Bukefalos 28 år!

Sifs dåliga ekonomi

Sv: Sifs dåliga ekonomi

Med tanke på åt vilket håll aveln går och aspekten med eksem avel så undrar jag om sif är så präktiga vad gäller djurskydd ...
hästar skadas ständigt i träning: trampar sig i passläggningar, sträcker sig, kotledsinflammationer, för att inte tala om ryggproblem till följd av dålig träning, missanpassad sadel och för tung ryttar (!!) - unghästar som skadas i tidig träning och därför aldrig kommer fram till visning alt. visas senare pga konvalecebs: var är då SIF i såna frågor?!

nej det här med MJ är det en rutten sill begravd i. Jag tror att det handlar om mer än djurskydd.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Nu får du tänka dig för. Det är skillnad på att kritisera och slänga skit utan att veta fakta.
Hade du varit på höstmötet i år så hade du vetat mer och inte fällt dessa kommentarer tagna ur luften. Visst det förekommer tveksam avel och eksemavel men att påstå att SIF stå för det när det diskuteras livligt inom aveln är ganska oförskämt då det inte existerar hos de seriösa stora avlarna.

Om du visste hur många som jobbar och är eldsjälar för Islandshästens utveckling och välbefinnande som du förolämpar med dina inlägg skulle du skämmas :rage:

nej det här med MJ är det en rutten sill begravd i. Jag tror att det handlar om mer än djurskydd.
Kan du förklara fakta som denna kommentar bygger på. Jag har en hel del fakta i MJ fallet och därför debatterar jag inte detta delvis med hänsyn till MJ då det finns risk att hon skadas mer av detta.

Vänligt men oerhört bestämt
Rolle
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

. Det är ju tur att så många eldsjälar slitit så för islandshästens ve och väl att hela förbundet och allt de gör måste skyddas från all form
av kritik... det var givetvis inte tänkt som kastning av skit - faktiskt! och vad gäller fakta så har jag byggt min TRO på det som publicerats för offentligheten i det aktuella fallet.

Ödmjukast Klockmalvan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Vet du vad en tävling kostar idag att ordna. Om den skall vara officiell.
SIF få bara licens pengarna alla andra tävlingsavgifter går till klubbarna.

Snabbt räknat kostar en domare ca 2000 kr i avgifter om den inte har eget företag + resa och ev boende. Du måste har minst 3 ( skulle du välja en Nationell eller FEIF domare kostar det mer).

Sen ska du har en veterinär: ca 4000 kr (här i alla fall för den bor nära)

Sen har du banhyran och den kosta väll hos de flesta från 5000 och upp.

Boxar kostar lika mycket att hyra som man ta av de tävlande.


Sen ska man har rosetter, papper, pärmar, dator ... .

En enkel tävling/kval som är officiell kosta från ca 20.000 att ordna.

Jag är väl medveten om att tävlingarna kostar.... Jag menade ju heller inte att intäkterna skulle minska utan öka med större deltagarantal. Som jag skrev också så skulle man alltså kunna prova sänka avgifter för dem som är nya i sporten locka fler tävlande som sedan kan betala mer för att rida högre klasser.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag är väl medveten om att tävlingarna kostar.... Jag menade ju heller inte att intäkterna skulle minska utan öka med större deltagarantal. Som jag skrev också så skulle man alltså kunna prova sänka avgifter för dem som är nya i sporten locka fler tävlande som sedan kan betala mer för att rida högre klasser.

Jo men det kommer inte SIF till gagn, att öka antalet tävlande. Om du tänker på licenspengar, så kommer det att kräva oerhört många tävlande för att täcka underskott, frågan är om det ens finns så många hästägare?
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag är väl medveten om att tävlingarna kostar.... Jag menade ju heller inte att intäkterna skulle minska utan öka med större deltagarantal. Som jag skrev också så skulle man alltså kunna prova sänka avgifter för dem som är nya i sporten locka fler tävlande som sedan kan betala mer för att rida högre klasser.

SÅ enkelt är det inte. Våra tävlingar är mer än full det finns max antal startande Vi hinner med 60 startande (enskilda starter) på en dag och då blir kostnaden för oss ca 330 kr , de tävlande betala 350.

Om man tycker det är dyrt att tävla så är det bara att höra med en klubb vad kostnaderna är.

Det som är ny i sporten har massa prova på tävlingar i hela landet. Men även där under ca 300 kr kommer man inte i kostnader per ryttare om det ska går rund och ärligt tycker jag inte det är dyrt. Att rida en lektion för en tränare kostar betydligt mer än start på ett kval. Och licens avgiften till SIF är väll 300 kr/år lätt klass och 500 kr öppen klass- Oftast behöver man inte den om man bara rida prova på.

Jag förstå inte vad som är så dyrt på lägre nivå, vad jag kan se om jag kolla lite snabbt är anmälningsavgifterna inte höga.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Med tanke på åt vilket håll aveln går och aspekten med eksem avel så undrar jag om sif är så präktiga vad gäller djurskydd ...
hästar skadas ständigt i träning: trampar sig i passläggningar, sträcker sig, kotledsinflammationer, för att inte tala om ryggproblem till följd av dålig träning, missanpassad sadel och för tung ryttar (!!) - unghästar som skadas i tidig träning och därför aldrig kommer fram till visning alt. visas senare pga konvalecebs: var är då SIF i såna frågor?!

nej det här med MJ är det en rutten sill begravd i. Jag tror att det handlar om mer än djurskydd.

SIF som alla andra avels och tävlingsförbund/föreningar med djur går under svenska och eu regler vad gäller avel och tävling samt avelsvärdering.
Att har egna regler om tex eksem avel kan kostar förbundet mycket pengar om ägarna till tex en sådan hingst går hela vägen till EU domstolen. Det finns ett fall med hingsten Ringur och des härstamning som SIF inte ville skulle godkännas i avel. ägare drev det ända till EU domstolen och fick rätt. SIF var tvungen att ge hingsten licens. Det är liknande fall som pågår i DK.

Det finns regler inom FEIF som Sif måste förhålla sig till och även Isländska staten som bestämmer en hel del över vår hästras.

Sen är islandshästen en extremt frisk hästras och sista försäkringsstatistiken jag har tagit del av säga det samma.

Jag är inte enbart positiv till SIF men jag har jobbat inom förbundet om så bara på ungdomssidan men suttit i ett antal styrelsemöten.

Det är så många regler och lag som ett förbund måste följa. Det är inte bara att ändra eller ta ställning tyvärr.

Lite kort:
Island har sina regler
FEIF har sina regler som till vis del styrs av island.
EU har sina regler och dessa stå för det mesta över alla andra.
Sen har Sverige egna regler, dessa bör dock följer EU
Sen har SIF sina regler som ska passa in i alla de ovannämnda regler och det är här det oftast blir väldigt stora problem. Bara att tolka vilken del i ovan som har rätt och om tex en ny ändring i SIF passa in i alla 4 ovan så det blir helt rätt.

Därför var tex MJ fallet inte så enkelt som många tro.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Varför är det så himla dyrt att tävla med islandshäst?
Hoppning och dressyr är ju inte ens i närheten av dem summorna i startavgifter om man inte kommer upp i klasserna.

Själv är jag inte medlem i sif längre pga det är oskäligt dyrt med medlemskapet och de dyra tävlingarna gjorde att jag inte tävlade i gångarter mer än några gånger.

I hoppning, dressyr och fälttävlan kan jag tävla dubbelt så mkt för samma peng..
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

På en islandshäst tävling har du minst 3 domare (som dömer samtidigt) som ska ha lön, vanligen har man även veterinärbesiktning så länge det inte är en prova på/skojtävling. Även lättklass har krav på veterinärbesiktning när det gäller 5-gång så ska man komma undan utan så får man inte erbjuda officiella 5-gångs klasser.

Jag tror det drar upp kostnaderna ordentligt.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Verkar som att det bara är jag, men jag tycker faktiskt inte att det är speciellt dyrt att tävla..
Jag tävlar på en ganska låg nivå och det är klart att det blir dyrare när man tävlar på en högre nivå. Men förra året hade min klubb SM-kval och det kostade 600kr, är det verkligen dyrt?

Nu har jag faktiskt ingen aning om vad de kostar att tävla hoppning, fälttävlan osv. så kan inte uttala mig om det.

Jag är student så ni kan ju räkna ut själva vilken inkomst jag har och tävlar ändå rätt mycket.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Man har råd att köpa täcken som man knappt behöver för flera tusen men inte råd med några hundralappar?
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Om jag snabbt kolla lite kostnader

normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar


Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Varför är det så himla dyrt att tävla med islandshäst?
Hoppning och dressyr är ju inte ens i närheten av dem summorna i startavgifter om man inte kommer upp i klasserna.

Själv är jag inte medlem i sif längre pga det är oskäligt dyrt med medlemskapet och de dyra tävlingarna gjorde att jag inte tävlade i gångarter mer än några gånger.

I hoppning, dressyr och fälttävlan kan jag tävla dubbelt så mkt för samma peng..

Jag har kollat och ser gärna mitt svar men som jag mindes rätt så är det billigare med islandhäst när man räkna alla utgifter som licenser ... .

SIF är inte sponsrat av staten och måste bekosta allt själv. För mig
är det en skillnaden på 150 kr mellan min medlemskap i svenska ridsportförbunder och min medlemskap i SIF.

Vad är det du hitta er så dyrt. fatta inte. Jag rör mig båda värdarna och hitta då inte mycket som skiljer.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Och här en gång till vad en vanlig tävling kostar att ordna enligt Svenska statens regler med veterinär och SIF/FEIFs regler.

Snabbt räknat kostar en domare ca 2000 kr i avgifter om den inte har eget företag + resa och ev boende. Du måste har minst 3 ( skulle du välja en Nationell eller FEIF domare kostar det mer).

Sen ska du har en veterinär: ca 4000 kr (här i alla fall för den bor nära)

Sen har du banhyran och den kosta väll hos de flesta från 5000 och upp.

Boxar kostar lika mycket att hyra som man ta av de tävlande.


Sen ska man har rosetter, papper, pärmar, dator ... .

En enkel tävling/kval som är officiell kosta från ca 20.000 att ordna.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Om man tävlar mycket och är inne i svängen så känns det nog inte så dyrt.

Men om man vill tävla nån gång per år så kostar det klubbmedlemskap, tävlingslicens och anmälningsavgift. Det tycker jag är lite styvt för en tävling, det betyder inte att det är för mycket pengar. Det är ju vad det kostar att arrangera :)

Sen tävlar inte jag just nu av andra orsaker
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Om man tävlar mycket och är inne i svängen så känns det nog inte så dyrt.

Men om man vill tävla nån gång per år så kostar det klubbmedlemskap, tävlingslicens och anmälningsavgift. Det tycker jag är lite styvt för en tävling, det betyder inte att det är för mycket pengar. Det är ju vad det kostar att arrangera :)

Sen tävlar inte jag just nu av andra orsaker

Det kosta det inte om man tävla på prova på tävlingar som det finns massor av numera.
Det som stör mig är att folk skriver att det är billigare att tävla storhäst än islandshäst och det stämmer inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 096
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 846
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 322
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp