Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

*KL*

Hade min första riktiga lektion idag, eller eftersom det är efter midnatt igår!
Fick en otroligt fin häst som trots att hon är lektionshäst kvalat nationell dressyr. Tyvärr rider jag henne inge bra alls. Alltså det är inte så att det går katastrofalt dåligt, det går bara inte så bra som jag önskar att det gjort :). Har dock lite allmänt "problem" med henne och hennes halv/hel-syskon (vi har/har haft ett par stycken från samma uppfödare), de är helt enkelt inte min typ av hästar.
Vi började som vanligt med uppvärmning och sedan allmän "avrastning" med att jobba på i galopp i blandat lätt sits och nedsittning för att de skulle få röra sig lite. Hagarna är ju så fruktansvärt leriga så de står mest bara och hänger i hagen och får inte jätte mycket rörelse ute. Sen gick vi över till dagens övning som var framdelsvändningar både längs fyrkanten (i alla hörn) och sedan vända upp på medellinjen för att "fullfölja" dem och inte bara små-vända. Övningen gick riktigt bra när jag "red som jag skulle" och inte lät henne glida iväg de sista stegen och börja gå framåt/åt sidan istället för att göra en vändning. Hon har ju gjort framdelsvändningar tusen gånger nu så hon blev lite för snabb ibland, men när jag var med bättre och fångade upp henne bättre så blev det ju bra tillslut!

Ser fram emot nästa lektion redan nu för känslan när jag satt av var så otroligt bra att jag bara vill fortsätta :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är ju underbart när man verkligen får in känslan :D

KL
I måndags var det tävling på fina Breezer, hade som mål att komma över 60% och det blev 63, så jag är absolut nöjd! Var lite osäker på om det skulle bli någon tävling först, det var maskerad och Breezer är väldigt känslig av sig, och det tog nog 20 min innan jag fick sitta upp. Dock var alla väldigt snälla och lät mig ha en volt för mig själv, så han slappnade av rätt bra mot slutet. Men inte helt, och han var fortfarande lite spänd när vi skulle rida programmet. Det kändes inte så bra när jag red, men efteråt när jag såg bilder och bedömning var jag ändå helnöjd! Nu längtar jag tills på fredag när lektionerna börjar på riktigt :)

Och jo, jag är medveten om hur min sits ser, inte i ridande stund då, men den skulle behöva lite jobb :grin:

Jaha nu funkade inte bilden men här är länken till den
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Gissar att hästen blev rädd för maskeradutstyrseln och inte ville stå still?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

nrciss såg inte så utklädd ut på bilden tänkte jag.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo jag hade helt missat att det var maskerad, men det var andra som var utklädda som såg farliga ut :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Idag har det kommit en ny häst till ridskolan!
Yellow Star
Ett fjordsto f.08 :)

Det ska bli spännande att få träffa henne på tisdag :)
Sen så är det ju något alldeles speciellt med fjordingar :love:

Klubben har haft en del otur med de nya hästarna den senaste tiden, så jag hoppas verkligen att det här blir bra :) (+ att de ibland agerat helt obegripligt. T ex haft kvar ponnyer som absolut inte trivs, inte funkar på lektionerna och blir skadade)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*KL*

Skulle inte ni kunna berätta lite mer om era ridskolor? Ni kanske gjorde det i förra tråden men jag anslöt så sent så jag missade nog det i sådanafall!
Ni får gärna berätta ungefär hur många ponnier/hästar ni har, ridhus, ett eller flera stall, tävlingar, etc etc, vill veta allt :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Känner igen det där med otur med nya hästar, min ridskola har haft samma otur. Har tappat räkningen på hur många som kommit och åkt för att det inte passat i verksamheten. Vilken är lite synd, för vissa av hästarna var riktigt trevliga och hade nog blivit bra privathästar om inte annat. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Okej. Den ridskolan jag rider på är lagom i storlek för mig. De har 7 ponnyer och 8 hästar, vi har ett ridhus på 20x40, en paddock på 20x40 och så stora banan (paddock) på 40x80. Ska även finnas en liten terrängbana i någon av hagarna, hittills har det varit så dåligt underlag så vi inte kunnat utnyttja den.
I ridskolegrupperna är vi mellan 6-8, 6 är lagom i ridhuset, 8 är trångt..
Det finns ett ridskolestall, där alla ridskolehästarna står, samt två uteboxar. Sen finns det ett gammalt litet stall med två boxar, och privatstallet med ca 11 hästar.
Övernattningslokaler finns för tio personer med kök, dusch och en stor samlingssal. Finns även bra uterittsvägar med långa och många galoppsträckor.

Det blir inte så mycket tävlingar, mest är det klubbhoppningar, clear round, pay & jump, pay & ride, och någon enstaka gång lokal dressyr.
Vet inte om jag lyckats få med allt, men det är nog det väsentligaste skulle jag tro. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ny termin igen. Red sista lektionen innan jul på en trevlig framåt fuxdam, fick henne igen, och hon är väldigt framåt, har haft lite problem vid sadelstaden så hon går bara begränsat och det märks. Otrolig trevlig när hon slappar av och släpper igenom sitt stora steg. Hon är en häst som passar bra för min typ av grundridning, tyvärr är jag kvar lite av den ridning som jag behövde ha på förra terminens mesta häst vilket gör att vi ibland får lite språksvårigheter innan jag kommer på mig själv och börjar rida som som hon vill. Hon är relativt ung och oerfaren men det passar mig ganska bra att lotsa runt sådana hästar. Ibland är det dock lite tråkigt för jag känner inte att jag tar jättesteg i ridningen, nu gör jag ju det jag jag är bäst på (i jämförelse med mig själv) att få lite spända hästar lugna och att introducera övningar i lagom svårhetsgrad.

Mitt jobb tar väldigt mycket kraft just nu och med upp till fyra resdagar i veckan och en tvååring hemma så går jag lite på reserverna just nu. Måste jag dra ned på något så blir det ridningen, men jag provar ett tag till då det är min meditation. Det är liksom inte värt att stressa från flygplatsen till stallet medan man undrar om mannen och sonen har en bra läggning.

Rider gör jag på en lite större ridskola i en norrländsk kuststad. Tror ridskolan har upp mot 15 storhästar och kanske något mindre antal ponnyer. Ett stort ridhus.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Intressant att höra Derivata och RedHyuuga om hur det ser ut hos er!
Tror jag berättade lite hur det ser ut hos oss i förra tråden (har ett svagt minne av det men minns inte helt säkert :crazy:).
Vi har just nu ca 18 storhästar, 22 ponnyer och 18 privathästar (på en avskild del, men i samma stall). Vårt ridhus är 22x70, som avdelas så att vi har två lektioner samtidigt. Ridhuset sitter ihop med stallet och i ridhuset finns domartorn, café/teorisal med utsikt in i ridhuset, två stora läktare etc. I anläggningen finns även isoleringsstall, kontor, kök, en till teorisal, toaletter, dusch etc.
Vi har 4 utebanor, en "liten" på 20x50, en hoppbana på 50x90, dressyrbana på 28x80 samt en till dressyrbana där vi under utomhussäsongen har WE-hinder permanent uppställda på 30x60.
Vi har upp till 10 lokala/regionala tävlingar per år (beror lite på tävlingstermin, kostnader, personal, funktionärer etc) och sen har vi 6-8 klubbtävlingar i hoppning, dressyr och WE samt KM i de disciplinerna. Förra året hade vi utöver detta även 20st pay'n'jump/pay'n'ride.
Det finns att göra om man säger så! :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag har också småbarn, en ettåring och en treåring, och heltidsjobb, och visst är det svårt att hinna med ridningen. Men för min del så blir jag tröttare och mer stressad ifall jag inte rider, för då får man aldrig någon paus. Om du åker direkt från flyget till stallet skulle jag nog mest njuta av att inte behöva bekymra mig över läggningen, inte oroa mig för den.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Precis! De är synd när de egentligen är fina hästar med potential, men eftersom att ingen har ork eller tid så flyttar de bara runt istället. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ridskolan jag rider på har 8 hästar (6 ponnyer och 2 stora hästar) och i stallet står även 2 stycken privat hästar. Det finns även ett gäststall, mellan ridskolestallet och ridhuset, med 4 boxar som används vid tävling eller om någon häst blir sjuk. Vi har en stor ridbana(vet inte exakt hur stor den är, och vågar inte gissa) som iaf är så pass stor att man kan hoppa riktiga banor på stor häst på den :p Sen har vi ett ridhus, som är snäppet mindre :) Vi har även en liten klubbstuga med ett litet kök och ett vardagsrum.

Vi har 2 rätt stora hagar som används av de flesta ridskolehästarna.(De använder 1 hage i taget och har alltså en "vinterhage" och en "sommarhage") De finns 2 till "stora" hagar som används av privathästarna. De går antingen båda i en hage eller, om det av någon anledning inte fungerar, i varsin hage med eller utan någon av ridskoleponnyerna som sällskap. Om någon av ridskolehästarna inte kan gå med de andra och/eller måste stå i mindre hage p.g.a skada eller annat går denne själv(eller med någon av de minsta ponnyerna) i lilla hagen.

Vi har 3 lokala tävlingar/år. I september har vi hoppning lör-sön för häst och ponny och i juli har vi dressyr fredag-söndag(oftast) med ponny ena dagen och stor häst på de 2 andra. Sen har vi också en lokal körtävling någon gång på hösten, men den har jag mindre koll på.

Varje år, eller åtminstone nästan, håller också Shetland nord en av sina utställningar här.

Klubbtävlingar är det rätt glest med. De är även dåliga på att sätta upp information om detta då tävlingarna, i princip, bara är till för ponnyryttarna med egna ponnyer.(Och dessa får ju info om tävlingarna på privatträningarna)

Förut hade vi både dressyrsatsning och hoppsatsning, mycket lyckat och populärt, men av någon anledning har bägge dessa tränare valt att inte längre ha något med klubben att göra, vilket är lite märkligt.
Hopptränaren haft hand om allt på klubben tidigare. Anordnat tävlingar och aktiviteter, hållit lektioner flera dagar i veckan och varit ridskolans ansikte utåt.
Dressyrtränaren är min ridlärare som nu har valt att bara undervisa på tisdagar, inget annat. Hon vägrar tävla för klubben numera och tänker inte ha något annat med den att göra :crazy:
(Kan nämnas att dessa två tränare har samarbetat mycket)

Något måste ju uppenbarligen ha hänt, men vad vet jag inte.
Är lite nyfiken, men samtidigt vet jag inte om jag vill veta O_o

Så.. :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Min ridskola är en rätt vanlig stockholmsridskola, med ridhus och två utebanor, en dressyrbana och en hoppbana. Vi har ungefär 15 hästar och lika många ponnyer. Vi har externa tävlingar tre gånger om året, två hopptävlingar och en dressyrtävling, alla på lokal nivå. Förut har vi haft regional hopptävling nån gång, men vi har nästan inga ekipage på den nivån, och det är roligare när ridskolehästarna kan vara med och tävla. Lättare att få funktionärer också, folk tycker det är kul när våra egna hästar är med. Det finns några privathästar också uppstallade, kanske tio stycken. Klubben har sex anställda, och sen några till som jobbar extra i stallet någon kväll i veckan eller så. Ridskolan drivs av klubben, som är en ideell förening. Hur är det med era, är de privatägda eller föreningsdrivna?

Klubbtävling har vi ganska ofta, kanske sex gånger om året. Mest i hoppning, men några i dressyr också.

Vi håller just på med en generationsväxling bland storhästarna, för några år sen var snittåldern arton år, så nu har vi många nya hästar. De flesta nya är ganska fina tävlingshästar som tagits för snabbt o behöver mer tid för att mogna, o så har de hamnat hos oss. Så många hästar med åsikter som kan bocka och sparka ibland just nu, eftersom vi har så många yngre hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Lät ju väldigt mysigt hos er!! Synd bara att tränarna slutat, hoppas att ni antingen får tillbaka dem eller att det kommer någon ny som är lika driven..

KL
Min ridskola är väl halvstor, med 12-13 storhäst och lika många ponnyer, samt ett stall med privathästar. Två ridhus, ett större och ett mindre, sen har vi en riktig paddock och två sandbanor och en stoooor gräsbana (vi brukar få köra galoppintervaller där på sommaren, jobbigt men så kul). Vi har klubbtävling åtminstone en gång i månaden, brukar vara varannan hopp och dressyr, sen så arrangerar vi större tävlinger kanske fem-sex gånger per år.

Igår började lektionerna på riktigt, fick stora starka dunderklumpen. I skritten gick det bra till en början, där han lyssnade superbra, men när vi började trava så tappade jag bort honom och det blev långt och jag fick honom inte att ta stöd på tygeln riktigt. Dessutom behöver jag ganska lång startssträcka när jag ska göra saker, men vi red en liten dressyrbana med bommar och skänkelvikningar och det var ny övning så fort jag börjat få koll. Sen skulle vi göra det i galopp (men inte alla moment då), vilket faktiskt var lättar, särskilt i högervarvet svarade han jättebra. Vänstergaloppen blev han pigg och jag var trött så jag orkade inte hålla ihop honom, så det var ett pass som var lite av och på..

Sen har jag en fråga: vi har en häst i stallet som nog är den enda hästen jag faktiskt är rädd för, han bits och sparkas med alla fyra benen (och hårt också), men efter ridningen är han hur snäll som helst. Och varje gång man ska göra i ordning honom är det samma visa. Hur skulle ni bete er för att få honom att sluta vara så elak? Han passar ju egentligen inte på ridskola, alldeles för känslig, men det är ju upp til klubben om han blir kvar eller inte :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Rider på en av sthlms större ridskolor.
Hyfsat nyrenoverad anläggning, där alla hästar står i box med kraftfoderautomater som utlöses vid vissa klockslag.
Stallet är uppdelat i två delar ett för häst och ett för ponny.
Finns 30 ridskolehästar allt från ca 152 - 175 ungefär och i blandade åldrar.
Finns även 30 st ridskoleponnyer.
Finns ett café som sitter ihop med ponnyridhuset och klubbstugan är på ena kortsidan av stora ridhuset.
2 ridhus ett på 20x40 med dommartorn bla där hålls för de mesta ponny lektioner.
Sen även ett 20x84 med dommartorn och läktare, dock är en del av ridhuset reserverat för privatryttare om de är någon inne samtidigt som lektionerna annars kan man så gott som. Använda hela ridhuset.
Finns Två utebanor, en 20x60m och en 60x90m. Samt en terrängbana som används ibland på lektionerna.

Man är ungefär 12 st i gruppen ibland mindre.
Återkommer om jag kmr på ngt mer
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 900
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 427
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp