Ridskoleryttare 2016

Jag har jobbat som instruktör och om det var min elev som kände som du skulle jag önska att hen berättade det för mig så kunde vi försöka spåna på var det sitter. Byta häst? Är det något speciellt som hakat upp sig? Fastnat på en platå? Ridläraren lär inte tröttna på dig :-)

Min ena instruktör gör en jättebra sak som jag inte vet är så vanlig eller ej. När terminen startar får vi hemläxa: "Skriv ner vilka hästar du vill rida , vilka du inte vill rida, vad ditt mål för terminen är och vad du vill träna på". Då har man möjligheten att nämna allt det där som man går och grubblar på och som ibland gör att man funderar på vad man pysslar med.... Sist skrev jag t.ex att jag vill bena ut varför jag kan hoppa på ridläger men aldrig riktigt fått till det under lektionsridningen resten av året...
 
Tredje lektionen för terminen igår och tredje gången på samma häst. Travarbete och galoppfattningar. Lilla hästen jobbade på bra även om det tog lite längre tid innan vi kom till bra arbete än de två tidigare gångern. Jag är väldigt förtjust i hästen nu, lite för förtjust. En stor del av mig vill försöka köpa henne, jag vet inte ens hur gammal hon är!
 
Hade ridlektion idag, det var markarbete. Hästen jag fick rida var väldigt stel och sadeln var inte gjord för mig, det i kombination att jag inte ridit hemma på ett tag blir ingen bra kombo.
När vi skulle göra volter åt höger, hamnade mina händer över på vänstersidan om halsen och jag försökte få dom rakt över hästen, och hon knödde in mot mitten, fick trycka ut henne med inneskänkeln och möta upp med ytter för att hon skulle forma sig. Ridläraren påpekade att min höger axel skulle bak, och att jag skulle slappna av i axlarna, dock lite svårt att slappna av när man redan är avslappnad och jag tänkte på att ha axeln bak, men ridläraren sa att jag tydligen fortfarande inte hade det.

Idag var det en sådan lektion där jag funderade varför jag fortfarande rider på ridskola, kändes inte som det gav någonting, kände mig ur ursel och vi hoppade lite och jag kände mig jätteosäker, då jag red på den hästen som stannat för mig några gånger så jag nästan ramlat av.

Dock sa ridläraren att trots att jag är osäker/nervös syns inte det utåt. Hästen jag red snubblade med bakbenen två gånger också, var lite äckligt.
Får se hur det känns nästa gång.
 
Ridlektion igår igen. Inte min nya favorit utan en mer rutinerad ridskolehäst. Var lite besviken men förstod varför då vi red travbommar och hoppade lite i slutet (som högst 'rättuppstående' på höga delen av sockerbitar, inga höjder här inte). Den nya favoriten är jättehärlig men jag tror det hade kunnat bli lite väl spännande att ha med henne på lektionen igår :D

Hästen jag hade är en stabil hoppare, bara att styra på så går det bra typ, vilket är precis vad jag behöver för jag har inte hoppat på väldigt många år. Igår tyckte jag att det var kul att hoppa vilket jag är väldigt nöjd med.
 
Här går det troll i ridningen. Förra tisdagen låg både jag och dottern och hostade. I lördags (hon har lektion 2ggr/v) var vi ok så hon red, nu har vi åter rasat tillbaka så ingen ridning idag. Jag har en privatlekrikon inbokad på torsdag som jag hoppas innerligt jag kan få rida, har avbokat de två sista privata också... Suck, febrig och killar i halsen så jag vill ta rotborste och klia.
 
Vi hade denna termins sitsträning. Återigen: idén är super men det fungerar inte praktiskt. En chans att få bli longerad och ha någon på marken som kan ge instruktioner är ju toppen. Dessutom kan ridskolan para lite på hästarna. Men vi slås ihop med den andra gruppen som rider parallellt med oss och de är i princip nybörjare. Hamnar man då i par över gruppgränserna så blir det väldigt ojämnt. Idag kom jag i par med en av mina gruppkamarater och då fungerade det visserligen aningen bättre. Men istället så fick vi ingen som helst uppmärksamhet från ridläraren :down:

Nä, jag är glad att det bara är en gång per termin.
 
Tror inte ens att det är tillåtet, faktiskt.
Jag var tvungen att googla snabbt. Hittar inget förutom ett dokument från ridsportsförbundet som handlar om utbildningsgång, där står bland annat lektioner med för 4-åring på höstterminen.
Så har svårt att tro att det skulle vara förbjudet på ngt sätt.

Jag tyckersjälv att det är tidigt men har fullt förtroende för ridskolan i fråga. Hästen verkar fixa sina lektioner fint.
 
Hej alla glada ridskoleryttare,

Jag tänkte hänga lite i den här tråden jag också. Jag är 30+ och har nyss börjat rida igen. Jag red hela uppväxten och slutade när gymnasiet började och så blev jag sugen på att börja.

Jag tycker inte att det låter så konstigt att en ridskola köper in en 4-åring och låter duktigare ryttare rida den och kanske om den är lugn och trygg låter den gå nybörjarlektioner (det sliter ju inte på den att ett litet barn åker häst medan en vuxen leder). Men självklart ska 4-åringen inte gå fler/jobbigare lektioner än den klarar av och mår bra av. Men det gäller ju alla hästar. Att man inte ska kräva mer av dem än de klarar av och mår bra av.

Min ridlektion den här veckan var på en häst jag red några gånger i våras. Hon hade då nyss satts igång igen efter en skada och jag kände då att hon var jättefin men inte riktigt orkade än. Därför var det så otroligt roligt att rida henne igen nu den här veckan. Nu fick jag verkligen känna hur otroligt fin hon är! Jag svävade på små moln efteråt! Extra roligt är det när man lyckas så bra med en övning att det blir en aha-upplevelse. Jag fick till en jättefin skänkelvikning och kunde verkligen (nästan för första gången) känna att jag lätt kunde kontrollera hur mycket hon tvärade hela vägen.

Nästa vecka ska vi har markarbete. Då får jag nog en annan häst tror jag. Eller det är en ponny. Den är trevlig den också.

Brukar ni vara med i klubbtävlingar med ridskolehästarna?
 
Har följt den här tråden ett tag nu utan att vara medlem men tänkte det kan ju vara kul att dela med sig lite och utbyta erfarenheter med andra. Jag rider på en lite mindre islandshästridskola och har mer eller mindre ridit hela livet, är i 40-årsåldern med lite uppehåll från och till. Har ridit islandshästar i ett antal år innan jag hittade till den här ridskolan. .

Red först en islandshäst på den här ridskolan som de tyvärr fick ta bort p.g.a. skada då hade jag ridit honom i drygt 4 år så det kändes hårt. Nu rider jag en 7-åring. Han var aldrig töltsatt på det förra stället. Jag hyrde honom en vecka i somras när han var helt ny i verksamheten och hade honom på vuxenridlägret veckan efter samt på en kurs över en helg. Nu rider jag honom i min grupp och tar även privatlektioner på honom ibland och ska hyra honom lite i höst.

Jag har även börjat utbilda mig i tömkörning på den här ridskolan och det har verkligen börjat lossna för mig nu. Så det är jättekul, jag tar privatlektioner i det. Även den hästen jag tömkör kommer jag att hyra samma helger som jag hyr hästen jag rider och tömköra en del själv i höst. Ett superbra sätt att jobba hästen från marken är det verkligen.

Idag hade jag privatlektion i ridning och i tömkörning. Jobbade mycket med tölten idag i ridngen så att den lossnar lite mer för oss och det går verkligen framåt. Vi har haft svårt att hitta flytet i tölten och det gäller verkligen för mig att rida med sätet och inte falla fram lite som jag lätt gör i tölten. Jag vet ju hur det ska vara men suck inte alltid lätt att göra rätt. Men fick till några fina sträckor i tölt iallafall.Sen är ju dessutom hästen ung och otränad i tölten så det är lite utmaningar för mig som är kul att utvecklas i.

I tömkörningen så har läraren kunnat lägga in mer och mer övningar för mig så idag körde vi åttvolter med rakriktning och volter och lite öppna. Sen naturligtvis som alltid bra hörnpasseringar så att jag verkligen jobbar igenom henne där. Hästen jag tömkör har inte så mycket vilja framåt och jag jobbar på att hitta rätt när det gäller att driva på och samtidigt fånga upp den drivningen i handen så att hon kommer upp lite och inte blir så loj som hon lätt blir. Jag tappar oftast lite kontakt med munnen när jag driver på och då är hon snabbt tillbaka i sitt loja jag som inte gör mer än nödvändigt. Tömkörningen har ändå gått otroligt mycket framåt för mig och det är kul att lära sig något nytt. Nästa vecka blir det ingen ridning för mig vilket är extremt ovanligt men jag kan inte på våran grupplektion och så kunde jag inte rida igen nästa vecka. Annars rider jag nästan året runt varje vecka är det inte ridskola så är jag med på kurser och tar privatlektioner.
 
Senast ändrad:
Jag var tvungen att googla snabbt. Hittar inget förutom ett dokument från ridsportsförbundet som handlar om utbildningsgång, där står bland annat lektioner med för 4-åring på höstterminen.
Så har svårt att tro att det skulle vara förbjudet på ngt sätt.

Jag tyckersjälv att det är tidigt men har fullt förtroende för ridskolan i fråga. Hästen verkar fixa sina lektioner fint.
En 4 åring får inte göra mer än "gästinhopp" på ridskola. Den ska inte gå i vanlig lektionsverksamhet förrän efter nyår.
 
I den här tråden verkar det inte hända mycket tråkigt hade tänkt att skriva lite om dagens ridning men om det inte är någon som är aktiv här så känns det inte så meningsfullt.
 
Märks att jag inte rider lika mycket som jag brukar på sistone. I mådags har jag styrt runt ett stort skepp. Det var kört i traven, där hängde jag inte med, men i skritten lyckades jag få till henne hyfsat. Jag vet att jag kan bättre, men med tanke på att jag inte är igång själv så får jag vara nöjd över vad jag lyckades åstadkomma idag.

Hästen jag red är överrörlig och skjuter ut bogen i ena varvet och vill inte forma sig på volterna, var mycket jobb som krävdes, lyckades få till det bra mot slutet.
Vi red volter, skänkelvikningar, öppna och skänkelvikningar i en trappa (skänkelvikning några stek, sen rakrikta några sten, sen skänkelvikning igen osv).
Jag skrittade mest den lektionen då jag inte redde ut den hästen i traven, kände att jag hellre ville få till kvalitets ridning än att det skulle bli något halvdant. Jag provade i alla fall så jag insåg att det inte skulle gå. :)

Nu har jag tyvärr bestämt mig att jag kommer sluta ridskoleridningen till nästa termin och sitter nu och funderar hur jag bäst framför det, känns lite tråkigt men det händer saker i livet som påverkar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 243
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 135
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 058
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp