Shop to you drop, del 4

Selen jag köpte (Ruffwear Hi & Light) åkte tillbaka. Den satt inte alls bra då ryggplattan var fyrkantig så tryckte främre delen in i nacken på Skalman och remmarna var alldeles för smala. Blev besviken faktiskt, då materialet kändes bra för övrigt :crazy:
 
Sitter och funderar inför viltspårsprov och att träna inför det, men nu har man slängts in i en ny djungel av hundtillbehör. :nailbiting: Några bra spårlinor och selar? :idea:
 
Sitter och funderar inför viltspårsprov och att träna inför det, men nu har man slängts in i en ny djungel av hundtillbehör. :nailbiting: Några bra spårlinor och selar? :idea:
Sele som du och hunden trivs med ;)
Jag gillar sån plastad spårlina. Tycker inte att den fastnar så lätt, eller flaggstångslina. Gillar inte de med antiglid de tycker jag fastnar i varenda liten pinne.

Vi har gjort en egen lina av lasso-rep. Så mycket smidigare, även när det är kallt ute, verkar hålla för allt (kanske inte så konstigt om det ska hålla för renar som inte vill komma på inkallning :angel:) och väger nästan ingenting alls. Köpte på meter från ren-köttsbutiken, men borde finnas att beställa någonstans med.
 
Sitter och funderar inför viltspårsprov och att träna inför det, men nu har man slängts in i en ny djungel av hundtillbehör. :nailbiting: Några bra spårlinor och selar? :idea:
Jag gillar inte antiglidlinorna och inte heller de med plast :p bästa linan jag provat är helt klart en tunn läderlina, har också en kanonbra lina i mer reflexkoppel material som är typ +10 år men hittar inga nya som är lika bra. Lina i flätad polyten är också helt OK :)
 
Sitter och funderar inför viltspårsprov och att träna inför det, men nu har man slängts in i en ny djungel av hundtillbehör. :nailbiting: Några bra spårlinor och selar? :idea:

Jag har dragsele och flätad lina. På en eftersökskurs jag gick testade vi olika linor och den flätade fastnade inte så mycket som de andra.
 
Sitter och funderar inför viltspårsprov och att träna inför det, men nu har man slängts in i en ny djungel av hundtillbehör. :nailbiting: Några bra spårlinor och selar? :idea:

Vi föredrar biothane-linorna, de fins i olika längd och bredd beroende på vad man föredrar. Vi hade en såndär billig rund orange i plast och den gick av, sen har vi en annan platt i plast från Julius K9, men den samlar skräp och sand så man blir skitig på nolltid. Biotanen är startk och slät så den fångar inte upp skit, men den är inte hal heller.

Angående sele så var vi en Julius K9 men föredrar att spåra med halsband.
 
Köpte nyligen en biothane-lina och trivs väldigt bra med den. Valde en modell med handtag så jag kunde köpa precis 10m istället för att ha 5m extra att hålla reda på.
 
Förslag på nåt annat än halsband som hunden kan ha på sig med sitt namn på och som funkar på sommaren? Är inte precis praktiskt lagd så det får vara sånt som finns att beställa. ;) Har funderat på nåt som går att sätta på hans Metizosele.
 
Förslag på nåt annat än halsband som hunden kan ha på sig med sitt namn på och som funkar på sommaren? Är inte precis praktiskt lagd så det får vara sånt som finns att beställa. ;) Har funderat på nåt som går att sätta på hans Metizosele.
Ska det vara synligt på håll? Annars har jag såna små graverade brickor med namn och telefonnummer på mina Metizoselar!
 
Sitter och funderar inför viltspårsprov och att träna inför det, men nu har man slängts in i en ny djungel av hundtillbehör. :nailbiting: Några bra spårlinor och selar? :idea:
Jag köpte biothane-lina på metervara, plus en karbin och fyra såna där skruvar som sitter på westernträns. Bara att göra hål och sätta fast karbinen o göra handtag med skruvarna (med nån gänglåsning), klart på fem minuter. Biothane-linan fanns i alla möjliga roliga färger och former, jag tog 16 mm tror jag.
 
Tack för alla svar, :D
Vi föredrar biothane-linorna, de fins i olika längd och bredd beroende på vad man föredrar. Vi hade en såndär billig rund orange i plast och den gick av, sen har vi en annan platt i plast från Julius K9, men den samlar skräp och sand så man blir skitig på nolltid. Biotanen är startk och slät så den fångar inte upp skit, men den är inte hal heller.

Angående sele så var vi en Julius K9 men föredrar att spåra med halsband.

Jag har en K9-sele men ser inte riktigt ut som när man googlar upp spårsele. Kan man gå på ett viltspårsprov utan en specifik spårsele? :cautious:
 
Tack för alla svar, :D


Jag har en K9-sele men ser inte riktigt ut som när man googlar upp spårsele. Kan man gå på ett viltspårsprov utan en specifik spårsele? :cautious:
Du får gå prov i halsband om du så vill. :) det är inte någon specifik sele du måste ha. Mina hundar gillar olika och jag har både haft halsband och olika selar. :) det dom trivts i!
 
Du får gå prov i halsband om du så vill. :) det är inte någon specifik sele du måste ha. Mina hundar gillar olika och jag har både haft halsband och olika selar. :) det dom trivts i!

Spårhalsband eller? Och det låter ju bra, :) vi har en sele (Julius K9) som passar honom och är designad för arbetande hundar, att skaffa en sorts spårsele för viltspårsprov som det skrevs på SSRK lät lite överflödigt då.
 
Spårhalsband eller? Och det låter ju bra, :) vi har en sele (Julius K9) som passar honom och är designad för arbetande hundar, att skaffa en sorts spårsele för viltspårsprov som det skrevs på SSRK lät lite överflödigt då.
Det är väldigt lite regler på hur grejerna ska se ut. ;) Linan är väl den som de kollar mest på längdmässigt om man ska börja tävla. På vår första hund fungerade spårhalsband allra bäst, han gick gärna på luftvittring och halsbandet påminde honom om vad vi höll på med. På våran senaste hund var sele det bästa, jag har lite olika varianter, den bästa var en väldigt billig av sån här typ:
sparselar-av-sakerhetsbalterem_3.jpg

För oss var den perfekt eftersom den tog lite plats i ryggsäcken och lätt att sätta på ute i skogen när det var ett jaktskott som gick på tok. Men jag har även använt lite olika, han älskade att spåra så han brydde sig inte så mycket om vad som satt på. ;) Men halsband fungerade inte på honom, tryck i halsbanden gjorde att han släppte spåret och vände tillbaka till mig. ;)
 
Det är väldigt lite regler på hur grejerna ska se ut. ;) Linan är väl den som de kollar mest på längdmässigt om man ska börja tävla. På vår första hund fungerade spårhalsband allra bäst, han gick gärna på luftvittring och halsbandet påminde honom om vad vi höll på med. På våran senaste hund var sele det bästa, jag har lite olika varianter, den bästa var en väldigt billig av sån här typ:
sparselar-av-sakerhetsbalterem_3.jpg

För oss var den perfekt eftersom den tog lite plats i ryggsäcken och lätt att sätta på ute i skogen när det var ett jaktskott som gick på tok. Men jag har även använt lite olika, han älskade att spåra så han brydde sig inte så mycket om vad som satt på. ;) Men halsband fungerade inte på honom, tryck i halsbanden gjorde att han släppte spåret och vände tillbaka till mig. ;)

Spårlina är absolut ett måste, inga av mina koppel är direkt 10 meter långa eller håller i terräng. :D

Var köpte du den selen? Har samma erfarenhet som du har att halsband brukar distrahera. Drar det i halsbandet brukar min grabb stanna upp och vända sig mot mig, medan en sele verkar ge en mindre distrahering och är mycket mer bekväm för längre promenader/under träning. :)
 
Spårlina är absolut ett måste, inga av mina koppel är direkt 10 meter långa eller håller i terräng. :D

Var köpte du den selen? Har samma erfarenhet som du har att halsband brukar distrahera. Drar det i halsbandet brukar min grabb stanna upp och vända sig mot mig, medan en sele verkar ge en mindre distrahering och är mycket mer bekväm för längre promenader/under träning. :)

Jag har denna, den funkar faktiskt himla bra :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 757
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 956
Senast: ylvalill
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp