Bukefalos 28 år!

SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också intresserad av svaret.
Du brukar vara välformulerad och hålla reda på fakta.



Det tolkas nära på som ett smicker för att förklä en intensiv vilja att sätta dit mig ;)
Here we go.

Inledningsvis:

Invandrare använder jag som ett samlingsuttryck för hela gruppen som räknas in i migrationspolitiken.

Jag förtydligar att det inte handlar om att anklaga invandrare - att det inte handlar om att "invandrare stjäl" utan snarare att konsekvensen av förd politik är att invandrare får arbeten/praktik/sysselsättning.
Detta sker på bekostnad av grupper som inte kvalar in i en *kvoteringsgrupp dvs *en grupp som har uppenbara fördelar gentemot den öppna arbetsmarknad som rått sedan år 2007,
Invandrare får alltså existerande arbeten som tidigare tillhört den öppna arbetsmarknaden vilket innebär att konkurrensen ökar flerfaldigt för dem som inte tillhör en "kvoteringsgrupp".



Jag menar att utgångsläget är politiskt där våra politiker gör allt för att presentera siffror som visar att migrationen inte är en belastning och samtidigt motarbeta de krafter som använder migrationskostnader som argument för att kritisera migrationspolitiken.
Det säger sig självt att arbetsmarknadsstatistik och sysselsättningsgrad ur det perspektivet är hårdvaluta.
Dessvärre är det så att politiker är rätt urusla på att skapa arbetstillfällen utöver den offentliga sektorn varvid lösningarna varit begränsade till vad som kan åstadkommas utifrån skattemedel.

Det har gjorts lite blandade försök att förklä den faktiska kostnaden knuten till migranter och då genom dimridåsaktiviteter som bearbetat problemet från olika håll.
Bla att på olika sätt kvotera invandrare till tjänster inom det offentliga genom 6-12 månaders anställningar när tjänster (främst lågkvalificerade tjänster) frigjorts. Inte med syfte att det ska handla om långsiktiga anställningar utan med syfte att få bort dem från obekväm statistik ex försörjningsstöd och istället trolla in dem i akassa.
Lite lustigt nog kallas denna typ av tjänster för PUT/Personlig UtvecklingsTjänst.
Det officiella syftet är givetvis inte det jag beskrivit ovan utan har en betydligt vackrare formulering.

Hur som, det är ett exempel på hur invandrare stjäl/får jobb.
Åtråvärda och sällsynta lågkvalificerade/okvalificerade tjänster som tidigare varit unga outbildades (samt funktionshindrades) väg in på arbetsmarknaden är nu öronmärkta för invandrare.
Konsekvensen är öppen för alla. Information om den ökande arbetslösheten bland ungdomar har eskalerat sedan 2007 och antalet ungdomar som är på ekonomisk/arbetsflykt till bla Norge har också ökat sedan 2007. 70-80´ svenskar som arbetar i Norge är en siffra som nämns. En annan är att en av fem av Oslos ungdomar är svensk.

Något annat som belysts för den som varit vaken är att situationen även hårdnat för funktionshindrade.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/rubbe-12


En anledning som nämnts är nedskärningar och visst, det är en liten del av sanningen.
Precis som att situation på arbetsmarknaden totalt sett hårdnat och att lättare arbetsuppgifter försvinner från arbetsplatserna - JA, det är också en del av sanningen och JA det påverkar både ungdomar och funktionshindrade.
Men den främsta förklaringen är att musklerna läggs på en helt annan kvoteringsgrupp.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flest-jobb-till-utrikes-fodda/

Den som var vaken minns kanske det offentliga erkännandet här ovan men drog kanske ingen direkt parallell till arbetslösheten till två av våra mest utsatta grupper på arbetsmarknaden dvs ungdomar och funktionshindrade? Även om man inte ska glömma den stora gruppen arbetslösa som inte är "särskilt" utsatta mer än det faktum att de är arbetslösa.
Någon kanske bara tyckte att det lät toppen att en minoritetsgrupp fått större delen av nyskapade arbeten i ett land där arbetslösheten är ett tärande faktum? Helt ok att majoritetsgruppen fått stå åt sidan?


Sanningen är att en stor andel av arbetena är konkurrensdödande bidragsanställningar.
Okontrollerade anställningar som missbrukas av arbetsgivare som gör att seriösa konkurreras ut pga det omöjliga i att konkurrera med branschfolk med minimala lönekostnader.
Vi har idag ca 125 000 bidragsjobb dvs arbeten som finansieras/subventioneras med skattepengar. Kostnaden är ca 20 miljarder och andelen arbeten samt kostnader är successivt ökande.
För den som inte känner till fenomenet i sig så är det något som ursprungligen främst riktade sig till personer med funktionshinder.

Subventionerade anställningar (lönebidrag, instegsjobb, nystartsjobb, särskilt anställningsstöd = där lönen skattefinansieras med upp till 85% i 12 månader och mer) är regeringens främsta metod att kunna trolla fram förskönande siffror gällande hur många invandrare som har ett arbete att gå till. Vilket av bidragen du får beror på individens ålder, ev handikapp och hur länge individen varit utan arbete.

I själva verket är det så att riksrevisionen gett regeringen bakläxa då man tydligt kan se att när det gäller just instegsjobben som enbart riktar sig till *nyanlända (*1 anmälda hos AF, 2 inom 36 månader fått uppehållstillstånd alternativt är anhöriginvandrare från tredje land) så "skapas" arbeten i ett fåtal branscher där chanserna till ordinarie jobb är små, mycket små.
Så små att det bara är 400-500 individer/år som slutligen får någon typ av anställning.
Detta till en kostnad av flera hundratals miljoner kronor sedan 2007 då man startade upp just Instegsjobbsbidraget.
Stora privata arbetsgivare, staten och landstingen har anställt få nyanlända med instegsjobb. Här saknas intresset och anledningen är att man dels har kapital att driva sina verksamheter och inte lockas av bidraget och den andra anledningen är att man praktiserar öppen rekrytering där kompetens är avgörande för anställning.

För att ändra detta får nu arbetsförmedlingen nya anslag för att nå ut till de branscher och arbetsgivare som hittills inte visat sig vara intresserade.

Ett sätt de gör det på är att konsultföretag aktivt uppvaktar arbetsgivare genom att ringa upp och i bästa säljaranda:
"Hejsan jag heter Skattefinansierad Skurk och ringer å Arbetsförmedlings vägnar. Du är säkert väldigt upptagen just nu men det här vill du höra: jag har goda nyheter till dig min vän!
Vad skulle du säga om jag erbjuder dig en möjlighet att anställa en, eller flera, personer där du bara betalar 20% av lönen och Arbetsförmedlingen 80%. Det låter fantastiskt eller hur!
Inte nog med det, det finns inget anställningstvång, du väljer själv vem du vill anställa, du behåller bidraget i ett år, kan även förlängas, men om det inte skulle kännas rätt efter ett år finns möjligheten att avsluta och pröva någon annan.
Vad säger du om detta min vän? Har du råd att avstå?"

Så här kan det alltså låta.

Man vänder sig till branscher där det finns okvalificerade arbeten som i princip inte kräver utbildning dvs arbeten som idag är en bristvara och bla ungdomar slåss om.
Så det som händer sedan flera år tillbaka är att staten hjälper till att skapa en osund arbetsmarknad samt skapar obalans i den naturliga konkurrensen samt diskriminerar en grupp människor till förmån för en annan.
Invandrare får arbeten genom aktiv inmutning på arbetsplatser tack vare dyra skattepengar.


Det är ovanstående jag syftar på när jag säger att den gamla fördoms(t)ramsan:
"Invandrarna stjäl våra jobb" - inte är helt felaktig längre.


Sedan får var och en anse att rådande handlingsplaner är rätt eller fel, det är en annan diskussion.
 
Det tolkas nära på som ett smicker för att förklä en intensiv vilja att sätta dit mig ;).
Sanningen är att jag uppskattar dina inlägg även om jag inte håller med.
De är både intelligenta, insatta och ger ett nytt perspektiv.
Så jag gillar att debattera med dig då det är lärorikt.

Det är ett äkta beröm utan ironi.
Nu så skall jag läsa inlägget och se om jag kan få några nya infallsvinklar att tugga på.
 
Vissa av kraven är orimliga.
T.ex. att alla måste ha papper - det är en omöjlighet i vissa länder.

Kravet går att anpassa, det får förhandlas precis som alla andra förslag.
Det finns några grader mellan kravlöst till nolltolerans och frågar du tjänstemännen på MV så har många
av dem tillräckligt god kunskap om de olika områdena för att veta vilka krav som rimligen går att ställa.
 
Alltför avvikande kultur, tradition och seder som helt eller delvis förklaras med religion innebär stor friktion i ett land som Sverige. Bla när det innebär en ursäkt och kräver anpassning som gör skillnad på män och kvinnor.
Märker du inte av detta, grattis. Jag gör det dagligen. Både i form där kvinnor kräver att isoleras från män och där män kräver isolering från kvinnor.
Ska vi respektera det? Självklart inte.
Den här typen av integrationsidé kan omöjligt skapa ett harmoniskt samhälle, däremot parallella samhällen dvs exakt det vi tydligt kan se idag.
Det vi - somliga av oss- kunde se essensen av för redan 20 år sedan.

Nej, jag märker inte av det annat än när jag går på badhuset eller gymmet där vi av någon anledning delar upp kvinnor och män i olika rum. Konstig svensk sed, eller hur?

Men jo då, jag är medveten om att det i några fall (jag känner bara till ett och det ifrån mina hemtrakter) har uppstått problem när män och kvinnor pga. kulturella/religiösa skäl inte kan studera med varandra synliga i samma sal. Jag är pragmatisk, sätt upp en skärm så att männen inte kan se kvinnorna och vice versa. Det vore betydligt sämre att vägra dem detta eftersom det sannolikt skulle leda till att kvinnorna skulle stanna hemma och således inte skulle lära sig svenska eller hur det svenska samhället fungerar. De skulle isoleras och vara fullständigt beroende av sina fäder/bröder/makar. Det är ett sämre alternativ. Deras barn kommer antagligen kunna studera utan skärmar.

Ensamkommande är i antal så få att det inte utgör det stora problemet utöver att flertal ljuger om att de är barn.

Nej, men det var ett exempel. En vuxen analfabet som inte känner en människa i Sverige befinner sig också i en helt annan situation än t.ex. jag och behöver därför mer hjälp. Inte alls konstigt.

Vad är ett flertal? Hur många personer har myndigheterna kunnat konstatera ljuger om sin ålder? Baserat på vad för undersökningar (sådana som inte utförs av barnläkare kanske)?

Det är politikerna som ställer grupper mot varandra, med röstarnas hjälp.
Det är politkerna som skapar rasister, med röstarnas hjälp.
Dock är rasismen extremt liten bland svenskar, det som är desto mer omfattande är migrationskritisismen och det är ofattbart att politikerna lyckats få så många att skapa dimridå runt rasism när det handlar om något helt annat. Men anledningen är knappast svår att förstå.

Ja, tyvärr har vi rasister bland våra politiker och de ställer grupper mot varandra. De flesta gör det dock inte. Rasismen är ganska utbredd i Sverige men många är blinda för den.
 
Neka har det inte handlat om utan om att göra oss mindre attraktiva. Knackar färre på dörren så är det ingen som nekats.

Men ett eventuellt beslut om minskad invandring kommer knappast ge omedelbara effekten. Gissningsvis kommer flyktingströmmen vara ungefär densamma direkt efteråt vilket kommer innebära att vi nekar fler och skickar tillbaka fler.
 
Nej, jag märker inte av det annat än när jag går på badhuset eller gymmet där vi av någon anledning delar upp kvinnor och män i olika rum. Konstig svensk sed, eller hur?

Vad är det för konstig med att man byter om könsvis? Vad jag har för mig så gör man det i hela världen där det finns omklädningsrum, liksom toaletter etc det är ju knappast en sed...

Att behöva isoleras från män eller kvinnor i form av bada i själva badhuset är något helt annat, eller att inte ta i handen eller inte vara i samma bibliotek etc.
 
Vad är det för konstig med att man byter om könsvis? Vad jag har för mig så gör man det i hela världen där det finns omklädningsrum, liksom toaletter etc det är ju knappast en sed...

Att behöva isoleras från män eller kvinnor i form av bada i själva badhuset är något helt annat, eller att inte ta i handen eller inte vara i samma bibliotek etc.

Nej, det är egentligen inte alls något helt annat. Det är bara olika uttryck av i grund och botten samma tänk.
 
Sedan får var och en anse att rådande handlingsplaner är rätt eller fel, det är en annan diskussion.
Jag ser bristen på enkla och okvalificerade arbeten som det stora problemet.
De har blivit bortrationaliserade för att de ansetts kränkande att behöva göra.
En stor det i detta är den Socialdemokratiska åsikten att alla skall ta rätt på sitt eget skit.
Samma åsikt som gör att ROT är bra och RUT är dåligt, att måla fönster finare och bättre än att tvätta dem.

Invandrares hjälp in på arbetsmarknaden måste ses som utbildning och inte som arbete.
Utbildning i språk och seder.
Meningen är att de skall bli introducerade till samhället och sedan flygfärdiga på egen hand.
Det skall ju definitivt inte vara i konkurrens om samma jobb som lågutbildade unga eller funktionshindrade behöver.
De är ju redan del av samhället och behöver riktiga jobb som ger försörjning på sikt.
De är i sin situation därför att de saknar förmåga att lösa den på egen hand.
Introducerade invandrare löser ofta sin situation själva bara de vet hur och kan språket.
Eget företagande är vanligt.

Nya invånare kostar alltid oavsett om de kommer utifrån eller levereras som bebisar inom landet.
De är en investering nu för framtiden och måste få kosta.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Att behöva isoleras från män eller kvinnor i form av bada i själva badhuset är något helt annat, eller att inte ta i handen eller inte vara i samma bibliotek etc.
Nej det är exakt samma sak bara draget mera till sin spets.

Förr i tiden så fanns i Sverige Flickskola och uppdelade utbildningar.
Det var alldeles nyss.
Min mamma hade det så.
Att vi kommit 50 år framåt i tiden är ingen stor sak egentligen.
 
Nej det är det verkligen INTE! Ser du inte skillnaden är det illa.

Det är olika ändar av samma skala. Vi har också varit just där och det finns länder som vi anser vara civiliserade och kulturellt lika oss där man skiljer pojkar och flickor åt på de fina privata skolorna.
 
Nej, jag märker inte av det annat än när jag går på badhuset eller gymmet där vi av någon anledning delar upp kvinnor och män i olika rum. Konstig svensk sed, eller hur?

Men det är vad vi är vana vid. Normen säger att majoriteten svenskar vill ha det så.
Ditt exempel handlar alltså inte om det jag belyser.


Men jo då, jag är medveten om att det i några fall (jag känner bara till ett och det ifrån mina hemtrakter) har uppstått problem när män och kvinnor pga. kulturella/religiösa skäl inte kan studera med varandra synliga i samma sal. Jag är pragmatisk, sätt upp en skärm så att männen inte kan se kvinnorna och vice versa. Det vore betydligt sämre att vägra dem detta eftersom det sannolikt skulle leda till att kvinnorna skulle stanna hemma och således inte skulle lära sig svenska eller hur det svenska samhället fungerar. De skulle isoleras och vara fullständigt beroende av sina fäder/bröder/makar. Det är ett sämre alternativ. Deras barn kommer antagligen kunna studera utan skärmar.
Nej, men det var ett exempel. En vuxen analfabet som inte känner en människa i Sverige befinner sig också i en helt annan situation än t.ex. jag och behöver därför mer hjälp. Inte alls konstigt.


Jag förstår ditt resonemang men det är här jag menar att det är fullt möjligt att ställa krav. Det handlar om vilja.
Det är ett exempel på hur Sverige skulle göra sig mindre populärt bland grupper som är av den här åsikten att det här sättet att leva är rätt och ett måste.
För dem som ändå kommer hit så ställer de upp på upprättade krav.
Vi erbjuder er inte bara en fristad, utan även försörjning, utbildning, möjligheter osv MEN vi har dessa krav: 123...

Jag kan känna att förväntningarna på människorna när de kommer hit är så låga att de så fort de passerar gränsen stämplas som hopplösa fall.
De får varken hjälp eller stöd att lyckas, inte den hjälpen och det stödet de skulle behöva.
De får noll utmaning och de som verkligen beter sig illa, oavsett om anledningen är kultur/religion/diagnos/kön etc de får hållas genom att vi kompromissar på sådant som är resultat av en kamp på flera decennier.




Vad är ett flertal? Hur många personer har myndigheterna kunnat konstatera ljuger om sin ålder? Baserat på vad för undersökningar (sådana som inte utförs av barnläkare kanske)?

Jag länkar till MW jag länkade till tidigare, där har ensamkommande diskuterats flitigt:
http://meritwager.wordpress.com/2014/06/10/alla-som-har-traffat-honom-tycker-att-han-ar-ett-barn-2/
http://meritwager.wordpress.com/200...et-vem-skyddar-oss-fran-de-vuxna-som-bor-har/

Åldersbestämmande är skarpt kritiserat i Sverige, även om man säger sig villig att utgå från marginaler så är det hårda NEJ från alla möjliga märkliga håll.
http://www.lakartidningen.se/Opinio...diologiska-bedomningar-av-ensamkommande-barn/

Ska jag gå på mina bekantas gissningar säger dem att 50-60 % är äldre än vad de utger sig för när det kommer till mottagandet 2014.
I Norge har de annan politik och där har man kommit fram till att ca 25% är äldre än 18 år.
http://www.nrk.no/nyheter/1.11138547

När jag frågat mina bekanta varför de tror att siffran skulle vara så mycket högre i Sverige säger de att vi idag har ryktet om oss att släppa igenom alla, vilket mer eller mindre stämmer. Man har inga direkta verktyg och att utreda med åldersbestämning är inget som uppmuntras, snarare tvärtom. Resultatet blir att man spelar säkert, friar istället för fäller.
Situationen har iom ryktet förvärrats med åren vad jag förstår. Förståeligt.



Ja, tyvärr har vi rasister bland våra politiker och de ställer grupper mot varandra. De flesta gör det dock inte. Rasismen är ganska utbredd i Sverige men många är blinda för den.

Du vet vad jag menar.
 
Men ett eventuellt beslut om minskad invandring kommer knappast ge omedelbara effekten. Gissningsvis kommer flyktingströmmen vara ungefär densamma direkt efteråt vilket kommer innebära att vi nekar fler och skickar tillbaka fler.

Återigen:
Bara för att vi agerar tio år för sent behöver det ju inte betyda att vi fortsätter att inte göra någonting.
Vi behöver inte neka. Vi kan väl bara testa att börja ställa krav och se resultatet?
Låta tjänstemännen på MW få den tid och resurser de behöver för att göra de individuella utredningarna de egentligen ska
göra för att försöka säkerställa att inte fel personer släpps in i landet.
Fel personer: människor som egentligen hör hemma i annat land sk bidragsflyktingar, kriminella, människor som är orsaken till att andra människor flyr, människor som saknar flyktingstatus etc


Vi har redan tagit oss vatten över huvudet, om effekten blir omedelbar eller successiv spelar ingen roll.
 
Men det är vad vi är vana vid. Normen säger att majoriteten svenskar vill ha det så. Ditt exempel handlar alltså inte om det jag belyser.

Ja, vi är vana vid det och sannolikt så kommer barnen till de invandrare som lever enligt en mycket könssegregerad tradition vänja sig vid vad vi är vana vid.

Jag förstår ditt resonemang men det är här jag menar att det är fullt möjligt att ställa krav. Det handlar om vilja.
Det är ett exempel på hur Sverige skulle göra sig mindre populärt bland grupper som är av den här åsikten att det här sättet att leva är rätt och ett måste.
För dem som ändå kommer hit så ställer de upp på upprättade krav.
Vi erbjuder er inte bara en fristad, utan även försörjning, utbildning, möjligheter osv MEN vi har dessa krav: 123...

Jag kan känna att förväntningarna på människorna när de kommer hit är så låga att de så fort de passerar gränsen stämplas som hopplösa fall.
De får varken hjälp eller stöd att lyckas, inte den hjälpen och det stödet de skulle behöva.
De får noll utmaning och de som verkligen beter sig illa, oavsett om anledningen är kultur/religion/diagnos/kön etc de får hållas genom att vi kompromissar på sådant som är resultat av en kamp på flera decennier.

Fast vad du kräver är att människor ska ge upp sina seder och traditioner i ett lappkast. Människor fungerar inte så. Det är omänskligt att kräva något sådant. Assimilation är omänskligt.

Det är alldeles uppenbart att vi inte tar vara på människors resurser, på deras potential men det fixar vi inte genom att minska invandringen. Det löser vi genom att ändra på systemet.

Jag länkar till MW jag länkade till tidigare, där har ensamkommande diskuterats flitigt:
http://meritwager.wordpress.com/2014/06/10/alla-som-har-traffat-honom-tycker-att-han-ar-ett-barn-2/
http://meritwager.wordpress.com/200...et-vem-skyddar-oss-fran-de-vuxna-som-bor-har/

Åldersbestämmande är skarpt kritiserat i Sverige, även om man säger sig villig att utgå från marginaler så är det hårda NEJ från alla möjliga märkliga håll.
http://www.lakartidningen.se/Opinio...diologiska-bedomningar-av-ensamkommande-barn/

Ska jag gå på mina bekantas gissningar säger dem att 50-60 % är äldre än vad de utger sig för när det kommer till mottagandet 2014.
I Norge har de annan politik och där har man kommit fram till att ca 25% är äldre än 18 år.
http://www.nrk.no/nyheter/1.11138547

När jag frågat mina bekanta varför de tror att siffran skulle vara så mycket högre i Sverige säger de att vi idag har ryktet om oss att släppa igenom alla, vilket mer eller mindre stämmer. Man har inga direkta verktyg och att utreda med åldersbestämning är inget som uppmuntras, snarare tvärtom. Resultatet blir att man spelar säkert, friar istället för fäller.
Situationen har iom ryktet förvärrats med åren vad jag förstår. Förståeligt.

Jag kommer inte sätta mig och läsa en blogg skriven av en (för mig) anonym person. Det är i min mening en kass källa. Det är möjligt att det finns jättemånga bra källor att gräva fram via den bloggen men då kan du använda dig av de källorna i sådana fall.

Och ja, åldersbestämningar är kritiserade eftersom de är osäkra. Din länk från Läkartidningen handlar ju om just detta. Att dina bekanta gissar 50-60% betyder faktiskt absolut ingenting. Jag har arbetat i butik och ägnade mig ganska mycket åt att gissa ålder (vilket sedan kunde kontrolleras med leg) och det är väldigt svårt att bedöma ålder. Även om man har tillgång till röntgen så har vi ju fortfarande kvar faktorn att det inte är en metod som är validerad för de populationer som undersöks. Om metoden man använder sig av inte är validerad för den aktuella populationen får vi en ännu högre felmarginal än vi har när den används på en population den är validerad för och den felmarginalen ligger på 2-4 år. För en annan population kan felmarginalen vara ännu större eller mindre. Det vet vi inte.
 
Senast ändrad:
Fast du kan väl ändå inte förneka att nyanlända människor har helt andra förutsättningar här än vi som är födda och uppväxta här? Det är är det här med olika förutsättningar kommer in. En ensamkommande 16-åring har lite andra förutsättningar än jag hade när jag var 16 år. Därför kan olika behandling absolut vara berättigat. Vi som redan bor här är redan privilegierade!

Nej, inte alla- det finns 16-åringar som inte har något och skulle behöva precis lika mycket stöd och hjälp.
Alla är faktiskt inte privilegierade bara för de bor i Sverige- även här finns det de som har det riktigt svårt - jag skulle vilja se samma hjälp och uppbackning .
 
  • Gilla
Reactions: No1
Nej, inte alla- det finns 16-åringar som inte har något och skulle behöva precis lika mycket stöd och hjälp.
Alla är faktiskt inte privilegierade bara för de bor i Sverige- även här finns det de som har det riktigt svårt - jag skulle vilja se samma hjälp och uppbackning .

Jag vet att det finns människor som faller emellan stolarna i Sverige, men generellt sett så har en 16-åring som är född och uppvuxen i Sverige en betydligt mycket bättre situation än en 16-åring som har flytt över halva jordklotet för att slippa krig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Smoothi
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 209
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp