sälja bil privat o nu problem

FH2013

Trådstartare
Har sålt en bil, gammal. Köparen provkörde, tittade, undersökte och prutade.
De köpte bilen och for hem. Ringer 5 dagar senare och vill lämna tillbaka den då den inte var "det jag utlovat". (Tror de läst köplagen står nåt sånt där.) Det jag utlovat o poängterat är att det ör en gammal bil och jag har berättat om de fel jag visste om. Nu ska jag till tingsrätten tydligen:( Hjälp! Vad kan jag förvänta mig och hur stora chanser har jag? Kan man inte sälja något privat längre? Har sålt den i bef skick och uppmanat dem att undersöka den. (de ville köpa den obesedd men det sa jag nej till). Nån som kan ge råd??
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Har sålt en bil, gammal. Köparen provkörde, tittade, undersökte och prutade.
De köpte bilen och for hem. Ringer 5 dagar senare och vill lämna tillbaka den då den inte var "det jag utlovat". (Tror de läst köplagen står nåt sånt där.) Det jag utlovat o poängterat är att det ör en gammal bil och jag har berättat om de fel jag visste om. Nu ska jag till tingsrätten tydligen:( Hjälp! Vad kan jag förvänta mig och hur stora chanser har jag? Kan man inte sälja något privat längre? Har sålt den i bef skick och uppmanat dem att undersöka den. (de ville köpa den obesedd men det sa jag nej till). Nån som kan ge råd??

har du kvitto på köpesumman om du på kvittot dessutom skrivit att bilen säljes i befintligt skick så har de nog inget att komma med.....
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Slappna av, de försöker skrämma upp dig. Sålde själv en bil för flera år sedan som köparen fick mycket billigare än vad jag hade tänkt pga att han så bergsäkert skulle ha den och ringde och tjatade att jag lät andra spekulanter gå. Han provkörde, gnällde och klagade och till sist så lät jag honom få bilen mkt billigare bara jag blev av med den. Då hade jag accepterat ett bud som han sedan sänkte ytterligare!

Ca en vecka senare hörde han av sig och klagade på att den var obrukbar och ville ha pengarna tillbaka, jag hade tröttnat och fräste ifrån att han hade provkört flera ggr, den var besiktigad och godkänd samt han hade fått den för mindre än 2/3 av begärt pris så vad :rage: var det frågan om?! :banghead:

Efter det blev det tyst. :meh:
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Alltså köparen påstår att den drar mer bensin än jag sa. Jag sa att jag inte visste hur mkt den drog med säkerhet men mellan 1-2 L/mil
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Bilen jag sålde är besiktigad, de provkörde länge och väl, prutade vilket jag gick med på men hotar mig nu. Riktigt otrevliga när de ringde. "Häv köpet, vi är lurade". Jag sa att de provkört och fått all info om bilen som jag har samt prissänkning. De bara fortsatte o till slut sa jag att vi ingått avtal, bilen är såld och då skrek dom att vi ses i rätten. :o
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Luta dig tillbaka. De kommer inte att gå till rätten utan får bita i det sura äpplet, finns inte en chans att de kommer att ta upp en stämningsansökan pga bränsleförbrukningen ...:meh:
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Bilen jag sålde är besiktigad, de provkörde länge och väl, prutade vilket jag gick med på men hotar mig nu. Riktigt otrevliga när de ringde. "Häv köpet, vi är lurade". Jag sa att de provkört och fått all info om bilen som jag har samt prissänkning. De bara fortsatte o till slut sa jag att vi ingått avtal, bilen är såld och då skrek dom att vi ses i rätten. :o

Låt dem skrika. Vid ett sådant här köp mellan privatpersoner är det mycket svårt att få rätt i tingsrätten. De måste hitta avgörande, väsentliga och medvetna lögner från din sida om bilens skick. Dessutom är undersökningsplikten stark, om du inte har blåljugit för dem är det liksom deras uppgift att ta reda på skicket också. En gammal bil som säljs privat är upp till köparen att undersöka. Såvida inte säljaren med emfas givit tydliga uppgifter som visar sig vara helt felaktiga och väsentliga, det man tittar mest på är vad som stod skriftligen i annonsen.

En del människor tycker helt enkelt att de har rätt även när de svävar på blå moln i sin egen lilla värld. Eller chansar på att skrämma upp motparten med hot - vilket tyvärr ofta kan lyckas.

Om de ringer fler gånger skulle jag säga att du bestrider kravet som de framställt det och framtida kontakt ska genom era juridiska ombud. Om de sedan inte ger sig är det dags att ta kontakt med ett sådant (hemförsäkringen täcker större delen av juridiska kostnaderna om du mot förmodan skulle bli stämd av gökarna).
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Alltså köparen påstår att den drar mer bensin än jag sa. Jag sa att jag inte visste hur mkt den drog med säkerhet men mellan 1-2 L/mil

*skrattar* Är det allt dom har att komma med, så hoppas jag nästan dom menar allvar med att vilja ta det i tingsrätten. Lär bli fantastiskt underhållande att se dem bli utkastade för att slösa med rättens tid.

Tyvärr lär det inte ens gå så lång ens om de försöker. "Drar mycket bensin" är ju för tusan inte ens ett fel, såvida det (bokstavligen talat) inte är hål i tanken.
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Bilen jag sålde är besiktigad, de provkörde länge och väl, prutade vilket jag gick med på men hotar mig nu. Riktigt otrevliga när de ringde. "Häv köpet, vi är lurade". Jag sa att de provkört och fått all info om bilen som jag har samt prissänkning. De bara fortsatte o till slut sa jag att vi ingått avtal, bilen är såld och då skrek dom att vi ses i rätten. :o

lugna ner dig, du har egentligen inget att oroa dig för.

förutsatt att bilen är såld i befintligt skick så har köparen ett besiktningsansvar och får då stå sitt kast..:)
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Alltså köparen påstår att den drar mer bensin än jag sa. Jag sa att jag inte visste hur mkt den drog med säkerhet men mellan 1-2 L/mil

Säg åt dem att lätta på gasen så drar den mindre soppa :devil:

Jag förstår att det känns jobbigt men som sagts tidigare i tråden, en del försöker skrämmas med att de ska stämma.
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

:rofl:

Jag skulle inte oroa mig. Att de har en tung högerfot är inte bilens fel... (Och ffa inte ditt fel!!)
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

:rofl:

Jag skulle inte oroa mig. Att de har en tung högerfot är inte bilens fel... (Och ffa inte ditt fel!!)

Precis min tanke! Förbrukningen beror ju oerhört mycket på HUR man kör.

Är köparen så dum att denne drar det till rätten så lär det bli en DYR bil! Börja bråka om en gammal bil???
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Alltså köparen påstår att den drar mer bensin än jag sa. Jag sa att jag inte visste hur mkt den drog med säkerhet men mellan 1-2 L/mil

Men vilka korkade människor.
Ja, det finns verkligen folk till allt!
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Äsch, slappna av. Som så många andra i tråden skriver, de har ingenting som ens gör att de har ett fall emot dig i rätten. De är lite sura, men ifall de inte gillar bilen får de sälja den vidare.
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

vad obehagligt, jag skulle bli skitskraj om någon betedde sig så mot mig!

Men som tur är så har dom inget att komma med, som alla andra här skrivit. Köparen har undersökningsplikt och dom får stå sitt kast, synd bara att det är du som kommer i kläm.
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Man friskriver sig inte från allt ansvar bara för man skriver in befintligt skick enligt köplagen.
 
Sv: sälja bil privat o nu problem

Man friskriver sig inte från allt ansvar bara för man skriver in befintligt skick enligt köplagen.

Korrekt. Dock så handlar återstående ansvar om faktiska defekter och/eller felbeskriven vara, ingendera som verkar passa in i det här fallet.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska sälja en begagnad bil privat, och köparen vill inte att det ska stå i kvittot "att bilen säljes i befintligt skick" Kan jag...
Svar
1
· Visningar
1 121
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: WBanna
·
Hoppning Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst. Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 506
Senast: traceys
·
Utrustning Jahapp, nu har man hamnat i skiten som många skriver om. Har sålt en sadel och fotodokumenterat den ur alla vinklar och vrår, vilket...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 362
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp