellan innerskänkel och yttertygel. Man driver med inner och fångar upp på yttertygeln.


Sen efter lektionen skulle samma tjej ha hästen igen och kommer fram till mig och säger att jag kan lämna sadeln på igen, men går iväg när jag ska svara.. så ja lämna sadeln på.. kanske lugnast så, får ju inte ens en syl i vädret.. :meh:

Du gör ju som du vill, men nu blir det ju andra gången som du gör något du inte vill för att du inte vågar säga nej. Eftersom du inte sa ifrån förra gången heller, så tror hon säkert att du tycker det är helt ok att lämna sadeln på, du har ju inte gett henne anledning att tro något annat? Hon kan ju inte veta att du egentligen vill ta av sadeln när du inte säger nåt? Säkert därför hon bara sa till och gick sen, eftersom ni etablerade förra gången att båda tycker det är ok att göra så - hon kanske rent av tror att hon gör dig en tjänst, eftersom du slipper sadla av?

*kl*

Vi hade markarbete sist, fast det var lite väl svårt - man skulle galoppera på kvartslinjen, över en bock, sakta av till trav, fatta galopp igen, och så över en bock igen. Inte lätt! I alla fall inte med bibehållen form och eftergift, bara att få till en bra galoppfattning på rakt spår på kvartslinjen tycker jag är jättesvårt, väldigt lätt att hästen kommer över tygeln eller inte är riktigt rak, och att det blir fel galopp såklart, och så blev det lite extra svårt eftersom man skulle hoppa bockarna också, helst balanserat förstås.

Men jag är ändå rätt nöjd, mest över hästen som är en riktig pärla! Superlyhörd och med mycket energi och arbetsvilja, och så är hon rätt förlåtande - hon är känslig, så det blir lätt att hon taggar till för mycket, men så fort man slappnar av och gör rätt, så är hon lugn igen.

Och jag fick till några ok galoppfattningar på böjt spår, det är jag nöjd med, för jag har haft svårt att få till dem på henne förut. Hon blir spänd och springer iväg några steg, istället för att fatta på hjälpen. Nu fick jag tipset att hålla mer på yttertygeln, och då funkade det!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Försök att tänka så här:
Det är en sak att du väljer att inte ta konflikter för att du tycker att det är jobbigt, men nu är det ju faktiskt ett djur som kommer i kläm och blir lidande p g a det. Tänk att du står upp och säger emot för hästen skull - då borde det bli ganska enkelt. Hästen får ju inte bli lidande för att du vill slippa en konflikt. Och egentligen är det ju inte ens en konflikt att säga nej till något man inte tycker är okej.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vi red förvisso på bågar och skänkelvikningar, men blev lite förvirrad.

Nja, jag vet inte riktigt, tycker svårt då ridläraren säger att man ska lämna sadeln på, så känner mig väldigt osäker och lektionerna är förvisso bara 45min inte 60min, så vet inte om det kanske kan spela in lite också?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 423
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp