Bukefalos 28 år!

Seriös - vem är det?

Ordet seriös får mig mest att tänka på romantiska och sexuella relationer. Att "ha ett seriöst förhållande", att "dejta seriöst". Jag har mycket svårt att så att säga ta ordet på allvar. Det har en flytande betydelse och används mest för att göra värderingsskillnader i fråga om normalitet, är min uppfattning.
 
Vad är det egentligen att vara seriös?
I min värld är det att meddela att "den här reparationen kommer att kosta X antal kronor mera för jag har hittat flera fel" och inte presentera en räkning som får folk att falla döda ner.

Att aldrig ljuga för nån inblandad, det finns alltid nån som vet vad som sagts och gjorts.

Att hålla det jag har lovat utom i ett fall, det är när jag inte själv kan styra förloppet pga. sjukdom eller oseriösa underleverantörer men då försöker jag finna en lösning som alla kan acceptera.

Att lämna tillbaks lånade fordon och lånad utrustning i samma (eller bättre) skick som när jag hämtade dom, samt att LÄMNA TILLBAKS utan att ägaren ska behöva anlita Jugge-maffian för att få tillbaks sin egendom.

Att betala det man är skyldig på utsatt datum.


Det där sista är lite kul, fast jag numera är privatperson utan firma så skickar firmorna gladeligen fakturor med 30 dars betalningstid och det gäller inte bara gamla inarbetade kontakter utan nya också och hittills har jag aldrig blåst nån, har jag inte pengar så handlar jag inte.
 
Hur menar du nu?

Gamla skulder som är betalda är ju borta och är de kvar så är de ju inte gamla utan aktuella.
Gamla betalningsanmärkningar försvinner och finns inte mera så antingen är de borta eller så är de aktuella.

Och är det seriöst att inte berätta om dem?
Varför skulle de inte påverka?

Hur kan en betalningsanmärkning i sig påverka? Hade hyresgästen skött sig och du inte kollat/fått reda på det hade den varit irrelevant. Alla som har betalningsanmärkningar kommer inte att missköta sig i framtiden.
 
När det gäller att hyra bostad så tycker jag att seriositet från hyrestagarens sida innebär att man har för avsikt att följa kontraktet. Dvs att bo i bostaden, betala hyran och fullfölja sina lagstadgade skyldigheter som hyresgäst.
Gäller det även övrig laglydighet?
Alltså inte bara själva hyresförhållandet?
Eller kan man vara en seriös hyresgäst även om man lurar skattmasen och fogden?
Eller snattar på ICA?
 
Jag har mycket svårt att så att säga ta ordet på allvar.
Det har jag också, det är därför som jag startade denna tråden.
Jag vet helt enkelt inte vad de som använder ordet menar.

Om jag t.ex. använder det ordet om en hantverkare så är en seriös hantverkare någon som gör det som avtalats, bara tar betalt för det som verkligen har gjorts och sköter sin bokföring och sina skatter.
Samt naturligtvis inte stjäl från sina kunder, leverantörer eller konkurrenter.
 
Men seriöst, tycker du att den är just seriös?
Kan man vara det samtidigt som man undanhåller information?
Eller ens alls om man har betalningsanmärkningar och skulder?

Menar du att man är oseriös om man har betalningsanmärkningar? Är det inte lite väl drastiskt, och helt utan att reflektera över varför? Betalningsanmärkningar har man för att man inte betalat en skuld, orsaken till att man inte betalat kan variera ordentligt, ibland har det till och med hänt att betalningsanmärkningarna är felaktiga.
 
För mig handlar seriös/oseriös nog om viljan att leta kryphål, en önskan att "komma undan med mer". I ett avtal, oavsett om det handlar om "vi ses kl x för att ta en fika" eller "jag ska köpa/sälja en x för x00 000 kr", finns det gärna en massa underförstått. Det ligger i vår natur att anta, förutsätta och tolka. En seriös person strävar efter att göra saker så tydligt som möjligt och hålla sig inte bara till ordet utan även till anden i avtalet, en oseriös strävar efter att hålla sig till ordet (om hen måste) men utnyttja anden.
 
Gäller det även övrig laglydighet?
Alltså inte bara själva hyresförhållandet?
Eller kan man vara en seriös hyresgäst även om man lurar skattmasen och fogden?
Eller snattar på ICA?

Om man snattar på ica eller lurar skattmasen har inget som helst med om man är en seriös hyresgäst, det finns säkert de som begått massor med brott men som är drömhyresgäster och de som inte gjort ett enda fel lagligt sett men är rena mardrömmar till hyresgäster.
 
Det har inget som helst att göra med varandra. Hyresgästen är seriös om den sköter sig och betalar hyran oavsett om den lämnat uppgifterna eller inte.
Jag frågar vad du tycker.
Tycker du att det är en seriös hyresgäst?

Om någon påstår sig att vara seriös så måste den ju ha någon typ av innehåll i det påståendet och det som jag undrar är vad detta innehåll är.
Precis som jag undrar vad en hyresvärd menar när den söker en seriös hyresgäst?
Eller en stallägare som söker en seriös hästägare som inackordering?

Jag använder själv inte ordet seriös i de sammanhangen.
Det är alldeles för luddigt för min smak.
 
att sköta sig som sig bör.
Men vad innebär det då
Det är ju lika luddigt.

Vad är "Som sig bör"?

För mig så är det ju att inte dra på sig skulder och betalningsanmärkningar men för andra så verkar det ju inte vara så.
Hur skall man då veta vad innehållet i "Jag är seriös" är?
 
Hade hyresgästen skött sig och du inte kollat/fått reda på det hade den varit irrelevant.
Jag fick reda på det av en slump.
Jag tog inte reda på det.
Och det var själva undanhållandet som jag såg som problematiskt.
Vad mer som inte var bra kunde det finnas att dölja?
Och det gjorde det.

Hur kan en betalningsanmärkning i sig påverka? Hade hyresgästen skött sig och du inte kollat/fått reda på det hade den varit irrelevant. Alla som har betalningsanmärkningar kommer inte att missköta sig i framtiden.
Alla som har betalningsanmärkningar kommer inte att missköta sig i framtiden.
Det är visserligen en annan diskussion, men det märks på andra sätt än man kan tro.
Mest tydligt är någon typ av oplanerat liv med en oplanerad ekonomi.
Eller en evig vana att leva över sina tillgångar.
 
Menar du att man är oseriös om man har betalningsanmärkningar?
Definiera oseriös!
Det är ju just definitionen av oseriös respektive seriös som jag försöker att hitta.

Jag gillar personligen inte att bli förd bakom ljuset och känner mig lurad om en presumtiv hyresgäst inte berättar en sådan sak för mig.
Det är själva undanhållandet som jag har problem med.
Men det kommer inte att hända igen, jag kommer i framtiden att göra en noggrann kontroll och inte hyra ut till folk med skulder eller anmärkningar.

Kan du hjälpa mig med att definiera ordet "seriös" nu?
 
Om man snattar på ica eller lurar skattmasen har inget som helst med om man är en seriös hyresgäst, det finns säkert de som begått massor med brott men som är drömhyresgäster och de som inte gjort ett enda fel lagligt sett men är rena mardrömmar till hyresgäster.
Så du menar alltså att ordet seriös när det kommer till en hyresgäst är hur bra den är för hyresvärden?

Bra hyresgäst = seriös
Dålig hyresgäst = oseriös

Har jag uppfattat det rätt?
 
Hur menar du nu?

Gamla skulder som är betalda är ju borta och är de kvar så är de ju inte gamla utan aktuella.
Gamla betalningsanmärkningar försvinner och finns inte mera så antingen är de borta eller så är de aktuella.

Och är det seriöst att inte berätta om dem?
Varför skulle de inte påverka?

Det kan ju vara så att de gamla skulderna och betalningsanmärkningarna beror på något som inte längre gäller (en strulig anhörig, ett dåligt beteende som personen nu har förändrat etc), men att skulden inte är färdigbetald ännu och anmärkningarna finns kvar. Personen kanske mycket väl klarar av att både betala på dessa och sköta hyresbetalningar! Således behöver de inte påverka framtida hyresvärdar.

På frågan om det kan klassas som seriöst att inte berätta om dem, så ser jag nog inte automatiskt som oseriöst att inte göra det om man inte blir tillfrågad om det. Det kan ju vara så att man inte vill att olyckliga omständigheter/ett beteende man ångrar/en strulig anhörig ska sätta käppar i hjulen om man vet med sig att man kan och kommer att sköta sig! Ljuger man däremot, är det en helt annan sak. Sedan är jag som person lite överärlig vad gäller sådant och skulle nog berätta om jag hade varit i den situationen. Hade jag varit i hyresvärdens sits hade jag även uppskattat om personen hade berättat självmant, då det hade ingett förtroende.

Men, självklart är risken större att betalningarna inte fungerar med en person som har dragit på sig betalningsanmärkningar, men det var ju inte riktigt det tråden berörde.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
2 993
Hemmet Måste köpa ny toner till min brother dcp 9020 cdw laserskrivare men var 17 ska man handla? Var brukar ni köpa skrivarfärg/toner...
Svar
6
· Visningar
388
Senast: _Elly_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 708
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 233
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp