Bukefalos 28 år!

Seriös - vem är det?

Folk håller tyst då de vet att de många gånger leder till att man inte får något kontrakt. Du skrev ju själv att du inte skulle hyrt ut. Du frågade ju inte ens enligt dig själv så det var inte ens att undanhålla.
På den tiden så gjorde jag det.
Men inte nu längre.

Hur menar du att det hänger ihop med att kalla sig seriös eller inte?
Hur jag gör och vilka värderingar som jag har påverkar ju inte vad andra menar när de påstår att de är seriösa eller efterfrågar seriösa kunder, hyresvärdar, inackorderingar.

Personligen så hyr jag inte ut till lögnare men jag kallar det för lögnare och inte för "oseriösa" hyresgäster.
Jag undrar fortfarande vad det är?
Men av tråden att döma så är det en ytterst objektiv och personlig bedömning.
 
Du sönderanalyserar begreppet seriös och verkar anse att man ska vara en genomärlig helylleperson som aldrig gjort något misstag för att vara seriös.
Ja jag startade ju tråden för att analysera begreppet seriös.
Min åsikt om vad begreppet innebär är däremot ointressant för mig.
Det är vad andra vill förmedla till mig och sin omgivning med det som intresserar mig.
 
Jag skulle inte gilla om en hyresvärd spekulerar om min vandel. Du måste och skall inte veta allt om dina hyresgäster.
Vissa saker vill jag ju veta för min egen säkerhets skull.
Och ärlighet är något som jag värderar högt.
Jag måste skydda min ekonomi, min egendom och min affärsverksamhet.
Att ha hyresgäster som har begått brott eller har dåligt rykte gör det svårt att hyra ut andra bostäder och stallplatser.
Och det är dåligt för mig.
Varför skall jag bortse från det?
 
Det är tveksam om någon ens skulle reagera på grannen snattat på ICA och än mindre sannolikt att de skulle känna till det.
I byn där jag äger fastighet så vet hela byn när någon har snattat på ICA.
Att hyra ut till en sådan snattare skulle bli problem för mig.
Men så är det ju inte överallt.
 
Fast med det senaste tycker jag du sällar dig tydligt till kategorin oseriösa. Seriösa låter då helt enkelt avtalsbrott hanteras på det sätt som är överenskommet.

Att ställa till jävelskap för någon är inte seriöst. Det är både barnsligt, trist och en mycket dålig egenskap.
Att ställa till jävelskap kan vara att använda alla de regler som finns för att få rätt och går inte det så använder man samma regler för att försinka o försvåra. Naturligtvis helt enligt lagen så som en seriös aktör gör.

Vill någon inte betala en faktura och jag ser stora svårigheter att få in pengarna så drar jag mig inte för att sälja den fordran till en bråkdel av priset till andre betydligt mindre seriösa aktörer...Det är att ställa till jäkelskaper
 
Vissa saker vill jag ju veta för min egen säkerhets skull.
Och ärlighet är något som jag värderar högt.
Jag måste skydda min ekonomi, min egendom och min affärsverksamhet.
Att ha hyresgäster som har begått brott eller har dåligt rykte gör det svårt att hyra ut andra bostäder och stallplatser.
Och det är dåligt för mig.
Varför skall jag bortse från det?
Du ska ta hänsyn till vad som är bäst för dig, alla seriösa hästspekulanter/hyresgäster är inte de bästa för varje individuell situation. Det gör inte personen mindre seriös.
 
Du ska ta hänsyn till vad som är bäst för dig, alla seriösa hästspekulanter/hyresgäster är inte de bästa för varje individuell situation. Det gör inte personen mindre seriös.
Det har jag inte påstått heller.
Men jag undrar fortfarande vad de menar?
Och jag undrar verkligen vad du menar med seriös?
Eftersom att du kan ge mig kritik för någon definition som jag inte begriper mig på.

Jag har inte förutom hantverkaren påstått att någon är varken seriös eller oseriös.
Att en potentiell hyresgäst påstår sig vara seriös betyder inget för mig.
Det är ju ändå min bedömning som gäller.
Däremot så skulle jag gärna vilja veta vad det betyder för den potentiella hyresgästen.
Och även vad de menar med en seriös hyresvärd.

Jag skulle vilja veta vad frågan "Är du en seriös hästägare?" verkligen betyder.
 
Där tycker jag du har helt fel. De flesta jag känner har helt andra ideal.
Såklart har enskilda individer andra ideal, jag talar om en samhällsanda men du kanske inte fattade det? För vad är dagens samhällsklimat med rovdrift på miljö, utförsäkringar, klappjakt på sjuka och arbetslösa, hårdare tag mot invandringen etc etc in absurdum ett uttryck för? Inte är det att visa solidaritet och omsorg om alla i samhället precis när skattesänkningar för de rika ständigt prioriteras? Eller vad tycker du?
 
Jag hyrde ut en bostad på en attraktiv adress till en nödställd mor och son, hade inte en sådan där superkänsla, och nog fan fick jag tapetsera om stället efter dem. Men som vanligt blödde mitt hjärta, och bara fattar inte hur man bara kan ta sönder andras saker utan att åtminstone tala om det.
 
Men seriöst, tycker du att den är just seriös?
Kan man vara det samtidigt som man undanhåller information?
Eller ens alls om man har betalningsanmärkningar och skulder?
Ja?
Seriös må väl vara ett begrepp som det inte finns en definitiv definition av. Det är upp till var och en.

för mig är den seriös som har ärliga sunda avsikter - oavsett tidigare historia. jag tror på att människor kan bättra sig.

Vad just du lägger i begreppet är din ensak. för mig är det inte självklar motsättning mellan att ha tidigare betalningsanmärkningar och ett nuvarande ärligt uppsåt och vara skötsam.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 481
Senast: hollypolly
·
Hemmet Måste köpa ny toner till min brother dcp 9020 cdw laserskrivare men var 17 ska man handla? Var brukar ni köpa skrivarfärg/toner...
Svar
6
· Visningar
393
Senast: _Elly_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 902
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 328
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp