Roliga saker som barn säger

Vi nattar sju- och treåring samtidigt nu för tiden. Först läser vi en bok anpassad för treåringen, sedan en för sjuåringen där vi just nu håller på med hela Harry Potter-serien. Efter treåringens bok utspelar sig alltid samma konversation:
Treåring - Kerri Pottler!
Sjuåring- HARRY POTTER. Kan du säga Harry?
Treåring- Harry.
Sjuåring- Kan du säga Potter?
Treåring- Potter.
Sjuåring- Och nu hela, Harry Potter.
Treåring- Kerri Pottler!

Sjuåringen är så pedagogisk och har sådant tålamod och treåringen är bara så glad 😄
En vän till min mamma hade en liknande konversation med sin systerdotter för ett antal år sedan.

Barn: Kattlinne.
Moster: Nattlinne. Kan du säga natt?
Barn: Natt.
Moster: Linne.
Barn: Linne.
Moster: Och så sätter vi ihop orden. Nattlinne.
Barn: Natt, natt, linne, linne... Kattlinne!
 
Nattar treåring:
H: mamma, vad börjar polisbil på för bokstav?
Jag: P
H: Hm. Vad börjar polismotorcykel på för bokstav?
Jag: P
H (förvånat): JAHA?! Samma bokstav som polisbil? Vad börjar polishelikopter på för bokstav?
🙈
Älskar grejen med barn och att saker liksom inte är självklara. Inte alls samma sak men det påminner mig om när min son fick höra om när han föddes och sa "va, är jag född PÅ MIN FÖDELSEDAG?! WOW!" :D
 
Jag sade att vi sparat en muffins till dottern, så det var hennes som var kvar. Hon svarade "ja annars blir det inte rättvist, det blir obeskönt" 😄😄😄
 
Treåringen säger bara guldsaker hela tiden nu. Här har vi från bara senaste dagarna:

På badhuset. Vi står i ett ganska tomt omklädningsrum. Plötsligt släpper någon på andra sidan rummet en rätt rejäl brakfis och treåringen brister ut i ett asgarv "HAHA HÖRDE DU MAMMA!!" 😂

Vi är ute och skottar. Treåringen ser att grannen är ute och hojtar till honom på hälsingemål "och du då, har du nå brandlarm du då??"
 
Jag testade att ha linser istället för glasögon en dag.
Min fem-åring några timmar senare, ”hur går det med bönorna i ögonen mamma?”

Ja linser/bönor klumpar man ju visserligen ofta ihop när man pratar om mat men.. 😂
 
Idag på ÖF hade en av ledarna intervjuat mitt barn under tiden jag lekte med de andra. Det var till någon internfilm de skulle göra så hon hade filmat allt. Blev direkt nervös över vad han svarat när hon sedan visade mig.

Han hade svarat jättefina saker, och när frågan kom: vad kan ens föräldrar behöva hjälp med ibland?
Så svarade han: jaaadu, det finns nog ingen som kan hjälpa dom 😂 sedan fick han syn på påskpynt och skrek: titta höne-pönan!!
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
581
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 282
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp