Bukefalos 28 år!

Sjukintyg från första dagen

Problemet är ju lite att jag inte är heltidsanställd. Det är många behovare som redan får fler timmar än mig, trots att de har haft flera år kortare anställning än vad jag har.

Men tycker du det är konstigt? Jag har själv varit chef inom väktarbranschen och hade också personal som jämt och ständigt hade de mest konstiga sjukdomar ofta eller var hemma för saker jag inte ens funderat på att sjukskriva mig för (och ja, jag jobbade själv natt också emellanåt och heltid under mer än 10 år så jag vet hur det är att jobba natt. Har dessutom jobbat treskift i flera år vilket är snäppet värre när det gäller sömnproblem).

Självklart gav jag de lediga passen till andra behovare (även om de hade kortare anställningstid) som jag visste kom och jobbade. Annars fick jag ju för det mesta jobba två gånger för att tillsätta passen. Och att på eftermiddagen/tidig kväll få ett tomt nattpass är inte det lättaste att lösa precis.
 
Problemet är ju lite att jag inte är heltidsanställd. Det är många behovare som redan får fler timmar än mig, trots att de har haft flera år kortare anställning än vad jag har.

Deras lösning kommer vara färre timmar. Och det funkar inte heller för mig.
Med lite tur så kan jag gå upp i tid i januari. Så håll tummarna för att mitt januarischema har många timmar ;)

Varför är det något positivt att du får fler timmar om du både blir sjuk hela tiden och det är jobbet som gör dig sjuk?
 
Men tycker du det är konstigt? Jag har själv varit chef inom väktarbranschen och hade också personal som jämt och ständigt hade de mest konstiga sjukdomar ofta eller var hemma för saker jag inte ens funderat på att sjukskriva mig för (och ja, jag jobbade själv natt också emellanåt och heltid under mer än 10 år så jag vet hur det är att jobba natt. Har dessutom jobbat treskift i flera år vilket är snäppet värre när det gäller sömnproblem).

Självklart gav jag de lediga passen till andra behovare (även om de hade kortare anställningstid) som jag visste kom och jobbade. Annars fick jag ju för det mesta jobba två gånger för att tillsätta passen. Och att på eftermiddagen/tidig kväll få ett tomt nattpass är inte det lättaste att lösa precis.
På schemat pratade jag om. Behovare ska inte ens få schema enligt kollektivavtalet.

@Monstermom Även jag behöver pengar för att överleva.
 
På schemat pratade jag om. Behovare ska inte ens få schema enligt kollektivavtalet.

@Monstermom Även jag behöver pengar för att överleva.
Behovare behöver också pengar för att leva. Alltså fick mina behovare alltid ett schema om dom ville. Om någon undrar varför de inte anställdes på timmar? De förlorade på det pga reglerna som var om stämpling då (15 år sedan). Alltså gjorde vi alla (utom a-kassan möjligen men det var ju faktiskt pengar de en gång betalat dit så....) en tjänst ;)
 
  • Gilla
Reactions: No1
Behovare behöver också pengar för att leva. Alltså fick mina behovare alltid ett schema om dom ville. Om någon undrar varför de inte anställdes på timmar? De förlorade på det pga reglerna som var om stämpling då (15 år sedan). Alltså gjorde vi alla (utom a-kassan möjligen men det var ju faktiskt pengar de en gång betalat dit så....) en tjänst ;)

Fast här handlar det om att jag som deltidsanställd får mindre timmar på schema än vad vissa behovare får.
4 st var det som minst i december. Så får man inte göra.

Att du gick emot kollektivavtalet får stå för dig. Jag tycker inte att man ska göra det. Om det nu var så på den tiden, det vet ju inte jag :)

Själv har jag tjatat om kvartalsschema hur länge som helst så att jag kan planera mitt liv, men icke. De vägrar.
 
Fast du kan ju inte kräva att schemaläggningen ska passa ditt liv. Du har ju tagit jobbet med vissa förutsättningar, då kan du knappast förvänta dig att de ska ändra upplägg efter vad som passar dig. Det ska passa verksamheten.

Sedan tror jag att du ska ta det lite lugnt med AG, eftersom du inte direkt är den där guld-anställde man letar efter. Fråga hur ni ska lösa problemet med förstadagsintyg, men efter det hade jag nog i dina skor taggat ner förväntningarna rejält med hänsyn till situationen.

Rent krasst ska det vara något väldigt extra med en person som är sjuk så ofta, för att man inte ska försöka bli av med personen vid första tillfälle möjligheten ges.
 
Fast här handlar det om att jag som deltidsanställd får mindre timmar på schema än vad vissa behovare får.
4 st var det som minst i december. Så får man inte göra.

Att du gick emot kollektivavtalet får stå för dig. Jag tycker inte att man ska göra det. Om det nu var så på den tiden, det vet ju inte jag :)

Själv har jag tjatat om kvartalsschema hur länge som helst så att jag kan planera mitt liv, men icke. De vägrar.

Så länge du får dina timmar kan du knappast bråka. De är inte skyldiga att ge dig mertid om de inte vill.
Tja även facket visste om det. Alternativet hade varit att de var helt arbetslösa och det hade kostat A-kassan mer pengar. Så här kunde de i alla fall delvis bli avlönade av oss och facket var glada. Schema fick de bara för att kunna planera sina liv. Jag hade också kunnat ge dem pass för pass men vem skulle ha vunnit på det?
Arbetsgivaren ger ett schema som passar den, inte dig. Om du inte är nöjd får du ju lov att byta jobb. Jag får tex nu schema veckovis. Det är inte heller min direkta önskan men resten med jobbet är super alltså är jag kvar. Men vore det inte det hade jag sökt mig nytt jobb direkt. Tex var förra arbetsplatsen bra schemamässigt men inte arbetsmiljömässigt (enligt mig), alltså bytte jag jobb. Skulle ta alldeles för mycket negativ energi att vara kvar och reta upp mig på saker istället för att byta jobb (eller bransch, har gjort det med 3 gånger).
 
Behovare fick också alltid schema på min "bevakningstid". Och som deltidare (då) skulle man ha 72.2 timmar tror jag det var i månaden. Alla fick månadsschema, det var ju nästan som julafton när dessa kom ut, skulle man få gå sitt 2-5 schema eller kunde man jobba 6 dagar en vecka? Rafflande!
Nåväl, jag var anställd som deltidare iaf men hade aldrig under 172 h/ mån schemalagt.

Och som WhoIsItAgain skriver så hade vi också ibland mycket mer timmar än en heltidare, för bolaget visste vilka som ställde upp och sällan var sjuka, då fick vi extrapassen eller pass när någon var sjuk på våra objekt (6 st) eller när det var extrabevakningar/byggbevakningar. Ibland bråkade man med planerarna (stress från båda håll) men de återkom ändå efter någon vecka.

Jag tycker det låter som TS ska byta bransch alt börja jobba dag för att se om kroppen svarar bättre på det. Vilka bolag finns det på orten? G4S, Bevakningstjänst och Securitas har aldrig krävt att jag skulle ha gått ner på nyanställningslön vid en anställning om jag kommer från ett annat bolag. Gick från B-lön till C-lön bland annat.
 
En nog så viktig fråga. Jag hade ju aldrig i livet givit mer tid till någon som redan är ett problem i arbetet vad gäller sjukskrivningar. Det formligen skriker och alarmerar.

Mer tid på schema är det jag pratar om. I slutändan jobbar jag ändå oftast heltid. Jag vill slippa stressen att aldrig veta.

För övrigt ska jag som deltidsanställd ha heltid på schema innan behovare får nånting enligt reglerna.

Jag har aldrig kritiserat schemat som ni får det att låta. Jag tar alla pass jag får utan att klaga det minsta.
 
Lånar lite. Vad menar ni med behovare?
Jag har en fast tjänst på 33.75 %. Kan jag kräva mer arbetstid när det finns dom som går på schemalagd timme?
 
Fast om någon av mina timmisar sjukar sig frekvent el ber om ledigt efter att schemat gjorts upprepade gånger så är det ju def inte den jag ger mer pass när det finns eftersom jag troligen får räkna m att leta ersätattare sen iallafall? Du tror / vet att det är schemat men den uppfattningen kanske inte schemaläggaren har?
 
Mer tid på schema är det jag pratar om. I slutändan jobbar jag ändå oftast heltid. Jag vill slippa stressen att aldrig veta.

Jag hade aldrig schemalagt mer tid på någon som jag känner ger mig merjobb/öppna pass/sjukskriver sig. Det är ju redan ett problem för AG, varför skulle de öppna upp för mer av samma problem?

Självklart är det bättre för DIG, men det ger ju dem motsvarande mängd problem när du sjukar dig.

Som din AG hade jag snarare jobbat för att du skulle vara schemalagd mindre tid, men det är knappast möjligt som det ser ut nu. Efter en sjukutredning kan det däremot vara möjligt, om det visar sig att det är olämpligt att du jobbar natt p g a sjukdomsbild. Det kan då senare bli fråga om uppsägning p g a arbetsbrist om det inte finns omplaceringsmöjligheter.
 
Mer tid på schema är det jag pratar om. I slutändan jobbar jag ändå oftast heltid. Jag vill slippa stressen att aldrig veta.

För övrigt ska jag som deltidsanställd ha heltid på schema innan behovare får nånting enligt reglerna.

Jag har aldrig kritiserat schemat som ni får det att låta. Jag tar alla pass jag får utan att klaga det minsta.

Hur länge har du arbetat för din arbetsgivare? Frågan är relevant eftersom det finns ett regelverk som styr att arbetsgivaren MÅSTE erbjuda heltid om man gått som timanställd/Visstidsanställd X antal timmar/dagar under en 5 årsperiod... Ditt fack (som du säger inte gör speciellt mycket i ärendet) borde ha mer information så bit i det sura äpplet och prata med dem.... Är du missnöjd med det lokala ombudet så tar du kontakt högre upp.....
 
Fast om någon av mina timmisar sjukar sig frekvent el ber om ledigt efter att schemat gjorts upprepade gånger så är det ju def inte den jag ger mer pass när det finns eftersom jag troligen får räkna m att leta ersätattare sen iallafall? Du tror / vet att det är schemat men den uppfattningen kanske inte schemaläggaren har?

Jag har aldrig bett om ledigt någonsin, aldrig tagit semester eller liknande. I september bad jag att få sammanhängande ATF, det är det enda under 4 års tid. Då hade vi sommarjobbare kvar så det var enkelt fixat.
Jag tar alltid extrapass om de ringer, de få ggr jag har sagt nej har det berott på att jag redan jobbat ca 200 h eller är bortrest. Jag kan räkna dessa tillfällen på en hand.

Bortser man från sjukskrivningarna så är jag en drömanställd.
 
Men det går inte att bortse från sjukskrivningarna. Och det faktum att de begärt förstadagsintyg vittnar också om att det är en förtroendebrist hos AG. Det är ett problem för dem.

För oss hade det varit ett enormt problem. Särskilt om det är kvälls-/nattpass, det är inte lätt att skaka fram ersättare och det kostar.
 
Läkaren på VC verkade ta mig på mer allvar iaf. 7 provrör fyllda, odling i både hals och näsa då halsen är fylld med blåsor.

Hoppas att detta visar något som är lätt att åtgärda nu!
 
Men det går inte att bortse från sjukskrivningarna. Och det faktum att de begärt förstadagsintyg vittnar också om att det är en förtroendebrist hos AG. Det är ett problem för dem.

För oss hade det varit ett enormt problem. Särskilt om det är kvälls-/nattpass, det är inte lätt att skaka fram ersättare och det kostar.
Jag tror inte att de inte tror att jag är sjuk med tanke på hur jag låter... Jag är verkligen jättehes.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 511
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 539
Senast: Björk
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp