Ridskoleryttare 2016

I måndags var det lösgörande arbete och övergångar mellan tölt och galopp. Jag hade en väldigt svårtöltad men iaf lättgalopperad herre som är ganska stel. Det gick bra för att vara honom men jag var inte nöjd, jag vill inte bara hitta till tölten då och då utan även behålla den vilket inte gick.
 
Den här veckans lektion var hoppning. Jag fick den häst jag ville ha. Ett litet sto som gått många år på ridskolan och är lagom framåt och väldigt hinderklok! Hon har tävlat rätt mycket i hoppning innan. Hon gör hoppandet väldigt enkelt för sin ryttare och reder ut situationen bra även om man inte lyckas placera henne helt rätt på hindret. Jag är rädd i hoppningen för att jag ska misslyckas med att placera hästen rätt på hindret och att hästen ska stanna och jag fortsätta (jag är ingen van hoppryttare och har inte så bra känsla för det). Därför att det lilla stoet jag hade på hoppningen så bra för mig! Jag litar på hennes hoppkunskaper och klokhet och kan koncentrera mig på vad jag ska göra och behöver inte oroa mig för att hon rusar inför hindret eller efter eller för att hon ska stanna. Det gör hon inte. Hon håller en lagom fart. Så vi hoppade faktiskt riktigt högt! För att vara jag... ca 90 cm hoppade vi och jag är så stolt över mig själv. Både för att jag vågade och för att det gick så bra som det gjorde. Jag lyckades följa med henne fint över hinderna och kunde bara rida utan att vara rädd. Jag är inte rädd annars men just hoppning är lite läskigt. Hon är en underbar liten häst! En fantastisk ridskolehäst som alla kan rida från nybörjaren till de duktigare eleverna.

I helgen ska jag ställa upp i en liten klubbtävling i dressyr på en annan ridskolehäst. Det ska bli spännande! Det är första gången jag tävlar dressyr och det är mest för att utmana mig själv, inte för att sikta på vinst. Jag tror att det är jag och en massa juniorer. Men det spelar ingen roll. Många av dem kommer säkert slå mig ändå. Jag har haft ett väldigt långt uppehåll i min ridning, nästan 20 år. Tävlar nån av er ridskolehästar?
 
I måndags var det lösgörande arbete och övergångar mellan tölt och galopp. Jag hade en väldigt svårtöltad men iaf lättgalopperad herre som är ganska stel. Det gick bra för att vara honom men jag var inte nöjd, jag vill inte bara hitta till tölten då och då utan även behålla den vilket inte gick.

Vad roligt att det finns en till som rider islandshäst i denna tråden! Skrev lite i mitt första inlägg från 18 september om där jag rider och hästen jag rider. I de mer avancerade grupperna rider vi oftast samma häst om man inte har önskemål om att byta såklart. Iallafall har man samma häst en termin minst. Det tycker jag gynnar ens egen utveckling. Tror du att det var stelheten som gjorde att han var svårtöltad eller är det mer att han inte har rätt styrka för det?
 
Vad tycker ni andra om att byta häst ofta kontra att rida samma häst varje gång? Jag har ridit väldigt länge och tycker det är underbart att rida samma häst varje gång. Visst kan det gynna ens utveckling av att byta häst men jag tycker jag har ridit på ridskola väldigt mycket tidigare och är ganska klar med den delen. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt istället för att lägga tiden på att hitta knapparna på en ny häst var fjärde-femte vecka.
 
Vad tycker ni andra om att byta häst ofta kontra att rida samma häst varje gång? Jag har ridit väldigt länge och tycker det är underbart att rida samma häst varje gång. Visst kan det gynna ens utveckling av att byta häst men jag tycker jag har ridit på ridskola väldigt mycket tidigare och är ganska klar med den delen. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt istället för att lägga tiden på att hitta knapparna på en ny häst var fjärde-femte vecka.

För min del ÄR ridskoleridningen just att lära sig att rida många olika typer av hästar! Det är därför jag fortsätter att rida lektion på ridskola trots att jag har en egen häst att rida på utöver det. Älskar utmaningen i att försöka hitta knapparna på helt olika typer av hästar och anser att det är just det som kan göra en till en riktigt skicklig ryttare. :)
 
Jag hade en blälektion denna veckan och ingen privat inbokad så just nu känns det som jag lagt i backen. Hästen på lektionen är nära omöjlig att rida med tygel och trots att jag försökte allt vad jag orkade att rida med skänkelvikning och trycka ut honom på volten så blev det bara soppa så fort vi gick snabbare än skritt. Jag tyckte verkligen jag "ponny sparkade" och jäklades massivt men nepp, volten var farlig ich kompisens röv jättebra :-(
Tyvärr har vi samma häst 4 lektioner och 3 till på denna herre känns verkligen skit!
 
För min del ÄR ridskoleridningen just att lära sig att rida många olika typer av hästar! Det är därför jag fortsätter att rida lektion på ridskola trots att jag har en egen häst att rida på utöver det. Älskar utmaningen i att försöka hitta knapparna på helt olika typer av hästar och anser att det är just det som kan göra en till en riktigt skicklig ryttare. :)

sSälv är jag nog på det stadiet att jag borde haft egen häst kunskapsmässigt men kostnaden och orken sätter stopp då jag har en kronisk sjukdom som begränsar mig. Så hade jag haft egen häst så kanske jag hade uppskattat att rida olika hästar. Nu är väl detta lite substitut för att ha egen häst då jag hyr häst ibland utöver ridskola, privatlektioner och kurser.
 
Jag hade en blälektion denna veckan och ingen privat inbokad så just nu känns det som jag lagt i backen. Hästen på lektionen är nära omöjlig att rida med tygel och trots att jag försökte allt vad jag orkade att rida med skänkelvikning och trycka ut honom på volten så blev det bara soppa så fort vi gick snabbare än skritt. Jag tyckte verkligen jag "ponny sparkade" och jäklades massivt men nepp, volten var farlig ich kompisens röv jättebra :-(

Tyvärr har vi samma häst 4 lektioner och 3 till på denna herre känns verkligen skit!

Fy vad trist kände verkligen att jag uppskattar systemet med att ha samma häst ännu mer.
 
Vad tycker ni andra om att byta häst ofta kontra att rida samma häst varje gång? Jag har ridit väldigt länge och tycker det är underbart att rida samma häst varje gång. Visst kan det gynna ens utveckling av att byta häst men jag tycker jag har ridit på ridskola väldigt mycket tidigare och är ganska klar med den delen. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt istället för att lägga tiden på att hitta knapparna på en ny häst var fjärde-femte vecka.

Jag vill gärna rida samma häst några gånger på raken. Min ridlärare säger att vi ska ha samma häst 4 ggr i rad (dressyr, dressyr, markarbete, hoppning) och sen byta men det funkar tyvärr inte alltid och det kan det bli byte oftare. Men en ryttare rider kanske max 3-4 olika hästar under en hel termin.

Jag vill gärna rida samma häst en längre tid (en hel termin hade varit underbart!) för att verkligen hitta knapparna och inte behöva börja från början med att lära känna en häst varje lektion. Andra halvan av vårterminen rad jag nästan bara en häst, ett trevligt litet sto. Och det var första gången i livet (har bara ridit på ridskola) som jag känt att jag lärt känna en häst på riktigt och hittat knapparna fortare och fortare för varje lektion och verkligen fått en känsla för hur det ska kännas. Och också märkt att hästen börjat känna igen mig och vet vad jag kräver av den. Sen är det bra att byta ibland men för min del inte för ofta då jag annars inte får chansen att "rida in mig" på en häst. Jag är inte så duktig (än så länge) att jag kan ställa om min ridning tillräckligt snabbt när jag rider en ny häst. Första lektionen med en jag inte ridit innan brukar vara jobbig och det känns bara obekvämt och jag hittar inte knapparna. Redan lektion 2 känns det bättre men det blir bättre och bättre ju fler gånger jag rider en häst.

Sen kan det bli byte till hopplektionerna då det finns hästar som taggar till väldigt på hopplektionerna men som är lugna och fina på dressyren. Då får de som gillar fart och fläkt i hoppningen de hästarna och så får de som vill ta det lite lugnare de lite lugnare hästarna.
 
Vad roligt att det finns en till som rider islandshäst i denna tråden! Skrev lite i mitt första inlägg från 18 september om där jag rider och hästen jag rider. I de mer avancerade grupperna rider vi oftast samma häst om man inte har önskemål om att byta såklart. Iallafall har man samma häst en termin minst. Det tycker jag gynnar ens egen utveckling. Tror du att det var stelheten som gjorde att han var svårtöltad eller är det mer att han inte har rätt styrka för det?

Det är väl lite både och, han har gått på ridskola länge så vitt jag vet och går en del med nybörjare med. Han är allmänt känd som snäll men svårtöltad på ridskolan.

Det är inte uttalat hos oss att man ska ha samma hästar en viss tid men jag brukar få en och samma häst en tre-fyra gånger eller så och sen byta. Sen kan det vara byte på grund av vad vi ska göra med, vissa hästar får inte vara med när vi ska hoppa eller ha travbommar.

Jag vill inte rida samma häst mer gånger än så i rad, eller snarare i teorin vill jag inte rida samma häst för mycket då jag vill lära mig rida bättre och det gör jag inte på en och samma häst bara - då lär jag mig att rida den hästen. Sen finns det vissa hästar (läs en häst) som jag skulle kunna ha hur mycket som helst. :heart
 
Vad tycker ni andra om att byta häst ofta kontra att rida samma häst varje gång? Jag har ridit väldigt länge och tycker det är underbart att rida samma häst varje gång. Visst kan det gynna ens utveckling av att byta häst men jag tycker jag har ridit på ridskola väldigt mycket tidigare och är ganska klar med den delen. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt istället för att lägga tiden på att hitta knapparna på en ny häst var fjärde-femte vecka.

Det kan vara kul att prova nya hästar ibland, men jag har hellre samma häst längre så jag kan komma nån vart med dem. Och hästen jag tävlar vill jag absolut inte byta, honom har jag ridit minst en gång i veckan i två år ungefär nu och jag räknar väl med att ha honom framöver också. Man vet ju aldrig vad som händer, men han är bara tio, så fyra-fem år till skulle ju inte vara omöjligt. Ska man göra riktiga resultat och utvecklas tillsammans med en häst så behöver man ha en relation, att man känner och litar på varandra, och det tar ett tag att bygga upp när man inte ses så ofta, så att säga.

Att kunna ha en sån relation till en häst är det absolut roligaste med ridningen, tycker jag.
 
Det kan vara kul att prova nya hästar ibland, men jag har hellre samma häst längre så jag kan komma nån vart med dem. Och hästen jag tävlar vill jag absolut inte byta, honom har jag ridit minst en gång i veckan i två år ungefär nu och jag räknar väl med att ha honom framöver också. Man vet ju aldrig vad som händer, men han är bara tio, så fyra-fem år till skulle ju inte vara omöjligt. Ska man göra riktiga resultat och utvecklas tillsammans med en häst så behöver man ha en relation, att man känner och litar på varandra, och det tar ett tag att bygga upp när man inte ses så ofta, så att säga.

Att kunna ha en sån relation till en häst är det absolut roligaste med ridningen, tycker jag.

Det glömde jag skriva när jag skrev om samma/byta häst, att det beror ju lite på hur man rider med. Jag rider lektion en gång i veckan och utöver det så har jag min medryttarhäst. Henne bygger jag en relation med och arbetar långsiktigt. Det gör att jag på lektionerna vill byta häst och förhoppningsvis få hästar som är nyttiga för mig att rida.

Rider man som du lektion på en häst som man även tävlar regelbundet så förstår jag absolut att man inte vill ha andra hästar för mycket. :)
 
Det glömde jag skriva när jag skrev om samma/byta häst, att det beror ju lite på hur man rider med. Jag rider lektion en gång i veckan och utöver det så har jag min medryttarhäst. Henne bygger jag en relation med och arbetar långsiktigt. Det gör att jag på lektionerna vill byta häst och förhoppningsvis få hästar som är nyttiga för mig att rida.

Rider man som du lektion på en häst som man även tävlar regelbundet så förstår jag absolut att man inte vill ha andra hästar för mycket. :)

"Tävlingshästen" rider jag varje vecka i en specialgrupp, så honom vet jag att jag alltid rider. Är vi i tävlingssäsong rider jag gärna honom den andra lektionen också (rider två ggr i veckan på ridskolan), men annars håller jag med om att det är kul att prova andra hästar på min andra lektion.

Sen har jag haft medryttarhästar också, men jag undviker att skapa en närmre relation till dem. Man är så otroligt beroende av ägaren där, rätt vad det är ska hästen säljas/flyttas/ut på foder/vara utan medryttare, och då är man av med den. Min tävlingshäst på ridskolan vet jag att jag kommer kunna ha kvar så länge han är frisk, däremot blir det förstås tufft när de går i pension från tävlandet och man inte får rida dem längre, men de försvinner åtminstone inte så att man inte får träffa dem.
 
"Tävlingshästen" rider jag varje vecka i en specialgrupp, så honom vet jag att jag alltid rider. Är vi i tävlingssäsong rider jag gärna honom den andra lektionen också (rider två ggr i veckan på ridskolan), men annars håller jag med om att det är kul att prova andra hästar på min andra lektion.

Sen har jag haft medryttarhästar också, men jag undviker att skapa en närmre relation till dem. Man är så otroligt beroende av ägaren där, rätt vad det är ska hästen säljas/flyttas/ut på foder/vara utan medryttare, och då är man av med den. Min tävlingshäst på ridskolan vet jag att jag kommer kunna ha kvar så länge han är frisk, däremot blir det förstås tufft när de går i pension från tävlandet och man inte får rida dem längre, men de försvinner åtminstone inte så att man inte får träffa dem.

Risken finns ju alltid att hästen försvinner. Jag undviker att försöka få närmare relationer med ridskolehästar av nästan samma anledningar som du nämner, en dag kommer man till stallet och så står där en ny häst i spiltan (det var några år sen det hände mig sist, inte lika mycket spiltor nu). Jag upplever att på ridskolor så får man ofta informationen EFTER det hänt. Nu är Brunte såld. Brunte var sjuk och är nu avlivad (jaha, var det därför han inte gick på lektionerna). Typ.

Jag har haft olika medryttarhästar i 25 år och endast en enda gång har jag varit med om att hästen hux flux försvunnit utan förvarning. Jag har flyttat med medryttarhästar mellan olika stall, fått frågan om jag ville ha hästen på foder innan annonsen kom upp osv. Men det är ju om man har tur och hittar rätt.
 
Risken finns ju alltid att hästen försvinner. Jag undviker att försöka få närmare relationer med ridskolehästar av nästan samma anledningar som du nämner, en dag kommer man till stallet och så står där en ny häst i spiltan (det var några år sen det hände mig sist, inte lika mycket spiltor nu). Jag upplever att på ridskolor så får man ofta informationen EFTER det hänt. Nu är Brunte såld. Brunte var sjuk och är nu avlivad (jaha, var det därför han inte gick på lektionerna). Typ.

Jag har haft olika medryttarhästar i 25 år och endast en enda gång har jag varit med om att hästen hux flux försvunnit utan förvarning. Jag har flyttat med medryttarhästar mellan olika stall, fått frågan om jag ville ha hästen på foder innan annonsen kom upp osv. Men det är ju om man har tur och hittar rätt.

Det beror förstås på ridskolan också. Jag har ridit där länge, och har koll på hästarna, vet vilka skador de har om de är halta, om de har återkommande problem, och om det verkar hålla på att bli så illa att den kommer tas bort. Är det ens egen tävlingshäst så har jag alltid fått veta i god tid när avlivningsdagen är spikad, så att man kunnat vara där ordentligt en sista dag och säga farväl, kanske rida ut en sista gång om hästen är ridbar, osv. Sen kan ju en häst behöva avlivas plötsligt pga en olycka, men det händer ju väldigt sällan. De flesta har ju en längre period av ohälsa innan man tar beslutet, på min ridskola har hästarna normalt fått många, många chanser innan man tar bort dem, så det kommer aldrig som en överraskning. Möjligen om det är en häst man inte alls bryr sig om, och därför inte har haft koll på.

Kanske är det annorlunda i Stockholm, vet inte var du bor? Men min upplevelse är att det är rätt bra snurr på hästarna. Jag har väl haft ett tiotal medryttarhästar under åren, men aldrig ridit någon längre än ett år kanske. Likadant för hästägare jag känner, otroligt ovanligt att ha samma medryttare en längre tid.

Jämfört då med mina tävlingshästar på ridskolan, som jag har haft i fyra-fem år, och där det inte är pga flytt eller någon nyck som jag slutat rida dem, utan för att de helt enkelt blivit gamla och gått sönder.
 
Jag tävlade i helgen, Dressyrryttartest I:1, på en häst jag ridit några gånger men som känns jättefin. Det gick helt ok. De tjejer som ridit "sina" hästar längre eller red på egna hästar/ponnys kom före mig resultatmässigt men jag är ändå nöjd. Kritiken jag fick är jag medveten om och försöker jobba bort. De positiva kommentarerna blev jag extra glad för då det är sånt som jag tycker är viktigt när jag rider (t.ex. mjuk och följsam sits). Men framför allt blev jag taggad att tävla mer (på klubbnivå till att börja med) så när ridläraren undrade om jag ville byta grupp så sa jag ja nästan direkt! Jag byter från en vanlig grupp (max 9 ryttare, 45 min, både dressyr och hoppning) till en dressyrgrupp (max 6 ryttare, 60 min, bara dressyr). Det ska bli skönt att vara färre i gruppen och att få rida dressyr mer :-) Jag börjar i min nya grupp redan den här veckan!
 
Det beror förstås på ridskolan också. Jag har ridit där länge, och har koll på hästarna, vet vilka skador de har om de är halta, om de har återkommande problem, och om det verkar hålla på att bli så illa att den kommer tas bort. Är det ens egen tävlingshäst så har jag alltid fått veta i god tid när avlivningsdagen är spikad, så att man kunnat vara där ordentligt en sista dag och säga farväl, kanske rida ut en sista gång om hästen är ridbar, osv. Sen kan ju en häst behöva avlivas plötsligt pga en olycka, men det händer ju väldigt sällan. De flesta har ju en längre period av ohälsa innan man tar beslutet, på min ridskola har hästarna normalt fått många, många chanser innan man tar bort dem, så det kommer aldrig som en överraskning. Möjligen om det är en häst man inte alls bryr sig om, och därför inte har haft koll på.

Kanske är det annorlunda i Stockholm, vet inte var du bor? Men min upplevelse är att det är rätt bra snurr på hästarna. Jag har väl haft ett tiotal medryttarhästar under åren, men aldrig ridit någon längre än ett år kanske. Likadant för hästägare jag känner, otroligt ovanligt att ha samma medryttare en längre tid.

Jämfört då med mina tävlingshästar på ridskolan, som jag har haft i fyra-fem år, och där det inte är pga flytt eller någon nyck som jag slutat rida dem, utan för att de helt enkelt blivit gamla och gått sönder.

Självklart är det skillnad mellan ridskolor med. Jag har dessutom haft ett längre uppehåll från ridning på ridskola så många av mina erfarenheter är lite äldre. Det låter som ett bra upplägg på din ridskola.

Majoriteten av mina medryttarhästar har varit runt ett år de med, men ambitionen har alltid varit ett längre samarbete. Sista medryttarhästen jag hade i Göteborg innan jag flyttade därifrån red jag i 4-5 år tror jag och sen hälsade jag på honom varje gång jag var nere ett bra tag. Blev mer sällan i slutet och idag finns han tyvärr inte längre. Men flyttar jag tillbaka så kommer jag antagligen kontakta hans ägare för att se om hon behöver hjälp med någon annan häst alternativt har en stallplats ledig om jag har egen häst då.

Nu kanske vi kommer väl långt från trådens ämne :)
 
Har precis börjat rida och har hittills ridit tre lektioner, så jag är helt ny både inom ridsporten och på Bukefalos. Har än så länge bara hunnit med det mest grundläggande och det är verkligen mycket att tänka på. Sitsen, fötterna, hållningen, tyglarna, blicken...det är tur att ridläraren har bra tålamod:) Alla duktiga ryttare där ute får det att se enkelt ut;)

Men det är verkligen kul och jag ångrar att jag inte börjat tidigare. Skall bli roligt att fortsätta rida och utveckla sig.
 
Jag hoppar in i tråden! :)

Jag har precis varit på provtimme på ett ridcenter. Jag bor i Oslo och har hittat ett stall som har vuxengruppen och ok hästar. Det var väldigt svårt ska jag säga. Här är det mycket dølahästar och fjordingar som finns på ridskolorna tillsammans med mycket ponnys. Missförstå mig rätt, det är inget fel på varken dølahäst eller fjording men jag som haft egen häst i många år och som tävlat aktivit i både hoppning och dressyr önskar gärna halvblod eller liknande för att komma igång igen och också utvecklas mer. Det är också extremt lite ridskolor runt omkring där det passar mig att rida (dvs slippa åka genom hela Oslo till andra sidan stan och ut en bit till) som har hemsida/fungerade hemsida så det var lite knöligt att hitta något när man inte känner till miljön. Dessutom är det också många som har bara barn/ungdoms lektioner, på just ponny. Det funkar inte heller så bra för mig med mina 176 cm över marken :)
Bor nästan granne med en kommunal ridskola där dom också anordnar mycket tävlingar i fälttävlan och det hade ju varit perfekt för mig tänkte jag. Synd bara att den enda timmen dom hade ledig var på torsdagar mitt på dagen! Vem kan rida då? Inte jag iallfall.. :/ Här står jag på väntelista som nr 8 men med kommentaren "det är nästan ingen som slutar i vuxengrupperna, dom måste nästan läggas in på hem innan dom slutar". Äldsta eleven i en ev vuxengrupperna (nybörjare) är 82 år :O

Men ja, jag var på ridlektion förra veckan. Den hästen hon hade tänkt till mig gick inte helt rent så jag fick en annan. En klassisk trött sak utan motor. Kan säga att det tog lite tid innan vi hittade knapparna och att mina ben fick jobba. Har seriöst fortfarande träningsvärk i ljumskarna!

Jag är även på jakt efter en medryttarhäst men jag vill ändå ha möjligheten att rida lektion en gång i veckan för instruktör eftersom jag vill få det ordentligt i blodet igen efter så många års uppehåll och jag tror att jag får det fortare på ridskolan än på en medryttarhäst som jag bara får rida ut på (många här som annonserar om hjälp som inte vill att man ska rida varken dressyr eller hoppa).

Så nästa vecka hoppas jag att "min" häst jag skulle ha sist är fräsch igen så att jag kan testa honom och förhoppningsvis är det lite mer krut i honom än tröttisen jag hade sist (även om hon också var supermysig när allt väl lossnade)
 
Har precis börjat rida och har hittills ridit tre lektioner, så jag är helt ny både inom ridsporten och på Bukefalos. Har än så länge bara hunnit med det mest grundläggande och det är verkligen mycket att tänka på. Sitsen, fötterna, hållningen, tyglarna, blicken...det är tur att ridläraren har bra tålamod:) Alla duktiga ryttare där ute får det att se enkelt ut;)

Men det är verkligen kul och jag ångrar att jag inte börjat tidigare. Skall bli roligt att fortsätta rida och utveckla sig.

Välkommen till både tråden och sporten!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 860
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 312
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 146
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp