Så himla besviken!

-westerngirl-

Trådstartare
Jag trodde faktiskt i mitt stilla sinne att sjukvårdspersonal ska finnas där för båda förädlarna men så är tydligen inte fallet.
Jag väntar barn nr två med en ny man och vi var på det så kallade hälsosamtalet igår, han har inga barn sedan tidigare och det är såklart jätte stort och spännande för honom vilket man ju naturligtvis kan förstå.
Men hon tittade inte ens på honom allt kretsade om att jämföra mina tidigare graviditeter (vilket med kan vara lite känsligt då detta faktiskt är vårt barn och ett nytt barn), och hon påpekade flera gånger att :Ja, men du vet ju vad som ska hända och det här har du ju gjort tidigare så det blir väl inga problem. Kan tillägga att det var 5år sedan och det har hänt ganska mycket nytt sedan dess...
Ja, jag har gjort det tidigare men INTE min sambo, och han vill veta hur det går till och vad som ska hända. Han är kanske tyvärr inte den som tar så mycket plats i dessa sammanhang och jag kände att han blev lite besviken. För som sagt detta är ju vår tid och inte bara min..
äsch det blev så konstigt bara när man ser fram emot något tillsammans och så blev det verkligen så fel...
Jag kan inte svara på alla frågor som han har, och han kanske inte vill ta allt med bara mig heller utan det kan vara skönt att ha en barnmorska som man har förtroende för och som man kan prata med.
Är det bara gravidhormoner som spökar eller hur hade ni känt?
hoppas det går bättre på inskrivningen..
 
Här får inte ens pappan närvara vid hälsosamtal,dom frågar bla hur relationen är,typ om det förekommer misshandel och sånt,psykisk som fysisk.
 
Menar du att din sambo ställde alla sina frågor och barnmorskan vägrade svara? Det var ju väldigt märkligt isf.

Men annars syftar ju hälsosamtalet just till att fånga upp den gravida kvinnans hälsa. Att informera om rökning, alkohol, droger (sorgligt att det behövs!) och kost. På vissa stället vill man som sagt att kvinnan kommer själv för att ta upp våld inom relationer osv. Detta har man så tidigt som möjligt, ofta flera veckor innan inskrivning just för att så tidigt som möjligt kunna fånga upp "dåliga vanor".

Men om sambon faktiskt ställt frågor och blivit ignorerad är det ju såklart inte bra! Och om det fortsätter på inskrivningen ska man kanske fundera på att byta barnmorska om man inte trivs.
 
Vad tråkigt att få ett sånt bemötande. :( Vår barnmorska är väldigt intresserad av vad min make tycker och tänker också, hon verkar sådär rent allmänt intresserad av människor vare sig de kan bära barn eller inte.

Jag hade bytt barnmorska om jag var du!
 
Menar du att din sambo ställde alla sina frågor och barnmorskan vägrade svara? Det var ju väldigt märkligt isf.

Men annars syftar ju hälsosamtalet just till att fånga upp den gravida kvinnans hälsa. Att informera om rökning, alkohol, droger (sorgligt att det behövs!) och kost. På vissa stället vill man som sagt att kvinnan kommer själv för att ta upp våld inom relationer osv. Detta har man så tidigt som möjligt, ofta flera veckor innan inskrivning just för att så tidigt som möjligt kunna fånga upp "dåliga vanor".

Men om sambon faktiskt ställt frågor och blivit ignorerad är det ju såklart inte bra! Och om det fortsätter på inskrivningen ska man kanske fundera på att byta barnmorska om man inte trivs.

Vår barnmorska ställde massor med frågor till maken också, han står ju ändå för halva arvsmassan. Hör det till undantagen, menar du?
 
Vår barnmorska ställde massor med frågor till maken också, han står ju ändå för halva arvsmassan. Hör det till undantagen, menar du?

Fast han står ju inte för halva din arvsmassa? Mitt hälsosamtal handlade enbart om jag hade några sjukdomar som kunde påverka graviditeten och hur jag borde leva under graviditeten. Och det är också så jag har hört andra berätta om sina hälsosamtal. Det var inte bebisens risk att få eventuella genetiska sjukdomar som diskuterades, varken från mig eller från min make.

Däremot på inskrivningen var det annat :) Fast vad jag minns pratade vi inte om just någon risk att få genetiska sjukdomar från någon av oss då heller...
 
Fast han står ju inte för halva din arvsmassa? Mitt hälsosamtal handlade enbart om jag hade några sjukdomar som kunde påverka graviditeten och hur jag borde leva under graviditeten. Och det är också så jag har hört andra berätta om sina hälsosamtal. Det var inte bebisens risk att få eventuella genetiska sjukdomar som diskuterades, varken från mig eller från min make.

Däremot på inskrivningen var det annat :) Fast vad jag minns pratade vi inte om just någon risk att få genetiska sjukdomar från någon av oss då heller...

Som jag minns det så pratade vi om våra respektive släkts sjukdomar redan på första träffen (och så det där om mina levnadsvanor, alkohol etc). Kanske därför vårt inskrivningsbesök var så kort? :D
 
Jag trodde faktiskt i mitt stilla sinne att sjukvårdspersonal ska finnas där för båda förädlarna men så är tydligen inte fallet.
Jag väntar barn nr två med en ny man och vi var på det så kallade hälsosamtalet igår, han har inga barn sedan tidigare och det är såklart jätte stort och spännande för honom vilket man ju naturligtvis kan förstå.
Men hon tittade inte ens på honom allt kretsade om att jämföra mina tidigare graviditeter (vilket med kan vara lite känsligt då detta faktiskt är vårt barn och ett nytt barn), och hon påpekade flera gånger att :Ja, men du vet ju vad som ska hända och det här har du ju gjort tidigare så det blir väl inga problem. Kan tillägga att det var 5år sedan och det har hänt ganska mycket nytt sedan dess...
Ja, jag har gjort det tidigare men INTE min sambo, och han vill veta hur det går till och vad som ska hända. Han är kanske tyvärr inte den som tar så mycket plats i dessa sammanhang och jag kände att han blev lite besviken. För som sagt detta är ju vår tid och inte bara min..
äsch det blev så konstigt bara när man ser fram emot något tillsammans och så blev det verkligen så fel...
Jag kan inte svara på alla frågor som han har, och han kanske inte vill ta allt med bara mig heller utan det kan vara skönt att ha en barnmorska som man har förtroende för och som man kan prata med.
Är det bara gravidhormoner som spökar eller hur hade ni känt?
hoppas det går bättre på inskrivningen..


Men ställde han frågor och inte fick svar?
talade du/ni om att Du har gjort det tidigare men inte han?
 
Nej, han ställde inte direkt några frågor, men jag kan tycka att man kan försöka få med pappan i samtalet så han får känna sig delaktig i allt annars finns det ju ingen anledning för honom att följa med.
Ja hon visste att det var hans första barn och mitt andra och just därför kan jag tycka att det är ännu viktigare att faktiskt prata med pappan som barnmorska, om inget annat så man inte får någon utanförkänsla..
men det jag hängde upp mig på mest var just jämförelsen mellan graviditeterna samt att hon antog att bara för att man har barn sedan tidigare så ska man veta allt

men som det ser ut här så håller vi tummarna för att det blir bättre på inskrivningen då han kanske får vara mer delaktig :)
 
Vad tråkigt att få ett sånt bemötande. :( Vår barnmorska är väldigt intresserad av vad min make tycker och tänker också, hon verkar sådär rent allmänt intresserad av människor vare sig de kan bära barn eller inte.

Jag hade bytt barnmorska om jag var du!

oj missade länken..
:)
det är så man vill att det ska vara, och den förhoppningen man hade..
 
Förstår att ni blev besvikna men det första hälsosamtalet handlar om dig, din graviditet, sjukdomar och kostvanor typ inte om din sambo och hans fadersroll.
Där jag gick fick inte pappan va med på första samtalet just för att det inte handlar om honom och för att man ska våga prata om misshandel och sånt :(
 
Alltså det här med att pappan inte får vara med, är det i vissa landsting det är så? Aldrig hört talas om det!
 
Min man var med på alla samtal, men på hälsosamtalet fick han gå ut en sväng. Just för att de skulle kunna ställa frågan om misshandel. Men annars var han med. Samtalen om just föräldraroll och sådant kom dock inte förrän i slutet av graviditeten ändå. I början handlar det ju mest om att tja, vänta. Vänta på vecka 12, vänta på rul, vänta på att det ska hända något överhuvudtaget. Vill man tala föräldraroller då så får man ta upp det själv.

Fast trivs man inte med BM ska man så klart byta.
 
Jag kanske missförstått något - men vad är det du tycker barnmorskan skulle sagt/gjort för att få med din sambo i samtalen?

Även om han är pappa, så är det DU som gravid, DU som kommer förändras ect. Det är ju även DU som kommer bli kallad till kontroller för att DIN mage ska mätas, och DINA blodvärde ska tas. Pappan är ju självklart välkommen att följa med, men det är ju absolut inget måste.

Och vad som händer senare i graviditeten - tja, förutom kontrollerna, så växer din mage - mycket mer än så är där väl inte att säga? Det finns jättebra appar/info på nätet om man vill följa barnets tillväxt. Alt så får man fråga sin bm, jag har aldrig varit med om att de sitter och redogör för detta. (Det är ju trots allt kontroller man är på - inte infomöten).
Ev krämpor man kan få finns väl ingen direkt anledning att ta upp förrän de väl dyker upp. Dumt att den gravida ska gå och vänta på något som (förhoppningsvis) aldrig märks...

Föräldragrupperna är ju mer infomöten - där det pratas både om kvinnan och mannens roll i föräldraskapet. Frågan om dessa brukar tas upp senare i graviditeten, alt har de någon anslagstavla (eller liknande) där man kan anmäla sig.


Edit:
Ang att jämföra med din tidigare graviditet kan jag inte se som något konstigt. Det ger ju dock att liten inblick i hur du mådde/allt gick förra gången och chansen/risken finns ju att det blir ganska likt denna gången.
Det bör ju knappast vara en överraskning för din sambo att du varit gravid innan, och är det känsligt för honom att prata om detta så tycker jag nog mer att det är han som har ett problem som han får lösa, snarare än att det är sjukvården/bm som gjorde fel. :)
 
Tråkigt att du känner så. Här vill de inte att pappan alls är med på första samtalet, däremot är han välkommen och lite involverad i inskrivningen där de bland annat frågar om hans och hans familjs eventuella sjukdomshistoria (typ hjärtfel och sånt). Detta, som andra skriver, för att de vill kunna fråga om misshandel och liknande. Troligen kommer dessa frågor vid ett senare besök.

Det är ju så att det är du som är huvudpersonen i det där men är du inte bekväm med barnmorskan så byt.
 
Jag är kluven. Jag tycker att vårdpersonalen symboliskt borde rikta sig till bägge föräldrarna när de diskuterar graviditeten, bara för att markera att det kommande barnet är bådas angelägenhet. Men det är ändå inte helt konstigt att man vid ett hälso/vårdbesök riktar sig till den vården gäller. Risken är att det skulle kännas creepy om barnmorskan vände sig till bägge när hen informerar tex om vad man får äta, som om partnern skulle ha i uppgift att övervaka vad den gravida sätter i sig. Och att man inte drar den långa versionen för en omföderska är också ganska rimligt, varför lägga tid på det? Då får pappan fråga, läsa en bok eller googla, där får väl pappan visa lite självständig handlingskraft i så fall.
 
@mino är inne på ett intressant spår tycker jag och spånar vidare på det..
Om jag tex söker vård för ont i halsen och min mamma följer med så kommer ju läkaren med största sannolikhet inte fråga hur mammas rygg mår. Lite långdraget kanske men hoppas poängen går fram :)
Nu är ju inte graviditet en sjukdom och man är två om det men tekniskt sett så är det ju bara en som är gravid även om partnern fakto gjort det möjligt ;)
 
Min BM pratade inte något nämnvärt med min sambo på hälsosamtalet heller. Hon frågade honom vad jag hade för telefonnummer när jag fyllde i mina alkoholvanor, men inte mer än så. Vid inskrivningen däremot var han betydligt mer delaktig och BM riktade frågor till honom också.

I de landsting där partnern inte är välkommen på hälsosamtalet, säger de det redan på telefonen då?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
36 811
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 773
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp