Seriös - vem är det?

Ja, det är ju sannerligen inte snällhet som råder som ideal i vårt samhälle, utan egen snödd vinning och vassa armbågar och roffa åt sig så mkt som möjligt åt mig själv och skit i andra.
 
Jag är så gammal att jag minns dekaler på pendeltågen i Stockholm på 80-talet där det stod att man inte skulle lägga upp fötterna på motsatt säte och att man inte skulle peta sig i näsan! De dekalerna känns en aningen föråldrade idag.
När det gäller mina egna barn så gör jag inget annat än att tjatar på dem om att visa hänsyn, ta undan efter sig, inte störa osv. Det är ju där man måste börja.
 
Är människor så illvilliga att de har för avsikt att ställa till det för andra?
Vissa människor gör det till sin livsuppgift att förstöra för andra, och dra nytta av andra oavsett vad det blir för konsekvenser. Kan man inte dra nytta av andra på vilka sätt som helst så ser man till att förstöra så mycket det går innan man åker ut. Dessutom gör man detta gång efter gång efter gång,,,,,,,,,
 
Det här är ungefär samma som "lås är till för dom ärliga", och har man inte bultsaxen eller kofoten med så tar man till vinkelslipen.
 
Ett seriöst företag, en seriös individ agerar alltid på ett sådant sätt att det främjar långvarigt samarbete. även upp det är uppenbart att den aktuella affären bara är en engångsföreteelse.

Lagt kort ligger, avtal ska hållas och blir ngt fel så försöker man gemensamt lösa dem till det bästa för båda.

Skulle däremot någon bryta mot ingångna avtal, då blir jag omedelbart en oseriös gammal gubbtjyv som verkligen kan ställa till jävelskap ;)
Fast med det senaste tycker jag du sällar dig tydligt till kategorin oseriösa. Seriösa låter då helt enkelt avtalsbrott hanteras på det sätt som är överenskommet.

Att ställa till jävelskap för någon är inte seriöst. Det är både barnsligt, trist och en mycket dålig egenskap.
 
Seriös för mig är när man vill göra rätt*, engagerar sig i att ta reda på hur man gör det, och lägger tid och energi på att sedan göra det. Seriositet är nästan synonymt med engagemang för mig.

* = med rätt menar jag rätt ur det aktuella landets lagstiftning synvinkel, "praxis", samt moral och etik. Och det betyder ju att seriös kan betyda olika för olika personer, eftersom vad som anses vara rätt och riktigt ibland varierar.
 
Frågan är om det är seriöst att inte upplysa om det?
Så att hyresvärden får veta det senare från annat håll.
Att undanhålla själva informationen om det.

Min erfarenhet är annars att det nästan alltid blir problem med hyresgäster som har ekonomiska problem.
Det finns andra problem än bara att hyran skall komma in.
Samma sak gäller ju inackorderingar i stall.
Det kan bli oerhört trassligt även om hyran alltid kommer in i tid.

I min värld så är det upp till hyresvärden att kontrollera hyresgästen på de punkter denna tycker är relevanta. Det ligger liksom i sakens natur att inte stoltsera med att ha betalningsanmärkningar eller vara med i brottsregistret.
 
Spelar det någon roll?
Är det okej att undanhålla fakta bara för att man inte får en direkt fråga?

Generellt ja, mest för att man rimligen inte kan veta vad motparten vill veta och i synnerhet när det gäller en fråga om betalningsanmärkning. Som hyresvärd får man allt räkna med att folk både ljuger om frågan och att de inte upplyser självmant, det samma gäller med brottsregistret. De flesta känner nog att det är kört om det kommer fram och håller tyst. Undantag är om man enligt lagen har upplysningsplikt enligt lagen.

Jag kan inte se något fel i det ärligt talat, det är hyresvärdens ansvar att kolla upp det denna önskar veta.
 
I min värld så är det upp till hyresvärden att kontrollera hyresgästen på de punkter denna tycker är relevanta. Det ligger liksom i sakens natur att inte stoltsera med att ha betalningsanmärkningar eller vara med i brottsregistret.
Men det är ju inte frågan.

Frågan är om det är en seriös hyresgäst?
Eller seriös person?

Vad är det egentligen att vara seriös?
 
Anledningen till att man inte automatiskt berättar om sitt (dåliga) förflutna är kanske att man verkligen är seriös den här gången och inte vill att den gamla skiten man har i bagaget ska svärta ner den man är idag.
 
Är man automatiskt oseriös om man har betalningsanmärkning och skulder? Oseriös i vilka sammanhang? Och hur länge? Tills skulden är betald? Tills betalningsanmärkningen är borta? Är man automatiskt seriös igen efter tre år då?
Jag vet inte.
Det är därför som jag frågar.

Vad menar folk egentligen med att vilja ha en seriös hyresgäst, köpare, hästägare o.s.v.?
 
Men det är ju inte frågan.

Frågan är om det är en seriös hyresgäst?
Eller seriös person?

Vad är det egentligen att vara seriös?
När det gäller att hyra bostad så tycker jag att seriositet från hyrestagarens sida innebär att man har för avsikt att följa kontraktet. Dvs att bo i bostaden, betala hyran och fullfölja sina lagstadgade skyldigheter som hyresgäst.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny toner till min brother dcp 9020 cdw laserskrivare men var 17 ska man handla? Var brukar ni köpa skrivarfärg/toner...
Svar
6
· Visningar
377
Senast: _Elly_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 559
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 119
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 549
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp