Bukefalos 28 år!

Selektering inför elitfölauktionen

Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Nr 10 gick för 36 000:-

Roade mig också med att räkna lite snittpriser under tiden när budgivningen var trög.

12 st gångartsföl såldes för totalt 884 000:- = snitt 73 666:-
11 st hoppföl såldes för totalt 553 000:- = snitt 50 273:-

Men det såg väldigt mörkt ut ett tag för hoppfölen innan de sista kom som blev lite dyrare, snittet låg då på ca 35 000:-.

A

Jag tyckte också att det lät lite lite med 27 för den, även om 36 inte heller är mkt...
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag hade ju min med, nr 5 även om jag inte var säljare.

Nu efter helgen kan jag summera det hela som en lyckad trevlig tillställning som var väl arrangerat även om det finns saker att förbättra. Det vi sett nu är att det inte finns intresse för hoppryttare att köpa föl på auktion. Det fanns gott om dressyrryttare, uppfödare och hingsthållare på plats med intresse för dressyrfölen men i princip ingen med intresse av hoppfölen.

Efter budgivning och fölen gått ut så hade de första hoppstammade gått för 41', 31',25' och 29'. Nu vet jag inte hur det ser ut för de andra men många är tillbakarop. Gällande min så kom den inte upp till "lägsta pris" som säljaren satt och flera bud kom på fölungen efter auktionen så det är ännu inte avslutat.

Jag kan mer än väl tänka mig att visa och sälja föl på auktion i Sverige igen, men antingen med dressyrstammat föl eller hoppföl om auktionen är på en tillställning/tävling där det är klart att det kommer finnas hoppryttare!
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Arrangemanget var bra förutom att man till de fem sista knappt hörde vad som sas. Tekniken borde ha provats ut innan man började tycker man.

Flera dyra dressyrstammade gick till hingsthållarna själva. Så nästa gång ska man nog försöka locka dit fler hingsthållare så att de bjuder på sin egen hingsts avkommor, speciellt fler med hopphingst då.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

http://www.eurodressage.com/equestrian/2011/09/16/goldberg-top-seller-2011-dronten-foal-auction

Här kan man också se den stora skillnaden mellan hopp och dressyrföl, även om det framför allt var ett dressyrstammat föl som drog upp medelpriset.

Jag tittade även tidigare på en holländsk Elit-fölauktion och där var medelpriset på hoppföl 10 000 Euro, gångarstföl 15 000 euro, alltså sammma förhållande som på ASVHs auktion.

Dressyrryttarna verkar mer stamorienterade, medan hoppryttarna struntar i stammen så länge hästen hoppar. Målgrupp för en fölauktion är nog inte direkt tävlingsryttare, möjligen sponsorer till dessa.

Tycker verkligen att detta kan ses som ett fall framåt, även de föl som inte såldes har exponerats och det brukar kunna bli senare affärer av sånt.

Några föl gick till Danmark, det är nog det bästa man kan hoppas på just nu, en internordisk marknad-utbyte.

Tyskarna och holländarna lär ju stå med stora överskott av hästar så de köper säkert inte fler.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Holstein hade fölauktioner på 2 platser 17-18 sept och där verkar en del hoppfölsköpare ha fyndat, många stoföl med bra stam och måttliga priser såldes till Sverige. Snittpriset där var ca 70 men många såldes för priser i nivå med de svenska hoppfölen. Så sammantaget gick den svenska auktionen lika bra som de i övriga Europa. Nu kan det bara bli bättre till nästa år, fler och ännu bättre till selektion och fler till auktionen och fler sugna köpare.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

KL eller uppföljning: Hannovers elitauktion igår, oj vilka priser. Ridhästar sittpris 43 t €, fölp 8,5 t €. Ännu större skillnad mellan dressyr- och hopphästar än på de tidigare auktionerna, dyraste dressyrhäst (gdk hingst) 900 t €, dyraste hopp 50 t €. Fölen 60 t € resp 9 t €. Köparna var nog dressyrinriktade här också.
Mkt lite export till sydeuropa men dyra hästar till USA och Ryssland som köpte9 toppstammade föl, alla utom en hingstar o dressyrstammade och för pris runt 20 t € i snitt. ASVH får nog bjuda in ryska köpare nästa gång, de har ju nära o bra.
Intressant att följa Holsteins auktion om ett par veckor, där bör det väl finnas hopphästkunder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare är orolig för sin häst inför nyår, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
977
  • Artikel
Hästnyheter Ingen individuell medalj i ridsport-EM, men ändå fina besked av de rutinerade ryttarna inför OS nästa år. Och på Stockholms Stadion...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp