Bukefalos 28 år!

Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Ja, jag har funderat på baldurn oxå.. Hon Karin var ju här nere i veckan, men då hade jag ju ingen häst, annars hade jag åkt dit bums.. hade tänkt åka dit ändå, bara för att titta o lära mig lite o se på sadlarna, men det blev inte så tyvärr.
Har ju Ch*rli*s Häst o Hund här nere, kan ju vara värt att åka dit o prova ut nåt, fast det har ju inga islandssadlar som sagt.. Men å andra sidan är ju hästen 3 gångare, så det kanske kvittar, men jag gillar ju islandssadlarna..
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Hur bred är kanalen på din Equipe? Och blir den smalare när du sitter i sadeln?
Jag tyckte att kanalen på den jag provred var väl smal om jag jämför med andra sadlar jag har haft. Tyvärr så kom jag mig aldrig för att mäta den... :(
Nu verkade inte hästen ha problem med det, men jag vill inte få problem senare. När jag tittade på avtrycken efter provridningen så såg man att sadeln inte hade legat mot tornutskotten, men jag är lite nojjig på sånt här :angel:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Baldur kan nog vara värt att prova på din häst :) Har hört en hel del gott om den, även priset är ju schysst.
Sen spelar det ju inte så stor roll hur många gångarter hästen har. Om du trivs bättre i en flatare sadel, så är det ju en sån du ska ha. Det finns även en del dressyrsadlar som inte låser ryttaren så mycket i en position. Jag tycker heller inte om att "sitta fast", åtminstone inte i fel position som fallet har varit med tidigare sadlar :eek: Leta efter en som inte är så djup :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Baldur kan nog vara värt att prova på din häst :) Har hört en hel del gott om den, även priset är ju schysst.
Sen spelar det ju inte så stor roll hur många gångarter hästen har. Om du trivs bättre i en flatare sadel, så är det ju en sån du ska ha. Det finns även en del dressyrsadlar som inte låser ryttaren så mycket i en position. Jag tycker heller inte om att "sitta fast", åtminstone inte i fel position som fallet har varit med tidigare sadlar :eek: Leta efter en som inte är så djup :)

Jag har prövat baldur sadeln åt Gáski. Den låg bra på honom. Men jag tyckte den var hård att rida i. Så jag valde att ta kentaur kári istället.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Globus Glói som sitter bra på hästen och jag själv sitter som guten i den.
Kan inte tänka mig en bättre sadel för oss!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Nu har ajg köpt en bomlös piffi sadel.
Den är superskön att rida i skall bygga om den lite justera fram mer knästöd tänkte jag.
Annars riktigt bra och JOrunn fick superstora steg nu när inget ligger mot bogarna=)

Denna sadel skall hon få ha nu och muskla sig i så hon är i kondis när vi åker till agersta och provar sadel!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Den är bred (tycker jag), min häst är V Ä L D I G T bred över rygg/bog om man mäter (syns inte om man inte kollar noga). Vet faktiskt inte hur den blir när jag sitter (inte tänkt på det) :o

Kan känna imorgon när jag rider! :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Det får du hemskt gärna göra :laugh: Min häst är också bred (även under allt fläsk :angel:) men det fattas fortfarande muskler över ryggen.
Vilken bomvidd har du på din sadel? Sa utprovaren något om den kommer vidga sig eller inte? Ull sätter sig ju lite efterhand, vet inte hur latex beter sig...

Lånade en M&N dressyrsadel idag, som faktiskt var helt ok :) Den var inte så djup, men jag hade gärna sett lite mera knästöd på den...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag rider mina islandshästar i Hubertus Dressyr sadlar.
Bra kvalitetssadel till bra peng - beganad. Passar det flesta-både halvbloden och islandshästarna.
;)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag rider mina islandshästar i Hubertus Dressyr sadlar.
Bra kvalitetssadel till bra peng - beganad. Passar det flesta-både halvbloden och islandshästarna.
;)

Ja dom är helt ok :) Har provat en Hubertus flexline (tror jag den hette) när min förra häst stod hos tränare. Brukar gå att få tag på beg. till bra pris. Fast den jag testade var snudd på för lång, kommer dock inte ihåg vilken sitsstorlek det var :crazy: Kan ha varit 17,5" eller tom 18" och då är det ju inte konstigt att den var lång...
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Garri sadel, framtagen av Johann Skulason. Den är helt underbar, ganska flat men ger ändå ett otroligt stöd. Verkar även passa de flesta hästar, både lång som kort! Har också haft svårt att hitta något om den på internet, har den ens kommit ut på svenska marknaden? Det är ingen Top Reiter sadel iallafall, så det är ingen idé att ni söker på det, utan johann har utvecklat den tillsammans med anna o friffi.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Garri sadel, framtagen av Johann Skulason. Den är helt underbar, ganska flat men ger ändå ett otroligt stöd. Verkar även passa de flesta hästar, både lång som kort! Har också haft svårt att hitta något om den på internet, har den ens kommit ut på svenska marknaden? Det är ingen Top Reiter sadel iallafall, så det är ingen idé att ni söker på det, utan johann har utvecklat den tillsammans med anna o friffi.


Låter ju som en trevlig sadel, men har du ingen dansk/isländsk/whatever sida där man ens kan se en bild på sadeln då?

Hur kan du ha en om den inte finns på marknaden?:confused:

Det var ju ngn som skrev att det var en topreitersadel så därför sökte iaf jag på det, och hittade inget.

Vad kostar den? Vars har du köpt den? Kan du inte lägga upp bilder?
Passar den raka eller svängda ryggar?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har prövat baldur sadeln åt Gáski. Den låg bra på honom. Men jag tyckte den var hård att rida i. Så jag valde att ta kentaur kári istället.

Så det är ungefär lika de sadlarna? Så om jag testar en kari o det inte funkar, så behöver jag inte testa en Baldur oxå? Typ..?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Snälla Niela, kan inte du lägga ut en bild på hur den sadeln ser ut på Jorunn, eller iaf maila mig en ;) Hur lång anläggningsyta har hon??

Mitt sadelletande slutade tillslut med att jag köpte en begagnad torsion (efter att ha provat både baldur, kentaur, globus och lettir, vad finns kvar???), bara för att ha något! Det blir en bra extrasadel i framtiden, den funkar ju men ser så hemskt stor och klumpig ut, suck...
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Det skulle jag gärna oxå vilja veta... ;) Har tolkat det som att baldur ska passa en lite svängd och lite överbyggd rygg, samma med kentaur och lettir? Men alla dessa 3 sadlar har lämnat avtryck hos min häst bara fram och bak och inte i mitten... Det ska alltså betyda att de är för raka, främst den kentaur jag provade kändes som den låg lite i bakvikt redan innan ridturen (kan iofs bero på att den var rätt begagnad ;)), men de andra kändes bra och låg an hela vägen! Och min häst är verkligen inte svankig, snarare åt det rakare hållet... Någon som har en teori om varför det blev så???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel till islandshäst?

Det skulle jag gärna oxå vilja veta... ;) Har tolkat det som att baldur ska passa en lite svängd och lite överbyggd rygg, samma med kentaur och lettir? Men alla dessa 3 sadlar har lämnat avtryck hos min häst bara fram och bak och inte i mitten... Det ska alltså betyda att de är för raka, främst den kentaur jag provade kändes som den låg lite i bakvikt redan innan ridturen (kan iofs bero på att den var rätt begagnad ;)), men de andra kändes bra och låg an hela vägen! Och min häst är verkligen inte svankig, snarare åt det rakare hållet... Någon som har en teori om varför det blev så???

Hur var lettirn? hade du en med rakbom eller svängd & vilken årsmodell pröva du? Ang. kentauren var den försmal bomvidd när den låg i bakåtvikt? för kentauren är inte rak.

Och att sadlarna bara lämnat avtryck fram är det nog att de är för svängda. Örn kunde inte ha kentauren för den var för svängd. Bakvalvet låg som i luften om du förstår vad jag menar, och gav därmed bara ett tryckfram.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till islandshäst?

Nej, alla 3 sadlar lämnade avtryck både fram och bak, men inte mitten ;)

Kentaur, antagligen kan den ha varit uttöjd eller något... för det kändes nästan som man tippade över framåt, även fast den tryckte lite bak...

Lettir var med svängd bom, tror det måste varit en 06 (iaf den designen...)

Men har lettir, kentaur och baldur likvärdig passform, eller vilken typ av hästar passar dessa sadlar?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

vad jag har förstått passar Bladur hästar med kort rygg och stora bogblad ligger också bra på hästan med lite överbyggnda. Men de har vist tagit eller ska ta farm en med rak bom också.

Kenatur (kári) passar bra på kortryggade ovh överbyggda hästar

Lettir har en med rakbom 07ans modell passar bra på min Örn. Han är kort i ryggen och rakryggad.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Här är sadeln helt oki för de billiga priset tycker jag..men det finna inget knästöd överhuvudtaget och det är mkt ovant eftersom jag haft rätt stora på förra sadeln!

Tänkte bygga om denna och fixa till stora knästöd på den=)

Padden under är för lång jorunn kan ju bada i den=) ska köpa en gelepad ist som är mkt mindre!

Nästa vecka skall vi åka till sadelprovaren =) höll tummar=)

25196700.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 512
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 967
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 225
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp