Seriös - vem är det?

Spelar det någon roll?
Är det okej att undanhålla fakta bara för att man inte får en direkt fråga?

Ja, det tycker jag. Om personen har tänkt att betala för sig och sköta sig, då tycker jag inte att hyresvärden har ett dugg med det att göra om hyresvärden inte har krävt att få dessa uppgifter. Som hyresvärd så brukar man ju alltid ta en kreditupplysning, så då kommer det ju ändå fram.
 
Ja, det tycker jag. Om personen har tänkt att betala för sig och sköta sig, då tycker jag inte att hyresvärden har ett dugg med det att göra om hyresvärden inte har krävt att få dessa uppgifter.
Så du tycker alltså att en hyresgäst som undanhåller betalningsanmärkningar är en seriös hyresgäst?
 
Fast gamla skulder och betalningsanmärkningar behöver ju nödvändigtvis inte påverka en framtida hyresvärd. Alls.
Hur menar du nu?

Gamla skulder som är betalda är ju borta och är de kvar så är de ju inte gamla utan aktuella.
Gamla betalningsanmärkningar försvinner och finns inte mera så antingen är de borta eller så är de aktuella.

Och är det seriöst att inte berätta om dem?
Varför skulle de inte påverka?
 
Så att vara seriös är när man inte tänker missköta sig?

Ja, har man tänkt sköta sig och hyresvärden inte frågar om hyresgästens ekonomiska historik/situation, så förstår jag inte varför hyresgästen inte skulle kunna kallas seriös. Det finns massor med personer som har gamla betalningsanmärkningar, men som inte har ett dugg betydelse i dagsläget. Om det visar sig att hyresgästen är oseriös, så får hyresvärden skylla sig själv som hyrde ut så lättvindigt så att han/hon inte ens tog en kreditupplysning. Med detta menar jag absolut inte att man ska strunta i att betala sin hyra, men det är jäkligt klantigt att som hyresvärd inte ta en kreditupplysning. Speciellt privata värdar är ju lite extra utsatta för personer som inte sköter sina betalningar så bra, för det är så många privata värdar som är okunniga.
 
Speciellt privata värdar är ju lite extra utsatta för personer som inte sköter sina betalningar så bra, för det är så många privata värdar som är okunniga.
Jag upprepar här att betalningarna inte är problemet utan det är andra saker.
Även om hyran alltid kommer i tid så märks det vilka som har trasslat till det för sig tidigare.
Så det är inte bara pengarna som det handlar om när man tar en upplysning.
 
Spelar det någon roll?
Är det okej att undanhålla fakta bara för att man inte får en direkt fråga?

Det är väl inte upp till en presumtiv hyresgäst att lista ut vilken information som du tycker är relevant.

Jag skulle säga att du får skylla dig själv. Om jag inte har fel så har du ständiga problem med dina hyresgäster men trots det så tar du ingen kreditupplysning. Du frågar inte ens hyresgästen.
 
Jag skulle säga att du får skylla dig själv.
Ja så är det ju naturligtvis.
Men frågan som jag har är om hyresgästen är att betrakta som seriös?

Vad innebär det när någon skriver i en annons:
"Seriös hyresgäst söker seriös hyresvärd"?

Hur kan man förvänta sig att hyresgästen är då?
Och vad vill den ha av hyresvärden?

En bostadssökande berättade om en massa "fula" förslag som hon hade fått som ersättning för att få låna en "Exklusiv bostad" och det är ju inte seriöst i mina ögon.
 
Om jag inte har fel så har du ständiga problem
Nej jag har inte "ständiga problem" men det är faktiskt bara problemen som är roliga att skriva om.

"Fungerar bra" blir ju inte så intressant på något vis.
Jag trodde dessutom som många att gamla synder inte skulle spela någon roll.
Men nu så har jag lärt mig annorlunda.
Jag har gjort några misstag samt blivit lurad på riktigt.
Det senare är svårt att värja sig emot.
 
Ett seriöst företag, en seriös individ agerar alltid på ett sådant sätt att det främjar långvarigt samarbete. även upp det är uppenbart att den aktuella affären bara är en engångsföreteelse.

Lagt kort ligger, avtal ska hållas och blir ngt fel så försöker man gemensamt lösa dem till det bästa för båda.

Skulle däremot någon bryta mot ingångna avtal, då blir jag omedelbart en oseriös gammal gubbtjyv som verkligen kan ställa till jävelskap ;)
 
Intressanta frågor du tar upp. Jag som är naiv, godtrogen och dumsnäll har blivit utnyttjad ekonomiskt flera gånger i hästbranschen. Jag antar att det beror på flera saker, hästnäringen verkar locka till sig människor med olika typer av problem, samt att det kostar en massa pengar. Så jag tycker att seriösa människor är hederliga, inte ute effter att lura andra samt är genuint ärliga.
 
Trots att det inte hör till ämnet så känner jag att jag vill bemöta det här.

Jag skulle säga att du får skylla dig själv. Om jag inte har fel så har du ständiga problem med dina hyresgäster men trots det så tar du ingen kreditupplysning. Du frågar inte ens hyresgästen.
Men skall man verkligen behöva det?
Är människor så illvilliga att de har för avsikt att ställa till det för andra?
Och betyder verkligen betalningsanmärkningar att man skall neka en hyresgäst?

Kort sagt varför är det nödvändigt att sortera människor på det viset?

Min erfarenhet nu visar ju på att det är så.
Det känns ändå så fel att behöva göra det.
Och ja jag är naiv och lättlurad och ja jag har fått betala för det på många vis.
Men det är slut med det nu.
 
Jag tänker att det är litegrann som de människor som lämnar sina brickor på bordet på typ hamburgerresturanger, att man inte plockar undan efter sig. Eller smutsar ner på tåget utan att plocka efter sig, attityden "det får andra göra, det skiter jag i" . Det är oseriösa människor för mig, som saknar ödmjukhet inför andra.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny toner till min brother dcp 9020 cdw laserskrivare men var 17 ska man handla? Var brukar ni köpa skrivarfärg/toner...
Svar
6
· Visningar
377
Senast: _Elly_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 558
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 109
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 549
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp