Ridskoleryttare 2016

Vad kul det är att läsa om era lektioner!

Jag själv har aldrig ridit på "riktig ridskola", har haft egen häst i snart 5 år nu och har mest ridit i skogen, har ju ridit en hel del träningar också men jag är ingen ryttartalang direkt :p

Imorgon ska jag rida min första ridlektion på ridskola, ska bli riktigt spännande! Är dock sjukt nervös för att de ska ha satt mig i en för svår grupp så jag får skämmas :o :nailbiting: Är ju inte så van att rida olika hästar heller!
Jag vet ju inte ens hur det går till, men det löser sig nog! Jag har iaf varit där så jag hittar på anläggningen!
Vad har jag gett mig in på? :rofl:
 
Vad kul det är att läsa om era lektioner!

Jag själv har aldrig ridit på "riktig ridskola", har haft egen häst i snart 5 år nu och har mest ridit i skogen, har ju ridit en hel del träningar också men jag är ingen ryttartalang direkt :p

Imorgon ska jag rida min första ridlektion på ridskola, ska bli riktigt spännande! Är dock sjukt nervös för att de ska ha satt mig i en för svår grupp så jag får skämmas :o :nailbiting: Är ju inte så van att rida olika hästar heller!
Jag vet ju inte ens hur det går till, men det löser sig nog! Jag har iaf varit där så jag hittar på anläggningen!
Vad har jag gett mig in på? :rofl:

Vad skoj! Kommer nog gå jättebra! : D
 
Vad skoj! Kommer nog gå jättebra! : D
Tack för peppen, hoppas verkligen att det går bra! Vill lära mig mer! Så kan jag ju öva med min häst därhemma också, är i en svacka där nu eftersom det är mörkt, kallt och halt :rofl: Så det ska bli skönt att kunna rida ordentligt även om det är på en annan häst :up:
 
Vad kul det är att läsa om era lektioner!

Jag själv har aldrig ridit på "riktig ridskola", har haft egen häst i snart 5 år nu och har mest ridit i skogen, har ju ridit en hel del träningar också men jag är ingen ryttartalang direkt :p

Imorgon ska jag rida min första ridlektion på ridskola, ska bli riktigt spännande! Är dock sjukt nervös för att de ska ha satt mig i en för svår grupp så jag får skämmas :o :nailbiting: Är ju inte så van att rida olika hästar heller!
Jag vet ju inte ens hur det går till, men det löser sig nog! Jag har iaf varit där så jag hittar på anläggningen!
Vad har jag gett mig in på? :rofl:
Det kommer att gå bra! Lovar! :)
 
Idag red jag lektion. Hade världens bästa S-B, en stooor tjej från Irland, och en duktig instruktör som inte lät mig smita undan när det blev jobbigt.
Hon jobbade på fantastiskt bra, "min" tjej. Snart är mina hjärnspöken borta för den här gången. :)
 
Jag körde privat idag. Tyvärr hade ridskolechefen glömt min lektion så jag fick rida för hmm vad har hon för titel? tja jag vet att hon inte är ridlärare iaf. Vilket fall så blev det väl lite kaos, hon fick noll förberedelse och hade ingen aning vad jag kunde. Först körde vi tempoväxlingar och ren hästkontroll och därefter skänkelvikningar. Det var jättekul att inse att det var något jag kunde fast jag inte hade en aning om det :-)
 
Red min första lektion igår och det var hur roligt som helst! :laugh: Var nervös när jag kom dit, men sedan visade en tjej som rider i samma grupp som mig hur allt går till osv. så då kändes det mycket bättre. Supertrevligt folk i gruppen!
Jag fick rida en maxad D-ponny denna gång, riktigt trevlig!
Vi hade galoppbommar på ena långsidan och studs på andra långsidan, så red vi lite olika varianter på dom. Avslutade med att ha ett hinder på ena sidan och galoppbommar på andra sidan. Vi skulle tänka likadant när vi red mot hindret som när vi red studsen, så man inte "jagade på dom" eller bromsade för mycket. Ponnyn jag red var väldigt hoppglad och trygg så det var bara att hänga med i svängarna! :rofl:
Så himla roligt och jag ser verkligen fram tills nästa gång!
 
Igår hoppade jag :bump:
B var lite småseg och jag trött, men vi tog oss igenom lektionen iallafall. Vi övade mest på olika svängar och avståndsbedömning. Nyttigt!

Först red vi en övning på två hinder, med 21 m mellan, på medellinjen och så skulle vi få in "lagom" många galoppsprång och hålla den rytmen gång efter gång. Det gick bra, B var som sagt lite seg, så det gick liksom lite i halvfart hela tiden :angel:

Sen övade vi på att vända upp mot hinder som stod ca 1-2 språng från spåret på diagonalen. B är ju inte så gammal, så han hade lite svårt att hinna bedöma hindren, men vi kämpade på bra och kom över iallfall :up:

Nästa vecka börjar jag rida lektion på islandshästar också, och dessutom ska jag rida två extraträningar på B eftersom att hans matte (halvfodervärd typ) åker iväg. Ska bli kul det här! :D
 
Nyss hemkommen från lektion. Bläääääääää jag lägger av igen!
Vi skulle trava på kvartslinjen, easy picy även om älskling hoppade jämfota och galopperade iväg i panik vid takras. Det rasade lite då och då så spännande :-S det var som att rida en bomb!

Sedan får ligistläraren för sig att vi ska trava utan stigbyglarna, älskling hade typ två lägen idag stå eller springa fort. Studsade som en boll som var nära att trilla av gång på gång.
Läraren var på mig, skänkla inte så hårt smyyyyg igång. Sure om älskling inte varit på helspänn inför nästa takras hade det säkert funkat. Sedan skulle vi dessutom skritta 6steg när vi var på mitten så det kändes som jag inte gjorde mer än skänkla järnet för att få igång traven och sedan försöka ptrooo i hysteri och försöka att inte drasa i backen och sedan om igen.
Sedan fanns absolut ingen vänstergalopp idag. Höger var svår att lägga, inte alls likt älskling men tja så blääääääää jag lägger av :-(
 
@Helli Vad tråkigt att ridläraren inte kunde se problemet och ge dig några vettiga verktyg :( Alltid fruktansvärt irriterande när man inte känner att man får rätt hjälp. Men ge inte upp! På't igen nästa vecka så går det säkert bättre!

Jag hade som omväxling massvis av energi när jag kom till ridskolan idag, trots nio timmar praktik och två timmar pendling. Visade sig dock att vi hade sitsträning... :grin: Idén med upplägget på sitsträningen är egentligen bra. Ridhuset är gigantiskt (30x80 m) så normalt så rider vi två grupper på var sin halva. Under sitsträningarna så slår de däremot ihop grupperna så man är två och två på varje häst. Tanken är då att den som inte rider ska ge den andra feed back medan ridlärarna cirkulerar mellan samtliga. Problemet är att den gruppen som rider parallellt med oss har ridit i ungefär tre år. I min grupp så räknas jag som grön med mina 10 år som ridskoleunge. Kort sagt blir det en väldig obalans i kunskaper och förmåga att ge feed back.

Nåväl. Lektionen var intressant även om den blev mer eller mindre teoretisk för min del. Vi pratade kroppskännedom och hur förbenat svårt det är att vara rak. Vi började på marken med att dels känna efter, dels titta på varandra från alla håll och kanter. Sen gjorde vi likadant till häst, både stillastående och i skritt. Jag fick en välbehövlig påminnelse om att sluta svanka och sen visade det sig att jag sitter som ett S bakifrån. Jag har haft en känsla av att det är något knas då jag aldrig lyckas få stigbyglarna att kännas jämna. Fick prova att rutscha över mer åt höger (den sidan där stigbygeln känns kortare) men lyckades efter ett varv i skritt på något sätt överdriva det så att den sidan blev på tok för lång istället O_o:rofl: Ridläraren kunde inte helt hitta vart grundproblemet satt men efter att jag rutschat tillbaka åt vänster igen så såg det iallafall bättre ut än det gjorde från början så någonting måste ha hamnat rätt mellan alla vändor :D

Nåja, ser fram emot att få rida lite ordentligt nästa vecka och håller tummarna för att jag får en liite roligare häst än den brune valacken jag haft senaste gångerna :p
 
Från och med i morgon är jag ridskoleryttare i 8 veckor! :)

Har egen häst men nu är jag bortrest på annan ort i två månader så då passar jag på att boka lite lektioner på en ridskola, ska bli spännande att få pröva något "nytt" :D
 
Efter att ha varit sjuk och borta och jag vet inte vad red jag lektion igen igår. 8-volter och tempoväxlingar. Det gick helt okej i vänstervarvet men i höger tappar jag hästen helt och hållet. Dessutom har jag en del kvar att lära vad gäller tölten men det går framåt :)
 
@Helli Fy vad tråkigt... Jag har också haft några sådana riktiga "skitpass" när INGET funkar. Inte kul alls :( Jag hoppas att du ändå inser att det faktiskt är kul (de gånger det går bra iaf :angel:) och att det går bättre nästa gång!
 
@Helli Fy vad tråkigt... Jag har också haft några sådana riktiga "skitpass" när INGET funkar. Inte kul alls :( Jag hoppas att du ändå inser att det faktiskt är kul (de gånger det går bra iaf :angel:) och att det går bättre nästa gång!
Jo det ä väl så. Bara att jag blir så grymt frustrerad på mig själv och hatar att det bara är en gång i veckan. Behöver hitta en medishäst där ägaren behöver hjälpen och inte behöver pengar... svårt här i storstan.
 
Gårdagens lektion var skoj! Fick ponnyn Valle som jag tycker om. Hon kändes pigg och glad, lite för snabb trav i början, men vi fick till en bra jog efter ett tag.
Det var mycket travbommar, träna på att inte klonka i med hovarna, sen backa lite mellan bommar, och så galopp mellan två bommar som låg rätt trångt. Gick riktigt bra igår! Lektionen gick jättefort, och vår ridlärare var väldigt nöjd med oss alla, sa att det märktes på hans glada humör xD
 
Red lektion idag. Vilken härlig känsla det är att känna att alla hjärnspöken är på väg att försvinna igen. Underbart! Nästa vecka är det full fart igen. :)
 
@Helli Vad tråkigt att ridläraren inte kunde se problemet och ge dig några vettiga verktyg :( Alltid fruktansvärt irriterande när man inte känner att man får rätt hjälp. Men ge inte upp! På't igen nästa vecka så går det säkert bättre!

Jag hade som omväxling massvis av energi när jag kom till ridskolan idag, trots nio timmar praktik och två timmar pendling. Visade sig dock att vi hade sitsträning... :grin: Idén med upplägget på sitsträningen är egentligen bra. Ridhuset är gigantiskt (30x80 m) så normalt så rider vi två grupper på var sin halva. Under sitsträningarna så slår de däremot ihop grupperna så man är två och två på varje häst. Tanken är då att den som inte rider ska ge den andra feed back medan ridlärarna cirkulerar mellan samtliga. Problemet är att den gruppen som rider parallellt med oss har ridit i ungefär tre år. I min grupp så räknas jag som grön med mina 10 år som ridskoleunge. Kort sagt blir det en väldig obalans i kunskaper och förmåga att ge feed back.

Nåväl. Lektionen var intressant även om den blev mer eller mindre teoretisk för min del. Vi pratade kroppskännedom och hur förbenat svårt det är att vara rak. Vi började på marken med att dels känna efter, dels titta på varandra från alla håll och kanter. Sen gjorde vi likadant till häst, både stillastående och i skritt. Jag fick en välbehövlig påminnelse om att sluta svanka och sen visade det sig att jag sitter som ett S bakifrån. Jag har haft en känsla av att det är något knas då jag aldrig lyckas få stigbyglarna att kännas jämna. Fick prova att rutscha över mer åt höger (den sidan där stigbygeln känns kortare) men lyckades efter ett varv i skritt på något sätt överdriva det så att den sidan blev på tok för lång istället O_o:rofl: Ridläraren kunde inte helt hitta vart grundproblemet satt men efter att jag rutschat tillbaka åt vänster igen så såg det iallafall bättre ut än det gjorde från början så någonting måste ha hamnat rätt mellan alla vändor :D

Nåja, ser fram emot att få rida lite ordentligt nästa vecka och håller tummarna för att jag får en liite roligare häst än den brune valacken jag haft senaste gångerna :p
Lite tokigt om kunskaperna skiljer sig så dant, men det var ju kul att du verkade få ordning på sitsen till sist, även om du inte riktigt vet vad det var som var grundproblemet :rofl: Jag skulle verkligen behöva sitsträna, får se när det är dax för min ridgrupp att göra det!


Jag ska rida andra lektionen imorgon. Det ska bli spännande att se vad de sätter mig på för häst, sist var jag den enda som red ponny, så troligtvis får jag en häst denna gång, men man vet ju aldrig :) Tror att vi ska hoppa bana, det kan bli intressant, haha!
 
I går red jag ju då min första lektion på ridskolan, och vilken mysig liten ridskola det var! Lugna hästar i stallet och överlag ett avslappnat stället med otroligt lite "spring och rörelse".:)

Fick ett 6-årigt hbl, vallack som gått i verksamheten ca 6 månader sa de. Han är nog f.ö den största hästen jag suttit på, han var nog närmare 180 cm! :D Otroligt bussig och faktiskt ganska känslig för hjälperna, dock var han otroligt oliksidig. Han ville gå formad åt vänster hela tiden så mitt arbete gick ut på att få honom att komma upp på vänstertygeln och kunna börja "skåla" honom för höger skänkel. Detta tyckte han var lite onödigt så där försökte han välta in åt höger och bli allmänt vinglig. Men det kom små glimtar då och då!
Galoppen ska vi inte tala om, den var tre kilometer stor/lång och väldigt obalanserad. Han hade det inte så lätt, så jag fick be om lite tempo i det hela för att hålla ihop honom. Och fattningarna måste verkligen jobbas på, han har mest fått slängtrava in i galopperna så det var inte jättebekvämt att få till galoppfattningen ;) Dagens lektion bestod av "hoppning", men det var faktiskt ingen ide att hoppa i dag kände jag, jag vill ju ha kontroll på alla kroppsdelar och kunna påverka innan jag ger mig på hoppning, så vi stod faktiskt över. I detta läget ger det varken mig eller hästen någonting att ta oss över hjälpligt.
Ridläraren tyckte i alla fall att det var kul och få se att han kan "ridas" ordentligt/fint så jag ska även få rida honom nästa vecka.
 
I går red jag ju då min första lektion på ridskolan, och vilken mysig liten ridskola det var! Lugna hästar i stallet och överlag ett avslappnat stället med otroligt lite "spring och rörelse".:)

Fick ett 6-årigt hbl, vallack som gått i verksamheten ca 6 månader sa de. Han är nog f.ö den största hästen jag suttit på, han var nog närmare 180 cm! :D Otroligt bussig och faktiskt ganska känslig för hjälperna, dock var han otroligt oliksidig. Han ville gå formad åt vänster hela tiden så mitt arbete gick ut på att få honom att komma upp på vänstertygeln och kunna börja "skåla" honom för höger skänkel. Detta tyckte han var lite onödigt så där försökte han välta in åt höger och bli allmänt vinglig. Men det kom små glimtar då och då!
Galoppen ska vi inte tala om, den var tre kilometer stor/lång och väldigt obalanserad. Han hade det inte så lätt, så jag fick be om lite tempo i det hela för att hålla ihop honom. Och fattningarna måste verkligen jobbas på, han har mest fått slängtrava in i galopperna så det var inte jättebekvämt att få till galoppfattningen ;) Dagens lektion bestod av "hoppning", men det var faktiskt ingen ide att hoppa i dag kände jag, jag vill ju ha kontroll på alla kroppsdelar och kunna påverka innan jag ger mig på hoppning, så vi stod faktiskt över. I detta läget ger det varken mig eller hästen någonting att ta oss över hjälpligt.
Ridläraren tyckte i alla fall att det var kul och få se att han kan "ridas" ordentligt/fint så jag ska även få rida honom nästa vecka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 281
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 143
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 079
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp