Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

Konstigt att hon fick starta den andra ponnyn.
Saxat ur TR:
Mom 355 Avstängning
Avstängning innebär att ryttaren inte får fortsätta tävla i pågående klass eller delta i
fler klasser under samma meeting.

Antagligen för att det är ett barn och det inte var barnets fel.
 
Är ni helt sanna? Ett barn står uppställt inför prisutdelning, och mitt under den meddelas beslutet. Tänk er in i barnets kläder. Den offentliga förnedringen över någonting som någon annan har gjort. Man kunde ha skött det bra mycket snyggare, t ex bett alla pristagare rida ut en stund och när barnet slapp stå inför publik tagit det hela.

Ok, barnet kommer faktiskt att överleva. Testa att bli offentligt förnedrad (dvs mobbad) i 7 år med lärare som inte gjorde ett skit alternativt gjorde det värre. Det går att överleva det också.

Det som hände var givetvis inte bra men livet är faktiskt inte lätt eller rättvist jämt. Ibland händer saker som är jobbiga och de händer även barn.
 
Nej, regler är regler och man får inte bete sig hur som helst, men att en ponny behandlats illa betyder inte att man därför automatiskt får behandla ett barn illa!

Jag har ALDRIG sagt att jag är emot påföljden, jag är emot behandlingen av BARNET!

Jisses, hur är det med läsförståelsen?

Det är bra med läsförståelsen, tackar som frågar.

Jag läser in i citatet överst att du inte tycker om behandlingen av barnet, jag tolkar det ihop med dina tidigare inlägg att du inte är nöjd med påföljden. Om du från början var tydligare med att det bara var hur du tror att det gått till när barnet fått veta att hon blivit avstängd så hade vi nog pratat samma språk.
 
Barnet tog ju en medalj i kat C efter det hela. Vilket är en superprestation under omständigheterna.
Verkar även vara vid gott mot enligt sina egna sociala medier. Så hen reder sig säkert.

Men det är ju inte bara hen det handlar om, "nästa" gång kanske det är ett känsligare barn.
 
Jag var på plats och såg prisutdelningen.. Barnet var ej ute på prisutdelningen när meddelandet kom, utan det var klart redan innan. Så den nya tvåan och treorna (blev delat brons) var inne på prisutdelningen. Dock kom det officiella beskedet (för publiken) precis mittunder prisutdelningen. Och det sades väldigt kort, antagligen just för att barnet skulle hamna i så lite kläm som möjligt.
Man får tycka vad man vill om hanteringen i ärendet, men det är nog inte så lätt att sköta det på ett "snyggt" sätt i det här läget. Filmen kom in efter att ryttaren hade startat vad jag förstod det.
Jag vet inte om det finns en möjlighet att agera utan att barnet drabbas? Hur eller hur, ärendet kommer såklart att granskas och det är väl inte mkt mer än att acceptera att man får vänta på det....
 
Ok, barnet kommer faktiskt att överleva. Testa att bli offentligt förnedrad (dvs mobbad) i 7 år med lärare som inte gjorde ett skit alternativt gjorde det värre. Det går att överleva det också.

Det som hände var givetvis inte bra men livet är faktiskt inte lätt eller rättvist jämt. Ibland händer saker som är jobbiga och de händer även barn.

Det betyder långt ifrån att alla överlever en sådan sak! Dra inte alla över samma kam! Det handlar om barn upp till 12år vilket jag anser är fruktansvärt att straffa dem för något någon annan gjort.

Det går precis lika bra att ge dryga böter och avstägning för den skyldiga istället,´men att straffa barnet är nä inte ok och speciellt inte så som du anser att bara för att någon blir mobbat och överlever det så gör alla det..
 
Det betyder långt ifrån att alla överlever en sådan sak! Dra inte alla över samma kam! Det handlar om barn upp till 12år vilket jag anser är fruktansvärt att straffa dem för något någon annan gjort.

Det går precis lika bra att ge dryga böter och avstägning för den skyldiga istället,´men att straffa barnet är nä inte ok och speciellt inte så som du anser att bara för att någon blir mobbat och överlever det så gör alla det..

Ok, så du tycker det är ok att inte straffa någon enligt reglementet i ett fall som innebär djurplågeri för att ett barn blir ledsen?! Vakna upp och sluta curla! Livet består av besvikelser och att inte följa reglerna får konsekvenser! Är det ingen som bryr sig om den stackars ponnyn?! Regler är faktiskt till för att följas eftersom man ska tävla på så lika villkor som möjligt. Men hej, vad är en barrering hit eller ett piskrapp dit, så länge man kan skylla på en förälder och låta ekipaget tävla ändå?!

Att bli ifråntagen en medalj för att man inte följt reglerna är inte riktigt samma sak som daglig systematisk mobbing i 7 år. Nej, alla som blir mobbade överlever faktiskt inte men de flesta av oss gör det. Det lär oss också att livet inte är rättvist, ens om man följer reglerna.
 
Ok, så du tycker det är ok att inte straffa någon enligt reglementet i ett fall som innebär djurplågeri för att ett barn blir ledsen?! Vakna upp och sluta curla! Livet består av besvikelser och att inte följa reglerna får konsekvenser! Är det ingen som bryr sig om den stackars ponnyn?! Regler är faktiskt till för att följas eftersom man ska tävla på så lika villkor som möjligt. Men hej, vad är en barrering hit eller ett piskrapp dit, så länge man kan skylla på en förälder och låta ekipaget tävla ändå?!

Att bli ifråntagen en medalj för att man inte följt reglerna är inte riktigt samma sak som daglig systematisk mobbing i 7 år. Nej, alla som blir mobbade överlever faktiskt inte men de flesta av oss gör det. Det lär oss också att livet inte är rättvist, ens om man följer reglerna.

Du är hård, javisst andra är det inte. Att curla är inget som jag ser som något så hemskt som du gör. Jag anser defenitivt inte att någon skall bli straffad för något som den inte gjort. Vi har inte en aning om hur det gått till mer än vad folk säger här i andra hand. Det behöver inte vara regelvidrigt i den bemärkelsen att det var grovt liksom väldigt smärtsamt för ponnyn, det vet vi inte ett dugg om utan det är bara spekulationer. Det kan vara allt från att lägga bommen snett till att faktiskt barrera så som de flesta tror att det går till.

Men fortfarande så anser jag inte att barnet skulle straffats på det sättet, ja den som gjorde det självklart men inte ett så ungt barn som inte ens måste kunna TR för att få lov att tävla. Stäng av den som är skyldig annars blir det väldigt godtyckligt i framtiden!
 
Om det gått till som ryttare på plats beskriver så är påföljden självklar enligt TR.
Jag hoppas också att det blir ett kännbart straff för tränaren.
 
Men fortfarande så anser jag inte att barnet skulle straffats på det sättet, ja den som gjorde det självklart men inte ett så ungt barn som inte ens måste kunna TR för att få lov att tävla. Stäng av den som är skyldig annars blir det väldigt godtyckligt i framtiden!
Barnet i fråga är ju 12-13 år. Definitivt gammal nog att skilja rätt från fel.
 
Du är hård, javisst andra är det inte. Att curla är inget som jag ser som något så hemskt som du gör. Jag anser defenitivt inte att någon skall bli straffad för något som den inte gjort. Vi har inte en aning om hur det gått till mer än vad folk säger här i andra hand. Det behöver inte vara regelvidrigt i den bemärkelsen att det var grovt liksom väldigt smärtsamt för ponnyn, det vet vi inte ett dugg om utan det är bara spekulationer. Det kan vara allt från att lägga bommen snett till att faktiskt barrera så som de flesta tror att det går till.

Men fortfarande så anser jag inte att barnet skulle straffats på det sättet, ja den som gjorde det självklart men inte ett så ungt barn som inte ens måste kunna TR för att få lov att tävla. Stäng av den som är skyldig annars blir det väldigt godtyckligt i framtiden!

Men varför då ha regler? Att dessutom säga att en ponnyryttare inte kan TR räcker inte. Jag har vetat från den dag jag började rida vid 6 års ålder att man inte gör illa hästen. Om ryttaren inte vet att barrering skadar hästen är det något väldigt fel på kulturen kring ryttaren och dess tränare vilket gör reglerna ännu viktigare (och att de faktiskt efterlevs).

Någon måste skydda ponnyerna/hästarna. Det är aldrig ok att kompromissa med deras väl och ve.
 
Utöver det som athena_arabians skriver så skulle det ge oerhört märkliga signaler till de övriga tävlande - också barn! - om de vuxna runtomkring fick utsätta en ponny för regelvidrigt beteende i syfte att få den att prestera bättre men man ändå fick behålla sin placering! Snacka om dubbla signaler och dessutom en loska i ansiktet till de ekipage som vill nå toppen med schyssta metoder.
 
Utöver det som athena_arabians skriver så skulle det ge oerhört märkliga signaler till de övriga tävlande - också barn! - om de vuxna runtomkring fick utsätta en ponny för regelvidrigt beteende i syfte att få den att prestera bättre men man ändå fick behålla sin placering! Snacka om dubbla signaler och dessutom en loska i ansiktet till de ekipage som vill nå toppen med schyssta metoder.

Håller med du.

Verkligen jättemärkligt om man skulle säga en sak och sen i princip göra tvärtom.

Men det blir logiskt att den andra ponnyn fick starta och behålla medalj eftersom man inte anser ryttaren som skyldig och de lär ju ha haft ögonen på sig efter första framridningen?
 
Barnet i fråga är ju 12-13 år. Definitivt gammal nog att skilja rätt från fel.

Vet inte hur mycket du kan om barn men eftersom ett barn inte ens är moget att klara sig i trafik när det är 12år så tror jag inte ett dugg på att så unga barn kan skilja på vad som är rätt eller fel

Barn är alltid i klorna på VH eller som i detta fallet tränare ( om det nu var det)
 
Men varför då ha regler? Att dessutom säga att en ponnyryttare inte kan TR räcker inte. Jag har vetat från den dag jag började rida vid 6 års ålder att man inte gör illa hästen. Om ryttaren inte vet att barrering skadar hästen är det något väldigt fel på kulturen kring ryttaren och dess tränare vilket gör reglerna ännu viktigare (och att de faktiskt efterlevs).

Någon måste skydda ponnyerna/hästarna. Det är aldrig ok att kompromissa med deras väl och ve.

Du har ingen aning om vilken typ av barrerna det gäller! Det kan vara så simpelt att man lagt en sensommar för att korrigera hästen rakt, fullt godkänt på träningar men dock inte på tävling

Grattis till dig som hade sådan närvaro redan som 6 åring, det hör trots allt till ovanligheterna
 
Utöver det som athena_arabians skriver så skulle det ge oerhört märkliga signaler till de övriga tävlande - också barn! - om de vuxna runtomkring fick utsätta en ponny för regelvidrigt beteende i syfte att få den att prestera bättre men man ändå fick behålla sin placering! Snacka om dubbla signaler och dessutom en loska i ansiktet till de ekipage som vill nå toppen med schyssta metoder.

Straffet skall ju den som utövar det ha, eller du anser också att en ryttare skall bli utesluten pga någon denna inte känner skriker tidsangivelser i terrängen tex som det var förut.

Straffet skall tränaren ha och det kännbart efter vad som gjort

Personligen anser jag inte att någon av oss här kan döma innan någon vet vad som faktiskt hände
 
Håller med du.

Verkligen jättemärkligt om man skulle säga en sak och sen i princip göra tvärtom.

Men det blir logiskt att den andra ponnyn fick starta och behålla medalj eftersom man inte anser ryttaren som skyldig och de lär ju ha haft ögonen på sig efter första framridningen?

Du skriver det själ, de anser inte ryttaren skyldig men ändå straffar man denne..
 
Vet inte hur mycket du kan om barn men eftersom ett barn inte ens är moget att klara sig i trafik när det är 12år så tror jag inte ett dugg på att så unga barn kan skilja på vad som är rätt eller fel

Barn är alltid i klorna på VH eller som i detta fallet tränare ( om det nu var det)
Jag har inte egna barn, men umgås mycket med barn i de åldrarna som rider.
Visst har du rätt i att de är i klorna på vh eller tränare, men jag tror faktiskt att de förstår varför det blir konsekvenser av det som skett.
 
Du har ingen aning om vilken typ av barrerna det gäller! Det kan vara så simpelt att man lagt en sensommar för att korrigera hästen rakt, fullt godkänt på träningar men dock inte på tävling

Grattis till dig som hade sådan närvaro redan som 6 åring, det hör trots allt till ovanligheterna

Närvaro?! Menar du på fullaste allvar att du släpper en 6-åring i närheten av djur och inte förklarat att man får inte göra illa djuren?!

Men skit samma, det är ju bara djur. Det gör ju inget om man inte följer reglerna eller om djuret blir skadat, så länge barnen får som de vill så de inte blir traumatiserade av motgångar :meh:

Regler är till för att följas, man kan inte välja vilka som är acceptabla eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 560
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp