Ridskoleryttare 2015

Och jag måste byta ridgrupp :cry:

Mitt jobb verkar stenvägra att ge mig ledigt på onsdagkvällar, däremot varenda tisdag verkar jag vara mer eller mindre ledig. Så ett byta utav riddag och tid får det lov att bli, tyvärr. Byte av ridlärare verkar det bli med, får se hur det går.
 
@Araminta @GoLightly Haha, nej vi tog oss väl över något språng på sådär 80-90 och visst går det, men varken snyggt eller bekvämt :D Men mest var det markarbeteshöjd så fungerade hjälpligt. Idag testade jag en annan sadel de tagit in på lån.

Den var såklart den dyrare som låg bra :P Fast jag tyckte nog den tryckte liiiite på någon punkt, men instruktören sa att det inte gjorde något. Suck, nojig. Men hon verkade rätt nöjd, damen. Ska dock prova ytterligare en på måndag och se hur den fungerar.

Här har alla hästarna en egen dressyrsadel och sedan har vi 6-7 olika hoppsadlar som det delas på. Ponnysektionen (separat del) har nog bara hoppsadlar tror jag, någon har även en dressyr. På min förra klubb hade alla en allroundsadel men det fanns ett gäng hopp resp. dressyrsadlar man kunde använda istället om man ville, men inte så alla kunde gå samtidigt. Så lite först till kvarn ibland, om man hellre ville ha en disciplininriktad.
 
På min ridskola har dem flesta allround sadlar, men några enstaka har dressyrsadlar och dem går då för de mesta inte hopplektioner, finns några som har dressyrsadel men har då annans häst sadel alt extra sadel när det vankas hoppning :)
 
Såg att ridskolan har nybörjarkurser i att sköta häst, typ ta på utrustning, göra i ordning häst och stall osv (ridskolan brukar ta hand om allt sånt så om du vill kan du komma dit, hoppa upp på hästen, rida och sedan bara ställa in den i boxen efteråt). Det känns lite fånigt att gå på dem eftersom jag har hållit på med hästar i 20 år, men har inte så mycket för mig på dagarna och skulle behöva komma ut och träffa lite folk...

Kom du iväg på kursen? :) Ett annat/kompletterande alternativ kan ju vara att höra med dem om du skulle kunna hjälpa till med något, mocka, sadla/tränsa etc någon dag i veckan? Kan ju vara ett bra tillfälle att hänga lite med de andra som jobbar i stallet etc :)

Även om jag tycker min ridskola är rätt tråkig många gånger eftersom vi inte rider så mycket övningar så rider jag nog faktiskt bättre eftersom det finns så mycket tid att jobba på basic saker.

Ja, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag fungerar bäst med. Jag blir gärna inaktiv på hästen i ett felriktat försök att vara mjuk :banghead: Så på ett sätt är det bra att ha övningar som kräver aktivitet, samtidigt så är jag rätt okoordinerad så det blir lätt för mycket. Svår balans det där!

Idag red jag lektion igen, på en liten valack som ser ut som en liten kopia av favoritstoet. Jag rider mest de största hästarna så jämförelsevis kändes det som att rida ponny även om han nog nästan var 160.

Vi segade oss fram i skritten, jag hittade inte så mycket att jobba med där utan försökte mest se till att vi inte hamnade för mycket på efterkälke. I trav blev han en annan häst, bjöd fint framåt och var rolig att rida. På banan jobbade vi mest i galopp med fattningar, på böjt och rakt spår och förvrängd galopp. Han fattade rätt fint på hjälpen men var svårt att få ihop honom innan fattningen. Jag fick ändå beröm för mina fattningar och instruktören sade att jag red dem "sweet" och menade att jag hjälpte honom på alla sätt att göra en bra fattning och i rätt galopp. Instruktören jag red för idag lägger även alltid in att variera sitsen samt reglera takt och tempo med den. Har blivit betydligt stadigare i den lätta sitsen än jag var tidigare. På vägen hem blev en av hästarna skrämda av en lösspringande hund och stack och de andra hästarna hängde så klart på, fick snabbt stopp på min (det gjorde iofs de andra med) och instruktören berömde mig för mina reflexer, tydligen är han svår att få stopp på när han sticker.

Vilket intressant upplägg på lektionerna ni verkar ha. Är det så att ni alltid rider fram ute? Skulle jag önska att vi också gjorde. Men nu rider jag i en dressyrinriktad grupp där tanterna är för fega för att rida ut ;)


Och jag måste byta ridgrupp :cry:

Mitt jobb verkar stenvägra att ge mig ledigt på onsdagkvällar, däremot varenda tisdag verkar jag vara mer eller mindre ledig. Så ett byta utav riddag och tid får det lov att bli, tyvärr. Byte av ridlärare verkar det bli med, får se hur det går.

Nej, vad segt! :(

Inte där jag har ridit, där har de flesta haft allroundsadlar och någon enstaka dressyrsadel. Sen har det funnits extra hopp- och dressyrsadlar till en del hästar som de som tävlar har kunnat använda.

Ah, det kanske de har på min ridskola också. Jag vet faktiskt inte alls hur det fungerar för de ryttarna som tävlar.

Här har alla hästarna en egen dressyrsadel och sedan har vi 6-7 olika hoppsadlar som det delas på. Ponnysektionen (separat del) har nog bara hoppsadlar tror jag, någon har även en dressyr. På min förra klubb hade alla en allroundsadel men det fanns ett gäng hopp resp. dressyrsadlar man kunde använda istället om man ville, men inte så alla kunde gå samtidigt. Så lite först till kvarn ibland, om man hellre ville ha en disciplininriktad.

Vilken lyx med egna dressyrsadlar! Vi hoppar ju inte alls i min grupp (dressyrinriktad) och det gör ju verkligen en enorm skillnad för sits och hjälpgivning att ha en sadel anpassad för arbetet.

Är även lite nyfiken på vad du har för upplägg på dina lektioner? Låter som du har lite specialansvar för din fuxfia? :)

På min ridskola har dem flesta allround sadlar, men några enstaka har dressyrsadlar och dem går då för de mesta inte hopplektioner, finns några som har dressyrsadel men har då annans häst sadel alt extra sadel när det vankas hoppning :)

Ja, så var det på min gamla ridskola. Där gick en av hästarna med dresssyrsadel men hon hoppades inte heller.[/user]
 
Kom du iväg på kursen? :) Ett annat/kompletterande alternativ kan ju vara att höra med dem om du skulle kunna hjälpa till med något, mocka, sadla/tränsa etc någon dag i veckan? Kan ju vara ett bra tillfälle att hänga lite med de andra som jobbar i stallet etc :)

Nej jag gjorde inte det, men håller ögonen öppna efter andra kurser, de har det lite då och då. Var faktiskt ett bra förslag, ska fundera på det :)

Ja, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag fungerar bäst med. Jag blir gärna inaktiv på hästen i ett felriktat försök att vara mjuk :banghead: Så på ett sätt är det bra att ha övningar som kräver aktivitet, samtidigt så är jag rätt okoordinerad så det blir lätt för mycket. Svår balans det där!

Jag har samma problem att jag blir för inaktiv, men funkar faktiskt rätt bra med det hör upplägget. Förr har det lätt blivit lite transportsträckor mellan punkterna där man ska göra en övning. Nu däremot skulle inte mycket hända om jag inte tänkte själv så försöker känna efter vad jag behöver göra och jobba på med det.

Vilket intressant upplägg på lektionerna ni verkar ha. Är det så att ni alltid rider fram ute? Skulle jag önska att vi också gjorde. Men nu rider jag i en dressyrinriktad grupp där tanterna är för fega för att rida ut ;)

Ja det gör vi. Ridbanan ligger ungefär en kvart bort från stallet i blandat skritt och trav så vi har inget större val ;) Men jag gillar det!
 
@Araminta Jag rider på en lite mer nischad ridskola numera, som marknadsför sig med att ha lite mer kvalitet och ren ryttarutbildning.

Om man rider helt vanlig lektion så har man ofta en och samma häst men byter emellanåt, om jag inte förstått helt fel. Rider man lite oregelbundet, tex varannan vecka så får man de hästar som är över, eller hur man ska säga.

Det prioriteras att man får samma häst om man rider i specialgrupper, då de är tänkta att vara som substitut för att utvecklas som team.
Jag rider tex i tävlingsgrupp för hoppning, då måste man rida minst ett tillfälle till i veckan, antingen ytterligare lektion, privatlektion eller hyra häst för fri ridning.
Upplägget är då att jag rider samma häst, alltid, förutom när det behöver pusslas runt lite vid eventuella skador eller kurser om man rider på helg tex. Det är också den hästen man är ute och tävlar med.

Jag delar min dam med en annan tjej som har henne i dressyren, vi är alltså hennes ordinarie ryttare 4 dagar i veckan och det blir lite så att de som har "egna" hästar på det viset tar också lite extra ansvar för hästen även när hästen inte är igång. Det är inget man måste men det brukar bli så eftersom man känner hästen, tycker om den och gärna är med under rehab och underlättar så långt det går. Väldigt liten klubb så vi har inte massa personal som kan göra allt det där extraarbetet alla gånger. Vi hade en liten otursperiod precis före jul med många hästar som behövde diverse specialvård av olika slag, och då hinns det ju inte helt med.
 
Jag red första lektionen för terminen igår. Kom till stallet och såg att ingen av dom två jag tycker bäst om skulle gå med men det blev rätt okej ändå. Fick rida en häst jag inte ridit på förut men han visade sig vara jättesnäll och trevlig att hålla på med så det var i alla fall mysigt. Fick berättat för mig att han skulle vara lika snäll att rida också och i början gick det väl helt okej förutom att jag kanske var lite väl mesig. Fick tänka mycket på sitsen (som verkligen behöver bli bättre), red lite serpentiner och så. Sen skulle vi galoppera och då blev det pannkaka av det hela. Första gången jag fattade galopp gjorde han ett litet skutt och for iväg lite. Det var inga problem att sakta av sen men efter det fick jag inte till det, antagligen för att jag spände mig och smittade av mig på honom. Jag vill verkligen bli bättre på att släppa såna där småsaker som inte var något problem egentligen. Blir så trött på mig själv :banghead: Ikväll ska jag i alla fall rida igen så får väl försöka göra bättre ifrån mig då.
 
Här har terminen inte börjat så bra
Förra veckan red jag kompisens häst på lektion och det gick bra tills vi skrittade av hästarna och han drog iväg i full galopp :(
sedan när jag skulle hämta hans täcke skuttade han till igen och ridskolans hästar är inte sena att hänga på lite bus
och denna veckan har jag ont i halsen så det blev ingen ridning
 
Jag fortsätter helt fräckt att använda tråden som riddagbok ;)

Tredje gången av fyra på terminens första häst och jag börjar faktiskt fatta tycke för den här bruna älgen. Var på vippen att be om att få rida honom på privatlektionen på torsdag men hejdade mig och bad ridläraren bestämma istället. Hoppas att hon tänker till och ger mig någon som hon tror kan passa mig.

Idag verkade det som om vi skruvade upp nivån ett snäpp. Vi red travökningar längs medellinjen och varvade med skänkelvikningar i skritt, trav och galopp längs långsidorna. Jag har aldrig ridit skänkelvikningar i galopp förr och det verkade inte de andra i gruppen ha gjort heller med tanke på suset som gick genom gruppen när övningen gicks igenom :p

Älgen sköter sig bättre och bättre. Vi har börjat hitta bromsen och ett rimligt tempo i trav och galopp. Han lägger sig jättegärna i handen och älgar iväg på raksträckor och det gäller att förekomma honom innan han biter sig fast fullständigt. Skänkelvikningarna i galopp visade sig vara rena mirakelkuren - jisses vilken skillnad det var när jag äntligen fick lite ärlig bjudning i honom! :bump:


Hur har det gått för er andra under veckan? :)
 
Jag fortsätter helt fräckt att använda tråden som riddagbok ;)

Tredje gången av fyra på terminens första häst och jag börjar faktiskt fatta tycke för den här bruna älgen. Var på vippen att be om att få rida honom på privatlektionen på torsdag men hejdade mig och bad ridläraren bestämma istället. Hoppas att hon tänker till och ger mig någon som hon tror kan passa mig.

Idag verkade det som om vi skruvade upp nivån ett snäpp. Vi red travökningar längs medellinjen och varvade med skänkelvikningar i skritt, trav och galopp längs långsidorna. Jag har aldrig ridit skänkelvikningar i galopp förr och det verkade inte de andra i gruppen ha gjort heller med tanke på suset som gick genom gruppen när övningen gicks igenom :p

Älgen sköter sig bättre och bättre. Vi har börjat hitta bromsen och ett rimligt tempo i trav och galopp. Han lägger sig jättegärna i handen och älgar iväg på raksträckor och det gäller att förekomma honom innan han biter sig fast fullständigt. Skänkelvikningarna i galopp visade sig vara rena mirakelkuren - jisses vilken skillnad det var när jag äntligen fick lite ärlig bjudning i honom! :bump:


Hur har det gått för er andra under veckan? :)

Kul att du har börjat hitta knapparna på honom! :)
Jag har också ridit på ridskola där man red samma häst fyra veckor i rad och sedan bytte, det var kul att lära känna hästen lite, men sedan var jag ju tvungen att byta när det började hända saker och bitar började falla på plats. :p

Det är ju bara början av veckan så har inte hunnit rida än, men hoppas iaf på att det inte blir kallare än så här så att underlaget inte fryser. :up:
 
I måndags var min dam piggelin! Exploderade i varje galoppfattning, jätteskoj, haha. Hon gör inget dumt men spänner sig, höjer huvudet och hon vill helst att det ska gå ännu fortare och helst galopp hela tiden.

Det roliga var att jag kunde omvandla energin till pampighet emellanåt, när jag fick rätt på alla knapparna, vilket var jättehäftigt. Vi värmde upp med lite upphöjda cavalettis, sedan la vi en 10-m volt i början av ena långsidan och fortsatte genom den i öppna, för att på nästa långsida rida endast mittendelen i galopp, ca 6 galoppsprång. Därefter jobbade vi även med förvänd galopp från långsidan, genom kortsidan och sedan avbrott till trav och en övergång till skritt.

Hoppas hon har samma omvandlingsbara energi imorgon när vi hoppar. Vi är lite tillbaka på ruta ett där igen nu när vi inte har hoppat på ett tag, men förhoppningsvis är vi tillbaka till gamla takter inom kort!
 
Kul att du har börjat hitta knapparna på honom! :)
Jag har också ridit på ridskola där man red samma häst fyra veckor i rad och sedan bytte, det var kul att lära känna hästen lite, men sedan var jag ju tvungen att byta när det började hända saker och bitar började falla på plats. :p

Det är ju bara början av veckan så har inte hunnit rida än, men hoppas iaf på att det inte blir kallare än så här så att underlaget inte fryser. :up:

Haha, i mitt huvud börjar och slutar veckan på tisdag kväll :angel:

Ja, det är trevligt när man märker att det faktiskt går framåt från ena tillfället till nästa. Hos oss är det inte helt nitat i sten utan hittar man en häst man passar väldigt bra med så får man behålla den. Samma sak så får man byta häst om det verkligen inte fungerar.
 
I måndags var min dam piggelin! Exploderade i varje galoppfattning, jätteskoj, haha. Hon gör inget dumt men spänner sig, höjer huvudet och hon vill helst att det ska gå ännu fortare och helst galopp hela tiden.

Det roliga var att jag kunde omvandla energin till pampighet emellanåt, när jag fick rätt på alla knapparna, vilket var jättehäftigt. Vi värmde upp med lite upphöjda cavalettis, sedan la vi en 10-m volt i början av ena långsidan och fortsatte genom den i öppna, för att på nästa långsida rida endast mittendelen i galopp, ca 6 galoppsprång. Därefter jobbade vi även med förvänd galopp från långsidan, genom kortsidan och sedan avbrott till trav och en övergång till skritt.

Hoppas hon har samma omvandlingsbara energi imorgon när vi hoppar. Vi är lite tillbaka på ruta ett där igen nu när vi inte har hoppat på ett tag, men förhoppningsvis är vi tillbaka till gamla takter inom kort!

Det lät som ett häftigt ridpass :D
 
Så var man nyligen hemkommen från veckans andra ridlektion. Fy fan vad jobbigt och svårt det är att rida :p

Satt på en annan, lite större brun herre idag som jag red en del under förra terminen. Det jag verkligen gillar med den här ridskolan är hur kelna de flesta hästarna är :love: Den här herrn vill dessutom väldigt gärna undersöka allt med munnen. Helt fine med mig till han råkade nypa mig lite väl hårt i handen :cautious::p

Red som sagt privatlektion och det var precis så jobbigt som det ska vara. Herrn är rätt rejält oliksidig och jag fick kämpa rejält för att försöka lossa honom. Det här här med yttertyglar är verkligen inte min grej :cautious: Att våga ta igenom (och alls komma ihåg :o ) halvhalterna på ytter men samtidigt behålla mjukheten i handen. Samtidigt så ska man låta bli att spänna sig i lår och axlar, inte vika sig i midjan, släppa ner benen och böja mer i armbågen. Att behålla sitsen i övergången mellan galopp och trav är ju helt omöjligt! :arghh:

Nåja, vi hade några trevliga ögonblick och jag fick ändå beröm för min sits i slutet. Som ridläraren säger: det är bara att träna, träna, träna som gäller. Ny privatlektion ska bokas in när vi hittar en lucka :bump:
 
Idag har jag ridit lektion igen, på ett supertrevligt litet sto, ungefär 15 cm lägre än de jag brukar rida. Rätt nervös i trafiken, vi rider någon minut genom samhället för att komma till ridvägarna, men så fort vi kom fram till skogen slappnade hon av. Pigg och framåt, men lyssnade fint. På banan jobbade vi återigen mest med galopp och galoppfattningar, fattningarna var jag sådär nöjd med, ett par travsteg för mycket och lite lång i kroppen, men hon var väldigt ridbar i galoppen och den kändes fin på slutet. Traven var nog det som kändes bäst, trevlig form, fint stöd på båda tyglar och väldigt reglerbar.

Blev lite sur på vägen hem, två andra ryttare från vårt stall kom travande emot oss, elev och instruktör, våra hästar blev oroliga och började hoppa runt, min instruktör som är den seniora på gården bad de andra sakta av och skritta fram, men eleven sket i det och fortsatte trava och tyckte att det var skittufft att hans häst blåste upp sig och hade sig (han sa det efteråt), jättekul för oss andra som försökte se till att våra hästar inte skulle sticka rätt över golfbanan :banghead:

Fick beröm från instruktören som sa att jag passade väldigt bra med den här hästen, hon oroade sig däremot för att jag tyckte att hon var för liten, vilket jag snabbt försäkrade att hon inte var, rider gärna henne mer :)
 
Veckans hopplektion var en variant på de senaste gångerna, med serier och trav/galoppbommar. Det var återigen en väldigt piggelin dam jag satt på, skoj! Hade vikarie, inte lika skoj kanske, men man kan ju inte få som man vill alltid. Hon var absolut inte dålig, bara jag som är en sån där tråkmåns som är skeptisk mot nytt folk ;)

Hur som haver, vi körde på lite full rulle mestadels av tiden men i slutet gjorde vi en klockren runda. Bra att avsluta på topp!

Däremot är det ju det där med sadeln. Nu har de hittat en. Fast jag tycker ju inte att den ligger bra, den har tryck fram vid bogbladet. Men, de säger att den ligger bra och då får jag helt enkelt lita på det. Inte något jag kan göra eftersom det inte är min häst och de är ju absolut inte okunniga, och framförallt vill de ju att hästarna ska hålla. Fast jag är ändå lite skeptisk, tyvärr.

Igår var jag ut och skulle longera damen, gick också fint. Hon jobbar på avspänt och lyssnar bra. Trodde det skulle vara en snabbis i stallet, men sen var det en av hästarna som tydligen hade fastnat i hagtråd och behövde ses om. Såg inte så trevligt ut, som om någon hade lagt två snaror om bakbenet. Tack och lov var största skadan framtill och inte bak vid senan, men var ändå otrevligt. Ena var mest skrapsår, det andra hade gått djupare in i köttet, men eftersom det upptäcktes så sent finns det inte mycket att göra, går inte att sy vid det laget. Och hade nog bara satts max 1-2 stygn ändå. Men men, fick tvätta av och invänta en ansvarig och sedan la vi om benet med socatyl och bandage.

Väldigt skönt att ansvarig skickade ut någon - att göra rent och göra en första bedömning av läget kändes tillräckligt. Insåg igår att det är 12-13 år sedan jag läste djursjukvård och bandagering, så kanske dags att uppdatera mig lite. Det är vid sådana här tillfällen man vill vara det. Och alla har ju lite olika synsätt på hur saker görs bäst, är ju lite omdiskuterat hur sårvård ska göras numera, med eller utan tillsatser, så att säga. Så skönt att jag slapp ta beslutet själv.
 
@Araminta Ja, jag också. Förhoppningsvis blir han inte så påverkad av det, var inte så svullen heller men man vet ju inte hur det utvecklar sig. Så trist bara, för det var en häst som gått under längre konvalescens och äntligen tillbaka till arbete. Så hoppas det inte påverkar något! Vi har inte så många hästar så det blir så tydligt när några faller ur verksamheten, utöver att man såklart vill att alla mår bra.
 
Hihi, damen fortsätter att vara en piggelin, dock utan explosionsstarter denna gång. Igår jobbade vi med serpentiner och sedan galopp på medellinjen, vända upp i trav och sedan fatta den galopp som vi skulle vända ut i sedan. Dvs kom vi i höger varv och red upp på medellinjen skulle vi fatta vänster, eftersom vi skulle vända vänster när vi kom ner till A.

Kul övning men så jädra svårt att veta hur rak man är och hur mycket/vilken del som ska korrigeras eftersom vi inte har speglar.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 128
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 136
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp