Bukefalos 28 år!

Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

*Knapp*
Jag rider i en dressyrsadel, ganska djup och med ordentlig stoppning för knäna. Jag tycker den är jätteskön och trivs själv bra i den eftersom jag är van att rida i dressyrsadlar.
Dock har Snudda blivit lite tunn över ryggen två vintrar i rad nu :crazy: Jag är nästan säker på att det har med foder och göra, eftersom hon har blivit fin över ryggen igen på sommaren.
Första gången hon tappade muskler var när vi precis hade fått henne, och visste inte riktigt hur mkt foder hon behövde. Ulla som hade haft henne innan hade inte behövt ge henne mycket kraftfoder, utan mest hö, men hon red henne bara ungefär 2-3 gånger i veckan eftersom hon då hade tre hästar till att motionera, och då fortsatte vi med hennes foderstat, vilket inte var så smart eftersom hon gick ungefär 5-6 dagar i veckan (och då ganska intensivt) + tävlingar med mig.
Den andra gången hon tappade var hon fin över ryggen innan, men lite tjock om magen, så tränaren tyckte att jag skulle dra ner lite på höet, och dessutom bytte vi helt från müsli till lusern. Resultatet blev detsamma... Men nu tycker jag att hon är helt okej över ryggen, men hon skulle gärna kunna få ha lite mer muskler.
Så jag tror inte att det beror på sadeln, i så fall skulle hon ju ha varit tunn hela tiden jag har haft henne, och det har hon ju inte...

Men vad tror ni? Har det berott på foder (vilket jag tror eftersom det har hänt i samband med att hon har fått för lite/fel sorts foder) eller kan det vara sadeln som ligger dåligt på henne?
Den sitter still och bra, och hon har aldrig haft ont av den. Jag kan uppdatera med bilder på hennes rygg + sadeln när den ligger på henne.

/Anna
 
Sv: Sadel till islandshäst?

*KL*

Snälla hoppas att någon vill vara snäll att hjälpa mig... har nästan nästan bestämt mig för att köpa en torsion island light, dels för att jag inte hittat någon bomsadel som legat bra och varit tillräckligt kort och dels för att hästen inte är fullt musklad så svårt att veta vilken sadel som kommer passa sen... Men, det är ju inte direkt billigt så om det är någon som har en kommentar om varför jag INTE borde köpa denna sadel så mottages dessa erfarenheter tacksamt!


Vad är det för skillnad på Torsion Island och Torsion Island Light?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag rider allt som oftast i en Gortz Liberty. Den är toppen!!! Tyvärr har vi samlat på oss en del sadlar av varierande kvalité genom åren så den jag rider i om jag rider med ex pappa är en Sleipnir. Den är lååång, men ligger ok på vårt sto med lång rygg. Sedan har vi en sprillan Skagafjördur som är på tok för smal och en Torsion Island som jag tror är rätt bra på rätt häst. På stoet som den är köpt till hamnar den dock på manken.

Jag har nu precis köpt en ny häst och det kommer att kräva ytterligare en sadel. Jag är mycket intresserad av Wintec Cair Island. Luftstoppning känns som att det vore det bästa för hästen och sadeln är dessutom väldigt skön att rida i. Extra plus är att den är "billig". Det gäller bara att den passar hästen också. Helst vill jag hitta en begagnad men det kan bli svårt...

/Fia
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Vet inte om den är så svårt att hitta begnand.. har för mig att jag sett såna.. men långt ifrån säker!

Själv ska jag snart ge mig ut i sadeljugeln o leta efter en reltivt svängd kort sadel, får se hur det går.. Gärna islandsmodell. De jag funderar på är Kentaur kari, ellrk kanske nån stubben.. vad finns mer till svängda ryggar? Nu går hästen med en wintec 500 dressyr, men jag tycker inte att den verkade så jättebra..
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Att hästen faller ur lite över ryggen skulle ju kunna vara foderrelaterat.. För lite protein eller så.. Ellr att hästen rids mindre och tappar muskler? Så länge hästen verkar trivas med sadeln, och man är medveten om att det kan krävas förändring av nåt slag så är det nog ganska lungt.. Håll koll så att sadeln inte för smal då kan de ju få svårt att sätta muskler..
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en gammal County dressyrsadel till min islandshäst med svängd rygg. Fast nu har hon musklat ryggen såpass att den blivit för rak för sadeln, så nu är det bara att ge sig ut i sadelträsket igen :angel:
Hur svängd är ryggen? För vad jag minns är Wintec ganska raka.. :confused:

*Kl*
Provade en Equipe island häromdagen och jag tror banne aldrig jag har suttit så skönt i hela mitt liv. :love: Konstigt nog så slutade hästen rolla i tölten på banan också.. *ironi* Jag tror att hästen gillade den lika mycket som jag alltså... Ska testa den igen nästa vecka. Suck, varför är bra sadlar så dyra? :devil:
Vad tycker ni som haft Equipe ett tag, är dom värda sitt pris och hur funkar det med latexpanelerna?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har haft min Equippe i.. 1 vecka tror jag! Inte så länge alltså.
Har dock ridit i en i stallets i några veckor.

Hästen SKRITTAR för första gången på 3 år, lugnt och sansat!!
Helt sjukt. Han TRAVAR i FORM på VOLT! :eek:

Jag tycker den är bäst :angel:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Vad kul att det blev bra med nya sadeln :) Trava på volt är inte det lättaste! Jag fick också en del aha-upplevelser när jag testade Equipe'n. Tex att tölten blev ren även på banan, traven blev inte så spänd och hon kom upp med ryggen mycket bättre. Då var det ändå mörkt och regnigt ute och de andra hästarna stojade i hagarna bredvid för att de ville in :devil:

Men jag är något omodern samt förändringsobenägen och därmed lite skeptisk till annan stoppning än ull :angel: Men sadeln har väl funnits ett tag och ev. negativa saker borde kommit fram nu....eller...? Jag ger gärna 20-25000 kr för en bra och välsittande sadel, som hästen och jag trivs med, men då vill jag ju att den ska vara just bra också...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till islandshäst?

Gáski trivdes inte alls med en Equipe. Utan började rolla mycket i tölten han som annars alltid gå rent. Fast den var sköt att rida i.

Men jag har en lettir :love: den är helt gudomlig att rida i och passar båda hästarna
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en gammal County dressyrsadel till min islandshäst med svängd rygg. Fast nu har hon musklat ryggen såpass att den blivit för rak för sadeln, så nu är det bara att ge sig ut i sadelträsket igen :angel:
Hur svängd är ryggen? För vad jag minns är Wintec ganska raka.. :confused:
QUOTE]

Ja det är ju därför jag tror att den inte är så bra, just för att jag upplever hästen som mer svängd än jag upplever sadeln! Vill inte gärna lägga ut bilder på hästen, då det inte är heelt säkert att han blir min, han ska besiktigas först!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Tack för svar :)
Det är i princip så jag tänker också. Ni får bilder på ryggen så fort jag har fixat några.

/Anna
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Då talade han ju ganska tydligt om att han inte trivdes med den sadeln :) Det är väldigt praktiskt med såna hästar!
Hur är Lettir i bommen då? Åt det raka eller svängda hållet?
Jag gillade balansen i Equipen, behövde inte anstränga mig för att sitta bra. Knästöden var helt underbara - och jag som inte gillar mycket stöd :confused: Avskyr att sitta fast i en position, men här hamnade jag väl rätt eller nåt...
Du som har suttit i båda sadlarna - påminner dom om varandra eller är dom helt olika att rida i? Vad tycker du är bra/dåligt med resp. sadel (förutom hästens reaktion då. ;))

Min häst var ganska "svankig" när jag fick hem henne, men med lite mer muskler så har hon blivit betydligt rakare och jag tror att hon kommer upp ännu mer med ryggen innan hon är klar.
Det är även stor skillnad när hon bara står och hänger mot när hon rör sig. Jag trodde aldrig att Equipe skulle passa henne, för den låg inte an hela vägen när hon stod i gången. Men när jag började rida så gick hon som en klocka. :laugh: Kände även efter med handen i kanalen när jag red och då kändes det som om jag hade jämnt tryck hela vägen. Den hade även legat still på ryggen trots "sommarhull" :angel:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Lettir finns en med rakbom och en med svängd. Jag tycker att jag hamna i bättre sits med lettirn än equipen. Men de är ju en smaksak, sen tycker jag att lettirn är mycket skönare att rida i. Jag har 07ans modell.

Den är helt underbar att rida i :love: så jag rekomenderar den starkt! Har desutom passat alla hästar jag haft den på. Till och med kortryggade Gáski.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Åh, vad kul med hästköp! Håller tummarna för att besiktningen går bra :laugh:

Finns det ingen bra sadelprovare i närheten som du kan ta hem eller åka till. Det bästa är ju att få prova olika sadlar... Nu brukar väl inte utbudet av islandssadlar vara jättestort hos utprovarna, men du kan ju alltid ringa och fråga vad dom har inne först.

County dressyr är ganska svängd, åtminstone de äldre. Det finns ju en islandsmodell, men jag vet inte hur de är i bommen.
Kentaur är trevliga sadlar till bra pris tycker jag, men de låg bra på min förra häst och han var ganska rak :crazy: Iofs överbyggd så det kan ju hända att de passar svängd rygg då...

Första sadeln lånade jag hem från en ridsportaffär själv. Jag misstänkte att hon skulle ändra sig ganska mycket i ryggen och sadeln låg helt ok på henne då. Men denna gången tar jag hjälp av utprovare igen :) Tror att jag kommer kunna ha sadeln längre tid den här gången så nu kan satsa lite mer pengar på den.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

funderar på att köpa en jr special top reiter, någon som tycker nåt om den??:) visserligen är min häst som ska ha dn bara 4 men den jag har nu känns inte bra på henne. hon är ett ganska kompakt sto,inte så lång rygg tror ni den skulle passa?? tacksam för alla svar som vanligt:)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

hmm nu har jag övergett torsion ;) för det första fick jag inget svar på mail som utlovat och för det andra börjar jag fundera på om den ändå blir lite klumpig på en liten häst... I vilket fall som så är skillnaden att light-modellen knappt har några kåpor (men har aldrig provridit denna variant)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

fast jag provade en kentaur på min häst som jag tycker har mittemellan rak och svängd rygg, och den var alldeles för rak för henne... Baldur är väl mer svängd isf?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Åhh, får man fråga vilken sits-storlek har du på din, och vilken längd det blir i cm på hästryggen? Denna sadel är nämligen mitt nya intresseobjekt som jag tror skulle passa mig och tjejen perfekt... Vad tycker du att en begagnad borde ligga prismässigt?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Åhh, får man fråga vilken sits-storlek har du på din, och vilken längd det blir i cm på hästryggen? Denna sadel är nämligen mitt nya intresseobjekt som jag tror skulle passa mig och tjejen perfekt... Vad tycker du att en begagnad borde ligga prismässigt?

Jag har 17,5" MW 07ans modell. Har hört att man ska köpa 07ans eller 06ans modell, för de äldre var de något konstigt med knästöden. Tror man inte får skriva ut priser här så jag skickar ett PM.

Här är iaf en bild på sadeln med Örn

 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 512
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 967
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 225
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp