Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

När jag var ute och höll lektioner så fick jag alltid bygga om hästen så den passade sadeln med mjuka handdukar :crazy: ( fick bort tryck från manke och länd)

Då var halva jobbet gjort :D och en massa spänningar fanns plötsligt inte kvar

Jag h*r :devil: sadelkrängare

Om du hade gjort mätningar på trycket av handdukarna så hade du sett att det snarare ökar trycket, när du har en dåligt liggande sadel. du kan inte med vare sig gele padd, handdukar eller annat sånt, minska trycket på en dåligt liggande sadel. snarare låter det otroligt knöligt med handdukar, ngt jag definitivt inte skulle mixtra med på egen amatör nivå.Man har gjort mätningar på just gel paddar och även andra paddar, och de visar precis det jag säger, att trycket ÖKAR. undantaget är fårskinnspadd.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Om du hade gjort mätningar på trycket av handdukarna så hade du sett att det snarare ökar trycket, när du har en dåligt liggande sadel. du kan inte med vare sig gele padd, handdukar eller annat sånt, minska trycket på en dåligt liggande sadel. snarare låter det otroligt knöligt med handdukar, ngt jag definitivt inte skulle mixtra med på egen amatör nivå.Man har gjort mätningar på just gel paddar och även andra paddar, och de visar precis det jag säger, att trycket ÖKAR. undantaget är fårskinnspadd.

Detta skulle jag vilja skriva under på! Har nyss bytt från vanlig padd till fårskinnspadd och märker en väldig skillnad hos hästen, inbillat eller ej. Jag tycker att hon väntar mer o lyssnar på mina hjälper. Hon har en enrom energi o kan vara lite explosiv, men jag tycker att hon känns mer nöjd nu, har lättare att slappna av.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Detta skulle jag vilja skriva under på! Har nyss bytt från vanlig padd till fårskinnspadd och märker en väldig skillnad hos hästen, inbillat eller ej. Jag tycker att hon väntar mer o lyssnar på mina hjälper. Hon har en enrom energi o kan vara lite explosiv, men jag tycker att hon känns mer nöjd nu, har lättare att slappna av.

enligt de dokumenterade mätningar och undersökningar som gjorts och redovisats är det inte inbillning som sagt utan fakta. Jag blir lika irriterad varje gång när jag ser annonser om ffa. gelpaddar som ska minska trycket, som folk rider omkring med och knölar in under sina sadlar i tron att de gör ngt bra, när det snarare har helt motsatt effekt.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Även om du upplever det bättre med en fårskinnspadd så ska sadeln passa. vad är det tänkt att en pad skal göra för din häst och den sadel du har?

jag vet att en del sadelmakare rekomenderar det för en för vid sadel - men det tar inte bort punkttrycket som blir av bommen

rent generellt
Det är ett beslut som ryttaren i slutänden måste ta att köpa ny sadel

Tränaren kan tala om att det behövs, och vissa hur annorlunda det känns om man tar bort punkttrycket som denbefintliga sadeln ger.

självklart skall'man inte amatörmässigt slänga in skrynkliga handukar, skall man göra något så skall man vet vad man gör och varför.

KL

Cowboysarna har ofta sin sadel som passar dem och de viker sin pad olika beroende på häst de sitter på.

Man kan vara PK och säga att man skall inte göra så. Det är en sak.
En annan tanke som kan tänkas - aha de är i alla fall medvetna om hur hästen kan störas av sadeln

Och Sedan är det en helt annan sak att lösa ett problem här och nu i verkligheten, jag tycker att det är taskigt att undervisa både häst och ryttare om jag vet att sadeln kommer hindra hästen att utföra det som den beds om, och även ryttaren att uppleva hur det kan kännas

det jag gör är inte att lösa problemet med en sadelpad. Jag använder teddypaddar som man har när man lindar benen

Ledstjärnan blir då inte "att göra som andra tycker att man ska". Utan att få hästen att röra sig mer avslappnat.

Om sadeln egentligen är för vid så lägger man paddarna så att de kompenserar för lite stoppning i de nådåtgående bossorna. är den för rak så kompenserar man det som borde finnas mer under mitten.

det är inget jag hittat på själv utan resonerat mig fram till med både sadelmakare och de som har koll på fysiologi. deffinitivt inget att mixtra med för amatörer, jag håller absolut med


Det är också en tillfällig lösning - men det är hästägarens ansvar att köpa ny sadel

och Det är alltid HÄSTEN som har rätt. Målet är att tillåta de tre ryggrörelserna. Om de kommer fram så trivs hästen rätt bra - det brukar komma ett lättnadens frust

Just den här tråden handlar för mig fortfarande om de tre ryggrörelsera, och här är hästen hela tiden facit.

Den talar själv om när sadeln blir rätt - då kommer den själv om ryttaren står i fältsits och rider i mjuka bågar - helt enkelt för att det är det naturliga sättet att arbeta. Den skall ha bra ont om detta inte funkar - men då funkar inget annat heller.

Förmig är det en dialog och hästen säger till när det blir rätt, som den senare också kommer att göra när ryttaren sitter ned och Gör rätt - dvs lyckas sätta sig på tyngdpunkten och sitta i samma possition som hästen*

Det är inte den vanliga vägen - nej - det är vägen med fokus på ryttaren. Inget kosntigt alls egentligen - det görs på lina i andra länder
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

* Jag gillar det mesta hos Wanless, men ang. rytatrens possition så vill jon att man skall sitta osm en skridksoåkare på böjda spår dvs med bröstkorgen utåt.

det stämmer inte med den vedertagan normen om att alltid sitta i samma possiton som hästen arbetar = Centaur

Enligt den skall båda hästens och ryttarens axelpossition vara förenligt med radien på den voltden är böjd enligt
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Knapparna i ryttarnas ländrygg menade jag.

ja det begrep jag

och vi är nog överens egentligen, men det som får ryttaren att "verka" stilla är att den i varje moment anpassar sig till hästens rörelser (det står någonstans i Wanless. Om inte annat så i boken The dynamic horse. Där står om begereppen jämnvikt, och jämnvikt under rörelse)

- Hästen är inte stilla - hästen rör sig - om ryttaren aktivt anpassar sin kropp efter den rörelsen så verkar den stilla för ögat - häst och ryttare verkar vara ett och samma* - de dansar samma dans:laugh: De är tighta som ett bra band :D

Ryttaren skumpar då inte längre inte i traven och glappar inte heller med stjärten i galoppen. Det är koordination helt enkelt. :laugh: På precis samma sätt som kroppen anpassar sig till rörelserna på en skateboard cykel, eller whateveer.

Men svårigheten på häst är att den kompensera och att handen kompenserar på ryttaren. :o
Därav den stora vinsten att lära sig rida på lina utan tyglar. På så sätt tvingas kroppen förlita sig på sin egen koordination, istället för att ta handen som nödlösning när man förlorar balansen. Likosm kroppen måset förlita sig på sin egen koordination på en skateboard - där finns inget handtag

När ryttaren lärt sig den koordination, så det kan den börja föra den gemensamma dansen, men bibehållen losgelassenheit.

För först då kan handen vara stilla (och knappar i kavajen :D) och först då kan handen också vara oberoende.

Rumpan och kroppen hos ryttaren måste känna sig "bekväm" med rörelsen under för att släppa onödig spänning så att ryggswing uppstår och handen kan vara stilla och oberoende ( detta står i ridhandboken fast med andra ord)


* Verkligen bra namn; Ett med hästen ( på boken altså)
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, man borde verkligen bli linad oftare.

Det värsta jag varit med om var att bli linad och skulle bolla med bollar i annan takt än lättridningen (t ex håll bollen två steg, kasta den ett osv). Hur lätt var det?! :crazy: Men på den tyska instruktionsvideon såg det minsann hur lätt som helst ut...

Om jag försöker säga det ni säger med mina ord (för det är så jag funkar - om jag får formulera det själv, finns det en liten chans att jag fattar lättare): man ska vara still i förhållande till hästen - blir det rätt? Nej, det blir det inte va?

jag tänker på en stilla hand - som kan vara stilla i förhållande till hästens mun, eller till en fast punkt (t ex då man fixerar handen) - blir det då översatt: still i förhållande till hästen eller still i förhållande till marken?

Angående bröstkorgens rotation på böjda spår, tror jag Wanless sett många ryttare som är för okoordinerade att fixa den "gängse" sanningen om att axlarna ska följa bogarna och höfterna hästens höfter. (Ofta flyter hästens ytterbog ut, eller skrapar i den imaginära väggen). Man får tag på sin yttersida på ett annat sätt om man gör som mary förespråkar. Jag vet inte riktigt vad jag tycker - jag har under träning fått göra både och. I början var det nog mer som Mary sa, nu kan jag inte påminna mig att vi tränat så på länge. kanske börjar jag kunna koordinera bättre?
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Mig veterligt har jag inte skrivit någonstans att min sadel inte passar till min häst.:confused: Jag har heller inte skrivit någonstans, vad jag vet, att min häst varit hämmad i rörelserna, för det har hon definivt inte varit, och är inte. Att jag upplever henne lugnare nu kan jag, som jag däremot påstått, inte till 100% säga bero på padden, det kan lika gärna bero på att hon kommit så pass långt i sin utbildning nu att hon har lättare att förstå o ta till sig mina hjälper.

Att jag är en pjoskig matte är en annan sak.:o
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ni som var inne på Magnus. Det är mkt lättare för en människa som redan har en bra hållning o är stark- än att försöka stärka sig först uppe på hästryggen- longerad.
Det blir då konstlat o spänt o gör det inte lättare att sitta till häst.

På SRS longeras de länge, men glöm ej att det är karlar- som dessutom inte har den nordiska längden.

Öva på en bock o sträck på er i vardagen.

Mer situps åt folket.:banana:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Förlåt att jag sticker emellan med en liten fråga angående handdukar och benpaddar eller vilket det nu var du använde:confused:

Har du gått någon sadelprovarutbildning sen sist så att du vet att du kan bedöma hur en sadel ligger?

Jag menar bara att så komplicerat som det är med sadlar som inte passar, som ser ut att vara för vida när dom kanske är för svängda, eller för raka på en överbyggd häst eller, eller, eller...... Det kan ju bli hur fel som helst om du inte är jättebra på hela sadelbiten och börjar stoppa in handdukar här och var, d:confused:u kan ju få tryck på helt nya ställen, liksom:confused:

Tyckte bara det var viktigt att klarlägga hur det är där, för annars kanske nån tror att det är bara att stoppa in nåt där det ser ut att behövas och sen ska hästen gå bra:cool:
Bara en vänlig fråga alltså
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Förlåt att jag sticker emellan med en liten fråga angående handdukar och benpaddar eller vilket det nu var du använde:confused:

Har du gått någon sadelprovarutbildning sen sist så att du vet att du kan bedöma hur en sadel ligger?

Jag menar bara att så komplicerat som det är med sadlar som inte passar, som ser ut att vara för vida när dom kanske är för svängda, eller för raka på en överbyggd häst eller, eller, eller...... Det kan ju bli hur fel som helst om du inte är jättebra på hela sadelbiten och börjar stoppa in handdukar här och var, d:confused:u kan ju få tryck på helt nya ställen, liksom:confused:

Tyckte bara det var viktigt att klarlägga hur det är där, för annars kanske nån tror att det är bara att stoppa in nåt där det ser ut att behövas och sen ska hästen gå bra:cool:
Bara en vänlig fråga alltså

Det ar sant att det ar farligt att tro att det bara ar att stoppa in nat dar det ser ut att behovas och sen ska hasten ga bra. Men hela poangen med att ha en passande sadel ar ju att tillata sa mycket rorelse hos hasten som mojligt. Om man ar kunnig pa rorelsemekaniken hos hasten sa behover man inte heller ga en sadelprovarutbildning for att se om sadeln passar for hasten. En nodlosning for en dalig sadel kan ju vara att lagga in en handduk, forutsatt att man ser en forbattring i hastens rorelsemonster. Personligen sa skulle jag nog valja att ta av sadeln helt och lata ryttaren rida barbacka. Jag har manga vanner som utbildat sig sjalva och hasten barbacka under flera ar, darfor att de inte haft rad att kopa en bra sadel.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, man borde verkligen bli linad oftare.

Det värsta jag varit med om var att bli linad och skulle bolla med bollar i annan takt än lättridningen (t ex håll bollen två steg, kasta den ett osv). Hur lätt var det?! :crazy: Men på den tyska instruktionsvideon såg det minsann hur lätt som helst ut...

Om jag försöker säga det ni säger med mina ord (för det är så jag funkar - om jag får formulera det själv, finns det en liten chans att jag fattar lättare): man ska vara still i förhållande till hästen - blir det rätt? Nej, det blir det inte va?

jag tänker på en stilla hand - som kan vara stilla i förhållande till hästens mun, eller till en fast punkt (t ex då man fixerar handen) - blir det då översatt: still i förhållande till hästen eller still i förhållande till marken?

Wow jag som har problem med att bolla med bollar staendes pa marken:D Himla bra koordinationsovning!!

Stilla hand ar en hand som ar stilla i forhallande till hastens mun, dvs en hand som ar foljsam och inte stor genom for stora rorelser. En hand som ar stilla i forhallande till marken blir ju last. Fattade jag fragan ratt?
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ni som var inne på Magnus. Det är mkt lättare för en människa som redan har en bra hållning o är stark- än att försöka stärka sig först uppe på hästryggen- longerad.
Det blir då konstlat o spänt o gör det inte lättare att sitta till häst.

På SRS longeras de länge, men glöm ej att det är karlar- som dessutom inte har den nordiska längden.

Öva på en bock o sträck på er i vardagen.

Mer situps åt folket.:banana:

Fast det dar med styrka och smidighet gar ju hand i hand... Styrkan ar vardelos om man inte ar avspand och koordinerad.

Varfor skulle de behova longeras lange for att de ar karlar som inte har den nordiska langden (kanske missade jag nagot, dygnet ar ju lite upp och nedvant har sa jag har mycket att lasa ikapp :cool:)?
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Fast det dar med styrka och smidighet gar ju hand i hand... Styrkan ar vardelos om man inte ar avspand och koordinerad.

Varfor skulle de behova longeras lange for att de ar karlar som inte har den nordiska langden (kanske missade jag nagot, dygnet ar ju lite upp och nedvant har sa jag har mycket att lasa ikapp :cool:)?

Fast i och for sig sa kraver ju koordination ocksa en viss styrka...
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, men man kan ju ibland behöva fixera handen, så "låst" låter så hårt?

Som jag tolkar många tränare så är det en fixerad hand som ibland avses när man får instruktionen "ta igenom"? Det behöver givetvis inte vara det, men det finns tillfällen då man vill att hästen ska förhålla sig till den fixerade handen och förändra sig därefter. (och därefter blir handen återigen stilla i förhållande till hästens mun)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Fast det dar med styrka och smidighet gar ju hand i hand... Styrkan ar vardelos om man inte ar avspand och koordinerad.

Varfor skulle de behova longeras lange for att de ar karlar som inte har den nordiska langden (kanske missade jag nagot, dygnet ar ju lite upp och nedvant har sa jag har mycket att lasa ikapp :cool:)?
Varför tror du gymnaster är så korta? Karlar har en som regel större muskelmassa o har en annan stabilitet i ländryggen. Vi kvinnor är mer flexibla för att kunna vara upprätade iom graviditet- svanken ser annorlunda ut.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Flash och ni andra

Ni behöver inte vara oroliga

Hästen talar om när det blri rätt - liksom den talar om när det blri fel. Om man har en ordentlig kunskap i botten så kan experimenterande vidga kunskapen

Jag är ute efter Ryggswing orsakat av losgelassenheit - frihet från spänning och alla ryggrörelser. Det lommer aldrig fram om inte lalt är optimalt. Paddar är till för det där optimalt

de kommer inte - om man lägger in något fel - man får besked av hästen.

jag skrev i mitt första inlägg också att jag inte hittat på ngt själv - utan jag lyssnar och lär av andras kunskap, och fortsäter i en dialog med hästen

jag skrev också att man inte skall slänga in något på måfå utan att veta vad man gör och varför

Hästen = den bästa läraren
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag frågade bara vad tanken med padden var

Både den förra och den nuvarande

Det var ju flera här som var oroliga för att jag gjorde salker utan vettig tanke bakom

Vad var tanken med dina paddar? - Om sadeln passar varför en pad? Om sadeln passar så kommer padden göra sadeln trängre, därför min fråga om den var för vid.

Jämför hur tjock socka du har i en sko

jämför också tävlingssadlar i Dressyr vilja är gjorde efeter avgjutningar och de passar exakt och har bara tunn tunn schabrak
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Varför tror du gymnaster är så korta? Karlar har en som regel större muskelmassa o har en annan stabilitet i ländryggen. Vi kvinnor är mer flexibla för att kunna vara upprätade iom graviditet- svanken ser annorlunda ut.

Men langa ryttare har ofta svarare att stabilisera sig? Lika inom manga sporter som gymnastik eller vagsurfing som jag ocksa pysslat en hel del med. Oh, eller var det det du menade:o Snurrigt det blev... Aha du kanske menar att vi nordbor ar kortare? Forlat min forvirring. :D

Karlar brukar ocksa ha lattare for att lossa i hofter och overskanklar an vad vi kvinnor har, darav min undran over varfor karlar skulle behova linas langre :) Under min ridutbildning har det varit lika viktigt att kunna lossa i hofter och overskanklar som att vara stark i balen. Om inte annu viktigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 497
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 367
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 311
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp