Bukefalos 28 år!

Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Tack!! Han är min pärla :love:

Nu är han 8 så han var alltså 7 på filmen. Det var där och då jag började få grepp om vad som krävs för att få honom avslappnad och började jobba liiite genom kroppen. All heder åt den tränaren :bow:

Han blir väldigt lätt spänd, nerverna utanpå som du skriver och har svårt just med den mentala avslappningen. Han är väldigt intresserad av vad som händer runtomkring mer än att jag är intressant :crazy:

..men det blir tack och lov bättre
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Har inga ridfilmer men väl ett par exteriörbilder:

nisseihagen2_8862869.jpg


Varmblodstravare då 13 år, tragiskt smal hals i förhållande till resten av kroppen. Ganska bra exteriör, lite grövre modell -stabil framdel och hyfsat grov rumpa, lätt för att sätta under sig. Svårt för sig pga väldigt taskigt rörelsemönster - breddade med ETT av sina bakben, hade grymt lätt för att korta ihop ryggen och därmed låsa höfterna (ner med ryggen, huvet i vädret, vrida sig i kroppen var hästens syn på hur trav under ryttare går till.. :eek: ) men med träning blev det mycket bättre och den kunde gå i fin samlad trav kortare sträckor. Galoppen var nästan hästens styrka den hade ganska rund och fin galopp "i grunden". Vi övade inte särskilt mycket på den men det syntes ju när den galopperade lös och vid hoppning och när det råkade bli galopp pga lite för bråttom. :angel: (den kunde galoppfattningar bra sen tidigare så galoppen var egentligen aldrig något problem)

kallehagenmarsjpg_1207341429_4339722.jpg


Varmblodsvalack, 14 år när bilden togs. Ingen vidare exteriörbild men det tog så lång tid att ladda upp att jag tog det jag hade! :p

Egentligen ganska bra exteriör. Högrektangulär, inte överbyggd, lätt men inte spinkig. Vinklar är jag inte så haj på, kanske lite för sluttande ned mot svansen och raka vinklar i bakbenen? Men den hade sitt psyke och sin gamla "dåliga" teknik emot sig. Har fin trav, kan få till ok galopp men då krävs att man först får till ett bra rörelsemönster överlag och inte låser hästen. Svårt för att samla sig men egentligen mest pga hästens bekvämlighet, den hade femtielva sätt att komma undan det jobbigaste läget.
Den var redan från början i ridningen sån som sökte sig framåt/nedåt och kunde gå i ett lugnt tempo på ridbanan, blev hellre för låg än för hög.
Ingen breddare men trots det måste man ha koll på höfterna för att få till något vettigt.


Lätt i framdelen är han iaf! ;)
br_kihagen_1207338675_4339720.jpg


(På den bilden syns f ö de inte alltför smickrande bitarna hos min kallblodstravare :angel: underhals, lång kropp, överbyggd bak. Trots sämre exteriör än varmblodet på bilden har den ändå lättare för sig pga psyket och att den aldrig lärt sig riktigt lika dålig teknik.)
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

haha, om vi ska roa oss med att visa upp våra hästars exteriöra avarter och brister så kan jag lägga in den här hemska bilden från förra sommaren.. Hästen med sin rektangulära konstruktion (tio % längre än hög bra precis) plus kramper pga betet, korsissymptom. och jag som försökte mjuka upp lite.
Tjena, snacka om uppvisning i noll rörelse genom kroppen utan låst läge från början till slut.
016-1.jpg


005-1.jpg


017.jpg


Ska försöka bidra med någon ny film oxå. För nu rör det sig riktigt bra.

hade förresten samma iakttagelse som C_L om Q´s häst och uplever att då de är helt fräsha blir det inte en lika stor utmaning att sitta på dom och inverka rätt.
Min skottar upp länden i rumpan på mig och blir lik en katapult i stelt/svagt läge och bara pinnar på. men jag inbillar mig inte att det är jag som orsakar problemen då han är mjuk som en vagga och lyhörd som få att rida på då kroppen är loss. -Ju sämre hästen är desto svårare blir den att få igenom. och jag har börjat uppskatta att låta bli att tvinga igenom saker på för svåra/stela/sneda hästar utan vill försöka få loss dom från backen innan man ger sig på en massa ursvår ridning som ger gråa hår!
 
Sv: Rörelse genom kroppen

hade förresten samma iakttagelse som C_L om Q´s häst och uplever att då de är helt fräsha blir det inte en lika stor utmaning att sitta på dom och inverka rätt.
eeh? Förstår inte?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Nej det är sällan dej det beror på när du diskuterar, det brukar alltid vara hästen i dina reflektioner. På det sättet är du lite unik, jag tycker de flesta ser sin egen del i förhållande till hästen.

Jag förstår att en travare som går i löp är olika, beroende på, men jag förstår ändå inte hur du så fullkomligt kan frita dej själv. Annars kan man ju tycka att dina händer (om man ser på bilderna) bara som exempel kan ha en viss betydelse:cool::o

hade förresten samma iakttagelse som C_L om Q´s häst och uplever att då de är helt fräsha blir det inte en lika stor utmaning att sitta på dom och inverka rätt.
Min skottar upp länden i rumpan på mig och blir lik en katapult i stelt/svagt läge och bara pinnar på. men jag inbillar mig inte att det är jag som orsakar problemen

Jag fattar nada av vad du skriver här:eek:

Du kan ju orsaka problem genom att inte motverka dem......med din ridning.Tror du inte andra hästar kan bli som "en katapult" i vissa lägen? Man kan hjälpa hästen där, genom sin ridning, att hitta tillbaka.
Och det där med fräsch häst:confused: Vad menar du:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

Nej det är sällan dej det beror på när du diskuterar, det brukar alltid vara hästen i dina reflektioner. På det sättet är du lite unik, jag tycker de flesta ser sin egen del i förhållande till hästen.

Jag förstår att en travare som går i löp är olika, beroende på, men jag förstår ändå inte hur du så fullkomligt kan frita dej själv. Annars kan man ju tycka att dina händer (om man ser på bilderna) bara som exempel kan ha en viss betydelse:cool::o

Tycker oxå det är rätt märkligt att en ryttare med så stora brister i sin sits alltid lägger över allt ansvar på sin häst :grin:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Synd att du inte har några filmer när de rör sig! Hade verkligen velat sett den första i rörelse under ryttare. Bilder är ju ofta missvisande, baken ser ut som på den typiska ridtravaren med instabil bakdel som vill paddla på med bakbenen, har inte styrkan att bära upp sig, såg en ridtravare med ganska exakt samma stuk bara för någon vecka sedan. Men som sagt, bilder är tyvärr inget man kan utgå ifrån rörelsemässigt. Men alltid intressant att kika på!

Hur hög är han?

Den andra ser lika lätt ut framtill som min märr, åtminstone utan ryttare :D

Flashlight: Sitter och filurar på det du säger. Må leta om jag har några gamla filmer på samma märr men när kompisen hade henne på prov sommaren 2005 för att se skillnaden. Jobbar med att få henne mer stark och betydligt mer avslappnad så hon har ro att få ett längre steg och vila mer på stegen. Om hon fortfarande vill ha bakbenen där bak eller om de kommer mer till sin rätta. Ja vi får se helt enkelt, ett intressant projekt är hon :bump:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Nej det är sällan dej det beror på när du diskuterar, det brukar alltid vara hästen i dina reflektioner. På det sättet är du lite unik, jag tycker de flesta ser sin egen del i förhållande till hästen.

Om man "känner" en häst som behandlats en del och därmed haft varierande grad på fräschhet under ridturerna så inser man att det kan variera mycket i hur lättriden hästen är. Om det man jobbat veckor eller månader på helt plötsligt sitter klockrent efter en behandling så är det ju inte helt osannolikt att man inte ser det tidigare misslyckandet som sin egen ridnings fel utan hästkroppens bristers fel. Eftersom hästkroppen förmodligen hade felkompenserat även om ryttaren varit skicklig nog att få till det man vill av hästen.

Eftersom Lusidor själv behandlar hästar (?) antar jag att hon är van vid att känna skillnad i skicket på sina hästar och vad som är fysiska begränsningar. Det utesluter inte att man försöker vara petig med sin egen ridning också tycker jag. Bara att man "vet" utifrån hur bra/dåligt man rider hur hästen brukar kännas och när man har en bra dag eller en dålig dag utifrån hästen resp. utifrån ryttaren.

Som ett exempel: om kuse är ovanligt svårmanövrerad för dagen försöker man 1. rätta till sin sits, 2. Förstärka sina signaler och ge så bra inverkan som möjligt, 3 upprepa och dra slutsatsen att krävs det väldigt stora signaler för att göra något som egentligen borde vara enkelt för den hästen och det inte blir bättre under passet så beror det troligen på att hästen inte är fysiskt på topp för dagen. Framförallt om det är en häst med den historiken. Kan givetvis vara ryttaren som har en dålig dag också men det känner man nog oftast på sig.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ang stoet tror jag inte du ska fokusera på längre steg utan först på att få med bakbenen i skritt, mer och mer, genom olika övningar för att stärka henne. Men det var kanske så du menade? :idea:
Hon måste ju få musklerna som hjälper henne att ha benen mer under sig, stabilt, för att kunna få vilan på steget. Det gäller ju alla hästar:D Men man får nog ha extra tålamod där, med en travhäst, tänker jag, men där har ju ni andra mycket mer erfarenhet.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Synd att du inte har några filmer när de rör sig! Hade verkligen velat sett den första i rörelse under ryttare. Bilder är ju ofta missvisande, baken ser ut som på den typiska ridtravaren med instabil bakdel som vill paddla på med bakbenen, har inte styrkan att bära upp sig, såg en ridtravare med ganska exakt samma stuk bara för någon vecka sedan. Men som sagt, bilder är tyvärr inget man kan utgå ifrån rörelsemässigt. Men alltid intressant att kika på!

Hur hög är han?

Den andra ser lika lätt ut framtill som min märr, åtminstone utan ryttare :D


Jag har ETT videoklipp på den första utlagd (kan lägga ut ett till där man ser traven när jag kommer hem) men det är inget jag är stolt över direkt! :angel:
Dels kass sits (skyller på sadeln och att jag bara hade ridit barbacka på evigheter, och att kusen var "på hugget" så jag spände mig omedvetet) och dels eftersom han precis hade avslutat en finadynekur och inte borde ha tränat den dagen vilket vi inte märkte förrän vi kommit dit. 30 minuters skrittjobb tyckte man ju att den skulle klara av ändå men såhär i efterhand hade jag inte gjort om det! =/ Observera att den inte är halt utan stel i ett av bakbenen/ryggen pga att den hade blivit öm i strålarna och gått och spänt sig (skoddes på igen efter 2 veckor och hade hunnit få nästan korsförlamningssymptom på den korta tiden! :eek: tyvärr kopplade jag inte stelheten direkt eftersom jag trodde den blev stel av att inte tränas lika mycket).
På videon visas en "protest" för att jag ville belasta det stela bakbenet, men hästen ville inte detsamma! :p

http://www.youtube.com/watch?v=pQ9pN9nbetw

Blev en lång historia det där.. :angel:
Hursomhelst - den hade som sagt riktigt kass teknik med bakbenen men var lättare att lära om tekniken på (*host* "lättare" får tas med en nypa salt... :p) än med häst nr. 2 som gärna hade ganska långt "dressyrsteg" som jag kallar det - lättare att få till snyggt steg och längningar än att samla medans häst nr. 1 hade lättare att samla än att länga när den väl lärt sig tekniken.

Häst nr. 1 är *egentligen* lättare i framdelen, den lyssnade väldig bra på hjälperna och kunde t ex lugnt och sansat resa sig om man höll kvar i tyglarna samtidigt som man drev, t ex när man rider fram ur en ryggning, för att sen lugnt och sansat gå ner igen när man kom på sig och släppte tyglarna! :rofl:
Häst nr. 2 "behövde" vara lite framtung i trav och galopp i den utbildningspunkt vi hann komma till. Eftersom det blev för höga krav för att hålla någon vettig kvalitet om man krävde för mycket samling. Ändå tycker jag den exteriörmässigt har ganska lätt framdel.
Häst 1: ca 154cm
Häst 2: ca 158cm
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Varför rider du den när den inte är fräsch?
Man kollar innan man åker på kurs. Ev. anm. avg. får man tillbaka med Vet. intyg.

Den borde oxå få gå i skritt där den jobbar igenom kroppen.
Du har nu en så stilla hand att det inte går( se tråden "Travar vi sönder våra hästar"- på dressyr)- fixering av att den ska "bära":crazy:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Hon måste ju få musklerna som hjälper henne att ha benen mer under sig, stabilt, för att kunna få vilan på steget. Det gäller ju alla hästar Men man får nog ha extra tålamod där, med en travhäst, tänker jag, men där har ju ni andra mycket mer erfarenhet.
Just detta har jag och min tränare reflekterat över.För att jamaica ska hinna med och inte bli för spänd.Måste han skritta väldigt långsamt.Min tränares ord."skritta i det sega"Han får alltså inte bli kort och spänd.Utan han ska skritta långsamt och vila på steget.Här krävs mycket av mig som ryttare.Dels måste jag vara före honom så att han inte rinner i väg.Och han måste samtidigt komma till freds så pass att han mjuknar.För våran del blir det med en låg hand som i stort sätt är i mankammen.För jamaica finner en trygghet när det blir jobbigt om jag kliar honom lite i manen.Det får honom att slappna av.Han kan inte bygga styrka i ett högre tempo just pga bakbenen.Han har dessutom lite svårt att hålla reda på de långa bakbenen och slår lätt i sko.Han vågar inte riktigt ta ut steget som han borde.Detta blir dock bättre och bättre.Han skos ju med kort tå för att snabba på överullningen och jag tror rädslan lite att kliva på sig själv är med honom från travet då han skoddes med betydligt längre tå.
Jag har flera ggr upptäckt att han i bland börjar en rörelse bak som känns som om den skulle bli hyfsad men han drar åt sig bak för han är rädd att han ska slå i.Nu går han med boots runt om och har börjat släppa till bättre med bakbenen.Här har ju jag varit orolig från början att det var nått som satt i kroppen på honom som tog i mot och gjorde honom orörlig .Men det visade sig att så var inte fallet.
Därför jobbas ocx jamaica i ett undertempo över lag .för att han ska hinna med med sina bakben och undan med dem och bära mer jämt.
Min tränare har oxå upptäckt att Jamica kan inte håll rätt på kroppen i ett högre tempo och därav har vi lagt det i underkant.

Sen är det ju oxå skillnad på långsamt och långsamt. Bjudningen framåt måste ju alltid finnas där på ett ärligt sätt.Oavsätt om det är skritt ,trav,eller galopp arbete man sysslar med.På en häst som är så pass obalanserad som jamaica får man anpassa tempot till där han orkar balansera sig.Och jag tror att så är fallet för många travare.Men man ska samtidigt akta sig ändå att sitta och rida långsamt om man inte innehar en ärlig bjudning framåt.Har man inte det får man börja om.För utan ärlig bjudning.. ingen ärlig form.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

-
Ju sämre hästen är desto svårare blir den att få igenom. och jag har börjat uppskatta att låta bli att tvinga igenom saker på för svåra/stela/sneda hästar utan vill försöka få loss dom från backen innan man ger sig på en massa ursvår ridning som ger gråa hår!
Jag trodde att det var precis det ni höll på med:confused: Att behandla dem från marken. eller är det mest ridterapi?
Även om det är en travare så ska den inte kännas sned eller stel- om du ska rida på den.

Jag trodde att man lär känna sin häst o vet att om den spänner sig eller känns stel- att ngt är fel o inte accepterar det som om det vore helt normalt.
Man behöver bara titta på hästens öron.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Varför rider du den när den inte är fräsch?
Man kollar innan man åker på kurs. Ev. anm. avg. får man tillbaka med Vet. intyg.
Hästen kändes och såg fräsch ut dagen innan. Det var först när jag hoppat upp och ridit en bit det märktes. Även så var det ju en typ av problem som blir bättre av rörelse snarare än tvärtom (när kusen väl hade fått på sig skorna).

Den borde oxå få gå i skritt där den jobbar igenom kroppen.
Du har nu en så stilla hand att det inte går( se tråden "Travar vi sönder våra hästar"- på dressyr)- fixering av att den ska "bära":crazy:

Hur jobbar den igenom kroppen mer om den inte bär?
Men som sagt, såhär med facit i hand hade jag ju inte åkt dit öht utan tagit en kortare skrittpromenad i skogen istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Nu har jag tittat på din film. Och dina komentarer kring den.

Jag hoppas du kan ta kritik.
För det första.Hur i helsike kan man ens komma på att sitta upp på en häst som enligt dig har korsförlamnings känning?Jag begriper inte alls hur man ska kunna rida loss nått sådant?Korsförlamning är lite mer än spända muskler om man säger så .Och värre blir det när du säger att hästen har öm rygg.

När jag ser på filmen ser jag en häst som går i ett tempo som den inte klarar av att bära sig i.De är låst och spänd överlag och vilar inte i steget.Utan pinar på i kroppen medans överlinjen är still.Och galoppens saknar bärighet "det är bara benen som rör sig" Jag ser ingen ärlig framåtbjudning utan hästen tänker bakåt.
Och för mig ser det ut som att hästen tar till galoppen för den är oförmögen att bära i traven.
Lägg gärna in en film där hästen rör sig ärligt genom kroppen så man får se skillnaden för det kan vara lärorikt.
Jag vet inte..
I min värld så ser en häst som är rätt riden mer tillfreds ut i sitt utryck.Den är positiv till arbete.Slår inte med svansen eller går imot ryttarens hjälper utan följer med .
Min tanke kring att rida loss en häst handlar om att hjälpa den att försöka på ett sätt där hästen fortfarande kan känna sig positiv och finna att ridningen är rolig.Den ska vilja även om det kanske är svårt för dagen.

Det kan ju hända att jag missuppfattat din text.Men det låter faktiskt helt galet .Och i kombination med filmen vet jag igentligen inte vad jag ska tycka :crazy:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

KL

jag har inte följt tråden men utifrån de 2 sista sidorna blir jag helt konfys. Det skrivs en massa om att rida bort ofräshheter och rida loss ofräschheter på protesterande och klart och tydligt brydda hästar. jag förstår inte den filosofin ö.h.t. Om hästen är ofräsch ska den kollas upp och ordineras lämplig konvalecens/ridning. och där ingår INTE att åka på träning med hästar som nyss avslutat Finadyne kurer (Totola hur kunde du INTE veta om detta? :confused:) eller att rida ur eventuella symptom. Jag fattar som sagt inte ett jota av hur ni ens tänker här?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

(Totola hur kunde du INTE veta om detta? :confused:) eller att rida ur eventuella symptom. Jag fattar som sagt inte ett jota av hur ni ens tänker här?

*problem där rörelse är bra = ok att träna om det är lugn träning. Vet. protesterade inte så länge kuren var avslutad så hästen inte fortfarande står på smärtstillande.
*"rida bort" ofräschheter tror jag inte ett jota på. Det hoppas jag har framgått av mina inlägg. Däremot finns det olika grader och som sagt problem där rörelse är gynnsamt.
*vid träningen jobbade vi ändå normalt sett (utifrån oss som ekipage) endast i skritt och ett par travövergångar vid hand. Inte något jag skulle ha sett som krävande. Och jag tror inte hästen tog skada av dessa 30 minuters skritt under ryttare ("trotsigheten" hade den redan innan när något blir jobbigt när man börjar komma åt den så skadan var redan skedd). Men inget jag är stolt över som sagt med facit i hand. Videon är ca 4 år gammal och veckorna efter det spenderades med ca 15 minuters skrittjobb för hand (i lägre form och grimma) alt. 30 minuters skrittpromenad varierat avsuttet/ uppsuttet för att verkligen utesluta att den skulle bli för pressad igen.

Håller med, jag borde vetat bättre. Så ta inte det här som undanflykter utan helt enkelt förklaringar till varför jag "inte visste bättre" från utgångsläget.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

http://www.youtube.com/watch?v=P5JesOY7MVY

Min travare en dag då han hade tydliga känningar från korsförlamning. Alltså, inte akut, men stelhet efter en liten "attack" som jag ändå kände var nyttigt att rida loss. Då är ryggen stilla, bakbenen blir lite långsamma och han räcker inte till att bära upp sig. I det läget vill jag eg inte kräva nått men här provade jag få loss hobnom lite.

lösgjord har jag ingen film, får se till att filma mera o fånga en bra dag.
han kortar sig och aktar sin lite ömma stela rygg och blir hackig att sitta på. Men länger sig bitvis och kom loss mer på slutet, även om han blir fortare trött av att kämpa emot sin kropp. Svansen piskar då han försöker men inte räcker till.
vet ju vad jag ber om men det känns nog bara motigt och svårt. Som tur är blir det mer o mer sällan han behöver stelna till. Börjar ringa in farozonerna!

Smidig är han skitakul och har hittat galoppen!!


Hade inte tänkt kommentera den, men allvarligt, menar du på fullt allvar att du inte skulle kunna hjälpa din häst genom att komma tillrätta med din sits och dina händer:confused:
Jag ser en häst som jagas på, som inte får minsta hjälp att balansera sej, utan tvärtom och så ja, händerna...MEn det har jag påpekat förrut och du håller inte med.

Jag hade inte tänkt kommentera men när du sen skriver att inget har med dej att göra, då måste jag faktiskt. Har du någon tränare?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ang stoet tror jag inte du ska fokusera på längre steg utan först på att få med bakbenen i skritt, mer och mer, genom olika övningar för att stärka henne. Men det var kanske så du menade? :idea:
Hon måste ju få musklerna som hjälper henne att ha benen mer under sig, stabilt, för att kunna få vilan på steget. Det gäller ju alla hästar:D Men man får nog ha extra tålamod där, med en travhäst, tänker jag, men där har ju ni andra mycket mer erfarenhet.

Behöver inte säga nånting, menade precis som du skriver nu :D Är lite halvt förvirrad idag.

för den som vill se vad skyfflande bakben utan bärighet kan få en finfin video att beskåda :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=buYUn8p1j_8

(hade bara haft henne ca 1 månad på filmen)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag ser en häst som jagas på, som inte får minsta hjälp att balansera sej, utan tvärtom och så ja, händerna...MEn det har jag påpekat förrut och du håller inte med.

Nyfiken fråga: vart/hur ser det ut som att den jagas på?
jag ser en pigg starthäst med massor av skjutkraft...

Nyfiken fråga nummer två: hur menar du att den inte får minsta hjälp att balansera sig? Eller rättare sagt- hur tycker du att den borde ha fått hjälp? (observera att jag inte säger emot, däremot misstänker jag att intentionen var att hjälpa hästen med balansen men att det inte lyckats så värst bra - å andra sidan upplevde jag den förvånansvärt balanserad för att ha så mycket skjutkraft :o )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 675
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp