Ridskoleryttare 2016

Här har ridskolan kommit igång igen efter kvarkan. Än så länge har man inte fått ta med egen häst, men det lyftes i slutet av förra veckan. Så kommer ha med min hädanefter, ska bli spännande!

Har iaf ridit två lektioner, första fick jag den duktiga fuxen, var en rätt slapp lektion. Tränade bland annat på att göra stopp, sen vända fram eller bakdel ett steg bara, och sen la vi till att fatta galopp direkt efter flyttningen.
Andra lektionen fick jag en liten ponny, rätt slapp lektion det med, minns inte så mycket, som vanligt :P men vi skulle rida i en låg pleasureform iaf. Funkade bra på lilla ponnyn!
 
Nu har jag ridit min första lektion i min nya grupp, en ren dressyrgrupp. Vi övade på att rida på böjda spår och hästen var fint med mig för det mesta bortsett för att hon brunstade och ville stanna (och ställa upp sig) om jag saktade ner för mycket. Men i övrigt jobbade hon på jättefint och ridläraren fick mig att träna på att hålla mina händer korrekt och jag tycker att det blev bättre :-)

Hon är okomplicerad och rätt lagom på de flesta sätt. Men hon var definitivt lättare att få i form i det ena varvet än i det andra. Det är ju inget jag kan påverka på lång sikt. I slutet av lektionen gick det bra att få henne i form i båda varven även om det ena var betydligt lättare.

Jag tänker mycket på en sak och jag undrar vad ni andra ridskoleryttare tycker och tänker i frågan:
Överallt på nätet, i böcker osv som jag läser om hur man löser vissa problem med hästen (oliksidighet, dålig framåtbjudning, för mycket framåtbjudning osv) så antas det alltid att hästen är ens egen och man kan göra vad man vill, när man vill, så mycket som man tycker är lämpligt. Jag då som bara rider på ridskola funderar på hur jag ska översätta detta till praktik för min del. Gör ni det? Kommer ni fram till nåt klokt? Har ni något lästips som funkat bättre än andra?
 
Jag red en, för mig, ny bekantskap i veckan. En småfet farbror som visade sig vara rejält grinig mot de andra hästarna. Vi är många, stora hästar på liten yta i min grupp, något jag inte tänkt speciellt mycket på förrän denna veckan. Jisses vad svårt det var att komma till ridning när hästen surar ihop fullständigt vid varje möte :( Tack och lov är han faktiskt den enda hästen på den här ridskolan som jag upplevt det på. Den absoluta majoriteten är fantastiskt tillfreds och trygga med varandra :bow:

Fokuset för dagen var övergånger och vi red en av min ridlärares favoritövningar där vi jobbade med snabba övergångar, både på rakt och böjt spår. Ruggigt bra övning som ger väldigt reaktiva och uppmärksamma hästar. Farbrorn var riktigt rolig de små stunder där jag lyckades övertyga honom om att det är trevligare att fokusera på mig än att grina illa mot alla hästar inom tio meters radie. Vi fick till ett par riktigt trevliga övergångar mellan ökad och samlad galopp och i slutet hade vi även hittat en riktigt trevlig arbetstrav :up: Mycket ridskolehäst dock och någon finridning blev det aldrig tal om.
 
Jag red en, för mig, ny bekantskap i veckan. En småfet farbror som visade sig vara rejält grinig mot de andra hästarna. Vi är många, stora hästar på liten yta i min grupp, något jag inte tänkt speciellt mycket på förrän denna veckan. Jisses vad svårt det var att komma till ridning när hästen surar ihop fullständigt vid varje möte :( Tack och lov är han faktiskt den enda hästen på den här ridskolan som jag upplevt det på. Den absoluta majoriteten är fantastiskt tillfreds och trygga med varandra :bow:

Fokuset för dagen var övergånger och vi red en av min ridlärares favoritövningar där vi jobbade med snabba övergångar, både på rakt och böjt spår. Ruggigt bra övning som ger väldigt reaktiva och uppmärksamma hästar. Farbrorn var riktigt rolig de små stunder där jag lyckades övertyga honom om att det är trevligare att fokusera på mig än att grina illa mot alla hästar inom tio meters radie. Vi fick till ett par riktigt trevliga övergångar mellan ökad och samlad galopp och i slutet hade vi även hittat en riktigt trevlig arbetstrav :up: Mycket ridskolehäst dock och någon finridning blev det aldrig tal om.

Får jag fråga vad du menar med "mycket ridskolehäst"? :confused:
 
Jag red en, för mig, ny bekantskap i veckan. En småfet farbror som visade sig vara rejält grinig mot de andra hästarna. Vi är många, stora hästar på liten yta i min grupp, något jag inte tänkt speciellt mycket på förrän denna veckan. Jisses vad svårt det var att komma till ridning när hästen surar ihop fullständigt vid varje möte :( Tack och lov är han faktiskt den enda hästen på den här ridskolan som jag upplevt det på. Den absoluta majoriteten är fantastiskt tillfreds och trygga med varandra :bow:

Fokuset för dagen var övergånger och vi red en av min ridlärares favoritövningar där vi jobbade med snabba övergångar, både på rakt och böjt spår. Ruggigt bra övning som ger väldigt reaktiva och uppmärksamma hästar. Farbrorn var riktigt rolig de små stunder där jag lyckades övertyga honom om att det är trevligare att fokusera på mig än att grina illa mot alla hästar inom tio meters radie. Vi fick till ett par riktigt trevliga övergångar mellan ökad och samlad galopp och i slutet hade vi även hittat en riktigt trevlig arbetstrav :up: Mycket ridskolehäst dock och någon finridning blev det aldrig tal om.

Jag vet hur irriterande det kan vara att rida en häst som surar mot alla andra hästar. En av mina favoriter på ridskolan är sån. Hon verkar ha stort behov av personal space i alla lägen. Underbar ridskolehäst i övrigt! Men det är irriterande när man har hästen i fin form och så kommer en annan häst för nära och så åker huvudet upp och öronen bakåt. Annars är hon underbar!
 
Jag tänker mycket på en sak och jag undrar vad ni andra ridskoleryttare tycker och tänker i frågan:
Överallt på nätet, i böcker osv som jag läser om hur man löser vissa problem med hästen (oliksidighet, dålig framåtbjudning, för mycket framåtbjudning osv) så antas det alltid att hästen är ens egen och man kan göra vad man vill, när man vill, så mycket som man tycker är lämpligt. Jag då som bara rider på ridskola funderar på hur jag ska översätta detta till praktik för min del. Gör ni det? Kommer ni fram till nåt klokt? Har ni något lästips som funkat bättre än andra?
Man gör ju inte något långsiktigt arbete med ridskolehästar, mer än att rida bra så att hästarna inte får jobbiga erfarenheter och därmed blir "sämre". Men när man blir skickligare som ryttare så kommer man ju lära sig att "få till" saker även med hästar som inte alltid blir perfekt ridna. Framförallt så är det nog bäst att man fokuserar på sin egen ridning, och inte så mkt på att utveckla hästen. Det ena kommer ändå leda till det andra när man rider riktigt bra.

Tex så finns det ju ingen poäng med att korrigeringsrida ridskolehästarna på något sätt. Man rider övningarna, jobbar med sin egen ridning och förmodligen så kommer det leda till att hästen går bra.
Även om hästen går illa så kan jag ändå fokusera på att rida så bra som möjligt själv, och det är det som kommer vara utvecklande för mig.
Sen antar jag att du får hjälp av din ridlärare för att rida så bra som möjligt? Det är ju där utvecklingen sker, inte via att läsa om hur man löser diverse problem.
 
Vad tycker ni andra om att byta häst ofta kontra att rida samma häst varje gång? Jag har ridit väldigt länge och tycker det är underbart att rida samma häst varje gång. Visst kan det gynna ens utveckling av att byta häst men jag tycker jag har ridit på ridskola väldigt mycket tidigare och är ganska klar med den delen. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt istället för att lägga tiden på att hitta knapparna på en ny häst var fjärde-femte vecka.
Om det är en häst som jag "klickar" med så rider jag gärna den många gånger, det är roligt!
Men annars ser jag det som utvecklande att rida olika hästar, sålänge hästarna håller någon slags standard..
Jag rider ju på en helt ny ridskola och har därför inte koll på alla hästar än. Hittills har alla hästar varit väldigt bra, även om jag klickat mer eller mindre med de 3 hästar jag ridit hittills. Har varit lite nervös vid alla hästbyten ("hoppas jag inte får ngt ök som vägrar gå framåt" :angel:) men det verkar som att hästarna håller bra kvalitet!
Klart att man hittar "knappar" mer när man har samma häst, men för min del är jag en så pass van ryttare att jag egentligen kan rida de flesta hästar helt ok direkt. Inte perfekt såklart, men tillräckligt för att få till skaplig ridning. Och det viktigaste är ju inte att hästen går perfekt, det viktiga är att jag jobbar på att rida så bra som möjligt oavsett hur hästen går.
 
Vi är ett gäng veckor in på terminen nu och jag är fortsatt nöjd. Ridläraren är oerhört bra, jag har ridit 3 bra hästar varav jag verkligen gillat 2 av dem och känner mig toppennöjd med att ha börjat rida igen!
Enda jag inte är nöjd med är att vi är så många i min grupp (ingen surprise, jag har hela tiden vetat om max antal platser i gruppen) och funderar på att i alla fall till nästa termin byta till en grupp md färre deltagare. Kommer ju kosta en tusenlapp eller så extra per termin men känns ändå värt det. Blir tokig på att inte få plats för att folk är ivägen överallt :D

Suget efter ridningen bara ökar och jag skulle nog hellre vilja rida mer än en gång i veckan, men just nu är detta lagom med vad jag hinner med utan att behöva prioritera bort en massa andra roliga saker.

Känner mig väldigt självförtroendeboostad också. Känns skönt att känna att jag fortfarande är en skicklig ryttare, trots 6 år då jag knappt tittat på en häst. Saknar såklart muskler men det gr över förväntan!
 
Man gör ju inte något långsiktigt arbete med ridskolehästar, mer än att rida bra så att hästarna inte får jobbiga erfarenheter och därmed blir "sämre". Men när man blir skickligare som ryttare så kommer man ju lära sig att "få till" saker även med hästar som inte alltid blir perfekt ridna. Framförallt så är det nog bäst att man fokuserar på sin egen ridning, och inte så mkt på att utveckla hästen. Det ena kommer ändå leda till det andra när man rider riktigt bra.

Tex så finns det ju ingen poäng med att korrigeringsrida ridskolehästarna på något sätt. Man rider övningarna, jobbar med sin egen ridning och förmodligen så kommer det leda till att hästen går bra.
Även om hästen går illa så kan jag ändå fokusera på att rida så bra som möjligt själv, och det är det som kommer vara utvecklande för mig.
Sen antar jag att du får hjälp av din ridlärare för att rida så bra som möjligt? Det är ju där utvecklingen sker, inte via att läsa om hur man löser diverse problem.

Nu missuppfattade du mig. Jag förklarade nog inte så bra. Min poäng var att eftersom man inte kan göra något långsiktigt arbete med ridskolehästen saknar jag litteratur som handlar att rida hästar som är olika. Hur jag i stunden löser utmaningar för att genom det lära mig rida olika typer av hästar bättre. Naturligtvis hjälper min ridlärare mig att göra det men jag gillar att grotta ner mig i ämnen och skulle gärna läsa böcker som tar upp de utmaningar jag som ridskoleryttare möter. Nu är det bra och trevliga hästar jag ridit på ridskolan hittills och de har varit duktiga på att känna av att nu sitter det en duktigare ryttare på ryggen och då jobbar de bättre än vad de gör med en nybörjare men jag känner bara att de ridböcker jag lånat på biblioteket hittills inte riktar sig till mig så mycket som jag skulle önska. Jag efterlyser helt enkelt en ridbok där de utgår från den genomsnittliga ridskolehästen och de utmaningar (med diskussion om lösningarna) man som ryttare möter där istället för de utmaningar man möter när man har en egen genomsnittlig dressyr-/hopphäst med kapacitet för GP-klasser.
 
Nu missuppfattade du mig. Jag förklarade nog inte så bra. Min poäng var att eftersom man inte kan göra något långsiktigt arbete med ridskolehästen saknar jag litteratur som handlar att rida hästar som är olika. Hur jag i stunden löser utmaningar för att genom det lära mig rida olika typer av hästar bättre. Naturligtvis hjälper min ridlärare mig att göra det men jag gillar att grotta ner mig i ämnen och skulle gärna läsa böcker som tar upp de utmaningar jag som ridskoleryttare möter. Nu är det bra och trevliga hästar jag ridit på ridskolan hittills och de har varit duktiga på att känna av att nu sitter det en duktigare ryttare på ryggen och då jobbar de bättre än vad de gör med en nybörjare men jag känner bara att de ridböcker jag lånat på biblioteket hittills inte riktar sig till mig så mycket som jag skulle önska. Jag efterlyser helt enkelt en ridbok där de utgår från den genomsnittliga ridskolehästen och de utmaningar (med diskussion om lösningarna) man som ryttare möter där istället för de utmaningar man möter när man har en egen genomsnittlig dressyr-/hopphäst med kapacitet för GP-klasser.
Jag känner nog inte igen att böcker skulle vara riktade på det sättet du beskriver..
Och du ska väl rida precis likadant?
Jag rider inte annorlunda på en ridskolehäst än på ngn annan häst..

Jag fattar inte frågan.
Vad är det för slags problem och lösningar en sån bok skulle ta upp?
 
De flesta ridböcker jag stött på har för långsiktiga lösningar på utmaningarna. Det kan jag inte använda mig av. Sen hade det naturligtvis varit det bästa men jag har inte den lyxen utan måste i stunden göra det bästa med vad jag har. Jaja, strunt samma. Det är visst bara jag som har de funderingarna. Jag får fortsätta låna böcker och se om jag hittar nån jag gillar :-)
 
@Lingon Jag tänker att man får fokusera på de tips och tricks som finns för en som ryttare. Jag älskar Sally Swifts "Ett med hästen" då den just är ryttarfokuserad.
 
De flesta ridböcker jag stött på har för långsiktiga lösningar på utmaningarna. Det kan jag inte använda mig av. Sen hade det naturligtvis varit det bästa men jag har inte den lyxen utan måste i stunden göra det bästa med vad jag har. Jaja, strunt samma. Det är visst bara jag som har de funderingarna. Jag får fortsätta låna böcker och se om jag hittar nån jag gillar :-)
Tänker också att det kanske hjälper att läsa böcker som fokuserar på ryttaren snarare än övningar till hästen :)
Böcker om sits, korrekta hjälper osv.
 
Vad tycker ni andra om att byta häst ofta kontra att rida samma häst varje gång? Jag har ridit väldigt länge och tycker det är underbart att rida samma häst varje gång. Visst kan det gynna ens utveckling av att byta häst men jag tycker jag har ridit på ridskola väldigt mycket tidigare och är ganska klar med den delen. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt istället för att lägga tiden på att hitta knapparna på en ny häst var fjärde-femte vecka.
Jag byter häst varje lektion, men när jag red varje vecka red vi oftast samma i två veckor. Jag tycker det är bra att rida samma några lektioner så man hinner lära sig den hästen innan det är dags för byte.
Kan man fokusera lite mer på ridningen och inte lika mycket på hästen (då man troligen lär sig hästen efter några gånger), men jag tycker det är bra att rida olika hästar också.
 
Jag känner nog inte igen att böcker skulle vara riktade på det sättet du beskriver..
Och du ska väl rida precis likadant?
Jag rider inte annorlunda på en ridskolehäst än på ngn annan häst..

Jag fattar inte frågan.
Vad är det för slags problem och lösningar en sån bok skulle ta upp?


Nu missuppfattade du mig. Jag förklarade nog inte så bra. Min poäng var att eftersom man inte kan göra något långsiktigt arbete med ridskolehästen saknar jag litteratur som handlar att rida hästar som är olika. Hur jag i stunden löser utmaningar för att genom det lära mig rida olika typer av hästar bättre. Naturligtvis hjälper min ridlärare mig att göra det men jag gillar att grotta ner mig i ämnen och skulle gärna läsa böcker som tar upp de utmaningar jag som ridskoleryttare möter. Nu är det bra och trevliga hästar jag ridit på ridskolan hittills och de har varit duktiga på att känna av att nu sitter det en duktigare ryttare på ryggen och då jobbar de bättre än vad de gör med en nybörjare men jag känner bara att de ridböcker jag lånat på biblioteket hittills inte riktar sig till mig så mycket som jag skulle önska. Jag efterlyser helt enkelt en ridbok där de utgår från den genomsnittliga ridskolehästen och de utmaningar (med diskussion om lösningarna) man som ryttare möter där istället för de utmaningar man möter när man har en egen genomsnittlig dressyr-/hopphäst med kapacitet för GP-klasser.

Jag förstår inte alls vad du menar. En ridskolehäst är väl en häst som vilken annan häst som helst? De är olika individer med olika förutsättningar precis som alla andra hästar. Självklart går de bättre med en duktig ryttare på ryggen - varför skulle de inte göra det..? "Ridskolehäst" är ju liksom inte någon slags egen konstig ras. Kan vara alltifrån en shettis till ett svenskt halvblod, vissa med mer kapacitet än andra - precis som alla andra hästar. Finns väl ingen häst som inte går bättre med en duktig ryttare än med en sämre?
 
Har haft med min egen nu! Gick bra för att vara lite ovant, nya hästar och sådär :) Lite högt tempo i joggen och lite att titta på, inte så han blev springig eller hispig, men den där riktigt långsamma sköna joggen uteblev :)

Våra westernlektioner kommer läggas ner för dom utan egen häst, och några som hade tänk ha med sina egna har istället slutat, så var lite orolig över att gruppen skulle behövas läggas ner, men två nya har börjat så det blir skoj! En jättesöt liten tinker, och en liten kille och hans ponny, hans mamma kommer rida med ibland också. Tycker det är skönt med lite åldersskillnader i gruppen, blir lite mer avslappnad och rolig stämning känns det som. Bra för mig som lätt blir så jävla nervös :D
 
Jag förstår inte alls vad du menar. En ridskolehäst är väl en häst som vilken annan häst som helst? De är olika individer med olika förutsättningar precis som alla andra hästar. Självklart går de bättre med en duktig ryttare på ryggen - varför skulle de inte göra det..? "Ridskolehäst" är ju liksom inte någon slags egen konstig ras. Kan vara alltifrån en shettis till ett svenskt halvblod, vissa med mer kapacitet än andra - precis som alla andra hästar. Finns väl ingen häst som inte går bättre med en duktig ryttare än med en sämre?

Jag orkar inte ge mig in i diskussionen igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 243
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 135
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 058
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp