Seriös - vem är det?

Inte_Ung

Trådstartare
Det talas och skrivs mycket om att vara seriös.

  • Seriös köpare
  • Seriös säljare
  • Seriös hästägare
  • Seriös hyresgäst
  • Seriös hyresvärd
Men vad innebär det egentligen?
Hur är man om man är seriös?
Eller vad är det att vara INTE seriös?
 
Köpa grisen i säcken och inte kolla nånting innan, sen börja klaga. Det tycker jag är oseriöst från alla utom hästägare. Där är misskötsel oseriöst.
 
En seriös säljare upplyser om allt som kan tänkas vara relevant och lite till, dvs inte undanhåller någonting eller låter bli att berätta något obekvämt bara för att frågan inte kommer.
 
Det verkar ju inte så svårt.

Om en hyresgäst inte upplyser om att den har skulder och betalningsanmärkningar, är den oseriös då?
Jag upptäckte en sådan sak av en slump efter att jag redan hade hyrt ut.
Det var inte roligt.
Besvärligt blev det också.
Den hyresgästen stannade dock bara ett kort tag.
Vilket var en del av problemet.
Myror i brallan så att säga och kunde inte sitta stilla på vare sig en bostad eller ett jobb.
 
Det verkar ju inte så svårt.

Om en hyresgäst inte upplyser om att den har skulder och betalningsanmärkningar, är den oseriös då?
Jag upptäckte en sådan sak av en slump efter att jag redan hade hyrt ut.
Det var inte roligt.
Besvärligt blev det också.
Den hyresgästen stannade dock bara ett kort tag.
Vilket var en del av problemet.
Myror i brallan så att säga och kunde inte sitta stilla på vare sig en bostad eller ett jobb.

Visst kan man vara seriös även o man har skulder och betalningsanmärkningar, bara det inte är hinder för att man ska kunna betala sin hyra i tid och sköter sig som hyresgäst.
 
Visst kan man vara seriös även o man har skulder och betalningsanmärkningar, bara det inte är hinder för att man ska kunna betala sin hyra i tid och sköter sig som hyresgäst.
Frågan är om det är seriöst att inte upplysa om det?
Så att hyresvärden får veta det senare från annat håll.
Att undanhålla själva informationen om det.

Min erfarenhet är annars att det nästan alltid blir problem med hyresgäster som har ekonomiska problem.
Det finns andra problem än bara att hyran skall komma in.
Samma sak gäller ju inackorderingar i stall.
Det kan bli oerhört trassligt även om hyran alltid kommer in i tid.
 
Frågan är om det är seriöst att inte upplysa om det?
Så att hyresvärden får veta det senare från annat håll.
Att undanhålla själva informationen om det.

Jag skulle tro att den som har en betalningsanmärkning vet att om hen upplyser hyresvärden om detta så blir det inget kontrakt. Så ser det ut. Att undanhålla en sådan information är nog inte ihopkopplat med hur seriös man är. Bara att man vill ha någonstans att bo.
 
Håller med om att det är flummigt uttryckt. Om det är pålitlig, skötsam eller ansvarstagande man syftar på så borde det skrivas i stället.

Seriös och oseriös förknippar jag mer med affärsverksamhet, inte med privatpersoner. En oseriös firma är en som inte håller vad den lovar och kan tänka sig att ljuga för att tjäna en slant.
 
Det verkar ju inte så svårt.

Om en hyresgäst inte upplyser om att den har skulder och betalningsanmärkningar, är den oseriös då?
Jag upptäckte en sådan sak av en slump efter att jag redan hade hyrt ut.
Det var inte roligt.
Besvärligt blev det också.
Den hyresgästen stannade dock bara ett kort tag.
Vilket var en del av problemet.
Myror i brallan så att säga och kunde inte sitta stilla på vare sig en bostad eller ett jobb.
För mig är det en nyansskillnad mellan att vara seriös med det man får betalt för och det man betalar för. Den som får betalt är den som måste vara mest noga med att hålla ingångna avtal. Det är tex något viktigare att dagis sköter sina åtaganden de utlovat mot barnet än att jag som föräldrer sköter mig exakt efter deras regler. Det är (i mina ögon) alltså något värre om en hyresvärd slarvar med bokföringen än om en hyresgäst inte uppgivit att den har en betalningsanmärkning sen tidigare.
 
Det verkar ju inte så svårt.

Om en hyresgäst inte upplyser om att den har skulder och betalningsanmärkningar, är den oseriös då?
Jag upptäckte en sådan sak av en slump efter att jag redan hade hyrt ut.
Det var inte roligt.
Besvärligt blev det också.
Den hyresgästen stannade dock bara ett kort tag.
Vilket var en del av problemet.
Myror i brallan så att säga och kunde inte sitta stilla på vare sig en bostad eller ett jobb.

Absolut. Den typen av uppgifter är viktig för hyresvärdar. Har man skulder och betalningsanmärkningar, men är skötsam och arbetar av sina skulder bör man vara rak med hyresvärden. Jag har en nära släkting som satt just i den situationen, en historia av att inte sköta ekonomin men som fick hjälp och rätade upp skutan. Hen var rak och ärlig mot hyresvärdar och det var inte lätt att hitta boende, men hen fick napp som inneboende. Därifrån fick hen sedan en bra referens som var till hjälp för att hitta boende framöver.
 
Så du menar att man kan vara seriös även om man luras?

Det är väl inte att luras? Det är det väl bara om du faktiskt frågar.

Jag har lång erfarenhet av att leva med betalningsanmärkningar och vet vilket helvete det har varit att hitta någonstans att bo. Jag har aldrig varit ute efter att lura någon, bara att få tak över huvudet.
 
Det är väl inte att luras? Det är det väl bara om du faktiskt frågar.
Det tycker ju jag då.
Och vårt rättssystem.
Där så ingår ju att inte undanhålla något i sanningsförsäkran.

Vittneseden

"Jag (ditt namn) lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra."

Källa http://www.domstol.se/Till-dig-som-ar/Vittne/

Och hur seriöst är det att undanhålla sådan information som faktiskt påverkar andra, t.ex. en hyresvärd.
Det finns ju orsaker till att hyresvärdar inte gillar betalningsanmärkningar så de är ju definitivt intresserade av den saken.
 
Det är ju faktiskt inte relevant om hyresgästen har avsikten och goda möjligheter att fullfölja det ingångna avtalet.
Men är det seriöst?
Vilket är min fråga.

Och egentligen så är det ju relevant.
Det finns ju en orsak till att hyresvärdar inte vill ha hyresgäster med betalningsanmärkningar.
Och den har inte med hyresbetalningen att göra även om man skulle kunna tro det.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny toner till min brother dcp 9020 cdw laserskrivare men var 17 ska man handla? Var brukar ni köpa skrivarfärg/toner...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: _Elly_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 453
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 988
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 263
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp