Såld sadel, köpare hävdar fel

Tjejen fortsätter åter igen och nu är det allt ifrån att hon påstår att jag känt till det påstådda felet (som jag inte ens fått någon bild eller närmare beskrivning av) och därför sålt till henne. Till att hon nu säger att tredje person (den som köpt av henne) tror att den är stulen pga pris och att den är i nyskick. Jag har berättat för henne att prisläget på dessa sadlar i denna bomstorlek och kåpa ligger där i pris (enligt snabb koll på hästnet ligger samma sadlar i likvärdigt skick i samma prisklass +/- ca 2000 kr, vilket jag informerat henne om).
I det här läget hade jag meddelat att ärendet för din del är utagerat och slutat svara på frågor. Det vore bra om du kan hitta kvittot dock och skicka en kopia. Nästa steg för dem borde vara att stämma dig eller att ge upp. I det här fallet så blir det förmodligen så att nuvarande ägare först måst göra upp med din köpare innan det berör dig. Hon kan rimligen inte ställa krav mot dig innan hon vet effekterna för sig själv.
 
Jag tror att hon du sålde sadeln till är rätt hårt pressad av den hon sålde den vidare till. Och så hoppas de att du inte har koll på lagstiftningen utan tror att om de förolämpar dig tillräckligt mycket kommer de att få rätt.

Jag skulle hälsa dem att de kan anmäla dig till polisen om de anser att du har gjort fel. Då får de lägga fram bevis för varför de anser att du har gjort något brottsligt och även beskriva vad de själva gjort. Och då faller anmälan på att den som köpte sadeln av dig har godkänt köpet i och med att hon betalade för sadeln först när hon fick se den. Om hon inte undersökte den ordentligt innan hon sålde den vidare är det hennes bekymmer. Det är hon som har skitit i det blå skåpet.
 
Jag tror att hon du sålde sadeln till är rätt hårt pressad av den hon sålde den vidare till. Och så hoppas de att du inte har koll på lagstiftningen utan tror att om de förolämpar dig tillräckligt mycket kommer de att få rätt.

Jag skulle hälsa dem att de kan anmäla dig till polisen om de anser att du har gjort fel. Då får de lägga fram bevis för varför de anser att du har gjort något brottsligt och även beskriva vad de själva gjort. Och då faller anmälan på att den som köpte sadeln av dig har godkänt köpet i och med att hon betalade för sadeln först när hon fick se den. Om hon inte undersökte den ordentligt innan hon sålde den vidare är det hennes bekymmer. Det är hon som har skitit i det blå skåpet.

Man kan ändå inte låta bli att lite illa berörd. Jag vet ju med mig att jag sålt en hel sadel och har gjort allt enligt konstens regler med detta köpet (beskrivning, foto ur alla vinklar och vrår på hennes beställning, blocketpaket osv). Kvittot håller jag på att leta efter men efter den sista svängningen hon gjorde när hon sa att den är stulen så känner jag mig lite måttligt motiverad att hitta det.
 
Man kan ändå inte låta bli att lite illa berörd. Jag vet ju med mig att jag sålt en hel sadel och har gjort allt enligt konstens regler med detta köpet (beskrivning, foto ur alla vinklar och vrår på hennes beställning, blocketpaket osv). Kvittot håller jag på att leta efter men efter den sista svängningen hon gjorde när hon sa att den är stulen så känner jag mig lite måttligt motiverad att hitta det.

Ge bara inte med dig för att slippa nu. Det är det de här personerna hoppas på.
Hon hoppas få ihop 10000 kronor på sadeln. Tillbaka de 5000 från dig och dessutom de 5000 hon sålde den vidare för. Om hon nu inte sålt den för ännu mer.
När hon polisanmält (vilket jag tvivlar på att hon gör) så måste ju hon bevisa, med foto, var skadan är någonstans. Har du då foto på hela sadeln så har hon ju inget på dig. Dessutom gäller ju allt de andra sagt här..........så hon kan inte vinna.

Förutsatt att vi hör rätt sanning :p
 
@Sockerbit
Det kan ju vara bra att veta vart du har kvittot utifall att köparen faktiskt ringer polisen?
Även om det aldrig är acceptabelt att vara otrevlig eller hotfull så kan det ju faktiskt vara så att köparen är helt säker på att hen har rätt och därför beter sig som hen gör.
Det finns alldeles för många som inte har någon koll på rättigheter och skyldigheter när man köper/säljer grejer.
Det kanske är värt att bifoga en länk till köplagen om du svarar hen?
 
Man kan ändå inte låta bli att lite illa berörd. Jag vet ju med mig att jag sålt en hel sadel och har gjort allt enligt konstens regler med detta köpet (beskrivning, foto ur alla vinklar och vrår på hennes beställning, blocketpaket osv). Kvittot håller jag på att leta efter men efter den sista svängningen hon gjorde när hon sa att den är stulen så känner jag mig lite måttligt motiverad att hitta det.

Jag förstår att du blir det, jag försökte bara lätta lite på din börda. Köparen är helt ute och cyklar och det spelar ingen roll vad hon gör för hon har gjort fel. Hon kan försöka att anmäla dig för bedrägeri men kommer att falla på eget grepp.
 
Håll låg profil och invänta hennes nästa drag, som innefattar en verklig konsekvens för dig.
Hot om anmälan, krav och diverse andra skriftliga meddelande kan du förbise. De är verkningslösa, förrän/om en rättslig procss infaller.
I sådana här situationer tycker jag att man skall yttra sig så lite som bara möjligt är. Ju mer man säger, desto lättare är det att något slinker ur en som motpart kan använda till sin fördel.
I synnerhet; gå inte in i polemik med motparten. Det är endast kontraproduktivt.
Så, håll låg profil.
 
Det är inte så det fungerar. Bevisbördan ligger inte på TS. TS ska bara skärma ut den här tomten, blockera numret och i så fall vänta på mail eller snigelbrev med ytterligare påtryckningar.

Affären är för TS del avslutad.

Jag tänkte att det kan ju vara bra att kunna bevisa att TS köpt och inte stulit sadeln, men nu när jag läste ditt inlägg så inser jag ju hur dumt jag tänkte. Med mitt resonemang skulle man ju behöva kvitto på allt man har hemma, annars är allting stulet typ :P
 
Det är inte så det fungerar. Bevisbördan ligger inte på TS. TS ska bara skärma ut den här tomten, blockera numret och i så fall vänta på mail eller snigelbrev med ytterligare påtryckningar.

Affären är för TS del avslutad.

Jag blockerade henne på FB då hon inte kunde föra en normal diskussion. Därefter får jag ett sms av henne.

Ser att du blockat mig på FB! Ger ju verkligen en seriös bild av dig!!!

:banghead::banghead:

 
Jag tänkte att det kan ju vara bra att kunna bevisa att TS köpt och inte stulit sadeln, men nu när jag läste ditt inlägg så inser jag ju hur dumt jag tänkte. Med mitt resonemang skulle man ju behöva kvitto på allt man har hemma, annars är allting stulet typ :P

Jag förstår din grundtanke. Fast jag behöver ju inte bevis någonting för henne. Hon har haft möjlighet att kontrollera sadeln på alla tänkbara vis, så även numret på sadeln. Om hon nu misstänkte att den var stulen så varför köpa den (hon hänvisar till priset och att den är så ny, dock är den i NYSKICK och inte ny som i nyligen köpt, utan köpt -13 efter att ha varit visningsex i x antal år).

Såhär i efterhand så känns det som att den lika gärna kunde fått hänga och mögla i sadelkammaren.
 
Jag förstår din grundtanke. Fast jag behöver ju inte bevis någonting för henne. Hon har haft möjlighet att kontrollera sadeln på alla tänkbara vis, så även numret på sadeln. Om hon nu misstänkte att den var stulen så varför köpa den (hon hänvisar till priset och att den är så ny, dock är den i NYSKICK och inte ny som i nyligen köpt, utan köpt -13 efter att ha varit visningsex i x antal år).

Såhär i efterhand så känns det som att den lika gärna kunde fått hänga och mögla i sadelkammaren.
Låter lite som att din köpare tog för lite för sadeln om nu ägare nr 3 tror att den är stulen pga lågt pris :p. 5000kr för en 4-5år gammal sadel i mellanpris klassen är inget ovanligt :). Hade det varit 500kr så hade även jag trott att den vore stulen ;)
 
Jag förstår din grundtanke. Fast jag behöver ju inte bevis någonting för henne. Hon har haft möjlighet att kontrollera sadeln på alla tänkbara vis, så även numret på sadeln. Om hon nu misstänkte att den var stulen så varför köpa den (hon hänvisar till priset och att den är så ny, dock är den i NYSKICK och inte ny som i nyligen köpt, utan köpt -13 efter att ha varit visningsex i x antal år).

Såhär i efterhand så känns det som att den lika gärna kunde fått hänga och mögla i sadelkammaren.
Hittar du inte kvittot så har du kanske utdrag från din bank som visar nåt stort uttag , typ.
 
Låter lite som att din köpare tog för lite för sadeln om nu ägare nr 3 tror att den är stulen pga lågt pris :p. 5000kr för en 4-5år gammal sadel i mellanpris klassen är inget ovanligt :). Hade det varit 500kr så hade även jag trott att den vore stulen ;)

Jag tror däremot att hon tagit mer betalt. Att hon köpt för att tjäna en hacka. Hur många begagnade sadlar säljs inte dagligen till underpriser just för att det inte alltid finns någon direkt andrahandsmarknad på udda storlekar. Den är ju inte ny, utan i NYSKICK, men i stort sett hängt de senaste åren då jag hellre rider i dressyrsadel.
 
låter som en allmänt jobbig tjej. Eller det kan ju vara så att din kund är jättestressad över situationen som hon har hamnat i, då hon i sin tur sålt den vidare till en tröttsam kund.... Hur som helst är det ju inte ditt problem , hon skriver ju själv att sadeln är i nyskick... Förstår att du ledsnat ut, lycka till!
 
låter som en allmänt jobbig tjej. Eller det kan ju vara så att din kund är jättestressad över situationen som hon har hamnat i, då hon i sin tur sålt den vidare till en tröttsam kund.... Hur som helst är det ju inte ditt problem , hon skriver ju själv att sadeln är i nyskick... Förstår att du ledsnat ut, lycka till!

Det som har fått mig totalt tvär är också det faktum att hon direkt har dålig attityd mot mig vilket får mig att tro att det är något lurt på gång... Hot om polis osv för att skrämmas. Fast det är jag inte det minsta rädd för, jag vet ju att jag skött allt som man ska och har absolut nada skyldigheter mot henne i detta läget.
 

Liknande trådar

I
Utrustning Jag har en allroundsadel som jag misstänker inte ligger 100 på min häst + en westernsadel som jag inte kan ett skvatt om. Har därför...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: cowgirl81
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: Mos410
·
Dressyr Jag har varit inne i Ebay djungeln och kikat under ett par veckor nu ffa. på sadlar. Intressant att kolla där tycker jag. Jag fastnade...
Svar
7
· Visningar
1 218
Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp