Bukefalos 28 år!

Sexskämt på jobbet?

Sv: Sexskämt på jobbet?

Att klaga leder inte till något. Jag tycker det är meningslöst att bara klaga. Säg ifrån. Markera. Ta upp det med rätt instans. OM man tycker att det är rätt väg att gå.

Själv föredrar jag att synliggöra och markera.
Jag tror inte någon i något inlägg i tråden har föreslagit att man ska gnälla lite hjälplöst och inte göra något konkret alls.

Men då förstår jag vad du menar och håller med om att man måste synliggöra och säga ifrån på allvar. Gå till ledningen och i värsta fall göra en anmälan om trakasserierna trappas upp.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

*kl*
Som jag ser det så gör man saker i steg.
1. Man skrattar inte åt skämt som gör en obekväm det ger fel signaler.
2. Prata med de andra kvinnorna och eventuella män som inte beter sig så här och se hur de uppfattar arbetsplatsen. Kanske kan ni göra gemensam sak.
3. Ta chefen åt sidan och tala med honom i enrum om hur du upplever situationen.
4. Tala med chefens chef.
5. Ta strid (gå till facket etc) eller byt arbetsplats (möjligen båda).
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag kan tycka att det är skillnad på om det är personer som du träffar på när du är ute som beter sig illa jämfört om det är dina kollegor och framförallt om det är din chef. Chefen och kollegorna ska ju vara ens stöd.

Hur ska man kunna känna förtroende för en chef som beter sig på det sätt som TS chef gör?

Visst kan jag säga något syrligt eller bara ge dem en "blick" om någon på någon annan avdelning (vanligen driften) säger något trist och opassande, skillnaden är ju att jag inte befinner mig i beroende position till dem på det sättet som jag gör med min chef och mina närmaste kollegor. Skulle någon av mina närmaste kollegor eller någon av mina chefer säga något dylikt skulle det vara betydligt allvarligare och jag skulle behöva ta tag i det på ett helt annat sätt.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag är lite kluven i TS fall. Å ena sidan tycker jag verkligen inte att det är okej alls, å andra sidan känns det lite väl att polisanmäla, det känns verkligen i så fall som sista alternativet om man mår riktigt dåligt och inte får gehör nånstans från fack eller övre chefer. Jag uppfattar det inte som att TS mår riktigt dåligt, snarare att hon tycker att det går över gränsen för vad som känns seriöst.

Och det som faller bort lite i diskussionen är vad man vill med sitt jobb. Polisanmäler man sin chef för plumpa kommentarer så är man rätt körd där sen, sannolikt både vad det gäller karriär och referenser (det borde självklar inte vara så men jag har mycket svårt att se att det kan bli på nåt annat vis). Jag tycker att man ska vara medveten om det priset om man tar det steget och verkligen tycka att det är värt det. Personligen hade jag hellre först bitit ifrån och sen hade jag bytt jobb om det kändes för jobbigt och ohanterligt. Jag kan faktiskt inte se vad man vinner i arbetskvalitet på att polisanmäla förutom att man förmodligen får rätt i sak och får uppfostra en sexist. Men min erfarenhet säger mig att det blir en solklar pyrrhusseger. Så att använda polisanmälningar i det skedet som TS verkar vara i tycker jag inte är helt att rekommendera.

Jag har inte heller menat att det är första steget därför skrev jag även fack och skyddsombud!

Min polisanmälan gäller betydligt grövre saker än några sexskämt, MEN det började där!
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Fast det det handlar inte som jag ser det att dra ett bättre "skämt" utan att om det är skämt som är "ok" så skrattar man och spelar med, och dom så är dåliga/plumpa ser man till med svar på tal sänka/total förstöra "humorn".

Att ge en grupp som man ska ett fungerande samarbete med obehagskänslor brukar inte direkt ge ett fortsatt fungerande samarbete. Bättre då att visa inom "spelreglerna" vart mina gränser går vad jag tycker är okej.
Har man gjort det så brukar man även få gehör när man bara "säger till" att ett beteende inte är okej.

/Camilla
Som sagt, det beor på vad man vill uppnå.

Vad jag har skrivit är att den taktiken du mfl beskriver inte förändrar något annat än möjligtvis deras attityd till just dig. Dvs det mesta flyter på som vanligt, i värsta fall trappas situationen upp till grövre trakasserier och i bästa fall har alla ett jättefint samarbete eftersom du som trakasseras böjt dig lite lagom och trakasserat tillbaka lite lagom. Dvs du lär dig i bästa fall hantera en sjuk arbetsmiljö, men inget förändras i grunden eller på lång sikt.

När det gäller fungerande samarbete... De har redan förstört samarbetet genom att sprida sexism och rasism omkring sig, så att förstöra det samarbetet är i princip omöjligt eftersom det redan är i bitar. Genom att påtala att samarbetet inte fungerar kan det väcka obehag hos vissa som inte vill förändras och som är bortskämda med att få bete sig hur de vill, visst, men det är en arbetsplats och inte ett dagis. Man måste kunna prata allvar, och kanske behövs lite obehag för att insikten ska komma om att det krävs en förändring.
Man har ingen som helst skyldighet att tramsa med lite lagom för husfridens skull i sådana här fall, även om man kan välja att göra det som en (i bästa fall) enklare utväg (helst samtidigt som man söker nytt jobb).
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Precis så. Det blir liksom inte roligt att hålla på när det kommer svar på tal. Den som är dum blir förminskad. Varje gång. Det blir tyst då. Väldigt tyst.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Vi är bara killar på våran arbetsplats och där kan det vara rätt mycket grovt språk .. så bara för att jag är gift med en thai så tror dom vi har sex var natt så det blir det komentarer om nästan var dag !
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag arbetar också på en mansdominerad arbetsplats och jargongen är ibland inte den bästa....

Mitt tips är att inte köra "jag blir illa berörd, känner mig obekväm" kortet, då det oftast bara triggar dem att köra ännu hårdare. Jag brukar istället köra med "för helvete grabbar, lyft näsan från rännstenen" eller "om du nu tvunget ska tracka på motsatta könet kan du väl åtminstone göra det lite fyndigt, och inte bara upprepa floskler din farsa lärt dig" och liknande. genom de kommentarerna lyckas jag iaf förlöjliga deras kommentarer en hel del, vilket inte gör det lika roligt, och med tiden har det försvunnit.....

Sedan måste jag tillägga att jag tycker det är grymt dåligt att det är chefen som anger tonen i ert arbetslag, det är inte okej någonstans. Däremot tror jag inte att det kommer ändra något om du upplyser honom om det, utan det handlar med om att göra det jobbigt och pinsamt att dra den typen av skämt....
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Man blir nedslagen av att höra hur många av er har det på era jobb. Det verkar finnas allt för många arbetsplatser där kulturen fastnat i 50-talet. Jag blir ledsen å era vägnar. Jag har jobbat på många olika ställen men inte något enda har varit ens i närheten av en så unken kultur. Och då har jag ändå jobbat på flera mansdominerade arbetsplatser.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Har du gjort så någon gång till en medelålders sexistisk man som tycker att han är kung i världen? Jag tror inte det, för då hade du vetat att svaret man får tillbaka är ett högt skratt full av makt, och en kommentar om att du visst har PMS idag eller att det var värst vad du var känslig idag då.

Verklighetsförankring tack!

Jag har gjort så. Jag blev sexuellt trakasserad (och jag är inte känslig) och sade lugnt och sansat till gubben att jag inte gillar det och att jag snart anmäler honom för sexuella trakasserier. Han tog det på allvar och har inte gjort/sagt som han gjorde en enda gång efter det. Detta var för några år sedan och vi har en vanlig arbetskontakt även efter händelsen.

Inte konstigare än så.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Du tror inte att du möjligen ser det lite mindre bra därför att du är man? Det riktar sig tex inte mot dig.

Å andra sidan skulle jag gissa att du är en av de män som har en dämpande effekt på de här beteendena, vilket iofs också döljer dem för dig.

Överlag tror jag tyvärr att det är lättare för män att uppfostra den här typen av män, än för kvinnor. Tyvärr därför att det hänger logiskt ihop med den aktuella kvinnosynen.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Du tror inte att du möjligen ser det lite mindre bra därför att du är man? Det riktar sig tex inte mot dig.

Å andra sidan skulle jag gissa att du är en av de män som har en dämpande effekt på de här beteendena, vilket iofs också döljer dem för dig.

Överlag tror jag tyvärr att det är lättare för män att uppfostra den här typen av män, än för kvinnor. Tyvärr därför att det hänger logiskt ihop med den aktuella kvinnosynen.

Visst kan det vara så. Jag har aldrig varit utsatt. Men att det är så vanligt gör mig ledsen ändå.

Och visst har du rätt i att det är lättare för män att reagera. En mans reaktion mot det här beteendet skämtas inte bort på samma sätt och en man får inte frågan om han har mens.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 048
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 754
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 710
Senast: Sander
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 391
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp