Bukefalos 28 år!

Rottweiler!!

Sv: Rottweiler!!

Och jag måste ju få tillägga att damen inte brukar var sådär fet, men torsdag kväll fick hon för sig att tugga sig igenom en fodersäck och äta gissningsvis ca 3 kg torrfoder... Hej uppblåst mage! (jättekul att ha den där gasballongen i bilen *prutt prutt*)
Men hon är förlåten och säckarna inlåsta i tvättstugan nu mera, hon som aldrig har stulit mat förut...
 
Sv: Rottweiler!!

Japp, ni tävlade mot en storasyster till odågan. Min ställdes inte (hon är för ful ;)). Men jag var in ett par svängar i ringen med en brorsa till min i avelsklass :laugh:

Oj, jäklar vad hon fick i sig mat! En bekants 7 månaders schäfer fick i sig samma mängd förra veckan.. Den fick de åka in och kräka, hade de kommit in senare hade det inte varit säkert att den hade klarat sig för magsäcken var på väg att spricka :crazy:
 
Sv: Rottweiler!!

En släkting till Dana hade tryckt i sig ca 8 kg foder plus säcken (:crazy:), den hade de inte vågat kräka inne hos veterinären ens... Så vi hade tur! Men jag trodde väl aldrig att hon vid 5½ års ålder skulle få för sig att tugga sönder säcken och sno mat.
 
Sv: Rottweiler!!

Vad innebär 1:a i junior konkurensklassen?

Nu har resultatet kommit in på skk avelsdata från våran första utställning, våran hund fick Excellent (det visste jag) men sen står det att han kom etta i konkurensklassen?

:)
 
Sv: Rottweiler!!

Excellent fick han i kvalitetsbedömningen. Det är då domaren tittar på din hund enskilt. Sen går man in i konkurrensen, där placeras alla hanar (i ditt fall) i inbördes ordning. Alltså var han bästa hane i juniorklass :)

Därefter ska man in i "bästa hane" och då tävlar man mot de vinnande hanarna från de andra klasserna.
 
Sv: Rottweiler!!

Aha:) men då skulle han igentligen in och tävla igen? Mot alla hanar? vi åkte hem efter domaren sa Excellent.

Förra lördagen ställde vi ut honom för andra gången. Jag gick ut när domaren sa Excellent, trodde det var färdigt. Men då ropade dom in oss, fick CK och kom sen 3:a i Bhkl:)

Snacka koll vi har!
 
Sv: Rottweiler!!

Först gör domaren kvalitetsbedömniningen där domaren sätter excellent, very good osv.
Får hunden excellent (numer får även VG hundar tävla i konkurrensen om de är färre än 4 excellent hundar)
Så tävlar man i konkurrensen dvs 1-4 placering.
När domaren placerat hundarna som h*n vill ha dom så delas oftast CK ut, vilket gör att man går vidare till bästa hane.

Med andra ord vann din hund juniorklassen.
 
Sv: Rottweiler!!

Toppen, tack!:D Nu förstår jag mycket bättre.
Kan flera hundar ur samma grupp få ck och tävla vidare?

Någon som ska ner till Växjö i början av november och ställa?
 
Sv: Rottweiler!!

Ck kan flera i samma klass få oh tävlar då i bästa hane/tik, 4 som blir placerade. Den som vinner bästa hane/tik går vidare till BIR/BIM. Drn som blir BIR tävlar sen i gruppfinalerna.
 
Sv: Rottweiler!!

*KL*

En liten fråga .. vad anser ni eller snarare vad tror ni..

Det här med HD .. hur mycket kan vikten under uppväxten avgöra vad hunden får för grad?
i våran ras nu då med andra ord.
Är risken större för HD om valpen är tung/överviktig under växtperioden än om den är lättare/smalare?
 
Sv: Rottweiler!!

*KL*

En liten fråga .. vad anser ni eller snarare vad tror ni..

Det här med HD .. hur mycket kan vikten under uppväxten avgöra vad hunden får för grad?
i våran ras nu då med andra ord.
Är risken större för HD om valpen är tung/överviktig under växtperioden än om den är lättare/smalare?

Nej. Jag har inte sett några studier som visar att uppväxten påverkar HD, mer än om hunden utsatts för något trauma mot leder så dom på den vägen utvecklar artros eller om hunden t ex vart skadad och hållits mycket stilla och fått slappa leder (Vilket enkelt åtgärdas med motion).
 
Sv: Rottweiler!!

Nu har vi gjort MH med Turbo, det var super kul! Mamma filmade, jag skrattade gott när jag såg den:D

Är det någon som har gjort ett spindeldiagram? Hur räknar man ut hundens medelvärde på de olika momenten?

:D
 
Sv: Rottweiler!!

Spindeldiagrammet kommer upp på avelsdata när MHt blivit registrerat :)

Yes det har jag koll på:D Men eftersom det kan ta otroligt många månader innan det kommer upp så tänkte jag om man inte kan göra ett sådant själv, har myror i brallan:D
 
Sv: Rottweiler!!

Nej. Jag har inte sett några studier som visar att uppväxten påverkar HD, mer än om hunden utsatts för något trauma mot leder så dom på den vägen utvecklar artros eller om hunden t ex vart skadad och hållits mycket stilla och fått slappa leder (Vilket enkelt åtgärdas med motion).

Har för mig att det ska finnas någon studie som påvisar att miljön fram till 16 veckor ska ha ganska stor inverkan på höfterna, fram för allt för lite rörelse och på felaktiga underlag och trappor. Tror det var en brittisk studie, men inte alls säker för det var ett tag sedan och jag har bara sett en sammanställning av den, så har aldrig läst den i sin helhet, har därmed inte heller verifierat källan på den.

/Camilla
 
Sv: Rottweiler!!

*KL*

varit på SBK utställning idag med mina två monster.

Pombah gick ut på ett VG idag. men vi är nöjd ändå.
:Maskulin hane som alltigenom behöver bli kraftfullare och grövre. Acceptabel skalle. Lite nätt nosparti. Kunde vara stramare i halsskinnet. Tillräcklig hals. Acceptabel rygg. något uppdragen buklinje utmärkta bakbens vinklar. Rör sig lätt men mycket instabilt fram och bak.

Paprika däremot!
Jag hade absolut inga förväntningar på denna dam då det var hennes första (!) utställning ever!
Hon har inte ens vistats på ett utställningsområde.
Vann Unghundsklassen! EXC med CK!! hon skötte sig verkligen exemplariskt (för att vara första gången)
Är sååå glad och nöjd idag :D

Kritiken löd:
Stor något långsträckt tik. Huvud med bra proportioner. mörka något stora ögon. utmärkt överlinje. kunde vara något starkare och tanke kortare i länden. Tillräckligt förbröst. rör sig med utmärkt påskjut bak. något instabilt fram. utmärkt päls.

Domare var Eva Liljekvist-Borg som gillar rörelser med stort R!
I "jakten" mot bästa tik, så var det 8 tikar totalt å vi sprang och vi sprang och vi sprang! sista varven tror jag nästan att jag höll på å svimma xD
Men vi gick ut som "6:e bästa tik" :p

Paprika :heart
dsc-0110.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
522
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 843
Senast: Therese1988
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp