Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Ett samtal mellan en rodeohäst och en ridhäst.
Rodeohästen säger:- Jag har aldrig haft ett bett i munnen i hela mitt liv och jag bor med min flock hela tiden och min arbetstid är 6 sekunder per kväll under högsäsong.
Ridhästen säger:- Jag bor i en box och får kanske gå ut ibland och när jag rids så drar man i min mun, spänner in min rörelsefrihet och sporrar mig timme ut och timme in.
Rodeohästen: Oh, stackars dig, börja bocka av din ryttare så kanske du säljs till en rodeo och får det bättre i livet. Jag har dock hört att dom är väldigt petiga villka hästar som får ingå i rodeoaveln så jag kan bara önska dig lycka till.

En väldigt komisk beskrivning av hästlivet :)
Dock kan jag bemöta det med att alla rider inte sina hästar lika dant, jag riger hellst barbacka, på hackamore/grimma. Nog om det.. :)
Den erfarenhet jag har av rodeo är den film på youtube jag såg i helgen. Prova att söka där på Rodeo och se den filmen som visar hur man får hästen så "vild".
jag hade också blivit sur om någon dog ett rep runt min hals och några plankor sedan dunkade mitt huvud mot det, alternativt drog mig i öronen och slog mot mitt huvud.
Förekommer det alltid, eller såg jag ett skräckexempel?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag anser varken att det är rätt eller fel, bara en förklaring på varför kalvarna släpas efter. Jag vet inbte tillräckligt om sporten för att tycka något speciellt. Jag litar inte på filmer, det är så lätt att förvrida saker och ting.

Så känner jag med, men tråkigt att alla dom, som verkar veta någonting har lämnat tråden...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Men vi som har ridhästar spänner då iaf inte en gjord hårt runt magen!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

nä...skarpa bett, hjälptyglar, sporrar och spö finns inte på rodeon.. (jo, sporrar iofs) så det resonemanget funkar inte... (nämner inte sadelgjorden)
Men jag vet för lite för att ha en egentlig åsikt om det är bra eller dåligt.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Att jämföra att vanlig ridning skulle vara lika dålig som rodeo pga spö och bett är felaktigt.

Vanlig ridning Kräver inte att du rider med sporrar, spö eller bett.
Rodeo kräver att hästen rids med straps och upplever smärta och obehag, för att den ska bocka. Sporten Rodeo i sig kräver att för att den skall fungera så måste hästen uppleva smärta och obehag.

Sporten vanlig ridning kräver inte det.
Visst tycker jag att man gott och väl kan sträva efter att rida utan bett, men jämfört med rodeon är bettet i lä.

Spöets syfte är inte att skapa smärta utan agera som en förlägning av en signal så att ryttaren inte behöver vika sig dubbel för att nå.
Spöet sla inte användas som bstraffning eller som pådrivande redskap. Måste man använda spöet för att driva hästen frammåt har man missat grundläggande utbildning.


Det är stor skillnad mellan grundtanken i ridning och rodeo.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Tycker inte att det är stor skillnad i att säga ''men i vanlig ridning använder vi inte en gjord runt magen'' som att säga ''i rodeo använder vi inte spö''... det har ju inte med varandra att göra!
Jag tror nog att det går att träna en häst att bocka precis som det går att träna den att inte göra det. Men jag tror iofs inte att man gör det på rodeo, så det spelar väl mindre roll.

Som sagt, jag VET inget om rodeo, jag har bara sett några filmklipp som säkerligen är förvridna för att visa det värsta möjliga, precis som de allra flesta här inte VET något om rodeo... annat än vad anti-rodeo människor sagt. I teorin går det att framföra en rodeo show utan att hästen mår dåligt mer än de 8 sekunderna i rampljuset (och nu menar jag av stress, inte smärta), vilket knappast är mycket värre än normal ridning.. säg den häst som aldrig någonsin blivit stressad där? Om det sedan går till på det sättet i praktiken, det vet jag inte. Jag har sett att ibland gör det inte det, men diverse filmer kan ju lika gärna visa på de få dåliga ställena, precis som ögonblicksbilder på tävling kan visa att bett är avskyvärt.

Jag är bara så trött på att folk ser ett filmklipp av något de egentligen inte vet mycket om, och genast tar det för den absoluta sanningen. Hade vi haft rodeo här hade vi kanske sett på det annorlunda.. om någon i ett rike där man alltid har full respekt för hästen och rider utan sadel eller träns hade sett ögonblicksbilderna på tävlingar och folk som sliter hästen i munne, vad hade de sagt då? ''men vi rider iaf inte med bett'' kanske. De hade ju aldrig sett de fina med det, så hur skulle de tycka annorlunda?

Jag stöttar inte rodeo, men jag är inte emot det heller. Jag vet för lite.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag vet bara det jag har sett. På t.ex you tube. bl.a. en dokumentär om en ranch(eller vad det kallas) so mde avlade rodeohästar. De fångade mycket på video. som inte de i publiken såg. T.ex. när de använder en "stun gun" och ger hästarna stötar.
Jag vet som sagt inte så mycket om ämnet men det verkar som onödig stresa och lidande för djuren.
Synd för er som ramlar av och bryter nacken...


Ni kan inte neka att det pågår mycket lurt i rodeo sporten. Hästsportens skelett i garderoben...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Men det pågår mycket lurt i de flesta (häst)sporter.. och det som visas på bilderna behöver inte vara det vanliga..kanske är det det, kanske inte.
Vad sägs som att visa en film på nån liten jänta som piskar sin hopp ponny efter en dålig hopprunda, och visa det nånstans där man inte hoppar hästarna? Se vad de säger om hoppning där?
Men snälla... man behöver inte alls stötta rodeo, men man borde ju inse att man nog inte ser hela sanningen heller. (om man inte håller på med det själv förståss)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Man kan bestämt dra slutsattsen att hästen itne bockar av fri vilja för den tycker det är roligt eller att den har blivit tränad.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Som jag sagt innan Zab.

Ja. Jag anser att det finns misshandel och djurplågeri inom alla sporter, även inom AR och NH som ligegr mig varmt om hjärtat.

Vad som skiljer rodeo från allt detta är att det Krävs djurmisshandel för att sporten skall finnas.
Utan misshandel... ingen rodeo.

Om hästen inte har strapsen runt bakdelen så skapas inget obehag och då sker ingen bockning.





Rodeo är därmed mänskligt nöjje genom djurplågeri.

Det finns i dag mig veterligt ingen rodeo som kör utan straps.


Rodeo är heller ingen sport där människa och häst sammarbetar för att nå ett gemensamt mål (för nej, att bocka av sin ryttare är inget gemensamt kreativt mål).

Det saknar därmed ett gemensamt posititivt mål.
Både hoppning och dressyr (av alla dess former och arter) har ett syfte, att skapa en bättre kommunikation mellan häst och människa så man tillsammans kan övervinna hinder, problem, och prestera otroliga saker... tillsammans.
Rodeo saknar detta och går enbart ut på att skapa smärta så ryttarenn ska kastas av.
Det är därmed även psykisk nedbrytning. Men detta är en parantes.

Huvudargumentet är att hästen Måste lida för att sporten skall finnas och kunna utföras.


Och nu har jag ändå utelämnat sådana saker som elchockar, sparkar, bett slag, svansdragning, örondragning osv... osv...
För det finns rodeoarenor som "inte håller på med sånt".
Men de har fortfarande straps.





Piska, spö eller ens bett går inte att jämföra med strapsen eftersom de som grundtanke inte är att skapa konstant obehag för hästen.
Alla dessa hjälper är till för att förfina och göra signaler mindre.
Även om jag har starka arument för varför vissa av dessa hjälpmedel inte helelr är särskillt djurvänliga.
Till detta kan tilläggas att det går att rida en häst utan problem, utan dessa hjälpmedel.
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Håller med till 100%! Skrev tidigare ett inlägg men fick en helt annan syn på det då en annan vän som varit i USA och sett rodeo var helt förstörd när hon kom hem och var tvungen att gå till en psykolog för att bli av med mardrömmarna.
Såg också filmen på Youtube och visst - man kan förvränga saker på film men det här? Nej detta har hänt på riktigt och INGEN som med rätta kallar sig djurvän kan se sånt här och anse att det inte är plågsamt och förnedrande för djuren! Om bara de människor som är med på filmen kunde få samma behandling! Att folk i ett land som ska va så "före sin tid" kan kalla detta för en nationalsport utan att dö av skam!

http://www.youtube.com/watch?v=Tzg-zpXik6U&mode=related&search=
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Då har ju du/din vän lite kunskap om det, annat än några filmer på youtube.
Jag har bara filmer att gå efter, och även om det som syns på filmerna är vidrigt, ingen tvekan om det, kan ju inte jag veta om det bara är de allra värsta som någon lyckats skrapa ihop på de sämsta arenorna medans det normalt sett egentligen är humanare. Jag vet inte själv, och många här kan inte heller veta. Utan man går bara efter de här filmerna och folk som sett dem och tror att de absolut inte kan vara missvisande och skriver saker som ''rodeo är så hemskt det borde förbjudas stackars djur!!!111'' utan några egentliga fakta och argument. Folk får tycka vad de vill, men jag tänker inte döma en hel sport på grund av några filmer på youtube och vad folk som inte själva sett det säger eller folk som ofta överdriver (tänker på djurrättsaktivister nu; de har hjärtat på rätta stället men de ska alltid överdriva och understryka de allra värsta 10%, de som brukar synas iaf, vilket minskar deras trovärdighet i mina ögon).
Så jag håller mig neutral tills jag sett det själv eller fått en ordentlig, opartisk redovisning baserad på fakta, och som inte är gjord av någon som satt sig för att visa hur hemskt det är.
Rodeo kan mycket väl vara djurplågeri.
Men så vitt jag vet kan det också vara hästar som har riktigt bra liv, blir stressade 10 sekunder i veckan och bockar av folk (utan smärta då. Har hört att strapen bygger på reflex och inte smärta, vet fortfarande inte om det är sant men för att några hästar har fått sår av den betyder det ju inte automatiskt att den bygger på smärta alltid). Att de inte har ett kreativt mål spelar väl mindre roll om det skulle vara så att de bara jobbar 10 sekunder i veckan och mår jättebra annars?
Jag är inte för rodeo, men jag vill inte ta ställning och vara emot det heller förräns jag vet hur det brukar vara och vad som är vanligt/hur det är när det är som bäst. Och det lär jag inte få reda på genom ett svenskt forum där de flesta aldrig sett rodeo själva. :crazy: (möjligtvis om någon hittade en (opartisk) sida articklar/fakta/redovisningar i ämnet och länkade).
Men det som visas på filmerna är naturligtvis fruktansvärt, och borde inte få hända.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag får väl delvis hålla med dig men är dock emot hela grejen. Dels har jag 2 vänner som sett rodeo och båda två har mått fysiskt och psykiskt dåligt efter, trots att de i vanliga fall inte är några mesiga tjejer. Hade även en pojkvän som bodde och ännu bor i USA och där har varit på rodeo ett par gånger och enbart haft negativa erfarenheter. Iofs så kan han inte så mkt om hästar eller djur överhuvudtaget men t.o.m han kunde se att det inte var glada och harmoniska djur. Jag menar vem som helst fattar väl att en kalv/stut/tjur osv. inte gillar att bli släpade efter en häst i full galopp i ett rep bundet runt halsen och med benen hopbundna?! Det behövs heller inte nån expert för att inse att hästarna knappast tycker att det är roligt om de bockar så vilt att de springer rakt in i väggar? Enligt vad jag har lärt mig (säger inte att jag är nån expert) så bockar hästar under ryttare antingen för att de har ont, är arga eller rädda. Inte för att de har roligt. Givetvis finns det väl hästar som gör det men de hör till ovanligheterna. Jag kan inte med all säkerhet ställa mig och skrika att "rodeo är hemskt och fel och borde bli olagligt", dock är det vad jag tycker. Men jag har fel ibland(hör och häpna!:eek:) och kan någon peka ut för mig vad jag har missuppfattat och varför djuren nu trivs så bra så gärna! Jag älskar alla djursporter där djuren behandlas väl så det är inte så att jag bara vill ha bort sporten för sakens skull.
Sen finns det, självklart, inom alla sporter där djur är inblandade mindre seriösa/kunniga djurägare och arrangörer som kan få vilken djurrelaterad sport som helst att se hemsk ut.:mad:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

*delvis kl*


Som jag tidigare påpekat, om man tar bort alla smärtsamma plågsamma handlingar hästarna blir utsatta för så kvarligger fortfarande faktumet att hästarna måste bära straps (den rem de har runt bakdelen) för att rodeo skall vara rodeo och inte ridning.

Ingen rodeo häst bockar en hel säsong utan straps.
Strapsen är där för att skapa smärta.
Jag står starkt emot alla sporter där djuret Måste utsättas för smärta/obehag för att sporten skall kunna existera.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag tänker inte på kalv infångande, tjurfäktning etc utan bara på hästrodeon där man ska sitta på bockande hästar. :3
Man kunde fånga såna där 'dummies' istället för kalvar som sport i min mening.. förr var det ju nödvändigt att fånga dem på farmerna men det är det ju inte på sport arenan. Tjurfäktning borde kunnas göra acceptabel, om man t.ex. tog bort spjut och retningar och hängde upp grejen på att lägga ringar runt tjurhornen eller nåt istället.. kanske fortfarande inte jättekul för tjuren men den stressen borde kunna vägas upp mot bra bete och fint liv utanför banan.
Men ang. hästridningen; du har ju erfarenhet av det. Klart har du/dina vänner inte sett alla rodeoshower så det är ju möjligt att det finns bättre, men ni har erfarenhet av det och därför kan ju du bilda dig en uppfattning och 'döma'.
Jag har inte den erfarenheten, skulle gärna skaffa den så att jag kan bilda ig en egen uppfattning och ta ställning, men...

Sammet; Vissa påstår att strapen får hästen att reagera på reflex och inte smärta. Skulle kunna vara så i mina öron? Alla kanske inte spänner den så hårt att det ger sår, och då kanske den går på reflex?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Det är ju djurplågeri !! fattar inte folk det eller? Det är ju synd om dom stackars hästarna.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag tycker också att rodeo är djurplågeri. Efter allt jag sett och hört är det bara ont mot djuren. Både hästar, kalvar opch tjurar. Aldrig har jag sett något "gott" från rodeon. Vissa säger att det inte alls är djurplågeri, men dom kan aldrig bevisa det meg hjälp av bilder eller dyl. Vilket är synd, då det blir hemskt svårt att tro dem.

Nyss tittade jag på en "film" om rodeo. Kände för att visa den, bara inte alla redan sett den..
http://www.youtube.com/watch?v=p05zSngwJTc&mode=related&search=
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp