Bukefalos 28 år!

Sifs dåliga ekonomi

Sv: Sifs dåliga ekonomi

Fast här uppe i norr kostar anmälningsavgiften alltid minst 500, det märkliga är att det inte är nån skillnad på priset oavsett om det är en kvaltävling (en dag) eller en tvådagarstävling.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Om jag snabbt kolla lite kostnader

normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar


Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.

Grönt kort tar man 1 gång och kostar typ 150:- och räcker livet ut.
Medlemskap i min klubb 200:-/år nu efter höjning
Startavgift 100-250:- de flesta tävlingar jag åker på så ligger startavgiften på 100-150:- och klubbtävlingar 70-80kr.
Licens kan man köpa engångs om man bara tävlar någon gång, tävlar man så mkt att man kommer upp i 750:- så blir det en årslicens.
Mätintyg ska man bara ha på ponny och det behöver man inte göra om efter att hästen fyllt 8år om jag minns rätt så det är ju inget man gör för jämnan.

Jag har också tävlat i båda världarna och på storhäst är det helt klart billigare iaf när jag tävlat.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Om jag snabbt kolla lite kostnader

normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar


Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.

Det är många variabler, men jag få säga att det måste vara billigare i Skåne. I Stockolmsområdet kostar en tävling runt 600 kr, någon 300 per klass.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Det är många variabler, men jag få säga att det måste vara billigare i Skåne. I Stockolmsområdet kostar en tävling runt 600 kr, någon 300 per klass.

Bero säkert på att ni har dyrare banhyror är samma på storhäst det är billigare i skåne
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Grönt kort tar man 1 gång och kostar typ 150:- och räcker livet ut.
Medlemskap i min klubb 200:-/år nu efter höjning
Startavgift 100-250:- de flesta tävlingar jag åker på så ligger startavgiften på 100-150:- och klubbtävlingar 70-80kr.
Licens kan man köpa engångs om man bara tävlar någon gång, tävlar man så mkt att man kommer upp i 750:- så blir det en årslicens.
Mätintyg ska man bara ha på ponny och det behöver man inte göra om efter att hästen fyllt 8år om jag minns rätt så det är ju inget man gör för jämnan.

Jag har också tävlat i båda världarna och på storhäst är det helt klart billigare iaf när jag tävlat.


Du tävla hoppning? Dressyren är mycket dyrare en hopp någon start för under 200 kr har jag inte hittat här.

Nej intygen gör man inte för jämnan men de kosta en del i starten som man måste räkna in.
Engångslicens kommer finnas hos SIF med men den är för lätta klasser 450 kr billigare i slutet.
Det kvitta hur vi håller på här i skåne kosta det lika mycket om inte mer för storhäst om jag räkna på dressyr, körningen våga jag inte räkna på det är helt andra priser.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Bero säkert på att ni har dyrare banhyror är samma på storhäst det är billigare i skåne

Det håller inte riktigt, lite väl stor avgift för oval bana, samma som ni har + 300kr per deltagare. Hyran ligger i så fall på 15-20.000 eller så, knappast troligt
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Det håller inte riktigt, lite väl stor avgift för oval bana, samma som ni har + 300kr per deltagare. Hyran ligger i så fall på 15-20.000 eller så, knappast troligt

Hyran skiljer väldigt mycket vi har betald allt från 150 kr per anmäld ekipage till 10.000+ moms.
Hyra för ovalbanan och området kan vara väldigt olika samma för ridhus allt mellan 2500 kr upp till över 15000.
Samma för boxar där vi fått pris mellan 960 kr ner till 680 kr och då tillkommer spån, gödselhantering ....
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Tittade rint lite, de flesta klubbar tar mellan 450 och 600 för en tävling, jag räknar på 2 klasser vid grenavgift. Jag hittade inte någon som tar 300 om det inte är grenavgift 300 och ingen meetingagift.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Tittade rint lite, de flesta klubbar tar mellan 450 och 600 för en tävling, jag räknar på 2 klasser vid grenavgift. Jag hittade inte någon som tar 300 om det inte är grenavgift 300 och ingen meetingagift.

Vi ta det. 250 + 50 på vintercupen tex. Har haft det föra året på våra kval med. ( har inte någon stans skrivet 300 kr för två klasser - 205+50 har jag skrivet)
Men vist vi är ingen klubb vi kör privat.
I år är kvalet på 300 + 50, på grund av domare som kostar något mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Där jag oftas ttävlar (i Västerbotten) skulle jag tro att det framförallt är resekostnaderna för domarna som drar upp priserna, jag vet att föreningarna inte går plus på att annordna tävlingar, tycker att de gör ett superbra jobb men tycker ändå att det är lite synd att det ska behöva vara så dyrt, det skulle vara kul om det var lite billigare så att det kunde bli lite oftare:). Har dock ingen bra lösning på problemet.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Fast här uppe i norr kostar anmälningsavgiften alltid minst 500, det märkliga är att det inte är nån skillnad på priset oavsett om det är en kvaltävling (en dag) eller en tvådagarstävling.

Lite Kl men svarar ändå.
Vi är ju runt samma område och runt 500 är de pris även jag fått betala. Och nu förstår jag ju på Valvis att deras tävlingar är fulltecknade men det är inte den uppfattningen jag har fått om tävlingarna här de senaste åren (har nu visserligen inte talat med arrangörer men elitryttare) deltagare antalen sjunker ständigt och det är i princip samma personer som tävlar i alla tävlingar. Och är det så som jag fått beskrivet för mig då skulle även sif tjäna på att få in fler nya ryttare på banan. Kanske inte så mycket i rena anmälningsavgifter men av det faktum att man måste vara medlem någonstans. Om man bara är hobbyryttare har man inte så stort intresse av att vara medlem i SIF tyvärr.

Men det är väl också en tanke att det ska löna sig mer för alla med Islandshäst att vara med i Sif. Nu får man tidningen (vilket är jätte bra) och möjligheten att tävla/delta i kurser och WF.

Brukshundklubben har ju tex en massa rabattera på diverse olika saker som försäkringar mm om man är medlem. Finns det något sådant inom sif? (såg nu att man har 5% i agria)
 
Senast ändrad:
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Lite Kl men svarar ändå.
Vi är ju runt samma område och runt 500 är de pris även jag fått betala. Och nu förstår jag ju på Valvis att deras tävlingar är fulltecknade men det är inte den uppfattningen jag har fått om tävlingarna här de senaste åren (har nu visserligen inte talat med arrangörer men elitryttare) deltagare antalen sjunker ständigt och det är i princip samma personer som tävlar i alla tävlingar. Och är det så som jag fått beskrivet för mig då skulle även sif tjäna på att få in fler nya ryttare på banan. Kanske inte så mycket i rena anmälningsavgifter men av det faktum att man måste vara medlem någonstans. Om man bara är hobbyryttare har man inte så stort intresse av att vara medlem i SIF tyvärr.

Men det är väl också en tanke att det ska löna sig mer för alla med Islandshäst att vara med i Sif. Nu får man tidningen (vilket är jätte bra) och möjligheten att tävla/delta i kurser och WF.

Brukshundklubben har ju tex en massa rabattera på diverse olika saker som försäkringar mm om man är medlem. Finns det något sådant inom sif? (såg nu att man har 5% i agria)


Är du medlem via Idunn har du rabatt i sveland och de har några erbjudanden till.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

*KL*

Jag blir lite beklämd när jag läser vissa inlägg som klagar på att det är för dyrt och vad får jag som medlem när jag går med, mer än tidningen Islandshästen.

SIF består av närmare 60 ideella föreningar. En ideell förening innebär att dess aktiviteter står i paritet men medlemmarnas vilja att delta och påverka i föreningen. Så den första frågan för en medlem borda vara: Vad kan jag göra för insats i föreningen, inte vad föreningen ska göra för mig.

Fungerar det inte i föreningen så är det ett kollektivt ansvar hos alla medlemmar. Men det verkar som om en del tror att styrelseledamöterna är betalda för att serva medlemmarna som ska få, inte ge. Det är ett bra sätta att köra slut på de som är beredda att ta ansvar i föreningen. Att ta ansvar i föreningen innebär inte att göra allt jobb men kanske planera och hjälpa de medlemmar i föreningen som har idéer och vill göra något.

Jag kan försäkra att allt, kurser, långritter och tävlingar m.m., skulle bli oerhört mycket dyrare om inte det ideella arbetet fanns i föreningarna.

Rolle
Aktiv föreningsmedlem i en av Sveriges största och mest aktiva Islandshästförening :D
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

*KL*

Jag blir lite beklämd när jag läser vissa inlägg som klagar på att det är för dyrt och vad får jag som medlem när jag går med, mer än tidningen Islandshästen.

SIF består av närmare 60 ideella föreningar. En ideell förening innebär att dess aktiviteter står i paritet men medlemmarnas vilja att delta och påverka i föreningen. Så den första frågan för en medlem borda vara: Vad kan jag göra för insats i föreningen, inte vad föreningen ska göra för mig.

Fungerar det inte i föreningen så är det ett kollektivt ansvar hos alla medlemmar. Men det verkar som om en del tror att styrelseledamöterna är betalda för att serva medlemmarna som ska få, inte ge. Det är ett bra sätta att köra slut på de som är beredda att ta ansvar i föreningen. Att ta ansvar i föreningen innebär inte att göra allt jobb men kanske planera och hjälpa de medlemmar i föreningen som har idéer och vill göra något.

Jag kan försäkra att allt, kurser, långritter och tävlingar m.m., skulle bli oerhört mycket dyrare om inte det ideella arbetet fanns i föreningarna.

Rolle
Aktiv föreningsmedlem i en av Sveriges största och mest aktiva Islandshästförening :D



Kan säga att som ny medlem är det sjukt svårt att komma in i föreningarna ens, det är så sjukt slutna grupper att man som ny nästan blir utfryst.:crazy:

När jag skaffade isis och mejlade om att få bli medlem och fick veta då att en dag i veckan samlades man ett gång och red på banan, man packade in hästen och tänkte åhh vad roligt nu kommer man bli varmt emottagen av styrelsen som skulle vara på plats.

Kom dit och möttes av blickar och återigen av blickar, inget sa någonting ingen kom fram och hälsade mig välkommen trots att de viste att jag var ny medlem.

Klubben bestod av en grupp medlemmar som var bästa vänner och det var som om de inte ville ha mer medlemmar, jo bara som betalade men inge mer.
Åkte inte dit mer och gick ur klubben kan jag säga!


Och så tycker jag de flesta klubbarna är i alla fall här om kring där jag bor.
Det är några vänner som får för sig att bilda en klubb och för att få ha en klubb måste man va ett antal medlemmar och ha en bana.
Man fixar en kompis bana och så raggar man medlemmar som man egentligen inte vill ha men man måste!
:cautious:

Skillnaden är de som har klubbar som också är ridskolor tycker jag.

Om det var fler ridskolor som hade klubbarna ist för att några vänner startar en klubb för de vart osams med huvudklubben i stan så skulle de nog gå bättre tror jag.

Jag tröttnade på klubbarna runtomkring här, alldeles för mkt bråk och intriger i klubbarna för min smak.
Så jag var klubblös de sista årena som aktiv isisryttare, nu har ju sadlar om till körnng och dressyr och då är det storhästklubbar som gäller och nog allt är det skillnad tycker jag.
Dels är klubbarna som sagt anslutna till ridskolor och det är mer medlemmar man behöver inte vara så aktiv.
Eftersom jag måste va medlem i en klubb för att få tävla har jag inge val, jag vill inte va en aktiv medlem som ska lägga min fritid på klubben.
Jag har redan som det är pressad tid på min fritid och att hålla på och va på en hästklubb för att va ideel är inget jag varken har lust eller tid till helt enkelt.
Och tycker inte jag ska behöva känna skuld för de.

Tycker de ska räcka med att bara betala in till SIF för att få tävla,
klubbarna överlever ändå då får man bort dessa oseriösa klubbar och man behåller de som är ridskolor ist som är seriösa.
Som det är nu kan man ju som norrlänning betala intill en klubb i skåne för man inte gillar någon klubb nära sig!
Så ska de ju inte behöva vara, svårt å va aktiv då i sin klubb:cautious:


Då kan man bli medlem i ridskolan och tävla för dom ist, då får man ridhus paddock och aktiviteter och massa folk att snacka med när man är där.
Mer umgänge helt enkelt.



Så bort med att man måste va medlem för en klubb för att få tävla,
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Jag har samma erfarenhet och inte bara från en klubb.
Jag har också varit med om att min häst inte "dög"
med sina halvmediokra gångarter och avskavda man ....
När jag kom med något mer "flådigt" blev det annat bemötande.

På det hela taget är det ett ganska tråkigt klimat inom Islandshästvärlden och personer som Rolle som klappar sig på bröstet och rider på glöggritt med sina gelikar har svårt att förstå detta. Kanske det är bättre i rolles stora förening än många av de mindre runtom i landet?
På det hela taget är det svårt att kritisera SIF och lokalklubbarna. Vilket märks i den här tråden. Det återkommer igen och igen men det är inte tillåtet ty eldsjälarna må icke kränkas.

Ett fakto är att föreningar och ideelt arbete på det hela taget är på utförs.

Jag kan också känna att det är konstigt att SIF finns. Ingen annan ras har en egen sån liten regering med det omfånget.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Har aldrig upplevt det ni skriver om, tvärtom skulle jag säga. Då startade jag mitt hästägande med en mycket medioker eksemhäst, som jag inte ens hade köpt utan vunnit i poker. Jag fick mycket hjälp support och stöttning, samt blev även mycket varmt mottagen.

Jag började senare hjälpa till i föreningen, och höll på i många år med det.

Jag måste nog håll med Rolle i det fallet, en förening blir vad medlemmar gör den till styrelsen är medlemmars verktyg att det blir som de vill. Men då krävs förstås ett engagemang från medlemmarna själva.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Det verkar ju helt uppenbart finnas stora skillnader mellan klubb och klubb och säkert erfarenheter från person till person.
Därmed inte sagt att vi som inte endast upplevt den fina kamratskapen och gemenskapen som ofta utlovas, suttit på våra tjocka rövar med armarna i kors och väntat oss gräddtårta med sju sorters kakor utan ansträngning. Men det är ju svårt att känna möjligheten att få vara med och påverka när man inte ens är välkommen från början.
Vad ska man göra då? stadskupp? Eller är det sånt som förelåg de nybildningar av lokalklubbar som skedde inom en del regioner? Oenigheterna gjorde att man helt enkelt startade en egen klubb. (Södra norrland för ca 10 år sen)
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Hoppas du tog upp det med styrelsen för så får det inte gå till.

Om SIF inte skulle få medlemsintäkterna så skulle de få lägga ner och det skulle inte gynna Islandshästen och dess ställning i hästvärlden och därmed oss som lever med Islandshästar.

Man ska också ha klart för sig att tävlingsverksamheten i föreningarna subventionerar ofta kurser, långritter m.m. för övriga medlemmar.

Rolle
IpL
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Som jag sa till Niela så hoppas jag ni tog upp det i föreningen, annars finns inte möjlighet till förändring.

Vi slår oss inte för bröstet eftersom vi vet att vi kan bli mycket bättre men då det ofta är väldigt få i föreningarna som jobbar så blir det inte mycket tid över för eftertanke. Det gäller att man som stryrelseledamot alltid är vänlig och tillmötesgående i alla situationer och inte ignorera någon, inte medvetet i alla fall ;)

Om vi inte har ideella föreningar, vad har vi kvar då? Ska man betala för allt så blir det mycket dyrare oavsett om det är tävling eller fritidsridning.

Jag kan också känna att det är konstigt att SIF finns. Ingen annan ras har en egen sån liten regering med det omfånget.

Den meningen förstår jag inte riktigt, kan du vidareutveckla lite?

Till slut vill jag bara säga att jag och många med mig upplever att det är positiv inställning bland människorna, och hästarna ;-), inom islandshästvärlden i helhet med få undantag.

Jag förstå att du blivit dåligt mottagen och det beklagar jag verkligen. Men jag måste ändå reagera när du drar oss alla över en kam, det blir lite motigt för alla som jobbar ute i föreningarna.

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 096
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 846
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 322
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp