Ryttare avstängd från klass

Fast det går samtidigt inte att låta en ponny få starta i det läget som var heller. Så snarare att SvRF borde gå ut, ta avstånd från det inträffade och vara TYDLIGA med att vuxna runt ponnyekipage MÅSTE hålla sig till Tr, code of conduct osv - för annars betalar barnen priset även om de inte var direkt inblandade.

Vi kan dock inte ha ponnyer som startar "bara" för det inte är just barnet som aktivt gjort si eller så.


Men ponnyn fick väl starta? De skulle fått medalj? Vad fattar jag inte?
 
Skulle tro att tävlingsledningen fick veta vad som hänt efteråt. Finns enligt kommentarer på Hippson bild/film på förloppet.
@mammaBerg
Min stallkamrat som var på plats var väldigt tydlig med att hon tyckte avstängningen var rätt. Har inte hunnit prata med henne själv.
Enligt kommentarerna på Hippson så barrerades ponnyn på framhoppningen.
 
Frågan är hur vi med barnets bästa för ögonen kan acceptera att göra så här. Oavsett vad vh gjorde. Vh ska straffas. ordentligt men barnet vet ju antagligen inte ens om att det var fel. Jag vidhåller att jag tycker att vi måste tänka om, om vi ska låta så små barn tävla! Stod själv som arrangör (TL) på en ponnyhopptävling för en del år sedan och hörde en förälder säga: - Om den ponnyn vinner så ska jag lämna in en protest för den och den anledningen. Sådant får mig att rysa. I detta fallet är det ju något annorlunda om det hänt på tävlingsplatsen men barnet ska inte straffas enligt mitt sätt att se det!
 
Men ponnyn fick väl starta? De skulle fått medalj? Vad fattar jag inte?

Dåligt formulerat av mig. Med få starta menade jag att inte bli avstängd. Iom avstängningen fråntas den ju sin start.

Hade de hunnit osv hade de nog stoppat från att starta, dvs stängt av innan den fått gå sina rundor. Det hade nog varit bättre för alla än som nu när beslutet kom så sent.

Men att ge ekipaget medalj hade varit helt fel.

Sådana här lägen måste man acceptera att barnet straffas. Det är därför jag vill de SvRF gå ut sakligt, offentligt och tydligt med vad som hände. Och att konsekvensen när vuxna beter sig så tyvärr blir att barnet hamnar i kläm och därför får det helt enkelt inte förekomma.

Att tycka att barnen ska inte hamna i kläm funkar inte. Vi tar ett annat ex. En dopad ponny. Dopad av vuxen. Det blir orimligt att ha den ponnyn som medaljör i ett svenskt mästerskap - hur mycket man än vill skydda barnet. OBS att doping är ett exempel som INTE har något med vad som hände att göra men det känns bättre diskutera hypotetiskt än diskutera vad som hände. Det ska SvRF göra i det här fallet tycker jag.
 
Sen @mammaBerg så personligen anser jag att i det här fallet ska ett barn veta att det är fel.

Sen ändrar det inte mycket i sak - ska mycket till om ett barn ska gå emot en vuxens metoder även om barnet tycker det är fel. (Sen kan givetvis ett barn vara van vid det är så man gör osv. Men vilket barn som helst på den nivån vet att det inte är okej)
 
Sen @mammaBerg så personligen anser jag att i det här fallet ska ett barn veta att det är fel.

Sen ändrar det inte mycket i sak - ska mycket till om ett barn ska gå emot en vuxens metoder även om barnet tycker det är fel. (Sen kan givetvis ett barn vara van vid det är så man gör osv. Men vilket barn som helst på den nivån vet att det inte är okej)
Beror ju lite på hur det är gjort. Som sagt så är det ganska knapphändig infp men barn är barn oavsett nivå. :) Jag är inte alls säker på att "vilket barn som helst" vet, jag känner alldeles för många barn som är hjärntävttade av förälder/tränare/annan person. :)
 
Sen ang jämförelse med doping. Ja delvis men samtidigt inte. Det är ju nägot som görs i efterhand och får inte alls samma genomslagskraft men även här tycker inte jag att man ska hänga ut barnen på hemsidan. Varken jag är eller datainspektionen ;)
 
Man ska inte underskatta barns förmåga att skilja på rätt och fel. När jag bad mellan 10-12 såg jag och fler med mig regelbundet vår dressyrtränare sporra sin häst tills den blödde, rycka i stångtygeln etc etc. Jag visste att det var fel och det visste säkert de andra också men vi vågade inte säga något.

Fler än ett barn har blivit tillsagt av tränare att behandla hästen oschysst, kanske gjort det men sedan i hemlighet mått dåligt över det.
 
Om det verkligen är barrering det rör sig om: Fast om inte tränare/föräldrar/... talar om att det är fel måste ju någon annan göra det. Det är ju inte bara barnet man har att ta hänsyn till utan även ponnyn. Annars kommer ju barnet att ta med sig de här metoderna upp på storhäst, kanske själv bli tränare en dag och lära ut dem etc

Jag vet även barn (eller ungdom, för gammal för att rida B-ponny iaf) som med sina (okunniga) föräldrars goda minne ridit på en halt ponny ("Hon är bara halt på böjt spår och kiropraktorn säger att det inte är något fel"). Hon/han borde också vetat bättre, kan man ju tycka, men uppenbarligen inte...

Sedan skulle jag också vilja veta vad som verkligen hänt, men förhoppningsvis kommer det så småningom.
 
Man ska inte underskatta barns förmåga att skilja på rätt och fel. När jag bad mellan 10-12 såg jag och fler med mig regelbundet vår dressyrtränare sporra sin häst tills den blödde, rycka i stångtygeln etc etc. Jag visste att det var fel och det visste säkert de andra också men vi vågade inte säga något.

Fler än ett barn har blivit tillsagt av tränare att behandla hästen oschysst, kanske gjort det men sedan i hemlighet mått dåligt över det.
Jag lovar, jag underskattar inte barnen! Barn är smarta, vetgiriga, har oförstörd feeling osv. Dessvärre fungerar det dessutom så att barnen tar på sig skulden när de vuxna gör fel, speciellt när det är vh. Därför blir det dubbelbestraffning. Barnen vet när det blir fel men har svårt att se konsekvenserna kortsiktigt och långsiktigt , mognaden spelar stor roll såklart, och det är här vi vuxna måste vara klokare. I skolan kämpar vi med att få barn/ungdomar att se konsekvenserna av vad de skriver/publicerar på nätet. Så gör vi så här :(
 
Jag lovar, jag underskattar inte barnen! Barn är smarta, vetgiriga, har oförstörd feeling osv. Dessvärre fungerar det dessutom så att barnen tar på sig skulden när de vuxna gör fel, speciellt när det är vh. Därför blir det dubbelbestraffning. Barnen vet när det blir fel men har svårt att se konsekvenserna kortsiktigt och långsiktigt , mognaden spelar stor roll såklart, och det är här vi vuxna måste vara klokare. I skolan kämpar vi med att få barn/ungdomar att se konsekvenserna av vad de skriver/publicerar på nätet. Så gör vi så här :(
Min poäng var att barnet i fråga kanske inte känner sig orättvist behandlat utan har förstått på vilka grunder avstängningen skedde. Kanske känner sig hen tom lättad att någon annan sade ifrån.
 
Det är klart att det är synd om barnet men inget ursäktar någonsin djurplågeri. Tar inte ägarna sitt ansvar och skyddar ponnyn/hästen så måste tävlingsledning/djurskydd göra det med stöd av reglerna.

I det här fallet fallerade tyvärr den som skulle skydda både barnet och ponnyn dvs föräldern. Barnet lär nog överleva besvikelsen. Ponnyn har blivit misshandlad utan att förstå varför. Helt rätt att ta ifrån dem medaljen, det var bara synd att de inte reagerade snabbare.
 
Ja, det är rätt hörrni. Barnet är naturligtvis medskyldigt och borde ha protesterat å det högljuddaste om det var medvetet om vad som skedde, för det gör ju naturligtvis alla barn gentemot sina föräldrar/vårdnadshavare.
Låt barnet stå där med den offentliga förnedringen och ta på sig skulden över att det inte var rakryggat nog att stå emot.

Vad ÄR det för FEL på er?!
 
Ja, det är rätt hörrni. Barnet är naturligtvis medskyldigt och borde ha protesterat å det högljuddaste om det var medvetet om vad som skedde, för det gör ju naturligtvis alla barn gentemot sina föräldrar/vårdnadshavare.
Låt barnet stå där med den offentliga förnedringen och ta på sig skulden över att det inte var rakryggat nog att stå emot.

Vad ÄR det för FEL på er?!

Så hur hanterar man en sådan här sak tycker du?
 
Ja, det är rätt hörrni. Barnet är naturligtvis medskyldigt och borde ha protesterat å det högljuddaste om det var medvetet om vad som skedde, för det gör ju naturligtvis alla barn gentemot sina föräldrar/vårdnadshavare.
Låt barnet stå där med den offentliga förnedringen och ta på sig skulden över att det inte var rakryggat nog att stå emot.

Vad ÄR det för FEL på er?!
Jag tycker inte att det är barnet som är förnedrat. Jag tycker nog att de flesta är överens om att barnet inte är den stora boven i det här. Ja, hon blev av med en medalj som konsekvens, men hur skulle det ha hanterats tycker du?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 543
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp