Ryttare avstängd från klass

Jag tycker inte att det är barnet som är förnedrat. Jag tycker nog att de flesta är överens om att barnet inte är den stora boven i det här. Ja, hon blev av med en medalj som konsekvens, men hur skulle det ha hanterats tycker du?

Är ni helt sanna? Ett barn står uppställt inför prisutdelning, och mitt under den meddelas beslutet. Tänk er in i barnets kläder. Den offentliga förnedringen över någonting som någon annan har gjort. Man kunde ha skött det bra mycket snyggare, t ex bett alla pristagare rida ut en stund och när barnet slapp stå inför publik tagit det hela.
 
Ja, det är rätt hörrni. Barnet är naturligtvis medskyldigt och borde ha protesterat å det högljuddaste om det var medvetet om vad som skedde, för det gör ju naturligtvis alla barn gentemot sina föräldrar/vårdnadshavare.
Låt barnet stå där med den offentliga förnedringen och ta på sig skulden över att det inte var rakryggat nog att stå emot.

Vad ÄR det för FEL på er?!

Det är svrf det är fel på som håller käften och låter barnet just hamna i skottlinjen.

Barnet bär litet ansvar. Just för det är svårt för barn att gå emot vuxna.
Men det finns inget sätt som är förenligt med god sport, djurskydd osv att låta ponnyn få medalj. Den skulle aldrig fått starta.

Så ja barnet hamnar i kläm. Men tack var SvRF tigande och dåliga hantering har barnet hamnat betydligt mer i kläm, och få just ta förnedringen etc.

Men jag undrar igen vad skulle alt vara? Se mellan fingrarna? Låta ponnyn få behålla medaljen? Låta en annan ponny där samma sak hänt starta nästa gång det händer?

Det finns bara förlorare i det här. Och felet är de vuxnas. Men ska de hållas om ryggen men djurskydd och TR upprätthållas - ja då står barnen där.

SvRF har möjligheten att minska det som drabbar barnen. Varför de inte gör det vet bara de :/
 
Absolut kunde det göras bättre om det var så det har gått till.
Jag har uppfattat det som att både du och andra i tråden har haft invändningar mot att hon blev avstängt överhuvudtaget.
@Trix
 
Det är svrf det är fel på som håller käften och låter barnet just hamna i skottlinjen.

Barnet bär litet ansvar. Just för det är svårt för barn att gå emot vuxna.
Men det finns inget sätt som är förenligt med god sport, djurskydd osv att låta ponnyn få medalj. Den skulle aldrig fått starta.

Så ja barnet hamnar i kläm. Men tack var SvRF tigande och dåliga hantering har barnet hamnat betydligt mer i kläm, och få just ta förnedringen etc.

Men jag undrar igen vad skulle alt vara? Se mellan fingrarna? Låta ponnyn få behålla medaljen? Låta en annan ponny där samma sak hänt starta nästa gång det händer?

Det finns bara förlorare i det här. Och felet är de vuxnas. Men ska de hållas om ryggen men djurskydd och TR upprätthållas - ja då står barnen där.

SvRF har möjligheten att minska det som drabbar barnen. Varför de inte gör det vet bara de :/
Se nmitt svar ovan
 
Det är svrf det är fel på som håller käften och låter barnet just hamna i skottlinjen.

Barnet bär litet ansvar. Just för det är svårt för barn att gå emot vuxna.
Men det finns inget sätt som är förenligt med god sport, djurskydd osv att låta ponnyn få medalj. Den skulle aldrig fått starta.

Så ja barnet hamnar i kläm. Men tack var SvRF tigande och dåliga hantering har barnet hamnat betydligt mer i kläm, och få just ta förnedringen etc.

Men jag undrar igen vad skulle alt vara? Se mellan fingrarna? Låta ponnyn få behålla medaljen? Låta en annan ponny där samma sak hänt starta nästa gång det händer?

Det finns bara förlorare i det här. Och felet är de vuxnas. Men ska de hållas om ryggen men djurskydd och TR upprätthållas - ja då står barnen där.

SvRF har möjligheten att minska det som drabbar barnen. Varför de inte gör det vet bara de :/
Nu fick du på pränt det jag har velat säga.
 
Är ni helt sanna? Ett barn står uppställt inför prisutdelning, och mitt under den meddelas beslutet. Tänk er in i barnets kläder. Den offentliga förnedringen över någonting som någon annan har gjort. Man kunde ha skött det bra mycket snyggare, t ex bett alla pristagare rida ut en stund och när barnet slapp stå inför publik tagit det hela.

Fast var det så det gick till? Det framgår nämligen inte av artikeln. Utan "i samband med" - vilket kan vara i samband med de skulle få täcken, ropas in osv.

Så stod barnet inför publik och redo ta emot sin medalj och DÅ meddelas att hen är avstängd och hen fick gå/rida ut?
 
Absolut kunde det göras bättre om det var så det har gått till.
Jag har uppfattat det som att både du och andra i tråden har haft invändningar mot att hon blev avstängt överhuvudtaget.
@Trix
Nej, regler är regler och man får inte bete sig hur som helst, men att en ponny behandlats illa betyder inte att man därför automatiskt får behandla ett barn illa!
 
Får man vara så fräck och fråga vad denna pappa ska ha gjort?

Det är nog inte pappan som har gjort något, han är kändis i annan sport och därför på tapeten.

Ekipaget är avstängt pga brott mot hur man uppför sig mot djur och folk på tävling och de reglerna gäller även teamet runt häst och ryttare.
 
"Mitt under prisutdelningen på ponny-SM meddelades att en ryttare blivit avstängd från finalklassen i kategori B."
 
Ingressen säger "mitt under".

Fast var det så det gick till? Det framgår nämligen inte av artikeln. Utan "i samband med" - vilket kan vara i samband med de skulle få täcken, ropas in osv.

Så stod barnet inför publik och redo ta emot sin medalj och DÅ meddelas att hen är avstängd och hen fick gå/rida ut?
 
Sen kan man ju undra när man läser kommentarerna på sajten Ridsport, så här skriver en kvinna:
"Då min dotter är vän med den drabbade ryttaren och vi fått reda på vad som hänt från ryttaren själv, vill jag bara säga att helt fel beslut har gjorts! Ingen förälder är inblandad. Tränaren har gett hästen en "lyckospark" lätt på hoven och sagt lyft på tassarna. Detta är en grej de har gjort som en turgrej under lång tid."
 
Konstigt att hon fick starta den andra ponnyn.
Saxat ur TR:
Mom 355 Avstängning
Avstängning innebär att ryttaren inte får fortsätta tävla i pågående klass eller delta i
fler klasser under samma meeting.
1.
Utöver de fall som nämns i TR I ska följande fall medföra avstängning
efter beslut av överdomaren:
a)
Ryttare vars häst barrerats ska avstängas från deltagande i meetinget, likaså
hans häst(ar). Efter beslut av Ridsportförbundet kan strängare straff utmätas.
Tidigare under meetinget erövrade priser och premier ska återlämnas då någon
straffas för barrering
 
Vi är nog överens om att själva tillvägagångssättet har varit fel, men jag undrar vilken påföljd du tycker man skulle tagit till?
Jag har ALDRIG sagt att jag är emot påföljden, jag är emot behandlingen av BARNET!

Jisses, hur är det med läsförståelsen?
 
"Mitt under prisutdelningen på ponny-SM meddelades att en ryttare blivit avstängd från finalklassen i kategori B."

Ja men det framgår fortfarande inte om de stod där etc. Mitt under prisutdelning kan ju lika gärna vara när de kallas in, och då talar speakern om att NN är avstängd, så istället får XX osv. Vad tidningar skriver är inte alltid riktigt bokstavligt sant.

Därför jag undrade om någon vet om det var så att hen stod där för att ta emot sin medalj, och då får veta att? Och att inte alla fick gå ut så länge och så vidare.

För om det var så, bokstavligt mitt i medaljutdelning, och att man inte avbröt och tog ut alla en stund osv, då håller jag med om att det är väldigt, väldigt dåligt skött.

Men det har inte framkommit om det var så? (Och jag har inte sett prisutdelningen).
 
Sen kan man ju undra när man läser kommentarerna på sajten Ridsport, så här skriver en kvinna:
"Då min dotter är vän med den drabbade ryttaren och vi fått reda på vad som hänt från ryttaren själv, vill jag bara säga att helt fel beslut har gjorts! Ingen förälder är inblandad. Tränaren har gett hästen en "lyckospark" lätt på hoven och sagt lyft på tassarna. Detta är en grej de har gjort som en turgrej under lång tid."

Spekulationer ska väl helst undvikas, men helt klart är ju att de som sett det som hände har en helt annan bild. Och att det från arrangörshåll tagits det "starka" beslutet att faktiskt stänga av ett barn som nyss ridit till sig en SM-medalj. Det beslutet tas nog inte lättvindigt.
 
Konstigt att hon fick starta den andra ponnyn.
Saxat ur TR:
Mom 355 Avstängning
Avstängning innebär att ryttaren inte får fortsätta tävla i pågående klass eller delta i
fler klasser under samma meeting.
1.
Utöver de fall som nämns i TR I ska följande fall medföra avstängning
efter beslut av överdomaren:
a)
Ryttare vars häst barrerats ska avstängas från deltagande i meetinget, likaså
hans häst(ar). Efter beslut av Ridsportförbundet kan strängare straff utmätas.
Tidigare under meetinget erövrade priser och premier ska återlämnas då någon
straffas för barrering

Den kanske startades innan avstän
Spekulationer ska väl helst undvikas, men helt klart är ju att de som sett det som hände har en helt annan bild. Och att det från arrangörshåll tagits det "starka" beslutet att faktiskt stänga av ett barn som nyss ridit till sig en SM-medalj. Det beslutet tas nog inte lättvindigt.

Och tänk så bra om SvRF kunde bringa lite klarhet i vad som framkommit osv.

Det är verkligen dumt att inte lämna ut så mycket information som möjligt på en gång. För allas skull.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 542
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp