Bukefalos 28 år!

Sexskämt på jobbet?

Sv: Sexskämt på jobbet?

Tyvärr tror jag inte det får önskad effekt. En sån typ gör nog snarare tolkningen "Åh, hon tycker det här är roligt!" eller "Mmm hon verkar kåt på mig..."
Fast så blir det inte ifall man trycker till de ordentligt, samt förklarar poängen så att personen fattar vad den håller på med. För den här personen fattar inte att det är jobbigt och att andra kan ta illa upp. Det är inte förrän personen själv känner sig lite påhoppad som den inser.

Säger man att man tar illa upp, att man tycker att det är stötande, så säger man enligt en sådan person att man är svag och vek och den personen får ännu mer vatten på sin kvarn. "Gud, kan man inte ens skämta utan att världen går
under för PMS-kärringarna på detta stället?"
Trycker man istället till den personen och ger en hint, så får personen förhoppningsvis en aha-upplevelse.

Men visst, man behöver inte nämna ord som kränkt eller att man tar illa upp. Man kan ta det helt till tredje person. "Du har aldrig tänkt på att det finns människor som kan ta illa upp när du kör med dina dåliga sexistiska skämt. Vad händer ifall någon pratar med högsta chefen om ditt uppförande? Det är nog inte så djävla roligt att sitta där och behöva förklara sig när chefen hört inspelningarna på dig?"
Men även här är det att ge igen med samma mynt, eftersom man hotar till underkastelse.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Lycka till!

Det enda som faktiskt hjälper är att gå till handling, man behöver inte alls säga till ujtan man går bara till sitt fack, skyddsombud och till polisen. Alla dessa tar sådant på högsta allvar och polisen är extremt hjälpsam när det gäller sådana brott

Du läser nog ungefär hälften jag skriver, om ens det. Behövs inget lycka till. Jag lever som jag lär i det här fallet, och det är med stor framgång jag praktiserar metoden. Önskat utfall, om jag säger så.

Var och en ska göra som de känner sig bekväma med. Dock tycker jag att man ska börja med att säga ifrån på ett tydligt sätt, innan man går till polisen.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Och hur har det gått? Är dessa personer dömda? Vad hände?

Spelar det någon roll? Personen är avstängd från sin tjänst och rättegång kommer att ske nu i höst/vinter

Eg är det helt ointressant hur det går för personen har fått en tankeställare ang sitt beteende
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Du läser nog ungefär hälften jag skriver, om ens det. Behövs inget lycka till. Jag lever som jag lär i det här fallet, och det är med stor framgång jag praktiserar metoden. Önskat utfall, om jag säger så.

Var och en ska göra som de känner sig bekväma med. Dock tycker jag att man ska börja med att säga ifrån på ett tydligt sätt, innan man går till polisen.

Så du menar att folk som blir sexuellt trakasserade på sin arbetsplats och mår dåligt av det skall behöva ställa personen mot väggen?

Tycker du att det är ett accepterat sätt att vara mot sina kollegor? Det är olagligt att göra detta och nej jag anser inte att man skall skuldbelägga de som blir utsatta för detta! Det är inte ok på några vis!

Jag ser inte det som något förmildrande att bete sig på det sättet det är ju inte så att de är omedvetna om sitt eget beteende !

Nej inte polis direkt, i mitt fall blev jag i princip beordrad av min chef och personalavdelningen då de övergrepp som jag råkade ut för var betydligt värre än bara några sexistiska skämt!

Bara för att du anser dig ha kontroll behöver inte det betyda att andra tycker det är ok även om de " hänger " på i snacket!

På jobbet skall man vara professionell och inget annat!
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Som sagt, din tolkning av vad jag skriver (eller inte skriver rättare sagt) får stå för dig.

Visa mig VAR jag skriver att det är OK att ha den attityden som ts företag har? Var skriver jag det? Jag skulle aldrig ställa någon mot väggen, jag svarar tillbaka. Det är långt ifrån samma sak.

Nej, jag skriver ju tvärtom att jag INTE accepterar det beteendet. Från varken kollegor eller andra i min omgivning. Never. Jag säger ifrån, svarar mot. Nej, det är INTE olagligt att svara mot eller säga ifrån. Du vill få det till att det enda rätta är ditt sätt. Andra har andra sätt som fungerar för dem.

Ja, på jobbet ska man vara proffesionell. Och är inte folk det, berättar jag det för dem.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag är helt övertygad om att det blir att spela med. Någon som är så verklighetsfrånvänd och narcissistisk kommer inte att reagera på "samma mynt". Däremot att vara saklig, trycka på att det är olagligt etc är att väcka samma skam och kränkning som den utsätter andra för. DET om något är att ge tillbaka med samma mynt. Men med en valuta som den reagerar på.

Gör det så kommer du bara ha en grupp som suckar över dig och tycker du är löjligt, "vad var liksom problemet?". Och det kommer sluta med att slutar med att man inte är kvar på arbetsplatsen, för samarbetet fungerar inte för enligt gruppen är du "gnällig"
Fast som jag ger igen med samma mynt så handlar det inte om att ha ett "roligare" skämt, utan mer visa vilka som är ok eller inte genom att total kvadda dom dåliga.
Tex när chefen tyckte vi skulle inte gjort du vet vad när du var/blev sjuk, nu är kanske jag med smittad. Från mig hade han troligen fått något svar liknande:
-Du gjorde vad? Med vem? Har du inte ens koll på vem du strular runt med längre? För inte var det med mig.

/Camilla
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Eller "Men kära nå´n nu får du ge mig lite cred. SÅÅÅ dålig smak har jag inte. Men dröm du vidare."
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Ni måste jobba på otroligt trista arbetsplatser, jag är också omgiven av män och de verkligen inte på med en massa sexskämt och annat trams som några pubertala småpojkar :meh:.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Nej det är inte särskilt stor skillnad i det här fallet, inte i praktiken. Visst uttrycker du olika åsikter men du spelar samma spel. Du förändrar kanske deras attityd till dig personligen, men inte spelreglerna.

Och hur många människor som är grova i mun, som slänger sexistiska och rasistiska kommentarer omkring sig dagligen, går hem och mår dåligt över att det var någon som drog ett "bättre" skämt än dem den dagen?
De bli snarare glada över att någon vill gå med i deras comedy club och roasting session, glada över att få fortsätta slänga käft som de vill.

Då suddar en professionell taktik ut deras leende betydligt mer effektivt, det ger den här typen av människor en obehagskänsla som grova skämt definitivt inte ger.

Mixoman gav ett bra svar:
Fast det det handlar inte som jag ser det att dra ett bättre "skämt" utan att om det är skämt som är "ok" så skrattar man och spelar med, och dom så är dåliga/plumpa ser man till med svar på tal sänka/total förstöra "humorn".

Att ge en grupp som man ska ett fungerande samarbete med obehagskänslor brukar inte direkt ge ett fortsatt fungerande samarbete. Bättre då att visa inom "spelreglerna" vart mina gränser går vad jag tycker är okej.
Har man gjort det så brukar man även få gehör när man bara "säger till" att ett beteende inte är okej.

/Camilla
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Som sagt, din tolkning av vad jag skriver (eller inte skriver rättare sagt) får stå för dig.

Visa mig VAR jag skriver att det är OK att ha den attityden som ts företag har? Var skriver jag det? Jag skulle aldrig ställa någon mot väggen, jag svarar tillbaka. Det är långt ifrån samma sak.

Nej, jag skriver ju tvärtom att jag INTE accepterar det beteendet. Från varken kollegor eller andra i min omgivning. Never. Jag säger ifrån, svarar mot. Nej, det är INTE olagligt att svara mot eller säga ifrån. Du vill få det till att det enda rätta är ditt sätt. Andra har andra sätt som fungerar för dem.

Ja, på jobbet ska man vara proffesionell. Och är inte folk det, berättar jag det för dem.

Jag föredrar att se till att deras "skämt" inte är roliga, eller ännu bättre vända ett oönskat beteende mot dem.

jag ber om ursäkt för att jag tolkade ditt svar med att du använde samma mynt dvs sexistiska skämt tillbaka.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

På den egna arbetsplatsen är det nolltolerans för sånt, det går ju att hålla efter i den egna organisationen. Dock jobbar jag oerhört sällan med egna kollegor, men dock i mansdominerat klimat.

Är jag runt en hel dag på 8-10 olika ställen är det en av platserna som har en tjej anställd. EN tjej. Henne träffar jag nästan aldrig.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Nej ,det är inte OK någonstans. Förmodligen i direkt strid med de regler koncernen ställt upp. Jag tycker du ska ta upp det direkt med din chef och om du märker minsta drag av att det inte tas på allvar, gå ett snäpp uppåt i hierarkin tills du får gehör.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag håller med dig. Nätverksnamnet visar att beteendena är accepterade. Man undrar ju över organisationen uppåt och över de där etikkurserna.

Fast det är ganska vanligt att dessa kurser sällan slår igenom till den egna tankevärlden. Det är i och för sig ett underbetyg åt kurserna; kurserna borde användas både till att informera skapa målbilden och gräva i hur det ser ut just nu. Gör man inte det senare i direkt anslutning så verkar hjärnan hos dessa ofta manliga primater med sina primitiva uttryck inte riktigt fungera så väl.

Diskuterar man sextrakasserier bör man samtidigt diskutera hur det ser ut på egna arbetsplatsen. Finns det uttryck för nedvärderande syn på kvinnor (nätverksnamnet)? Förekommer det skämt som ger uttryck för det? Osv. Finns en hel massa frågor att ställa.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Efter oerhört många år i diverse mansdominerade brancher så är jag oerhört tris att dra sådana där saker med.

Jag skulle svara: Jag skulle aldrig få för mig att göra det-där-du-vet-vad med dig.
Eller med gårdagens kläder: Jag är då åtminstone nöjd, och hur är det med dig?

Med rasistiska skämt om taxiförare: Men du ser ju inte särskilt vältränad ut, hur har du fixat det?

Men jag är alldeles för rå och okänslig för mitt eget bästa.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Om det är så att din chef byggt upp den här jargongen med acceptans och idiotier - är det ett väldigt vanligt skäl till att man flyttar sådana människor åt sidan. Ibland tillräckligt för att göra sig av med dem för gott, då det kan vara att betrakta som tjänstefel om bara reglerna är tillräckligt tydliga ovanifrån.

Inget, och jag menar verkligen inget, större företag vill behöva dras med rykten om att det du berättat förekommer. Normalt sett arbetar man hårt för att skapa bra rekryteringsmöjligheter.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag stirrade en gång en sådan person stint i ögonen och förklarade att jag hade hört att män som höll på så där gjorde det för att de inte fick till det rent praktiskt.
Utan behövde kompensera genom att prata snusk.
Det var tyst därifrån sedan.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag är lite kluven i TS fall. Å ena sidan tycker jag verkligen inte att det är okej alls, å andra sidan känns det lite väl att polisanmäla, det känns verkligen i så fall som sista alternativet om man mår riktigt dåligt och inte får gehör nånstans från fack eller övre chefer. Jag uppfattar det inte som att TS mår riktigt dåligt, snarare att hon tycker att det går över gränsen för vad som känns seriöst.

Och det som faller bort lite i diskussionen är vad man vill med sitt jobb. Polisanmäler man sin chef för plumpa kommentarer så är man rätt körd där sen, sannolikt både vad det gäller karriär och referenser (det borde självklar inte vara så men jag har mycket svårt att se att det kan bli på nåt annat vis). Jag tycker att man ska vara medveten om det priset om man tar det steget och verkligen tycka att det är värt det. Personligen hade jag hellre först bitit ifrån och sen hade jag bytt jobb om det kändes för jobbigt och ohanterligt. Jag kan faktiskt inte se vad man vinner i arbetskvalitet på att polisanmäla förutom att man förmodligen får rätt i sak och får uppfostra en sexist. Men min erfarenhet säger mig att det blir en solklar pyrrhusseger. Så att använda polisanmälningar i det skedet som TS verkar vara i tycker jag inte är helt att rekommendera.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

+1.

Jag håller med. Det är inte stället att börja på. Däremot håller jag inte med om att en aktiv strategi för att se till att koncernens etiska regler efterlevs är något som missgynnar karriären. Jag ser direkt hur det kan missgynna chefens karriär om denne inte omedelbart tar till sig kritiken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 048
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 756
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 711
Senast: Sander
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 391
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp