Bukefalos 28 år!

Sexuella trakasserier på jobbet?

Ja, och Björk jobbar med det NU och har aktuell kunskap, vilket hon visat i samtliga inlägg.
Jag skulle föreslå att @Björk får svara på alla formaliteter kring det här, eftersom hon jobbar med sånt här.
Det här borde gälla ALLA ämnen här på Vuxna så att TS:arna inte får fel råd. Resten håller tyst, tittar på och lär sig något av dom som verkligen kan....:crazy:
 
Jag skulle föreslå att @Björk får svara på alla formaliteter kring det här, eftersom hon jobbar med sånt här.

Jag gissar att du tänker på frågan i brottsmålssammanhang.
Polis är igång igen, ser jag
hur kommer det sig att du tycker att du har rätt att bestämma vem som skriver i trådarna och vem som inte får skriva?
 
Det där känner jag bara ett stort fett NEJ, ALDRIG I LIVET om det där med att konfrontera gubben med chefen. Svårt att förklara egentligen, men det går bara inte, över min döda kropp känner jag just nu. Jag vill inte.

Gubben är inte normalfuntad, tydligen alltid varit lite egen om jag förstått de äldre kollegorna rätt. Jag har sagt till själv, men han fortsätter, verkar precis som han "glömmer bort och spelar dum" typ.

Ta hjälp av facket direkt! Du betalar för deras hjälp.
Har inte chefen tagit i det tidigare så finns ingen anledning att gå dit - risken är att du inte blir lyssnad på.
Ska väl göras anmälan dit ändå.
Facket ska hjälpa arbetaren med förhållanden på arbetsplatsen - inte vara något man hotar med.
 
Jag tror inte du läste det jag skrev. Det jag svara "nej aldrig i livet på" var det @Björk sa om att man tar med chefen som sällskap och konfronterar gubben.
Har inte skrivit något om att jag inte kommer prata med chefen, för det tänker jag göra oavsett.
Vad bra. Var jag som missförstod.
 
TS är du med i facket? Tycker inte det framgår eller inte. Om du inte är det GÅ MED NU! Om du är det så skulle jag vända mig direkt till dem för stöd. De kan företräda dig och vara med vid möte med AG.

Min erfarenhet, personligt inblandad som vittne när en fd kollega blev trakasserad i samband med en jobbresa, är att AG tog det på mycket större allvar när en jurist från facket representerade min kollega. Innan vill AG bara släta över det hela, körde, jag förstår att det här känns obehagligt men...
 
@Björk, @vallhund, etc som har kunskap inom ämnet. Jag har alltid hört att ett bra sätt för den som är utsatt är att skriva dagbok. Det kanske inte håller i rätten så sätt men för minnet och för att på något sätt bevisa vad som hänt, när som hänt och av vem så är det skriva ordet i en dagbok bra. Att det ger lite tyngd. Skulle ni säga att dagbok är bra för den utsatte att skriva? O hur mkt tar man hänsyn till en sådan överlag?
 
@Björk, @vallhund, etc som har kunskap inom ämnet. Jag har alltid hört att ett bra sätt för den som är utsatt är att skriva dagbok. Det kanske inte håller i rätten så sätt men för minnet och för att på något sätt bevisa vad som hänt, när som hänt och av vem så är det skriva ordet i en dagbok bra. Att det ger lite tyngd. Skulle ni säga att dagbok är bra för den utsatte att skriva? O hur mkt tar man hänsyn till en sådan överlag?
Det är ju bra för att komma ihåg själv det som har hänt. Strukturera sina egna tankar.
Dock är det ju fortfarande den personens åsikter och uppfattning.
 
@Björk, @vallhund, etc som har kunskap inom ämnet. Jag har alltid hört att ett bra sätt för den som är utsatt är att skriva dagbok. Det kanske inte håller i rätten så sätt men för minnet och för att på något sätt bevisa vad som hänt, när som hänt och av vem så är det skriva ordet i en dagbok bra. Att det ger lite tyngd. Skulle ni säga att dagbok är bra för den utsatte att skriva? O hur mkt tar man hänsyn till en sådan överlag?
Om inte annat är det ett bra sätt att hjälpa minnet, påvisa frekvens o ev mönster.
 
TS är du med i facket? Tycker inte det framgår eller inte. Om du inte är det GÅ MED NU! Om du är det så skulle jag vända mig direkt till dem för stöd. De kan företräda dig och vara med vid möte med AG.

Min erfarenhet, personligt inblandad som vittne när en fd kollega blev trakasserad i samband med en jobbresa, är att AG tog det på mycket större allvar när en jurist från facket representerade min kollega. Innan vill AG bara släta över det hela, körde, jag förstår att det här känns obehagligt men...

Det är inte säkert att facket tar sig an något som hänt innan man blivit medlem. Medlemskapet ska fungera som en försäkring utifall att något inträffar. Inte något man tar hjälp av när något väl händer.
Men man vet aldrig, det skadar inte att kolla vad som är möjligt.
 
TS är du med i facket? Tycker inte det framgår eller inte. Om du inte är det GÅ MED NU! Om du är det så skulle jag vända mig direkt till dem för stöd. De kan företräda dig och vara med vid möte med AG.

Min erfarenhet, personligt inblandad som vittne när en fd kollega blev trakasserad i samband med en jobbresa, är att AG tog det på mycket större allvar när en jurist från facket representerade min kollega. Innan vill AG bara släta över det hela, körde, jag förstår att det här känns obehagligt men...
Varken kan eller behöver gå med i facket, lite svårt när man redan är medlem sen flera år tillbaka. :sneaky:

Börjar nog ändå med att tala med chefen i första hand, då chefen inte är så glad när facket blandar sig i, så det bästa är om det går att lösa utan fackets inblandning. :)
 
Var bara saklig och tydlig. Tala om vad det är han gör, att du inte vill att han ska fortsätta och att han inte respekterar dig när du ber honom sluta. Du behöver inte brodera ut det eller beskriva exakt varför du ogillar det osv.
Lät vettigt, undra om jag kommer komma ihåg det när det väl är dags att säga det. Lite nervöst samtidigt som jag vet med mig att det är viktigt.
 
Varken kan eller behöver gå med i facket, lite svårt när man redan är medlem sen flera år tillbaka. :sneaky:

Börjar nog ändå med att tala med chefen i första hand, då chefen inte är så glad när facket blandar sig i, så det bästa är om det går att lösa utan fackets inblandning. :)

Hurra! Det är såna här situationer som visar just hur viktigt det är att vara fackligt ansluten. :up:

Jag förstår att du vill ge chefen en chans att lösa situationen men om hen börjar försöka sopa det under mattan, koppla in dina fackliga jurister omedelbart. De brukar frusta av iver :p
 
@Björk, @vallhund, etc som har kunskap inom ämnet. Jag har alltid hört att ett bra sätt för den som är utsatt är att skriva dagbok. Det kanske inte håller i rätten så sätt men för minnet och för att på något sätt bevisa vad som hänt, när som hänt och av vem så är det skriva ordet i en dagbok bra. Att det ger lite tyngd. Skulle ni säga att dagbok är bra för den utsatte att skriva? O hur mkt tar man hänsyn till en sådan överlag?
Det är säkert bra. Om inte annat för att kunna beskriva närmare vad som hände och när; det är ju svårt att föreställa sig att någon skulle anstränga sig så om det vore en falsk anklagelse. Därför blir det ju förmodligen ett slags tyngre "bevis".

Men som jag sa tidigare; arbetsgivaren har skyldighet att först utreda om det förekommer några sexuella trakasserier. Och tyvärr så räcker ju inte att en person SÄGER att det förekommer. Som ag har man ju skyldigheter gentemot alla anställda så man måste förhålla sig objektiv i själva utredningen. Även om man till fullo tror på den som säger att det förekommit så måste man också ge den anklagade samma möjlighet att bli trodd och man kan därför inte egentligen i första skedet "ta parti". Man måste förhålla sig professionell och inte "döma" någon ohörd. Man kan helt enkelt inte "ta parti" utan behöver förhålla sig objektiv för att göra utredningen på ett bra sätt.
Båda parter måste få känna sig hörda och tagna på allvar under processen.

Oftast (liksom i rättsfall i sådana ärenden) så blir det så att ord står mot ord. Då kan det hända att utredningen läggs ner; man har gjort vad man kan, men kan inte konstatera att man kan varna, omplacera, säga upp eller annat. Däremot brukar det ofta vara tillräckligt att någon blivit föremål för en sådan utredning för att de ska begripa att det är läge att sluta och då har det ju löst sig, även om ett erkännande aldrig varit aktuellt.
 
chefen eller få ett frispel som jag fick en gång . Jag skällde ut killens efter noterna !

Jag är den som är lugnet själv tills en dag då jag får ett sånt frispel att ingen vill vara inärheten av mig
 
Oooh, jag önskar att jag kunde låna ut mina reflexer till dig... :devil:

Min ondskefulla lillasyster smög upp bakom mig i tid och otid och kittlade mig när vi var små och det slutade med att jag blev så snabb att smälla till "vem det nu var" att hon insåg att det var läge att sluta när hon skickat en kompis i hennes ställe... :laugh:

En kollega stoppade ett finger i midjan på mig för att jag var i vägen för besticklådan i fikarummet. Hon hade dock missat att jag stod och skar tomater och svängde runt i 190 med kniven i högsta hugg!
Tror att hon slog världsrekord på tio meter fikarumslöpning! ;)

On topic: JA, du ska prata med chefen. OCH arbetsmiljöombudet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 915
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 754
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp