Bukefalos 28 år!

Riksbanken gör en dubbel 👍

Men staten kan inte ta ALLT ansvar och har aldrig gjort och kommer heller aldrig att göra det Ställer folk till det får dom ta anavar till viss del

Vad man än tycker om det så har staten det slutgiltiga ansvaret, även det som går via kommuner och region. Så är det. Att ställa till det, är att medvetet utöva ekonomisk brottslighet och undanhålla staten miljarder varje år i förlorade skatteintäkter. Vilket de måste ställas till ansvar för, där håller jag absolut med dig.
 
Och när korna är urmjölkade släpps dom ut igen. Dom får ta ett eget avsvar för att hitta mat när dom själva har ätit upp allt och inte hushållit. Staten kan ju inte ta allt ansvar.
När ditt konto är tomt finns inget mer att släppa ut. Staten har skummat grädden av din mjölk. :laugh:
 
Det var konstigt. Handlade nyss mat och betalade med en 500 hundring och fick kvitto på att köpet var okej. Så du måste ha fel

Det handlar noll om man kan ta ut kontanter eller inte. Det handlar om att kontanterna du tar ut och betalar varor för är mindre värda. Och att räntorna du får av att ha kontanter på banken minskar i värde eftersom inflationen alltid är högre än räntorna.
 
Och du pratar om cash på ett konto? Eller vad är "arenan"? Du svarar på ett inlägg som handlar om insättning på bankkonto. Har du några mille på ett sparkonto och känner dig nöjd nu när du har en avkastning på säg 3,5% eller vad pratar vi om?
Jag behöver inte prata om min ekonomi här. Det räcker med att du vet att jag skrattar hela vägen till banken :D
 
Det räcker med att du vet att jag skrattar hela vägen till banken :D
Intresseklubben noterar

Screenshot_20230921_130743_Chrome.jpg
 
Jag anser nog att man kan påverka dem också genom att exempelvis inte ta ut så stora lån. Att räntor kan ligga i intervallen 0-5-10-12-15 procent under olika perioder är inte något okänt. Sen tänker jag också att hela det där "skyll dig själv" är väldans konstigt ändå, men jag tycker också vuxna människor får leva med konsekvenserna av sina aktiva val utan att farbror staten omedelbart ska rycka ut med räddningsplankor som förvärrar situationen i stort. Elstöd och räntesubventioner är usla saker.

På 90-talet fick många nyblivna fastighetsägare sälja till underpris och fortsätta betala på lån för en bostad de inte ägde under lång tid. Det skulle kunna börja hända igen om 1-3 år om vi inte får bukt med inflationen och de underliggande externa faktorerna ligger kvar, och framförallt om arbetslösheten stiger i storstadsområden.

För mig som levde då och såg det är det lite klurigt att förstå hur man väljer att ta ut (i min föråldrade världsbild) gigantiska lån med vetskapen om att det kan bli extrema månadskostnader under perioder. Samtidigt är min observation från en position där de pengarna och reserverna aldrig funnits, och jag kan ändå förstå att om man har en väldigt trygg och bra ekonomi, väljer att göra det för att kunna bo exakt så som man önskar.
Första egna huset köptes på 80-talet då fick jag ett topplån på 16,75% (Topplån för att banken bara lånade ut 75% på bottenlån) tror jag gav 375.000 för huset. Så jag reagerar inte speciellt på 4-5% i räntekostnad.
 
Bostadsbilden, särskilt i storstadsområdena är en helt annan idag och har skenat förbi lönerna med god marginal. Många yngre för att ens komma in på bostadsmarknaden tvingas att ta lån där 4 eller 5% spelar en avgörande roll.

Att prata om hur läget var för några decennier sedan är ointressant i sammanhanget. På 1970-talet var Gamla Stan ett träsk där det bodde a-lagare. Södermalm en bra bit in på 1980-talet och sedan hundra år tillbaka i tiden var det sunkigaste du kunde bo och där bara de allra fattigaste hade råd att bo. Vid sekelskiftet när någon ville flytta hemifrån var det bara att välja och vraka mellan tillgängliga hyresrätter i innerstan dessutom.

Grattis till alla som föddes rätt år. Vad bra för er som kunde köpa billiga bostäder och som nu kan glädjas åt låga lån och värdestegring.
 
Första egna huset köptes på 80-talet då fick jag ett topplån på 16,75% (Topplån för att banken bara lånade ut 75% på bottenlån) tror jag gav 375.000 för huset. Så jag reagerar inte speciellt på 4-5% i räntekostnad.

Svårt att göra jämförelser på det sättet. Speciellt när en inte vet vad det var du köpte och för vilka summor.
Vi har en helt annan situation idag, kan vi konstatera.
 
Bostadsbilden, särskilt i storstadsområdena är en helt annan idag och har skenat förbi lönerna med god marginal. Många yngre för att ens komma in på bostadsmarknaden tvingas att ta lån där 4 eller 5% spelar en avgörande roll.

Att prata om hur läget var för några decennier sedan är ointressant i sammanhanget. På 1970-talet var Gamla Stan ett träsk där det bodde a-lagare. Södermalm en bra bit in på 1980-talet och sedan hundra år tillbaka i tiden var det sunkigaste du kunde bo och där bara de allra fattigaste hade råd att bo. Vid sekelskiftet när någon ville flytta hemifrån var det bara att välja och vraka mellan tillgängliga hyresrätter i innerstan dessutom.

Grattis till alla som föddes rätt år. Vad bra för er som kunde köpa billiga bostäder och som nu kan glädjas åt låga lån och värdestegring.

Ja precis, marginalerna är små, och bankerna gör dessutom mycket striktare kostnadskalkyler nu.

Jag var och snackade med banken nyligt för att köpa ut mitt ex från huslånet. Bankpersonen sa att dom nu räknar med 6-7000kr MER i levnadskostnader för en familj på 2 vuxna 2 barn än före pandemin. Och att man ska klara en ränta på 7%.

Och lönerna har inte ökat med 6-7000kr...
 
Ja precis, marginalerna är små, och bankerna gör dessutom mycket striktare kostnadskalkyler nu.

Jag var och snackade med banken nyligt för att köpa ut mitt ex från huslånet. Bankpersonen sa att dom nu räknar med 6-7000kr MER i levnadskostnader för en familj på 2 vuxna 2 barn än före pandemin. Och att man ska klara en ränta på 7%.

Och lönerna har inte ökat med 6-7000kr...

Och då pratar vi inte om en årskostnad utan en månadskostnad på 6-7000 kr mer, eller hur?

Ett lån på säg 2 millar ger en räntekostnade på ca 11 700 kr i månaden (med ränta 7%).
Bra att notera är att för 2 millar får du inte en lägenhet som är tillräcklig för en barnfamilj med säg två barn. Även om du väljer att bo i en "sämre förort" och är beredd att bo trångt. Vi snackar en liten tvåa kanske.
Och nej, alla kan inte bo i gledbygd där priserna är lägre.
 
Och då pratar vi inte om en årskostnad utan en månadskostnad på 6-7000 kr mer, eller hur?

Ett lån på säg 2 millar ger en räntekostnade på ca 11 700 kr i månaden (med ränta 7%).
Bra att notera är att för 2 millar får du inte en lägenhet som är tillräcklig för en barnfamilj med säg två barn. Även om du väljer att bo i en "sämre förort" och är beredd att bo trångt. Vi snackar en liten tvåa kanske.
Och nej, alla kan inte bo i gledbygd där priserna är lägre.

Japp precis, per månad. Pga matkostnader, elkostnader, klädkostnader, bränslekostnader.

Kalkylen går liksom knappt ihop i glesbygd heller, för där är lönerna lägre och pendlingskostnaderna har skenat.
 
Och då pratar vi inte om en årskostnad utan en månadskostnad på 6-7000 kr mer, eller hur?

Ett lån på säg 2 millar ger en räntekostnade på ca 11 700 kr i månaden (med ränta 7%).
Bra att notera är att för 2 millar får du inte en lägenhet som är tillräcklig för en barnfamilj med säg två barn. Även om du väljer att bo i en "sämre förort" och är beredd att bo trångt. Vi snackar en liten tvåa kanske.
Och nej, alla kan inte bo i gledbygd där priserna är lägre.

Dessutom finns det väl amorteringskrav på det om belåningen överstiger 50%? Vilket inte är direkt ovanligt.
 
Dessutom finns det väl amorteringskrav på det om belåningen överstiger 50%? Vilket inte är direkt ovanligt.

75-80% (olika på olika banker vad jag sett) + om lånet är mer än 4,5ggr årsinkomsten.

Så ja, de flesta nyliga husköpare måste amortera också.

Tror det är 2% amortering i steg ett, sen ner på 1%.
 
Dessutom finns det väl amorteringskrav på det om belåningen överstiger 50%? Vilket inte är direkt ovanligt.

Ja många har 2% eller tom 3% men det beror ju lite på när man köpte lägenheten.

Men ett ränteexempel:

Anna har en liten tvåa i en Stockholmsförort och har lånat 2 miljoner (Lägenheten kostade 2,8 mille och hon gick in med 800 000 i kontantinsats).
Hon omfattas av amorteringskrav då hon har en belåning som är högre än 70% av bostadens marknadsvärde och betalar då 2% i amortering. Anna har trots en tillsvidarejänst på heltid på en förskola belånat sig över 4,5 x årsinkomsten. Detta gör att det totala amorteringskravet hamnar på 3%. Utöver detta är lägenhetens månadsavgift 2500 kr. Uppvärmning ingår i månadskostnaden men hushållsel tillkommer.

Annas boendekostnad per månad blir då (exklusive tex försäkring och wifi).

Ränta 7%: 11 667 kr
Amortering 3%: 5000 kr
Avgift: 2 500 kr
Hushållsel: 500 kr

Summa boendekostnad per månad 19 667 kr.
(Anna kommer få tillbaka ränteavdrag för en del av summan ska tilläggas men månadskostnaden kommer ändå ligga en bra bit över 15 000 i månaden).
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: mysboll
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 103
Senast: Krålus
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 423
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 857
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp