Bukefalos 28 år!

Sexskämt på jobbet?

Sv: Sexskämt på jobbet?

Har du gjort så någon gång till en medelålders sexistisk man som tycker att han är kung i världen? Jag tror inte det, för då hade du vetat att svaret man får tillbaka är ett högt skratt full av makt, och en kommentar om att du visst har PMS idag eller att det var värst vad du var känslig idag då.

Verklighetsförankring tack!

Jag har. Två gånger, ena gången en lärare andra gången en kollega/typ chef. Fått en ursäkt båda gångerna. Men just dessa två medelålders sexistiska män kanske var undantag, vad vet jag.

De gånger jag sagt ifrån i privata sammanhang har dock bemötandet varit ett annat.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag känner mig lortig av att läsa det du skriver, det är så jävla äckligt och creepy, och samtidigt blir jag kokande arg. Jag kan inte ens börja föreställa mig att min egen chef skulle bete sig sådär. Gjorde han det skulle jag tappa ALLT förtroende för honom.

Vad säger dom andra kvinnorna på arbetsplatsen? Har ni snackat ihop er om det här? Är det någon av männen som har nånting mellan öronen, som ni kan prata med? Och försöka bygga upp en stämning att detta inte är okej? Typ, han kommer med ett av sina grova skämt och det blir en pinsam tystnad och ingen skrattar?

Sen skriver du såhär.

Vi arbetar för en internationell koncern, som flera gånger per år tvingar oss anställda att genomgå utbildningar för att motverka all typ av etikproblem på arbetsplatsen .

Vilka är det som står bakom dom utbildningarna? Finns det någon där som du kan ta ett konfidentiellt snack med?

Finns det ett starkt fack? Finns det någon där som du kan prata med? Detta är sexuella trakasserier. Och den där mannen borde absolut inte vara chef, han borde omplaceras.

Sen håller jag ABSOLUT INTE med dom här i tråden som tycker att man ska ge igen med samma mynt när nån jävla äcklo håller på så här. För det första så legitimerar man det, så att den dagen någon till slut säger ifrån så kan äcklot gömma sig bakom att "alla snackar ju så" och t o m citera exempel.
Och för det andra - och ännu viktigare - så fattar jag inte varför äcklot ska få bestämma nivån i "jargonen" dvs hans egen bottenslamsnivå. Det är vi som vet hur man beter sig som ska bestämma jargongen, inte såna som din s k chef.

*Arg å dina vägnar*
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Att klaga leder inte till något. Jag tycker det är meningslöst att bara klaga. Säg ifrån. Markera. Ta upp det med rätt instans. OM man tycker att det är rätt väg att gå.

Själv föredrar jag att synliggöra och markera.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Det som oroar mig särskilt i TS fall är detta med servern. Det är en sak att nån slänger ur sig kommentarer men att kulturen är sån att ett nätverk har ett snuskigt namn gör det hela lite mer etablerat än vad jag har varit med om, särskilt 2013 (det var mer väntat på 90-talet i början av IT-eran när det var mer anarki bland systemfolket och ingen annan riktigt förstod sig på det hela). Ett nätverk är definitivt svårare att förklara bort. I de fallen jag varit med om så har det med en rejäl nypa social välvilja kunnat gå att bortförklara torftigt med stundens ingivelse och larger than life personligheter.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Alltså, det fortsätter ju som det gör för att ingen säger någonting. Chefen tror i sin enfald att ni också tycker att det är kul.

Ge tillbaka! Det blir bara töntigt att säga att man blir illa berörd eller att man tycker att det är dålig stil. Det vinner man ingenting på. Kom istället med en motkommentar.

Säger han att kvinnor inte kan köra bil, så skrattar du och utmanar honom på att backa med släp!
Säger han att folk knullar, så skrattar du och undrar ifall han är kvarterets fönstertittare.

Komik och lättsamhet är ledorden. En vacker dag kommer du att se skillnad. Rom byggdes inte på en dag.

Skulle du "sätta ner foten" så blir det bara vatten på deras kvarn att kvinnor är det svagare könet.


Av egen erfarenhet så vet jag att detta inte fungerar så snälla rek inte något åt folk som faktiskt är sexuella trakasserier :(
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Det som oroar mig särskilt i TS fall är detta med servern. Det är en sak att nån slänger ur sig kommentarer men att kulturen är sån att ett nätverk har ett snuskigt namn gör det hela lite mer etablerat än vad jag har varit med om, särskilt 2013 (det var mer väntat på 90-talet i början av IT-eran när det var mer anarki bland systemfolket och ingen annan riktigt förstod sig på det hela). Ett nätverk är definitivt svårare att förklara bort. I de fallen jag varit med om så har det med en rejäl nypa social välvilja kunnat gå att bortförklara torftigt med stundens ingivelse och larger than life personligheter.

Jag håller med dig. Nätverksnamnet visar att beteendena är accepterade. Man undrar ju över organisationen uppåt och över de där etikkurserna.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Nej, tvärtom verkligen. Hur mycket styrka krävs det för att haka på, inte sticka ut, spela med? Och hur mycket styrka krävs det att säga ifrån och stå för vad man tycker?

Det är betydligt svårare att säga ifrån. Jag stod ut hängde med i en del tills jag efter många år fick nog och anmälde.

Nu är det polisutredning och en massa jobbigt runt det, i mitt fall kände jag att jag var tvungen att byta jobb från ett som jag trivdes bra på och som jag jobbat på i 16år. Detta pga en kollega och min chef som är svag
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Har du gjort så någon gång till en medelålders sexistisk man som tycker att han är kung i världen? Jag tror inte det, för då hade du vetat att svaret man får tillbaka är ett högt skratt full av makt, och en kommentar om att du visst har PMS idag eller att det var värst vad du var känslig idag då.

Verklighetsförankring tack!

Och då säger jag som har erfarenhet att jo det är alltid bäst att säga ifrån!

Det finns något som heter polisanmälan! Varför skall dessa människor som gör så här komma undan?
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Precis. Det tas av den typen som ett tydligt tecken på svaghet, steget över är att lägga sig på rygg och sära på benen.

Jag föredrar att se till att deras "skämt" inte är roliga, eller ännu bättre vända ett oönskat beteende mot dem.

Lycka till!

Det enda som faktiskt hjälper är att gå till handling, man behöver inte alls säga till ujtan man går bara till sitt fack, skyddsombud och till polisen. Alla dessa tar sådant på högsta allvar och polisen är extremt hjälpsam när det gäller sådana brott
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Det värsta som kan hända? Tja..."skämten" kan bli grövre, vanligare och direkt riktade mot TS. Mest troligt på just den arbetsplatsen.

Annars kan du googla "vuxenmobbing" för fler exempel.

Och steget kan gå ännu längre till faktiska fysiska närkontakter, strippning, direkta frågor etc
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Fast det är väldigt stor skillnad på att spela med eller att ge tillbaka med samma mynt.
Jag hade utan tvekan gett tillbaka med samma mynt, men det innebär inte att jag hade spelat med.

/Camilla

Hade du verkligen det? Har du någonsin varit i en sådan situation?
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Den här tanken har slagit mig, men chefen "en nivå upp" är en amerikan som är bosatt i England och arbetar för den engelska delen av koncernen. Han skulle inte förstå ett ord av svenskan, tyvärr...

Facket? Skyddsombud? Polisen?
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Har du gjort så någon gång till en medelålders sexistisk man som tycker att han är kung i världen? Jag tror inte det, för då hade du vetat att svaret man får tillbaka är ett högt skratt full av makt, och en kommentar om att du visst har PMS idag eller att det var värst vad du var känslig idag då.

Verklighetsförankring tack!
Jag har. Och som jag ser det så finns det inget annat sätt. Vill jag ha respekt från mina medarbetare så måste jag sätta ner foten och kräva den. Inte genom att göra mig liten utan genom att påtala när saker inte är schysta, på ett sätt som visar att jag anser att jag har (minst) samma värde som vad de har. Jag behöver inte spela efter deras regler, för spelplanen är lika mycket min!

Att förminska andra är jäkligt trist och är inget som jag vill befatta mig med (även om jag också trillar dit och gör det ibland...).

Men det är jäkligt mycket enklare att sköta saker korrekt om det finns flera som känner likadant, då kan man backa upp varandra.

/Lady_S
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

På mitt förra jobb var det tuff jargong , fast bryr mig knappast för jag kan vara lika ful i munnen som dom om inte värre
..ingen som inte har varit i travstall fattar jargongen , den är rå men hjärtligt ( i de flesta fall , finns väl rötägg )

sexskämt delas ut till alla kön...värre med dom som tror dom är Guds svar till kvinnan/mannen...men dom brukar mest finnas på krogen
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag har varit med om det i akademiska sammanhang ett par gånger. Samtliga gånger har det dolts av att det varit riktat neråt i hierarkin och bakom en "skojfrisk" personlighet. Intressant nog även av en kvinnlig chef.

Min erfarenhet av akademiska miljöer är att det är ganska vanligt förekommande med sexuella trakasserier. Mörkertalet är dock stort då man kan förlora mycket på att påvisa dessa problem.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Det är betydligt svårare att säga ifrån. Jag stod ut hängde med i en del tills jag efter många år fick nog och anmälde.
DET är styrka. Att vissa inte fattar det betyder inte att det är sant.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 048
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 759
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 717
Senast: Sander
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 393
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Shop to you drop, del 4
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp