Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Ser jätte trevligt ut! Skulle vilja ha liite bättre galopp bara :). Ska dock inte säga något, hade själv sjukt dåligt grundtempo på tävlingen på vår ridskola idag, lyckades till och med få tidsfel haha :o

KL

Har precis kommit hem från ridskolan nu och träningsvärken är ingen lek! Började som sagt med en tredagars dressyrkurs. Fick en STOR hopphäst som visserligen är väldigt fin, men inte den lättaste så fort man börjar ställa lite krav! Om man mesrider lite och låter honom trava runt i sitt eget tempo är det inga problem, han ser hyfsad ut och kröker på nacken av sig själv i princip. Men så fort man sätter lite tryck i honom och begär lite jobb av honom så blir han gärna stark som en oxe och har en hel del olika moves för sig för att komma undan. I traven kör han någon form av döende svan, näsan mot ridhustaket och sen älgar han iväg utom kontroll och i galoppen blir det en del bock och bus för att få en ur balans.

Man behöver helt enkelt en bålstabilitet av järn och gärna lite mer tyngd i rumpan än vad jag lyckas få till, men det var en super häst för mig att träna på då jag har väldigt svårt för den typen av häst och verkligen fick jobba med min mesiga sits!

Ridläraren var suverän och jag fick en massa "aha" kring hur jag ska få ordning på min sits. Vi fick bla snurra de överblivna stropparna till stigläderna ett varv runt stiglädret och sen fram upp till handen. Man höll alltså ändarna av stigläderna i handen tillsammans med tygeln för att öva på att rida med en helt stilla hand. Vid halvhalter osv skulle vi tänka att vi "lyfte" framvalvet på sadeln uppåt och det var noga att handen absolut inte rörde sig bakåt. Vilken effekt det fick!

Fick också tänka på att inte knipa med låren utan att verkligen försöka släppa låren och komma ner med rumpan djupare i sadeln.
Första två dagarna var det nästan enbart sits som gällde och att ha hästen spikrak mellan hjälperna. Jobbade mycket med korta snabba övergångar och att allt skulle ske i sitsen, inget fusk med handen. Svårt! :crazy:

Sista dagen fortsatte såklart med sits men där jobbade vi även en hel del med galoppen. Fick bl.a jobba mycket med förvänd galopp och byten. Även det mycket svårt och min häst hade inte alls lust att sätta sig i galoppen och byta samlat och fint utan blev rejält taggad och sköt mig ur balans så att han kunde springa av och göra långa flacka byten lite när han kände för det istället för på hjälpen :)

Super kul iallafall och nu är jag verkligen peppad för den här terminen. Vill rida oftare! :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Åh, det låter jätteroligt samtidigt som det verkar vara väldigt lärorikt också. Skulle nog också behöva en sån hårdkörning.

*kl*

Idag började ridskolan på riktigt, det började med att alla hästarna såg ut som de blivit dränkta i lera och hästen jag skulle ha hade trampat sig lite framför ballarna (på sidan) på en bakhov. Fick tvätta bort all lera och kolla noga så hon inte var halt eller något. Den hästen kallas "prinsessan på ärten" då hon kan bli halt för minsta lilla. Idag hade jag tur.

Lektionen i sig gick riktigt bra på henne. På ena långsidan gjorde vi tvära skänkelvikningar (t ex två åt höger och två åt vänster), hästarna tyckte det var jättejobbigt att sätta bakbenen under sig och min känsliga dam låste sig vid ett tillfälle i huvudet och var på väg upp på bakbenen, kände hur hon börja lätta lite i framänden.
Traven gick riktigt fint också och jag lyckades stundtals hitta känslan hur det ska kännas när man sitter ner.
Så överlag var jag nöjd med min sits och den här terminen ska jag försöka vara mer medveten om hur jag har mina armar.

Något jag däremot inte är nöjd över, samt inte riktigt vet hur jag ska träna bort, är när det blir storstegad trav och man ska sakta av till skritt. Då tenderar mina underskänklar till att åka fram lite, vet inte om det hänger ihop med min rädsla för skumpig trav eller om det är något annat som spelar in i bilen. Så nu har jag fler saker att öva på. Känns i alla fall bättre än i lördags. :)

Nu kör vi så det ryker.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Kl

Här är en film från dagens klubbhoppning på ridskolan! Jag höll ett redigt undertempo. Det kändes dock inte så långsamt som det såg ut. Har inte ridit hästen så många gånger och det var flera månader sen sist. Anledningen till mesridningen är att han är stoor och stark, blir lätt lång och flack om man inte orkar hålla ihop honom så jag mesade lite för att inte riskera rivningar då han kan bli sjukt lång och stark i ett högre tempo. Men inser nu i efterhand att jag safeade lite väl och borde vågat lägga upp ett liite högre tempo och klippt något språng på flera distanser. Men det får bli Nästa gång hehe :D Det var en ren stilhoppning, därav de långa vägarna i omhoppningen :)

http://m.youtube.com/watch?v=06hoMsDaRBw
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag tycker tempot var lagom för hinderhöjden, så det skulle jag inte ändra. Galoppen ska ju vara anpassad efter hur höga hindren är. Däremot ser hästen lite stor ut kanske? Det ser ut som att du inte riktigt orkar sitta still och vara stabil i sitsen, eller hjälpa honom med balansen när det behövs och han blir lite framtung. Men annars en trevlig runda! Mera styrka och stabilitet från din sida så blir det ännu bättre.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det var ganska på pricken måste jag säga :) Jag har väldigt svårt för de där stora hästarna då jag just är ganska svag i sitsen, och inte så van att hoppa den typen av häst. Fick ju som sagt en annan jätte på dressyrkursen så jag får jobba med min vana och styrka nu iaf. Jag tyckte också att tempot kändes ok när jag red. Han är rätt orutinerad och bara hoppad något år så jag valde ett lite lägre tempo för att vi skulle orka hålla balansen och hålla ihop eftersom han annars blir flack, lång och stark och gärna river. Dock fick jag stort nedslag på tempot i stilbedömningen och rätt dåliga poäng över lag mot vad jag brukar få så jag blev rätt besviken när jag fick protokollet. Var så himla nöjd bara över att vi nollat först.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är nog olika hur stildomare dömer, på min ridklubb så ska tempot vara anpassat efter hinderhöjd när vi har stilhoppning, så ingen jättegalopp om man ska hoppa lågt.

Om jag vore du så skulle jag fokusera mindre på alla fel hästen har, och mer på vad du själv kan göra bättre för att bli bättre på ditt jobb, att hjälpa hästen. Inte tänka så mycket att hästen gör fel för den blir lång och stark och flack och försöker komma undan, utan jag gör fel, för jag orkar inte hålla ihop hästen, jag kan/orkar inte ge hästen den hjälp den behöver för att kunna göra rätt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo det kanske lät som att jag skyllde allt på hästen men menar inte så utan mer att det är så hästen blir när jag inte orkar hålla ihop honom. Som sagt är jag är ovan med den typen av häst så där brister min ridning, främst för att jag är svag i sitsen och gärna hamnar "ovanpå" hästen istället för att komma ner mer och komma till ordentlig ridning. Det sa jag ju också (att han blir stark OM man, ryttaren inte orkar) i inlägget ovan :)

Min ridlärare ger mig nästan bara den typen av häst nu just för att jag ska få jobba med det, komma ner mer i sadeln och bli starkare och stabilare i bål och säte. Och framförallt på att bli bättre på att koppla loss handen från sitsen då det gärna blir lite mycket i handen när jag inte orkar rida med sätet ordentligt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag tänkte kanske lite på ditt förra inlägg om dressyrkursen också, där du skriver att "Men så fort man sätter lite tryck i honom och begär lite jobb av honom så blir han gärna stark som en oxe och har en hel del olika moves för sig för att komma undan. I traven kör han någon form av döende svan, näsan mot ridhustaket och sen älgar han iväg utom kontroll och i galoppen blir det en del bock och bus för att få en ur balans."

Min erfarenhet är att om man tänker så, att hästen gör fel och försöker komma undan och kör med tjuvknep för att slippa, då påverkar det ridningen också. Man blir lite negativ, och får inte hästen med sig på samma sätt som när man tänker snällare och mer positivt om hästen. Inte att den är dum, utan att den inte har lärt sig att göra rätt än, eller (troligare, om man är ridskoleryttare som du och jag), att man inte själv har lärt sig hur man ska göra för att hjälpa hästen rätt än.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Min erfarenhet är att om man tänker så, att hästen gör fel och försöker komma undan och kör med tjuvknep för att slippa, då påverkar det ridningen också. Man blir lite negativ, och får inte hästen med sig på samma sätt som när man tänker snällare och mer positivt om hästen. Inte att den är dum, utan att den inte har lärt sig att göra rätt än, eller (troligare, om man är ridskoleryttare som du och jag), att man inte själv har lärt sig hur man ska göra för att hjälpa hästen rätt än.

Sen är väl också grundregeln att aldrig skylla på hästen. Det är aldrig hästen som gör fel, det är vi människor som gör fel.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast jag tycker inte att jag skyller på hästen utan bara förklarade i vilka situationer det blev svårt och vad som hände då. Skrev ju rätt utförligt om mina brister i sitsen och vad som krävs för att få det att fungera och alltså varför jag inte fick till det med min ridning på den typen sv häst. Verkligen inte att han var dum utan att jag inte är tillräckligt stabil i min sits och därför hamnar i lägen där han blev för stark för MIG. Hästen blir ju inte bättre än den som rider och att det var min ridning som behövde jobbas på och inte räckte till tyckte jag att jag var rätt tydlig med?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Åh, ridskoletråd! :)

Hoppas det är ok att jag är med.

Terminen börjar denna vecka, men själv är jag upptagen just ikväll och kan inte åka. Så för min del börjar terminen nästa vecka.

Min ridlärare är ofantligt bra men var sjuk, eller borta, en hel del under förra terminen(för att sedan bli sjukskriven) så vi gick miste om ett par lektioner och även haft en hel del vikarier, bra och mindre bra. Nu sägs det iaf att hon är tillbaka, vilket är fantastiskt!


Jag rider på Sandgärdan, en liten klubb i Sikeå(ungefär mellan Umeå/Skellefteå) om någon undrar :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Så vad menar du när skriver att "hästen har moves för att komma undan"?

Det är väl snarare du som har fel moves så att hästen inte fattar vad du vill att den ska göra, om man ska vara lite krass?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Så klart du får vara med, varför skulle du inte få det? :) Alla ridskoleryttare är välkomna, och om det är någon som inte är ridskoleryttare men känner att den vill tillföra någonting eller skriva av sig lite så finns det inget som hindrar!

---

Nu börjar jag verkligen längta efter att få komma tillbaka upp i sadeln på torsdag! Har även sätt att ridskolan publicerat sina extra WE-träningar så jag funderar på att boka in mig på ett eller ett par stycken sådana, allt beror på vad ekonomin tillåter!
Klubbtävlingarna jag har "bokat in" (eller i alla fall ska försöka vara med på) är:
26 Januari, dressyr. Antingen LB (WE) eller LB ("vanlig")
23 Februari, WE. Antingen LB. (Beror lite på om jag har "min" WE-häst eller inte)
2 Mars, dressyr. Antingen LB (WE) eller LB ("vanlig")
Vilket dressyrprogram jag rider beror på vem det är som dömer (om denne vill döma WE-program eller ej). :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Efter att ha diskuterat detta med ridläraren som var på plats samt en annan ridlärare som ridit honom en del så är det där hans standard "move" när det börjar bli jobbigt eller när han inte förstår och det händer även med ridlärarna själva på ryggen. De flesta gånger jag fick det svaret av hästen så var det inte i någon speciell rörelse som det hände utan ex när jag bad honom att gå kvar i en kort bärig galopp och han helst inte ville gå kvar där längre eftersom det är jätte jobbigt. Då är det lättare att slita tygeln ur handen helt enkelt och rusa iväg. Samma i övergångarna galopp-trav och trav-skritt till en början, lättare att rusa än att sätta sig. Jag blev i de lägena passiv och lättade av men fick då tillsägelse att jag skulle våga lita på mig själv och på processen så att säga och i de lägena bara orka sitta kvar och sitta igenom det med en stark sits, rumpan i sadeln och en stilla hand, för att få tillbaka honom på hjälperna igen. Det var väldigt svårt och jag orkade inte alltid sitta emot. Det var det jag försökte beskriva.

Så självklart handlar det om vad den som sitter på ryggen, i det här fallet jag, presterar men det tar inte bort faktum att han är svår och kräver sin ryttare i många situationer, vilket var det jag ville få fram när jag beskrev ridpasset, utan att för den sakens skull påstå att jag gör allt rätt och att hästen är dum, vilket du verkar vilja få det till att jag säger?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Nej, jag säger att du skriver på ett sätt som får det att låta som att hästen är dum när det inte blir som det var tänkt.

Sen är hästar absolut olika svåra, men jag tycker ändå att det finns mycket att vinna på att inte tänka så negativt om hästen när det går snett som det låter i din beskrivning, hästen blir flack, hästen försöker komma undan, hästen älgar iväg.

Jag kan ge ett exempel:

Det är en känslig häst som lätt kan bli lite spänd, så man måste som ryttare vara noga med att man inte sätter spänning snarare än energi i hästen när man försöker samla lite. Det är svårt tycker jag, jag är lite ostadig i sitsen, och då är det svårt att få till finliret ordentligt.

Jämfört med:

Det är en häst med stort steg, och när man försöker samla honom så smiter han undan med att trycka upp nacken och spänna emot, han försöker luras med att böja på nacken men inte jobba rätt med ryggen. Jag ska jobba på att bli ännu stadigare i sitsen så jag kan få ihop honom utan att han spänner sig, men det är svårt tycker jag.

Två beskrivningar av samma situation på samma häst, men med olika attityd till hästen och till problemet.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja det låter ju onekligen trevligare i exempel ett... Även om jag beskriver de problem som uppkommer och ger utslag i hästen så är jag alltid noga med att analysera mig och min ridning och vad jag kan förändra, även om det kanske lät annorlunda. Ska hur som helst försöka tänka på hur jag uttrycker mig! Planen för vårterminen är att jobba stenhårt på sitsen och hoppas att jag i framtiden även kan rida de lite större hästarna på ett bra sätt... :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

Vad roligt med en ridskoletråd! :)

Våran Ridskola börjar imorgon! Vi har hunnit med två hoppkursdagar innan den börjar, det var väldigt lärorikt! Hästen jag hade var väldigt fin och jobbade på, dock var han lite trött sista dagen eftersom han hade fått hoppa in åt en häst som blivit halt. Men det var kul ändå! En riktigt läromästare helt enkelt som var kul att hoppa med. :)

Min första ridlektion på är på måndag och jag är supertaggad för denna terminen!! :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Åh, va roligt nästan så jag själv saknar den där känslan att vara supertaggad inför ridskolestarten. Hoppas det blir som du önskar och ser fram emot att få läsa hur det går i framtiden också. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

KL

Hoppar in i tråden jag med, jag är ju faktiskt snart ridskoleryttare igen!

Efter en alldeles för lång tid (många och långa månader ;) ) som ofrivilligt hästlös har jag nu beslutat att börja på ridskola igen. Har på senare år bara ridit islandshäst, men nu är det dags för de stora, "vanliga" igen. Bara det gör mig nervös, har dessutom fått för mig att jag blivit placerad i en alldeles för avancerad grupp :nailbiting: Får se om jag vågar återkomma i tråden efter måndagens lektion ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

KL

Jag har ridlektion idag men missar den tyvärr då jag befinner mig ca 30 mil bort. I helgen flyttar jag dock till mitt nya hem på heltid så jag hoppas jag ska kunna rida de flesta lektionerna även om jag vet att det kommer krocka med min praktik där jag kommer jobba 3skift...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 900
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 427
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp