Bukefalos 28 år!

Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Men självklart för att det är en sån fantastisk hund, snäll.:rofl: (fast den bara är ett år) Inte för att tjäna pengar, självklart inte! :eek:

Nej hon har inte haft föft problem! men iom att alla tjatar om detta så e de bäst å kolla de.... ja varför skulle vi inte öpara med christers när vi ändå e igång...kanske med divas pappa... bara för å se vad de blir för något å så klart för att vi räknar med att tjäna massoa av penagr på de.....

Nej vi skaffar valpar på henne för att jag vill ha en, mitt ex vill ha en, min bror vill ha en...men som sagt inget e säkert!!!!!!!
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Men varför vill ni ha valpar efter henne, det måste ju finnas skäl till varför ni väljer att para en blandras hellre än att köpa er varsin valp från en seriös kennel?
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

alltså, HD är fortfarande ärfligt. även om din hund är fri och fadern är fri så löper valparna en mycket större risk att drabbas av HD än om ni valt föräldrar som är helt fria både "djupt och brett", dvs inga syskon, eller föräldrarna och deras syskon eller mor/farförälsrarna och deras syskon. det räcker med att titta lite på olika kennlar så ser man att det dyker upp kullar med både D och E trots att föräldradjuren varit fria "djupt och brett". att då avla på hundar med massor av HD i stammen är som att tigga och be om defekta valpar.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Ursäkta men var i djurskyddslagen(eller föreskrifterna) står det hur många kullar man får ta på en tik.
PL
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Vill minnas att det finns någon form av reglering på hur ofta etc. man kan ta valpar
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jag har aldig sett ngt specificerat vad jag kan påminna mig o hittar inget nu heller!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Nej jag förutfattar inte DET. Därför frågar ja MaRomer så h*n har chans att svara mig istället..
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

alltså, HD är fortfarande ärfligt. även om din hund är fri och fadern är fri så löper valparna en mycket större risk att drabbas av HD än om ni valt föräldrar som är helt fria både "djupt och brett", dvs inga syskon, eller föräldrarna och deras syskon eller mor/farförälsrarna och deras syskon. det räcker med att titta lite på olika kennlar så ser man att det dyker upp kullar med både D och E trots att föräldradjuren varit fria "djupt och brett". att då avla på hundar med massor av HD i stammen är som att tigga och be om defekta valpar.

Då får vi ta den risken. Diva är enligt oss en underbar hund och vi vill gärna ha valpar efter henne och då får vi ta konsekvenserna om det bli så. som du skrev, eller som jag tolkar de: att även en noggrann avel kan innebära problem. Men det är minst ett år kvar innan vi ens fiunderar på de, Under den tiden kan mycket hända!
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Då får vi ta den risken. Diva är enligt oss en underbar hund och vi vill gärna ha valpar efter henne och då får vi ta konsekvenserna om det bli så. som du skrev, eller som jag tolkar de: att även en noggrann avel kan innebära problem. Men det är minst ett år kvar innan vi ens fiunderar på de, Under den tiden kan mycket hända!
Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt du har tänkt "ta konsekvenserna"??
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

*knapplån*
Inte orkat läsa hela tråden men kan säga från säker källa att dagens rottisar visar inte sin bästa sida på mentalbeskrivningar just nu... Rasens mentalitet behöver förbättras och korsningar på denna ras skulle jag aldrig rekomendera ingen korsning över huvud taget... de kan vara hur trevliga som helst men det vet du inte innan...
PyRotter avlades som en form av vakthund i USA... man vill aha en skarpare hund än ren rottis... denne uppfödaren sålde aldrig till privatpersoner då denna korsning inte lämpades som privathund!!!
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Då kan dom inget om avel heller!
Om de inte kan få fram skapra Rottweiler då vet ja inte. Men som alltid i USA så impoterar dom skiten dom inte vill ha i Tyskland.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

ja då får ni verkligen ta ert ansvar fullt ut och avliva alla valpar ni inte ska behålla själva. att sälja defekta valpar borde vara kriminellt, jag vill inte ens att min värsta fiende ska behöva vara med om att ta bort en ung hund. alternativt kan ni skriva med på kontraktet att "denna valp löper mycket stor risk att drabbas av HD, vilket kan leda till stora smärtor och innebära att hunden får avlivas mycket ung".

dessutom står det såhär på djurskyddsmyndigheten.se

"Enligt 2 § i Djurskyddsmydighetens föreskrifter L 102, (DFS 2004:18) får djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper, som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, inte användas i avel.

Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt. Denna bestämmelse har tillkommit för att följa de rekommendationer som Europarådets konvention om djurskydd för sällskapsdjur antagit.

Enligt Europarådets konvention ska hänsyn tas till anatomiska, fysiologiska och beteendemässiga egenskaper som kan äventyra antingen avkommans eller moderns hälsa och välbefinnande. Avsikten med paragrafen är bland annat att ge stöd för de bekämpningsprogram mot ärftliga defekter som i dag genomförs inom många rasklubbar."

detta tolkar jag som att du bryter mot lagen om du avlar på din hund.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Men snälla, rara! Varför i hela friden para en blandrashund, dessutom av en blandning som låter som den med bara lite otur kan bli en väldigt svår hund? Att din tik är gullig håller INTE som argument! Se det snarare som att du ska glädjas över att hon, trots den blandning hon är, har blivit en trevlig hund :)! Det är ju jätteskoj att det funkar, och det tror jag alla håller med mig om.

Steget därifrån till att para henne och ta på sig ansvar för en hel valpkull av ytterst tvivelaktig ras är STORT!!! Det finns så många trevliga hundar, köp en valp av en ras ni gillar och som passar till det ni vill ha den till istället! Och ALLA valpar är gulliga, jag lovar... Sitter här med elva veckors cockertjej i knäet, och hon är för mig världens finaste valp, liksom min stora hund är världens finaste stora hund för mig, och din hund är finast för dig. Så SKA det vara, men man måste ävense längre än till sina egna känslor - annars är man egoist!

Det är faktiskt hundar som kommer till på det sätt som ni föreslår som till största delen orsakar olyckor och vandrar runt på olika hundhem... Den avel du vill genomföra låter oseriös och ogenomtänkt rakt igenom. Tänk över det hela igen! Njut gärna av din fina hund, det är kanon! Men bara för att du älskar din hund är det inget som säger att det är lämpligt att avla vidare på henne.

Off topic, halshugg mig inte... Jag tycker allt detta låter så konstigt att jag nästan tror att det är ett skämt...
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Det är väl tyvärr så, att man pratar ofta om en del som "oseriösa", men det är ytterst sällan som de "oseriösa" inser att det är just dem man avser med "oseriösa".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 405
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 777
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp