Ridskoleryttare 2016

Igår var det dags igen! Fick fuxen Rosa, som vanligt på onsdagslektionerna. Vi gjorde följande övning (började skriva, men insåg snabbt att jag är kass på att förklara, så det fick bli en bild istället :P)
tjoho1_zpsbsnxqske.jpg


Började i jog i höger varv, och gick sedan över till galopp, bytte varv efter ett tag till mer snävare sväng. Och så stopp från galoppen mellan bommarna, inte att förglömma! Var en rolig övning, fattade först inte hur nära vi skulle rida konerna, men när poletten föll ner efter några försök fick jag till det så som det var tänkt.

På slutet av lektionen skulle vi släppa tyglarna helt och bestämma jog och skrittempo, och väg, enbart med säte och skänklar, tycker sånt är så roligt!

Kul med ritning :D Ser svårt ut och som att det är en väldigt snäv sväng!
 
Red terminens första lektion i tisdags. Vi var bara tre, jätteskönt. Dock skulle vi hoppa, jag har nog inte hoppat frivilligt på typ 30år. ETT hopp övertalade läraren, sure, då snubblar älsklingen över. Ok nytt försök, hoppar fint, det känns ok. Hopp igen, då visar älsklingen sina gamla takter (tävlad högt) och hoppar inte de 30-40cm som hindret är utan dryga metern. Sedan bestämmer sig älskling för att hindren ÄR 1m och hoppar därefter. Jag är inte botad från hoprädsla även om jag överlevde.

Skulle stå i fältsits och så innan, galopp höger varv.... Jag hinner tre varv innan någon av de andra får in galopp, fast de försökte ta rygg. Samma i vänstervarv så jag har omåttligt med träningsvärk efter nära hellektion i fältsits.

Tycker det är lite jobbigt med lektion när vi är fler än tre. Många får inte till tex galopp och blir då i vägen. Eller inte har 100koll på sin pålle. Tyvärr är gruppen över för avancerad för mig då jag bara "åkt häst" en massa år i min ungdom och inte ridit. Så jag är nollad i öppna/slutna/vinklingar etc. Men jag kan hantera och kontrollera älskling in i nanodetalj och jag vet hur jag väljer gångart och styr.... Önskar jag kunde gå en snabbkurs och få hoppa upp men med mer privatlektioner kanske det blir verklighet när väl ringrosten släppt mer permanent.

Men åh det låter ju jättejobbigt att ha det så. Hoppas att du kan byta grupp snart när du har fått lite koll på skänkelvikningar och annat. Kan du inte berätta för din instruktör på privatlektionerna (för du tog sådana nu va?) att du har det som mål så kanske du kan få lite extra hjälp?
 
Jag red lektion i söndags och red en häst som jag rider rätt sällan. Han har väldigt trevliga gångarter och särskilt hans galopp är underbar. Det är en häst som är bra för mig att rida eftersom jag måste rida mer med sätet i övergångarna neråt. Rider jag med handen så hänger han sig bara i handen och känns som en trähäst.

Vi hade med en tjej som aldrig ridit lektion innan så vi gjorde inget alltför upphetsande men övade lite på noggrannhet med vägar och övergångar/halter vid olika bokstäver.
 
Idag har jag hoppat :bump:
Jag red B som vanligt och han var sååå seg idag, vilket han absolut inte brukar vara...

Iallafall så red vi en övning med tre hinder på långsidan och så skulle vi växla mellan att bryta av till trav och fatta ny galopp mellan hindren och att lägga volter mellan dem. Var man riktigt duktig fick man göra både och :cool:

B var som sagt väldigt seg i början, och så fjantade han sig lite och låtsades bli rädd för saker hela tiden, men när vi travade av så hade han äntligen lite bjudning och då var han jättefin :love:
 
Men åh det låter ju jättejobbigt att ha det så. Hoppas att du kan byta grupp snart när du har fått lite koll på skänkelvikningar och annat. Kan du inte berätta för din instruktör på privatlektionerna (för du tog sådana nu va?) att du har det som mål så kanske du kan få lite extra hjälp?

Tro mig det gör jag/har jag gjort. Jag tror dock att jag skulle behöva rida lire oftare vilket blir svårt på denna skola för att komma upp. Svårt både pga ekonomi (ensamstående och funkis) samt tid, tar 90min att åka tur och retur till stallet. Har dock inte hittat lika trevligt stall närmare. Testat fyra olika ridskolor med olika resultat, vissa bara nja och andra flydde jag springande från.
 
Tro mig det gör jag/har jag gjort. Jag tror dock att jag skulle behöva rida lire oftare vilket blir svårt på denna skola för att komma upp. Svårt både pga ekonomi (ensamstående och funkis) samt tid, tar 90min att åka tur och retur till stallet. Har dock inte hittat lika trevligt stall närmare. Testat fyra olika ridskolor med olika resultat, vissa bara nja och andra flydde jag springande från.

Förstår precis, har inte heller möjlighet att rida mer än jag gör just nu, även om jag gärna hade gjort det.
 
Hej! jga har ridit i ung. 6 år, började som vuxen nybörjare när min dotter ville börja rida. Jag rider på ridskola 2-4 gånger i veckan, både privatlektion, enskilt och ihop med andra. Jag föredrar dock att vi inte är så många som rider efetsom jag lätt blir okoncentrerad. I fredags red jag lektion för en ganska så tuff instruktör med en jättesöt kille som jag gillar jättemycket. Eftersom prestationsångesten tog över slutade det med en smärsam vurpa och sjukskrivning under helgen, och troligen några dagar till. Men alla ben är hela. Det är huvudsaken. :)
 
Idag red jag samma häst som förra veckan och det kändes mycket trevligare, jag börjar hitta knapparna på honom nu. Temat för dagen var serpentiner, vi började med att rida dem i trav och sedan i galopp med ett avbrott till trav över medellinjen. I skritt och trav är jag alltid noga med vägen, men så fort det blir galopp så tappar jag den, något irriterande då det bara är slarv från min sida.
 
Hej! jga har ridit i ung. 6 år, började som vuxen nybörjare när min dotter ville börja rida. Jag rider på ridskola 2-4 gånger i veckan, både privatlektion, enskilt och ihop med andra. Jag föredrar dock att vi inte är så många som rider efetsom jag lätt blir okoncentrerad. I fredags red jag lektion för en ganska så tuff instruktör med en jättesöt kille som jag gillar jättemycket. Eftersom prestationsångesten tog över slutade det med en smärsam vurpa och sjukskrivning under helgen, och troligen några dagar till. Men alla ben är hela. Det är huvudsaken. :)

Usch då, skönt att höra att det gick ok!
 
Då har jag varit på lektion två den här terminen, började inte bra. Fick den känsliga studsbollen. Fick knappt borsta trots att jag tog det försiktigt, hästen försökte sparka mig, sen när jag skulle tränsa fick jag bara över ena örat, och sen när jag skulle ta över det andra knockade hästen mig rätt på näsan så jag började gråta, gjorde så ont. Trodde först också att hästen knockat mig så hårt att det börjat blöda, men det var bara snor.
Fick på tränset efter många om och men, om hästen bara hade samarbetat hade det inte varit så svårt och jag försökte ändå vara lugn och metodisk då det är en känslig häst, men jag undrar ibland vad den vart med om tidigare då den är så skygg om huvudet ibland.

Ridlektionen i sig gick väl sådär, jag är förkyld och det känns som det river i halsen så jag hostar och snörvlar, tror inte jag ska ha feber, men är inte helt frisk ändå.
Vi red en övning längs fyrkantsspåret, på långsidorna skulle vi göra tempoväxlingar och vid A och C var det en 10 m volt, med fyra koner (en vid varje vändpunkt) utställt, på volterna skulle vi göra sluta. Var rätt svårt och den hästen jag red på tyckte inte om när jag kom åt henne, ögonen rullade på henne och hon vägrade gå fram. Även fast jag slutade gå på, då hon började tänka uppåt istället, så verkade hon tro att fortsatte be henne göra övning, trots lösa tyglar.

Nåväl, fick till det hyfsat i alla fall, det dumma var att sadeln troligen är för liten för mig också. Vi skulle egentligen rida utan stigbyglar, men det gick bara inte för mig, för skaftet på ridstövlarna hakade i kåpan hela tiden och fastnade, så det var jätteobekvämt, slutade med att jag fick ta ner stigbyglarna ändå och även korta några hål så att skaftet hamnade ovanför kåpan.

Inte den bästa lektionen, men nog inte den sämsta heller och då var jag ändå sjuk, så får känna mig nöjd helt enkelt.
 
Förra veckan var jag sjuk men igår var det lektion igen. Travarbete, serpentiner mm. Kände av att jag inte riktigt är i form då jag kunde böja och ställa hästen/göra rörelsen ELLER hålla hästen i bra takt i traven men inte båda samtidigt. Tölt och grisepass förekom då och då, särskilt i slutet av lektionen då både jag och pållen började bli rätt trötta.

Det är fortfarande riktigt kul att rida lektion, fortsätter jag känna så här så blir det mer terminer på ridskola :)
 
Igår red jag dressyr :banana:
Det började inte alls bra, B var seg som sirap och ville inte alls gå fram. Jag hade inget stöd i handen, så då började jag fibbla med tygeln istället för att driva, vilket bara gjorde det hela värre. Ridläraren fick tjata lite innan vi kom igång :angel:

Sen jobbade vi mest på volt. Vi red utan stigbyglar och övade på att öka och minska volten i skritt, trav och galopp. B tyckte att det var jobbigt och försökte hela tiden att smita undan, men när jag väl fick kläm på det så gick det bra och alla kroppsdelar var någorlunda på plats. När vi travade av var han jättefin :love:
 
Jag sitter nyduschad efter lektion. Älskling var ju jättehet förra veckan och läraren sa att han var lika het idag men jag satte mig tyvärr på sirap.
Vi jobbade volter och skulle ställa men som jag fick jobba häcken av mig bara för att hålla traven gick ställningen skit, hamnade tom på fel sittben ett flertal gånger, hallå liksom fokus!
Vid galopp la han av flera gånger och var sig verkligen inte lik. Nej fy för dagens lektion. Nya tag nästa vecka för idag vill jag helst glömma.
 
Red terminens första lektion i tisdags. Vi var bara tre, jätteskönt. Dock skulle vi hoppa, jag har nog inte hoppat frivilligt på typ 30år. ETT hopp övertalade läraren, sure, då snubblar älsklingen över. Ok nytt försök, hoppar fint, det känns ok. Hopp igen, då visar älsklingen sina gamla takter (tävlad högt) och hoppar inte de 30-40cm som hindret är utan dryga metern. Sedan bestämmer sig älskling för att hindren ÄR 1m och hoppar därefter. Jag är inte botad från hoprädsla även om jag överlevde.

Skulle stå i fältsits och så innan, galopp höger varv.... Jag hinner tre varv innan någon av de andra får in galopp, fast de försökte ta rygg. Samma i vänstervarv så jag har omåttligt med träningsvärk efter nära hellektion i fältsits.

Tycker det är lite jobbigt med lektion när vi är fler än tre. Många får inte till tex galopp och blir då i vägen. Eller inte har 100koll på sin pålle. Tyvärr är gruppen över för avancerad för mig då jag bara "åkt häst" en massa år i min ungdom och inte ridit. Så jag är nollad i öppna/slutna/vinklingar etc. Men jag kan hantera och kontrollera älskling in i nanodetalj och jag vet hur jag väljer gångart och styr.... Önskar jag kunde gå en snabbkurs och få hoppa upp men med mer privatlektioner kanske det blir verklighet när väl ringrosten släppt mer permanent.

Om det är så att du mest "åkt häst" de senaste åren, så misstänker jag att du inte rider hästarna på tygeln, d v s i en korrekt arbetsform. Skolor, d v s öppna och sluta, som du talar om att de rider i nivån över dig, bör man inte rida om hästen inte går i en bra arbetsform - det blir rent slitage för hästarna då. Jag skulle därför tro att du bör jobba mer med din egen grundridning innan du kommer upp på den nivån. Sådant tar tid och det måste det få göra. Det är alltså inte rörelserna i sig du behöver lära dig, utan det är vägen till dem. Rid så mycket du kan helt enkelt - fortsätt på lägre nivå och lägg till privatlektioner. Ge inte upp! :)
 
Inte världens bästa lektion här heller, igår! En till ridskolehäst har fått tas bort, bröt benet i hagen :( Nu är det verkligen skralt med hästar till westernlektionerna. Och en annan hade fått ett sår bakom örat och kunde inte ha träns.

Fick rida den lite svåra som jag brukade ha ett tag innan jul. Har inte ridit henne sen dess, och det märktes! Skritt och trav brukar gå bra med henne, men så blir jag så himla spänd i galoppen och får för mig att jag inte har någon kontroll, hon känns så explosiv på nåt vis. När jag sett andra rida henne ser jag ju att det inte går så fort, men väl på henne känns det så.. jaa okontrollerat och snabbt bara. Men jag tycker om henne iallafall, hon har så rolig personlighet, och är så go från marken! Det är väl alltid nåt :P

Iallafall, nu gick det inte så bra i skritt eller jog heller. Efter vi galopperat blev hon ännu piggare och det gick ännu sämre, hon ville galoppera mer och jag fick mest bara hålla in henne ett tag, och det kändes som att jag fastnade i det sen. Den lilla ponnyn jag hade för ett tag sen var likadan, ville galoppa mer, men med en helt annan energi... så på henne kändes det bara kul, nu blev jag bara osäker och ännu mer spänd. Jaja! Har jag henne ett par gånger igen (fast jag hoppas lite att jag slipper) kommer vi säkert tillbaks till att det iaf funkar bra i skritt och trav, galoppen lär väl ta ett tag för mig att slappna av i :D
 
Lektion idag....
Älskling hade tappat en sko och är därmed halt så jag fick rida M som vanligtvis (ridit henne en gång tidigare) ger mig sjuk ryggvärk som hon har taktfel. Idag visade hon dessutom sin mest stoiga sida och bockade och småsparkade flera gånger på lektionen innan min, nerverna kändes. Satt upp och fick en kospark till välkommen men det gick iaf vettigt. Jag ramlade inte av, hon galopperade iaf 40m och hon gjorde någon fin volt. Detta är en söt med ruggigt envis häst som dessutom är lat. Hon lägger gärna av, speciellt galopp och om du kräver något sparkar hon gärna!
Efter lektionen fick jag chockerande beröm från båda stallvärdinnorna att dom tyckte jag ridit bra. Snygg sits och både bra händer och fina hjälper. Kändes bra då jag inte kände mig särskilt nöjd.
 
Min ridskola får nu i dagarna en hästsimulator. Ska bli kul att prova och intressant att se vad den har att säga!

Senaste lektionen gick helt ok. Man får jobba mycket med framåtbjudningen på hästen jag red och då blir det lätt att jag bara tänker på att hästen ska gå framåt. En av hästägarna kom fram till mig efteråt och sa att det hade sett fint ut så får väl lita på det även om känslan inte var helt super ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 240
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 134
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 057
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp