Ridstövlar eller ridskor

...
Vad fyller shortchaps för funktion? Är det skydd mot smuts eller finns det även andra skäl att ha det?

Förutom att skydda mot skav och smuts har shortchapsen även en säkerhetsfunktion. Genom att de går ner över skokanten minskar risken att man fastnar med skokanten i stigbygeln.
 
Vår dotter som är nio och har ridit något år gillar inte och har aldrig gillat ridstövlar så hon har ridit med ridskor hela tiden. Har ni XXL-butik i närheten så brukar de ha prisvärda ridskor. Hon har shortchaps sedan en tid tillbaka men använder dem aldrig. Hon får för övrigt ofta beröm för sina skänklar så det går definitivt att lära sig bra utan stövlar. När hon växt ur skorna säljer vi dem för en liten slant i ridskolans second hand-hörna.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
390
Senast: Badger
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 913
Senast: valy
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 368
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp