Bukefalos 28 år!

Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Istälellet för att räta ut svanhalsen - så överdriver man den :eek:
Attkommauppiformen.jpg

Dett är ett helt onatuligt läge - halsens muskelr kan inte längre jobba dynamiskt utan måsta jobba mothållande och halsen blir tjock!!!
HINGSTNACKE i kubik

Det som surras mycket om att komma upp i formen - handar bara om att lyfta huvudet = abslolut elevation
- istället för relative elavation jmfr ovan samt Müseler....
där hästen fortfarande har sträckningen framåt i halsen:angel:

Nej där har du fel för så blir det inte faktiskt, säga vad man vill. Men det är vad jag tror att du faktiskt inte vet hur det blir i praktiken. Då kan man inte diskutera det blir fel förutsättningar. Tror du att det är så förstår jag att du är så ovillig att titta på vad som hände.r

Du ska rita in en höjd bröstrygg också Då blir det lite annorlunda. Och rygg.

Man kan fortfarande diskutera effekterana av det. Men man kan inte diskutera utifrån det du ritar för det stämmer inte med vad som händer. Du ritar en indragen nos punkt slut. Så fungerar det inte.

Du är bra på att såga folk snyggt du. Men kjag äterkommer till frågan förrut. BEskriv då du som kan både den tyska och alla andra skolor, :D hur det går till steg för steg. Vad gör ryttaren i djup och rund och vad händer i hästkroppen?
Det du har ritat här stämmer inte, nämligen. Då blir diskussionen fullkomligt fel. :crazy:
Du nska rita in en häjd bröstrygg o därmed manke o ryggrad, sen kan vi diskutera effekter, engativt o positivt.

Du och jag har nog inte samma humor. Jag kallar vissa saker martyrskap.

Några ser nog att det du beskriver här inte stämmer, andra inte, det blir omöjligt att fortsätta.

Här har du dessutom ritat höjd länd? Sänktes den inte på ett alldeles för skadligt sätt i ett av dina tidigare inlägg? Hästen kunde inte få in benen utan går därför bakom med bakbenen. Hur var det med det här på din teckning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rollkür hysteri!

Just det och nackspärr lite nu och då :o :angel:


Splenius har samma funktion egentligen - hålla bak nacken
- kanske därför som man upplever att gramanen behövs:o
vojne vojne


Framför allt på hästar som inte tillåts gå durchlässiga - dvs arbeta genom kroppen så måste de hålla halsen stelt fixt för att inte få ajaj i munnen
= statiskt arbete - motsatsen till dynamiskt
Ger VOLYM


Om hästen inte följer handen - utan går kvar - jobbar nog splenius

:o :o :o

Och du vet detta om Lussans hästar hur......? Vore kul att veta om du massserat dem, ridit dem eller har inside från hennes stall:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rollkür hysteri!

MEN jag gissar. Jag är kanske i sjävla verket en av de få här som INTE provar i buskarna, :rofl: :rofl:


Inte jag heller, inte ens i skritt :angel:

Har man som jag en häst som gärna knäpper av och jag får jobba med sug till bettet så är INTE detta ngt att rekommendera ;) Så kvar ensam är jag :banana:

:rofl:
 
Sv: Rollkür hysteri!

KL

:rofl:

Vilken underhållning så här på morgonen.
Fast jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte riktigt hänger med. Eller så kan jag helt enkelt ingenting.....

Hörrni flickor, vad säger ni om en liten "losgelassen" klinik i sommar?
Så vi kan rida och se och diskutera irl?

:)
 
Sv: Rollkür hysteri!

Inte jag heller, inte ens i skritt :angel:

Har man som jag en häst som gärna knäpper av och jag får jobba med sug till bettet så är INTE detta ngt att rekommendera ;) Så kvar ensam är jag :banana:

:rofl:

Jag har också en sån häst, men han har i allafall hunnit bli 17 år, och aldrig sprutad i en led, eller mig veterligen haft nackspärr eller ryggont. Jag måtte haft tur.

Å andra sidan kan jag nog tänka att prova en hel del olika teorier, om jag har någon som står på backen och är en mänsklig spegel.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Håller med om att det mesta ang. muskler o funktion inte är med sanningen överenstämmande av det man hittar på nätet!
Det finns bra litteratur!
 
Sv: Rollkür hysteri!

Stod det inte någonstans i tråden om vad hästar gör naturligt i hagen?
Eller var det en annan tråd.

Så här balanserar min häst upp sig i hagen.

redigeradindyigalopp.jpg


Man kan jämnföra med de ritade bilderna
 
Sv: Rollkür hysteri!

*KL*
Jag anser inte att man behöver använda tyska begreppen eller att det skulle vara ngt extraordinärt.
Tyskan har ett betydligt större ordförråd o om man är intresserad så kan man lära sig vad de svenska begreppen står för.

De mesta av vår dressyr kommer från jättehästnationen Tyskland.

Den tyska skalan är hur man börjar med en unghäst o att man använder takt först o sen gelossenheit är riktiga basics-innan unghästformen.
Det är inget revolutionerande om man har haft unghästar o sen utbildat dem uppåt o sen tävlat dem.
Bara för att man låter den gå som den gör naturligt, innebär inte att de snedheter som alla har- försvinner.

Den måste tränas för att bli liksidig=lika stark i bägge sidorna o därmed rakriktad.

Att svänga sig med kända människors citat o framstå som så mkt bättre än de som tränar för svenska tränare(även om det är elitryttare/tränare) är synnerligen förmätet, när man dessutom inte har lyckats komma någonstans med ngn häst mer än till grundridning.

när träningen sker väldigt sporadiskt är det lätt att när man försöker att gå vidare själv o gör väldigt fel, även om man i sin bergsäkra tro att man gör helt rätt.


När man inte är intresserad av att lära folk t.ex. på forumet grundridning utan vill briljera här med sin teorikunskap o idiotförklara folk för att de har en ngt annan självupplevd syn, än det teoretiska tyska fackspråket.
Det är oerhört tråkigt när folk vill sätta sig på höga hästar o få folk att tro att man är en skicklig ryttare själv, men har aldrig visat upp det inför domare. Det blir väldigt mkt egenmäktigt synsätt.

Eftersom jag HAR en hög häst så är det min rättighet:idea: :rofl:

Tillbaka till ämnet*
Det visas ofta bilder på karlar här som ska dyrkas o man har ingen förståelse för att kvinnor är svagare än män, även fast de sitter på hästar som är som krutburkar.
För att mästra en sådan utan att "strypa" den med ett jättestarkt säte eller en hård skarp ram,- krävs teknik.

A. o S har utvecklat ett sånt för i första hand henne.
eller måste hon skaffa tama små damhästar?

K. Rehbein var på tapeten här, men hon fick stora problem med den stora avelsmatadoren D. P. som av det skälet kunde köpas in till S.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Stod det inte någonstans i tråden om vad hästar gör naturligt i hagen?
Eller var det en annan tråd.

Så här balanserar min häst upp sig i hagen.

redigeradindyigalopp.jpg


Man kan jämnföra med de ritade bilderna
Men fy vad den går bakom lod-(enligt Equi...)-Skadligt!
Sätt på uppkäk:idea:
 
Sv: Rollkür hysteri!

Eh? Jag är både NH - och westernryttar (bland annat) så nu undrar jag hur mina ridmetoder liknar RK enligt dig?

Det jag inom NH jobbar med när det gäller lösgjordhet (både fysiskt och mentalt) är det som ibland kallas för baby-give och detta görs oftast på böjt spår om det är det du menar?

Men här pratar vi sträckt tygel som omedelbart ger efter när hästen ger efter - inget evigt hållande av huvud/hals i extremt böjd postion. När jag vill lära hästen att följa tygeln till höger eller vänster så sträcker jag höger eller vänster tygel och ger efter när hästen följer den. Den böjningen är minimal. För att få hästen att ge efter för båda tyglarna samtidigt så håller jag vid halt kvar tygeln tills att hästen ger för tyglarna, dvs mjuknar på bettet och en böjningen behöver inte ens vara en böjning.

Det du kanske tänker på är one-rein-stop? En säkerhetsbroms där man tränar in att stanna hästen från skritt, trav och galopp genom att korta ena tygeln så att bakbenen trampar över (motorn "tas ur bruk") och huvudet böjs åt sidan. När hästen stannar och ger efter i tyglens riktnign så ges omedelbar eftergift.

Obserera att i alla dessa övningar drivs inte hästen framåt mot bettet utan man väntar passivt för att hästen ska ge efter och därefter få eftergift.

Att vi passiviserar hästen är en j-la myt - antagligen har vi mer livfulla hästar än många andra för våra hästar FÅR ta egna initiativ utan att straffas eller hindras. Det är bara det att de bara är RÄTT inititativ som BELÖNAS men hästen är alltid fri att pröva andra alternativ.

Ur min synvinkel är RK rent djurplågeri för där belönas inte hästen när det gett efter - inte ens när mulen är i bringan och den inte KAN ge efter mer.... Så om syftet med den är att få mental lösgjordhet så har ryttaren gått över gränsen sen länge - här spelar det ingen roll vilka försök hästen gör - inget är rätt förrän ryttaren tycker att det är nog och ska in på tävlingsbanan - hästen har nått ett stadium av inlärd hjälplöshet - det spelar ingen roll vad den gör - inget den gör leder till att den slipper RK:n.

/Camilla

Ojoj, jag sa inte att westernryttare var djurplågare...tillförde enbart fakta.

En tydlig och avgörande skillnad i W-förböjning och RK-förböjning är att W-ryttare rider hästen på långa tyglar mellan de oftast mycket korta, i tid mätt, förböjningarna + att W-ryttare inte tvingar, utan mer ber hästen om eftergift. Då bortser vi även från det faktum att ex Q-hästar har en helt annan bärighet p g a hur de är byggda rent naturligt.

Angående passiviseringen så finns det definitivt NH-tränare som gör enligt ovan för att få hästen att vänta på ryttaren. Det finns bra och dåliga varianter. Även bra varianter kan få en viss typ av häst att bli för passiv och tappa både utstrålning, steg och motor.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Ur klassisk dressyrsynpunkt så Ja då är det fel. Ur klassisk dressyrsynpunkt är det alltid fel att medvetet rida hästen bakom lod som det blir automatiskt i rund och djup.

Ur klassisk dressyrsynpunkt skall man lägga ner halsen lägre men fortfarande kunna bibehålla hästen framför lod och att bibehålla hästen lösgjord och rund utan att hästen blir stark i nacken i det läget, det är så extremt svårt att jag tror att det är därför rund och djup uppfanns.

Exakt! Det är på sätt och vis svårare att få en häst att gå framför lod och trampa under sig. Inte om det är en häst som aldrig har blivit riden på ett annat sätt och är naturligt musklad (varit aktiv ex på lösdrift), men att skola om kan vara kinkigt eftersom hästens naturliga muskler för samling då är borta just tack vare den djupa och runda formen som är mycket enklare. Den formen kan man få vilken häst som helst till, oavsett om den omusklad, har ont eller om ryttaren rider dåligt eller är orutinerad. Däremot kan en mindre erfaren ryttare eller ens en erfaren ryttare få en häst som har ont eller spänningar att gå i en naturligt korrekt samling med nosen framför lod, eller ens i en lång och låg form framför lod. I den formen kan inte hästen avlasta ett fysiskt ofördelaktigt tillstånd (vilket den kan bakom lod) och med det låtsas bära sig "korrekt"/vara ryttaren till lags.

Till filmerna från Susan som iaf jag tyckte bra om. Den första definitivt mer än den andra. Angående att sitta still, samspelta mm.

När hästen går samlad med nosen framför lod så blir rörelserna och stegen MYCKET mer uttrycksfulla och därför kan det ibland och på vissa hästar vara svårare att sitta lika klistrad i sadeln på en sådan häst än på en häst som inte samlar sig korrekt. Det är inte graden av bekvämlighet som avgör om en häst är samlad/går korrekt eller inte, däremot blir hästen i regel bekvämare när den är samlad än när den inte är det. Eftersom hästarna även rids fram mot handen så ligger de troligtvis på mera, vilket gör att det kan se ut som om de är mindre samspelta. Enligt mig har båda dessa hästar dessutom mer motor än de andra toppryttarnas hästar som har diskuterats här, vilket även det kan bidra.

Hellre väljer jag ridningen som får hästen att bära sig naturligt korrekt och är något mindre samspelt än ridning som gör att hästen går onaturligt ö h t.
 
Sv: Rollkür hysteri!

*KL*
Det är oerhört tråkigt när folk vill sätta sig på höga hästar o få folk att tro att man är en skicklig ryttare själv, men har aldrig visat upp det inför domare. Det blir väldigt mkt egenmäktigt synsätt.

Jamen, vi diskuterar ju bland annat hur och vad domarna dömer... Om man tycker att domarna premierar felaktigt, så är det ju ingen mening... En del tycker ju dessutom att ridning är konst, bedömning/utvärdering kan man få av sin tränare i så fall.
 
Sv: Rollkür hysteri!

En tydlig och avgörande skillnad i W-förböjning och RK-förböjning är att W-ryttare rider hästen på långa tyglar mellan de oftast mycket korta, i tid mätt, förböjningarna + att W-ryttare inte tvingar, utan mer ber hästen om eftergift. Då bortser vi även från det faktum att ex Q-hästar har en helt annan bärighet p g a hur de är byggda rent naturligt.


Oj - hur menar du nu? I min erfarenhet är Q hästarna mycket lågställda och även ganska överbyggda, varpå de hamnar ganska lätt på bogarna - särskilt i w-ridningen?
 
Sv: Rollkür hysteri!

Sus har ofta humor
Nästan varje dag faktiskt
- ibland missförstås det :angel:
och då heter det släng eller nåt :D

Det är bra med humor. Men nu har den tyvärr missriktats, även om du hade några gyllene minuter där med lite självironi. Att skriva till personer Fel fel fel! Nu har du FEL - igen! och " det är för att du inte kan något om xxx", och "även du avslöjar din okunnighet här" - hemskt ledsen Susan men det är INTE humor. för någon annan än dig möjligen. Kan du inte ta det på en annan nivå, utan slängar ? - för det är det när det uttrycks så, oavsett vad du säger. :(
 
Sv: Rollkür hysteri!

Oj - hur menar du nu? I min erfarenhet är Q hästarna mycket lågställda och även ganska överbyggda, varpå de hamnar ganska lätt på bogarna - särskilt i w-ridningen?

Hm...jag menar hur de är byggda, inte hur de är ridna (förutom det här med förböjningen). Håller med dig f ö, men vet att det finns W-tränare som förespråkar en högre form fram. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad h*n heter.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Oj - hur menar du nu? I min erfarenhet är Q hästarna mycket lågställda och även ganska överbyggda, varpå de hamnar ganska lätt på bogarna - särskilt i w-ridningen?

Vilket jag kan intyga, eftersom jag ser ett gäng såna IRL sen en tid i grannstallet. :crazy:

Snacka om att gå på bogarna, tungt.
 
Sv: Rollkür hysteri!

KL

:rofl:

Vilken underhållning så här på morgonen.
Fast jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte riktigt hänger med. Eller så kan jag helt enkelt ingenting.....

Hörrni flickor, vad säger ni om en liten "losgelassen" klinik i sommar?
Så vi kan rida och se och diskutera irl?

:)


Jag har fräckheten att inget kunna men delta ändå, så häng på du!!
Jag har föreslagit det förr ang sommaridén.:idea: Kanske vi kan låna Lussans hästar:D Kanske kan nån som har stor kunskap om deras krämpor fråga?:rofl: :rofl: *obs! skämtar*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 618
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 265
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 646
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp