Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag är inte vidare insatt numera i rodeo och att fånga kalvar med lasso men jag var mera än insatt i det och kom fram till att hästarna blev
I N T E skadade i denna sport. Hästar som sprättar runt som tokar tex, gör dom det för att dom inte vill det eller ? :cool: Nej, dom gör det för att dom är livliga av sej. Man väljer kanske inte den lataste ponnyn på en ridskola att bli rodeohäst - nej. Dom kollar efter det där mkt noga och kollar DAGLIGEN till att dom inte har ont någonstans. Dessa hästar blir mkt väl omhändertagna och när dom inte "rids" får dom mat på bestämda tider etc. Sedan finns det såklart undantag, dvs såna hästar som sköts MKT dåligt... MEN förekommer inte det i "vanlig" ridning också ? Eller ? :angel: Så... jag ser inget fel i rodeo ? Vad ser du som är fel i det ? Vill gärna veta din kommentar också :D Att fånga kalvar med lasso det är inte djurplågeri FYSISKT men PSYKIST kan det vara det ! Cowboysen gör/gjorde ju det för att fånga in kalvar, alltså sånt som MÅSTE göras.
//Corinne
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Enligt mig bockar en rodeohäst för att den har den sk. strapsen runt sig. Remmen som sitter baktill på en häst, ovanför korset ner runt "jumsken" på hästen. Detta skapar obehag och smärta hos hästen.

Andra påstår att denna straps är till för att hindra hästen från att bocka kraftigt.
Personligen tycker jag det är ologiskt, ska man inte hålla sig kvar så länge som möjligt utan fusk?
Men det är bara min egen personliga reflektion.


Trotts det ser man att hästarna bockar trotts att ryttaren fallit av tills strapsen är borttagen (vilket görs med en speciell, lättöppnad anordning, se nedan för mer information), ibland fortsätter den att bocka ett tag till efter att tsrapsen är borta, vilket är naturligt eftersom hästar kan reagera på detta sätt av smärta som sitter kvar psykiskt.
Det slutar inte att bocka när ryttaren faller av, vilket borde vara logiskt om strapsen inte skapade obehag och smärta.



Givetvis finns det de rodeohästar som tas omhand bra under tiden de inte rids, men det innebär inte att sporten är ok, när hästarna bockar för att de har straps.


Givevis vill rodeoryttarna säga att hästen inte bockar pga obehag.
Och troligast så används de mest bockningslystna hästarna för detta.
Men det i sig enbart skulle inte skapa en häst som bockar av sin ryttare säsong efter säsong.






När strapsen lossas från hästen sker det genom att två ryttar på inridna hästar rider upp jämsmed hästen, stänger in den mellan sig och snabbt lossar strapsen med ett spänne.
Strapsen faller av och hästen bockar om möjligt några meter till, eller rusar iväg.

Vad jag skulle vilja se är att de lämnade kvar strapsen på hästen och att hästen slutade bocka med strapsen fastsatta såsom de sitter när ryttaren tävlar.
Om hästarna då skulle sluta bocka, är det enda som skulle få mig att tänka om ang. strapsen.
Detta skulle jag vilja se på flertalet hästar, en räcker inte.
En är ett undantag, flera gör regeln.



Enligt mig är grunden i rodeo att man generellt måste ha straps för att hästen ska bocka, vilket hästen gör för att den upplever obehag och smärta. En sport som bygger på det anser jag inte är en bra sport.

Skulle jag komma till en rodeo som helt går ut på att rida hästar som bockar av sig själv, utan straps eller sporrar, så skulle jag säga att den rodeon var likvärdig med en dressyrtävling här hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo = Djurplågeri

När man pappa var liten var han på tjurfäktning, dom skar av tjuren öronen och kastade till publiken! så jävla hemskt!!
Men det är ennu värre i Mexiko!
Då sätter dom på järnskor på hästarna med sylvassa spetsar och sen släpper dom ihop två hingstar så får dom spettsa varandra tills någon dör. SÅ JÄVLA HEMSKT!! :( :cry:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Rodeoshowen som skulle hållits i Köpenhamn har stoppats av arrangören pga massiva protester i Danmark.

Bra tycker jag, för sånt skit skall vi ibte ha här.

Och det skall definitivt inte blandas samman med seriös westernridning.

/Mike
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag håller verkligen med!!!!:cry: Det är hemskt:cry: Synd att någon kom på det,eller vad tycker du?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Vill ju ändå tro att det kan göras på ett snällt sätt... (inte lassokastningen på kalv, men hästrodeon) det är ju trots allt en naturlig reflex för hästen att kasta av något som sitter på ryggen... kan väl inte vara så himla svårt att få dom att göra det utan att skada dom eller orsaka smärta.. (dvs inget retande av hästen i startporten, inga sporrar etc) för jag tror ändå att utanför tävlingarna har nog många hästar det bra med att slippa människor.. och så.. (om de har stora kuperade hagar och kompisar, bra mat, slipper hantering etc så kan jag acceptera smärtfri stress några minuter i veckan på roeo show)

Men fram tills att man kan göra rodeo utan att skada djuren eller stressa dem onödigt mycket, utan sporrar eller smärta... så borde de förbjudas.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Javisst vore rodeo en harmlös sport om den innebar smärtfritt framträdande för hästen.

Tyvärr är jag itne säker på att det är möjligt eftersom den naturliga reaktionen efter att ha blivit riden om och om igen av människor som faktist klarar av att sitta kvar är att hästen börjar vänja sig och därmed slutar att bocka efter en säsong.

Som jag sagt tidigare, jag vill gärna se filmbevis på rodeohästar som bockar utan att bli uppretade i "startboxen" och som bockar utan strapsen. Men finns det?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Men om man tränar den genom att belöna hästen när den bockar? Det måste ju gå? (klicker träning? :rofl: )
Men tyvärr är det ju inte så det fungerar, vi får la ändra på det.. :angel:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

*Kl*
Att träna en rodeo häst till att bocka utan straps är väl inte macho nog?

Att de som utövar "sporten" har något att dölja framgår ju tydligt av den sista filmsnutten. Att djuren inte skulle ta skada av rodeo är ju rena förnekelsepropagandan. Hade gärna satt straps på rodeoryttarna och de som arbetar med rodeo överhuvudtaget. Sen sätta sporra i sidorna och flaxa vilt med armar och ben på deras nakna rygg:devil: :devil:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jo rodeo är djurplågeri. Jag har varit där och sett skiten.

Hästarna är inte tränade. Jag klarade inte av att se "showen" där de mer än ofta smällde till hästen i huvudet (jag har ingen aning om varför) så jag drog mig till "stallarna".

Det var ju inte särkillt mycket bättre där. Hästarna som hade varit inne hade sin sår.

http://i202.photobucket.com/albums/aa173/Adiemus_/rodeo17.jpg?t=1180033187
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Nej men se där, dessa sår trots att de inte hade ont utav av remmen enligt vissa här inne:devil: :mad:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Tycker det är en väldigt svår diskussion, när man bara har andras ord och videosnuttar att förlita sig på. Man vet ju hur TV och media kan få allt att se ut precis som dom vill. Samtidigt är det så starka scener ibland att tårarna nästan börjar trilla. Ett djur ska aldrig behöva lida eller stressas.

Mht kalvarna, så tycker jag att det ser ut på filmerna som att det hanteras på ett väldigt konstigt och oproffsigt sätt. Detta är ju en gammal metod, för att märka kalvar på ranchen, som används fortfarande. Jag förstår inte på vilket sätt, man ser det nödvändigt att dra i dom från två håll, som visas i en film eller att dra dom efter hästen. Målet är ju bara att snabbt få tag på kalven, lägga den ner, märka den, släppa den och sen vidare till nästa. Om det görs snabbt, effektivt och proffesionellt, tror jag knappt ens dom hinner fatta vad som händer innan dom är fria igen. Vet då inte varför man ska börja dra i dom, som dom gör i filmerna.

Har själv jobbat på mjölkgård och kan bara infoga att det inte är någon specielle trevlig miljö för djur det heller. Väldigt stressigt och ofta med djurskötare som har sån press på sig att dom inte bryr sig om djurens väl. Glad att jag inte ska jobba där mer iaf!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Att kalvarna dras kan till viss del bero på att hästarna är tränade att hålla repet sträckt för att inte kalven ska komma upp eller komma loss, och därför backar hästen. Om jag inte har fel.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Att kalvarna dras kan till viss del bero på att hästarna är tränade att hålla repet sträckt för att inte kalven ska komma upp eller komma loss, och därför backar hästen. Om jag inte har fel.

Det ligger väl något rätt i det, men det borde väl inte bli så om hästen är tränat rätt - hästen måste kunna känna skillnad på om repet är sträkt eller om den drar en kalv efter sig. För mig ser det ut, som att en gren, som hade ett praktisk syfte, har blivit till en sportsgren i stället och därför har det kommit fram avarter av disciplinen, som kanske gör det hela snabbare eller "roligare" (mer spännande) att titta på för publiken, men gjort på rätt vis ska det väl inte gå till så?

Förut var det ju cowboys som höll på med dessa discipliner i deras jobb ( och lite tävlingar på fritiden)och då hade dom ju absolut inte någon nytta av att skada djuren, men nu är det ju proffs-ryttare, som aldrig skulle veta hur dom skulle utföra en cowboys jobb, men bara känner till "show-/sportgrenen"

Okej... Det kanske blev lite OT. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tycka generellt. Jag kan ju hålla med om att det är hemska videos, men samtidigt känner jag personer, som har jobbat som cowboys och hållt på med bl.a. broncriding på amatörplan, som jag har svårt att tänka mig skulle utsätta något djur för något sånt.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Fast att jämföra rodeo med allmänt djurplågeri går ju inte.
Det folk chockas över är att denna form av vad vissa anser vara djurplågeri (tex jag) är en sport. Man utsätter djuret för stress och utnyttjar flyktbeteenden vilket jag aldrig förespråkar.
Andra sportet strävar oftast och förhoppningsvis efter en harmoni och balans.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Man utsätter djuret för stress och utnyttjar flyktbeteenden vilket jag aldrig förespråkar.


Det har du helt rätt i. Det är helt fel att djur ska känna sig rädda eller hotade. Osmakligt egentligt att tycka sånt är roligt och därför tar jag också avstånd från dessa videos, som visas härinne. Där det tydligt ses att hästarna/djuren är rädda.

Frågan är om det inte finns former, där djuren inte känner denna rädsla?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag anser varken att det är rätt eller fel, bara en förklaring på varför kalvarna släpas efter. Jag vet inbte tillräckligt om sporten för att tycka något speciellt. Jag litar inte på filmer, det är så lätt att förvrida saker och ting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp